تبلت Galaxy Tab S3؛ یک رقیب جدی برای iPad Pro

در این مطلب به بررسی تبلت Galaxy Tab S3 سامسونگ می پردازیم که شباهت زیادی به تبلت iPad Pro اپل دارد و توانایی رقابت با آن را دارد و حتی می تواند جایگزین آن نیز شود.

تبلت Galaxy Tab S3؛ یک رقیب جدی برای iPad Pro

کلیک - در این مطلب قصد داریم به بررسی تبلت Galaxy Tab S3 بپردازیم که می تواند یک جایگزین خوب برای تبلت ۹٫۷ اینچی iPad Pro باشد. البته همانطور که می دانید صفحه نمایش گوشی های رده بالا به تدریج در حال بزرگ شدن هستند و عملکرد آن ها هم به تدریج بهتر و بهتر می شود؛ بنابراین ممکن است برخی از افراد معتقد باشند که استفاده از تبلت ها دیگر ضرورتی ندارد؛ اما نظر سامسونگ این چنین نیست.

طراحی

Galaxy Tab S3 شباهت های بسیار زیادی به تبلت iPad Pro اپل دارد. ابعاد این تبلت تقریبا مشابه iPad Pro است؛ اما وزن ۴۲۹ گرمی آن کمی کمتر از iPad Pro است و ضخامت آن هم تنها ۶ میلی متر است که کمی از Galaxy Tab S2 بیشتر است. صفحه نمایش این تبلت نیز ۹٫۷ اینچ با نسبت تصویر ۴:۳ است. حتی تراکم پیکسل صفحه نمایش آن نیز با iPad Pro یکسان است. محبوبیت محصولات اپل در سال های اخیر کمی کاهش یافته است و این شرکت هنوز هم با این مشکل روبرو است.

سامسونگ در طراحی جدیدترین تبلت خود از طراحی پرچمداران خود تقلید کرده است. قسمت پشتی بدنه Galaxy Tab S3 از جنس شیشه است و یک قاب آلومینیومی هم آن را دربرگرفته است. به نظر می رسد که بدنه این تبلت واقعا شکننده و لیز است و استفاده از یک قاب محافظ برای آن ضروری به نظر می رسد. چیزی که در مورد این تبلت کمی عجیب به نظر می رسد این است که پورت USB-C درست در قسمت مرکزی دستگاه تعبیه نشده است. یکی از معایب این تبلت ضد آب نبودن آن است؛ اما همانند iPad Pro دارای چهار بلندگو است که مزیت خوبی برای آن محسوب می شود.

تبلت Galaxy Tab S3 محصول جدید و کاملا مبتکرانه ای نیست، اما می توان گفت که می تواند به عنوان یک جایگزین خوب برای iPad Pro مورد استفاده قرار بگیرد و این دو تبلت تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

حسگر اثر انگشت این تبلت در دکمه هوم فیزیکی آن تعبیه شده است و دکمه های ناوبری اندروید نیز دو طرف دکمه هوم تعبیه شده اند. حسگر اثر انگشت این تبلت واقعا سریع عمل می کند و می توانید قفل گوشی خود را سریعا با آن باز کنید. در ضمن می توانید به جای استفاده از رمز عبور در حساب کاربری Samsung account از این حسگر استفاده کنید و از طریق از وب سایت های مختلف نیز استفاده کنید.

Galaxy Tab S3 در دو رنگ مشکی و نقره ای عرضه می شود. یکی از معایب بدنه شیشه ای، باقی ماندن جای انگشتان بر روی آن است؛ اما این عیب در تبلت های نقره ای کمتر مشخص است.

صفحه نمایش

S3 همانند پرچمداران سامسونگ دارای صفحه نمایش AMOLED است که غنای رنگ ها و عمق رنگ مشکی در آن بیشتر از صفحه نمایش IPS LCD تبلت iPad Pro است. صفحه نمایش ۹٫۷ اینچی این تبلت دارای نسبت تصویر ۴:۳ و رزولوشن ۱۵۳۶* ۲۰۴۸ است و از فناوری HDR نیز پشتیبانی می کند.

