از بین بردن چین و چروک ها با پوست ثانویه

محققان گزارش دادند کرمی ساخته اند که پس از مالیدن روی پوست یک لایه پلیمری انعطاف پذیر و شفاف ایجاد کرده و جوانی و خاصیت ارتجاعی پوست را باز می گرداند.

از بین بردن چین و چروک ها با پوست ثانویه

به گزارش کلیک، هر بار استفاده از این کرم که به اصطلاح پوست ثانویه نامیده شده است تا یک روز دوام دارد و منجر به کاهش پف کردگی (کیسه) زیر چشم شده و رطوبت را موقتا به پوست های خشک باز می گرداند. از سوی دیگر این کرم می تواند طیف وسیعی از مشکلات پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس را درمان کند.

یک متخصص پوست در دانشگاه کالیفرنیا گفت این کرم از پتانسیل بالایی برخوردار است. افرادی که دارای اگزما و دیگر مشکلات پوستی هستند معمولا از نوار زخم یا پوشش های پلاستیکی استفاده می کنند تا مطمئن شوند داروهای موضعی مصرف شده پاک نمی شود. حالا این بیماران می توانند از این لایه نازک شفاف استفاده کنند.

یک متخصص پوست در بیمارستان دولتی ماساچوست (MGH) در بوستون که در این مطالعه نیز شرکت داشته است گفت پوست ما در معرض انواع آسیب ها قرار دارد. از اشعه ماوراء بنفش گرفته تا بریدگی، خراش، انواع بیماری ها و البته تاثیرات مخرب زمان. پوست های جوان عموما دارای خاصیت ارتجاعی بالا هستند که کمک می کند اگر کشیده یا نیشگون گرفته شود به حالت قبل بازگردد. بخشی از این موضوع به دلیل وجود شبکه ای از رشته های پروتئین در پوست است که مانند نوار های لاستیکی عمل کرده و پوست را به وضعیت عادی اولیه بر می گرداند. این رشته ها بر اثر گذر زمان دچار آسیب می شوند و نکته اینجاست که در افراد سالخورده همانند افراد جوان به سرعت جایگزین نمی شود. نتیجه این اتفاق داشتن پوست افتاده و چروک خورده در سالخوردگی است.

متخصص پوست دیگری که وی نیز در این پروژه سهیم است گفت بثورات و خشکی پوست در افرادی که با اگزما و پسوریازیس دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است به حدی شدید شود که حتی خواب شب این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابه گفته این متخصص حدود ۲۰ درصد کودکان و ۱۰ درصد بزرگسالان در آمریکا از اگزما رنج می برند.

دو متخصص مذکور همراه با رابرت لنگر دانشمند مواد در موسسه تکنولوژی ماساچوست کمبریج، یک گروه با هدف درمان چنین مشکلات پوستی تشکیل دادند. هدف آن ها تولید محصولی بود که بتواند خاصیت ارتجاعی را به پوست بازگرداند و در عین حال شفاف و انعطاف پذیر نیز باشد. آن ها این پوست ثانویه را از ژل سیلیکون پلیمر که توسط یک ژل ثانویه فعال می شود تولید کردند و آن را به عنوان راهی برای برطرف کردن موقتی کیسه زیر چشم روانه بازار کردند. اما اعتراضاتی در مورد قیمت این محصول و اینکه پس از پنج ساعت از روی پوست پاک می شود صورت گرفت.
بنابراین لنگِر و گروهش با همان هدف پیشین دوباره به آزمایشگاه بازگشتند و با مواد مشابه مجددا کار را شروع کردند. آن ها از پلیمرهایی با پایه سیلیکون به نام سیلوکسان که معمولا در مواد آرایشی به کار می رود و عموما باور دارند بی خطر است استفاده کردند. اما بسیاری از مؤلفه ها نیز در محصول آن ها دست خوش تغییر شد. مواردی از قبیل طول هر کدام از زنجیره های مولکولی و آرایش گروه های شیمیایی که به پیوند دهندگان عرضی مشهور هستند و هنگامی که این ژل به یک لایه پلیمر نازک تبدیل می شود زنجیره های جداگانه را به یکدیگر متصل می کنند. وی گفت او و همکارانش هزاران فرمول را آزمایش کردند و در آخر به پلتفرمی دست یافتند که آن ها را قادر می ساخت ضخامت، تنفس، انعطاف پذیری، و دوام لایه را از لحاظ سیستماتیک تغییر دهند.
لازم است کاربران همانند مواد قبلی، این ماده جدید را نیز در دو مرحله استعمال کنند. ابتدا سیلوکسان روی پوست مالیده می شود سپس یک ژل ثانویه که دارای کاتالیزور پلاتین است روی آن مالیده می شود. این کاتالیزور باعث می شود گروه های پیوند دهنده عرضی به یکدیگر متصل شده و یک لایه با دوام تشکیل دهند.

این لایه پس از خشک شدن ده درصد کوچکتر می شود. این فرمول آرایشی روی دوازده داوطلب امتحان شد. بعد از استعمال این دو ژل در قسمت زیر چشم داوطلبان، لایه ها کوچکتر شد و پوست را سفت کرد. طبق گزارش آن ها این دو ژل در مقایسه با گروه کنترل که فقط از ژل حاوی سیلوکسان استفاده کرده بودند کیسه های زیر چشم داوطلبان را تا ۴۰ درصد برای ۲۴ ساعت کاهش داد. میزان کاهش کیسه های زیر چشم داوطلبان از بین شماره ۱ تا ۵ امتیاز ۲ را به خود اختصاص داد. آزمایش ها همچنین حاکی از کاهش ۲۳ درصدی از دست دادن آب پوست پس از ۲۴ ساعت بود. زیرا این لایه شفاف به عنوان محافظی در برابر خشکی عمل کرد. وازلین و یک مرطوب کننده تجاری نیز می تواند از خشکی پوست جلوگیری کنند ولی فقط دو ساعت دوام می آورند. هنوز این ماده برای افراد مبتلا به اگزما و پسوزوریازیس امتحان نشده است اما محققان امید دارند بتواند به این بیماران نیز کمک کند. به گفته آن ها نسخه های دیگری از این ماده که حاوی دارو باشد نیز ممکن است در آینده تولید شود.

منبع: sciencemag

ارسال نظر