ایمپلنت مصنوعی شبکیه چشم؛ گامی مهم در درمان کوری

ایمپلنت بافت نرم مصنوعی ممکن است راه حلی امن برای بازگرداندن بینایی برخی از مردم باشد که بینایی آن ها با مشکل مواجه شده است باشد.

ایمپلنت مصنوعی شبکیه چشم؛ گامی مهم در درمان کوری

به گزارش کلیک ، تحقیقات جدید دانشگاه آکسفورد راه حلی نوین برای افرادی که شبکیه ان ها آسیب دیده است ارایه داده است. تیم این تحقیقات که توسط یک دانشجوی دکترا رهبری می شود، یک شبکیه بافت نرم مصنوعی که به اصطلاح زیست سازگار است تولید کرده است که یک گام رو به جلو برای ایمپلنت مصنوعی محسوب می شود.

تحقیقات شبکیه مصنوعی قبلی فقط از مواد سخت و سفت استفاده کرده است. با توجه به حساسیت ذاتی چشم ما، مواد سخت کمتر از آنچه ایده آل ماست برای ایمپلنت مناسب هستند، چرا که نوع مواد انعطاف پذیری کافی ندارند و در محیط حساسی مانند چشم، حضور آن ها منجر به التهاب می شود.

با ترکیب پروتئین های سلول های غشای بیولوژیکی با قطرات آب و داربست هیدروژل، این تیم توانست یک شبکیه مصنوعی که عملکردی مشابه عملکرد نوع طبیعی خود دارد ایجاد کند.

این شبکیه مصنوعی مانند یک دوربین عمل می کند، سلول ها به عنوان پیکسل ایفای نقش می کنند، نور را شناسایی می کنند و به آن واکنش نشان می دهند و یک تصویر خاکستری ایجاد می کنند.

این مواد مصنوعی می توانند سیگنال های الکتریکی تولید کنند که نورون ها را در پشت چشم مانند شبکیه بیولوژیکی شبیه سازی کنند. در واقع این تیم تحقیقاتی به جای مهندسی ژنتیک از سلول های مصنوعی بهره می برند. آن ها قصد ندارند که بافت های زنده را دقیقا به همان گونه که در بدن ما هستند بسازند. بلکه فکری خیلی ساده تر دارند و آن این است که از سلول های مصنوعی برای شبیه سازی بافت ها استفاده کنند. این روش می تواند امن تر و ساده تر از کنترل سلول های زنده باشد.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد قبل از آزمایش بر روی حیوانات، از عملکرد این شبکیه مصنوعی در تشخیص رنگ ها و اشکال مطمئن شود. با مراجعه به اینجا می توانید مقاله این مطالعه را که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است بخوانید.

.

ارسال نظر