صفحه نمایش این تبلت جزییات را به خوبی نمایش می دهد و کیفیت رنگ و روشنایی آن در سطح خوبی قرار دارد. فناوری HDR از لحاظ تئوری به معنای رنگ و کنتراست بهتر است؛ البته لازم به ذکر است در حال حاضر تنها برخی از فیلم های سرویس های Amazon Prime Vide و Netflix از این فناوری پشتیبانی می کنند و اپلیکیشن ها از این فناوری پشتیبانی نمی کنند.

میزان انعکاس نور صفحه نمایش این تبلت نیز در هر شرایطی واقعا کم است. البته صفحه نمایش تبلت iPad Pro تحت عنوان True Tune Display نیز از فناوری های خوبی برخوردار است؛ مثلا می توان دمای رنگ ها را به خاطر راحتی چشم کاربر، تغییر داد و کاربران می توانند در هنگام شب، نور آبی صفحه نمایش این تبلت را فیلتر کنند تا پس از استفاده از آن خواب راحت تری داشته باشند.

پردازنده و عملکرد

اگر چه انتظار می رفت که Galaxy Tab S3 با پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ عرضه شود، اما سامسونگ جدیدترین تبلت خود را با پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ عرضه کرد. البته این پردازنده هم از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است.

اگر چه عملکرد پردازنده تبلت سامسونگ در حد پردازنده iPad Pro نیست؛ اما باز هم از عملکرد خوبی برخوردار است و اپلیکیشن های سنگین را به راحتی اجرا می کند.

حافظه و امکانات ارتباطی

Galaxy Tab S3 دارای رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی است. این تبلت از کارت حافظه تا ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می کند.

از امکانات ارتباطی این تبلت هم می توان به بلوتوث ۴٫۱، GPS، شبکه وای فای ۱۱ ac دو بانده با آنتن میمو ۲x2 اشاره کرد؛ اما متاسفانه فاقد برچسب NFC و درگاه مادون قرمز است.

دوربین

اگر چه دوربین در تبلت ها از اهمیت زیادی برخوردار نیست؛ اما با این حال در مورد دوربین این تبلت باید گفت که دوربین اصلی آن ۱۳ مگاپیکسل و دارای دریچه دیافراگم F/1.9 است و یک فلاش LED نیز در کنار آن دیده می شود. دوربین سلفی این تبلت نیز ۵ مگاپیکسل است.

کیفیت دوربین اصلی این تبلت در حد قابل قبولی است. البته از دوربین یک تبلت تنها برای گرفتن یک عکس و به اشتراک گذاشتن آن ها در شبکه های اجتماعی استفاده می شود و استفاده بیشتری ندارد.

دوربین سلفی این گوشی نیز از کیفیت متوسطی برخوردار است و می توان از آن در هنگام گفتگوی تصویری و موارد مشابه استفاده کرد.

عمر باتری

این تبلت دارای یک باتری ۶۰۰۰ میلی آمپری است که ظرفیت آن تقریبا دو برابر بیشتر گوشی های هوشمند است. البته ظرفیت باتری این تبلت به میزان قابل توجهی کمتر از باتری ۹۲۴۰ میلی آمپری تبلت Pixel C گوگل کمتر است.

عمر باتری این تبلت کاملا قابل قبول است. این تبلت با هر بار شارژ می تواند ۱۲ ساعت ویدیو پخش کند و نگه داری شارژ آن در حالت استندبای نیز در حد خوبی است.

Galaxy Tab S3 توسط پورت USB-C شارژ می شود؛ اما متاسفانه فاقد فناوری شارژ بی سیم است. البته این تبلت از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می کند و باتری آن در مدت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه به طور کامل شارژ می شود که واقعا خوب است.

نرم افزار

با وجود اینکه تبلت های گلکسی بوک دارای ویندوز ۱۰ هستند؛ اما این تبلت از اندروید ۷ نوقا برخوردار است.

اندروید سیستم عامل خوبی است؛ اما عملکرد آن در حد و اندازه iOS نیست. اپلیکیشن های اندرویدی برای نمایش داده شدن در یک صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی بهینه سازی نشده اند و کمی بد نمایش داده می شوند. در ضمن آیکون اپلیکیشن ها نیز به بهترین شکل خود نمایش داده نمی شوند.

اپلیکیشن های از پیش نصب شده بر روی این تبلت که توسط شرکت هایی همچون گوگل، مایکروسافت و خود سامسونگ عرضه شده اند، دارای عملکرد خوبی هستند و بسیاری از کارها را برای کاربران راحت کرده اند. از میان این اپلیکیشن ها می توان به اپلیکیشن Samsung Flow اشاره کرد که امکان ارتباط بی سیم با دستگاه های سازگار جهت انتقال اطلاعات و هم گام کردن (Sync) پیام ها را برای کاربران فراهم می کند.

دسترسی به اپلیکیشن های مختلف و حتی استفاده از یک لانچر متفاوت در این تبلت کار ساده ای است؛ اما برخی از ویژگی های نرم افزای آن دارای عملکرد خوبی نیستند؛ مثلا امکان استفاده از چند اپلیکیشن به طور همزمان (ویژگی Multi Window) در این تبلت وجود دارد؛ اما این ویژگی دارای عملکرد خوبی نیست و زمانی که در حال استفاده از یک اپلیکیشن هستید، برای استفاده از یک اپلیکیشن دیگر باید روی آن ضربه بزنید. این موضوع به خصوص زمانی که در حال استفاده از یک اپلیکیشن پیام رسان هستید، واقعا آزار دهنده است و زمانی که در حال استفاده از یک اپلیکیشن دیگر هستید، نمی توانید پیام های خود را مشاهده کنید.

قلم دیجیتالی

یکی از مزایای دیگر این تبلت نسبت به iPad Pro عرضه قلم دیجیتالی S Pen همراه با آن است. این در حالی است که قلم دیجیتالی iPad Pro به صورت جداگانه و با قیمت ۹۹ دلار عرضه می شود. البته به نظر می رسد که قلم دیجیتالی تبلت اپل یعنی Apple Pencil نسبت به قلم دیجیتالی S Pen پیشرفته تر است. البته تنها زمان کشیدن نقاشی متوجه پیشرفته تر بودن این قلم دیجیتالی می شوید (Apple Pencil نسبت به زاویه قرارگیری خود حساس است و با استفاده از همین ویژگی می توان سایه رنگ های مختلفی را ایجاد کرد). البته باید بگوییم که ارزش Apple Pencil بیش از ۹۹ دلار هم نیست.

ضخامت نوک S Pen نسبت به قبل ۰٫۷ میلی متر نازک تر است و حساسیت آن نسبت به فشار، چهار برابر Apple Pencil است.

همچنین برای استفاده از این قلم اپلیکیشن از پیش نصب شده ای تحت عنوان Pen. Up بر روی تبلت وجود دارد که بیشتر برای به اشتراک گذاری یادداشت ها در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد و بخش های متنوعی را به یادداشت ها اضافه می کند. در ضمن اپلیکیشن های بهتری نیز برای انجام این کار وجود دارد.

همچنین امکان استفاده از منوی Air Command برای انجام کارهایی همچون یادداشت برداری، انتخاب هوشمند، بزرگ کردن مطالب، نوشتن بر روی صفحه نمایش، ترجمه و موارد دیگر نیز وجود دارد.

در Galaxy Tab S3 نیز همانند iPad Pro هیچ مکانی برای قرار دادن قلم دیجیتالی وجود ندارد و کاربران نمی توانند قلم دیجیتالی را به تبلت خود متصل کنند و یا در کنار آن قرار دهند.

صفحه کلید

سامسونگ برای جدیدترین تبلت خود همانند Galaxy Tab S2 یک صفحه کلید هم عرضه کرده است و کاربران در صورت تمایل می توانند آن را به صورت جداگانه بخرند. صفحه کلید این تبلت نسبت به صفحه کلید تبلت Galaxy Tab S2 که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ البته نه از نظر تجربه تایپ با آن، بلکه از این نظر که این صفحه کلید می تواند به صورت مغناطیسی به راحتی به جدیدترین تبلت سامسونگ متصل شود؛ اما صفحه کلید Galaxy Tab S2 این چنین نبود؛ اتصال آن به Galaxy Tab S2 دشوار بود و حتی امکان ایجاد خط و خش بر روی بدنه تبلت در هنگام اتصال صفحه کلید به بدنه آن هم وجود داشت؛ اما این نگرانی ها در مورد صفحه کلید Galaxy Tab S3 که با قیمت ۱۳۰ دلار عرضه می شود؛ دیگر وجود ندارد.

متاسفانه هنگامی که صفحه کلید Galaxy Tab S3 را به آن متصل می شود، تنها در یک زاویه می توان از تبلت استفاده کرد. البته صفحه کلید این تبلت در همان موقعیتی ثابت می شود که صفحه کلید هوشمند iPad Pro قرار می گیرد.

یکی دیگر از معایب صفحه کلید Galaxy Tab S3 این است که زمانی که به تبلت متصل می شود و کاربران کاور صفحه کلید را بر روی آن می کشند، صفحه نمایش تبلت به صورت خودکار خاموش نمی شود. در ضمن کاربران باید کاور صفحه کلید را نیز جداگانه بخرید.

سخن آخر

وقتی که در مورد تبلت Galaxy Tab S3 سخن می گوییم، از خود نمی پرسید که آیا این تبلت به اندازه کافی پیشرفته است یا نه، بلکه این سوال برای شما پیش می آید که آیا اصلا دیگر احتیاجی به تبلت دارید یا نه و یا اینکه آیا این تبلت برتری قابل توجهی نسبت به iPad Pro اپل با صفحه نمایش ۹٫۷ اینچی دارد یا نه.

حقیقت این است که عرضه گوشی های هوشمند با صفحه نمایش های بزرگ در سال های اخیر موجب کاهش تقاضا برای خرید تبلت ها شده است. عرضه گوشی هایی همانند گلکسی اس ۸، اس ۸ پلاس، ال جی جی ۶ (و آیفون ۸ که در ماه های پایانی سال جاری عرضه خواهد شد) موجب شده است تقاضا برای خرید تبلت حتی کمتر هم شود. تمام این گوشی ها دارای صفحه نمایش های بزرگی هستند که تقریبا کل فضای قسمت جلوی آن را دربرگرفته است؛ بنابراین با وجود چنین گوشی هایی، خرید تبلت چندان ضروری به نظر نمی رسد. اگر چه تاکنون هیچ گوش هوشمندی با صفحه نمایش ۹٫۷ اینچی عرضه نشده است؛ اما از گوشی هایی با صفحه نمایش های کوچک تر هم می توان همانند یک تبلت استفاده کرد و خرید یک تبلت جدید توجیه اقتصادی ندارد.

ممکن است با خود بگویید با تمام این تفاسیر Galaxy Tab S3 انتخاب بهتری است یا iPad Pro؟ اگر بیشتر به طراحی و نرم افزار تبلت اهمیت می دهید، iPad Pro انتخاب بهتری برای شما است؛ دلیل این حرف ما سخت افزار بهتر این تبلت نسبت به Galaxy Tab 3 نیست، بلکه اپلیکیشن های بهتری برای این تبلت عرضه شده اند و اپ استور هنوز هم نسبت به گوگل پلی استور کمی کاربر پسندتر است؛ اما اگر طرفدار اندروید هستید و حس خوبی نسبت به سخت افزار تبلت های اپل و اکوسیستم گسترده این شرکت ندارید، انتخاب شما مشخص است.

Galaxy Tab S3 در حال حاضر با قیمت ۶۰۰ دلار با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی و قلم دیجیتالی S Pen عرضه می شود. البته قیمت مدلی که از شبکه ۴G LTE پشتیبانی می کنند، ۶۶۹ دلار است.

در پایان باید گفت تردیدی نیست که Galaxy Tab S3 بهترین تبلت اندرویدی عرضه شده در سال جاری است و یک رقیب جدی برای iPad Pro محسوب می شود. البته ۶۰۰ دلار هم قیمت زیادی برای این تبلت است و شامل کاور صفحه کلید هم نمی شود.

این تبلت دارای بهترین نرم افزار نیست و استفاده از شیشه برای قسمت پشتی آن به چند دلیل مناسب نیست.

ارسال نظر