بررسی تخصصی گوشی Huawei Honor 8 Pro

رسانه کلیک - شرکت هواوی جدید‌ترین مدل از سری گوشی‌های آنر (Honor) را به بازار‌های جهانی عرضه کرده است. هواوی آنر ۸ پرو (Huawei Honor 8 Pro) پرچمدار جدید شرکت هواوی محسوب می‌شود که با ویژگی‌های فنی فوق‌العاده‌اش رقیب اصلی خود یعنی OnePlus 5 را به چالش کشانده است.

بررسی تخصصی گوشی Huawei Honor 8 Pro

شرکت هواوی جدید‌ترین مدل از سری گوشی‌های آنر (Honor) را با عنوان Honor 8 Pro معرفی و عرضه کرد. این گوشی هوشمند جانشین گوشی Honor 8 شده که در سال گذشته معرفی و به بازار‌های جهانی عرضه شده بود. شرکت سازنده این گوشی هوشمند با طراحی جدید و حذف بدنه شیشه‌ای پشت گوشی و فلزی کردن کل بدنه به نطر می‌رسد یک حرکت منحصر به فرد را در طراحی، توسعه و ساخت گوشی‌های هوشمند جایگزین ایجاد کرده است. این گوشی هوشمند با قیمت ۴۶۵ دلار به بازار‌های جهانی عرضه شده است.

سال گذشته شرکت هواوی با عرضه گوشی هوشمند Honor 8 توانست رقابت خوبی را با گوشی هوشمند OnePlus 3 داشته باشد. حالا این شرکت بر روی نقاط ضعف گوشی Honor 8 به خوبی کار کرده و مدل جدید Honor 8 Pro را با هدف رقابت با گوشی OnePlus 5 طراحی و به بازار‌های جهانی عرضه کرده است. با توجه به مشخصات فنی هر دو گوشی هوشمند بر روی کاغذ، به نظر می‌رسد گوشی هوشمند Honor 8 Pro برتری نسبی نسبت به گوشی OnePlus 5 دارد. به صورت خلاصه، گوشی Honor 8 Pro مجهز به تراشه سخت‌افزاری ۱۶ نانومتری homegrown Kirin 960 است در حالی که OnePlus 5 مجهز به پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری اسنپدراگون ۸۳۵ است. Honor 8 Pro دارای باتری بزرگتر و طول عمر بهتری است ضمن اینکه این گوشی از یک صفحه نمایش با کیفیت QHD LCD استفاده کرده است. این‌ها فقط بخشی از مزیت‌‌ها و برتری‌ها گوشی هوشمند Honor 8 Pro نسبت به گوشی OnePlus 5 محسوب می‌شود. آیا Honor 8 Pro می‌تواند OnePlus 5 را شکست دهد و پیروز این رقابت باشد؟ نظر شما چیست؟

گوشی هواوی Honor 8 Pro

طراحی و ساخت: ۸٫۵/۱۰

همانند سال گذشته (در طراحی و ساخت Honor 8) شرکت هواوی تمرکز زیادی بر روی طراحی و نحوه ساخت Honor 8 Pro داشته است. برای بسیاری از شما شاید خیلی متفاوت به نطر نرسد اما زمانی که گوشی هوشمند Honor 8 Pro را در دست می‌گیرید متوجه کیفیت و تلاش تیم سازنده و طراحی گوشی می‌شوید. شرکت هواوی امسال در طراحی Honor 8 Pro از بدنه شیشه‌ای چشم‌پوشی کرده و یک بدنه کاملا فلزی را برای این گوشی طراحی کرده است که امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند از این طراحی غافل مانده‌اند. از لحاظ ظاهر می‌توان این گوشی را با گوشی‌ هوشمند iPhone 7Plus مقایسه کرد چرا که شباهت بسیاری به این گوشی‌ دارد. با در نظر گرفتن این جزییات ظاهری و برتری‌های آن‌ها، گوشی OnePlus 5 هیچ شانسی برای رقابت با Honor 8 Pro ندارد. طراحی در بهترین حالت در نظر گرفته شده و گوشه‌های این گوشی گرد شده‌اند. فرایند ماشین‌کاری برای طراحی گوشه‌های این گوشی هوشمند برخلاف گوشی OnePlus 5 که گوشه‌های تیزی دارد، به نحو احسن انجام شده است. صفحه نمایش گوشی Honor 8 Pro از فناوری Corning Gorilla Glass 3 استفاده کرده که یک حس خوب و آسان به کاربر می‌دهد زمانی که با انگشت خود قفل صفحه‌نمایش را باز می‌کنید.

گوشی هواوی Honor 8 Pro

گوشی را برگردانید، متوجه تغییرات شگرفی در پشت گوشی می‌شوید. Honor 8 Pro مجهز به یک دوربین دوگانه است (در حالی که بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی یک دوربین دارند). این طراحی یک حرکت جالب و تحسین‌برانگیز از طرف شرکت هواوی است و برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح می‌شود که چگونه شرکت هواوی از دو دوربین مجزا در پشت گوشی Honor 8 Pro استفاده کرده است. زمانی که انگشت خود را بر روی دوربین‌ها گوشی حرکت می‌دهید متوجه هیچ چیزی نخواهید شد چرا که دوربین‌های Honor 8 Pro از برآمدگی خاص دوربین که اکثرا در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود، برخوردار نیست. کسانی که عاشق تایپ کردن با گوشی خود بر روی یک میز هستند بدون شک Honor 8 Pro یکی از انتخاب‌های آن‌ها خواهد بود. به لطف طراحی تخت دوربین‌های پشت گوشی Honor 8 Pro و یک فلش LED دوگانه فلت که با دقت میلیمتری با تمام قسمت پشت گوشی تنظیم و طراحی شده است، این گوشی برای کاربرانی که بصورت مداوم با گوشی هوشمند در حال تایپ کردن بر روی میز هستند یک انتخاب مطمئن و خوبی است. از دیگر جزییات بدنه پشت گوشی می‌توان به درج دو نوار پلاستیکی آنتن اشاره کرد همچنین بدنه پشت گوشی Honor 8 Pro مجهز به حسگر اثر انگشت است بنابراین کاربران به راحتی می‌توانند با سرعت گوشی خود را باز کنند.

گوشی هواوی Honor 8 Pro

گوشی Honor 8 Pro فقط ۶٫۹ میلی‌متر ضخامت دارد و طراحی آن چشمگیر و بسیار زییا است. این گوشی در مقایسه با گوشی‌های هوشمند Samsung's Galaxy S8 و OnePlus 5 نازک‌تر است. اگر شما یکی از کاربران OnePlus هستید بدون شک شیفته‌ی ویژگی‌های جذاب Honor 8 Pro خواهید شد. مدل جدید Honor توانسته با ارائه جزییات و قیمت قابل توجه یک افتخار دیگری را برای شرکت هواوی بدست بیاورد. شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند می‌توانند حتی با یک طراحی جدید انقلابی در صنعت پرچمداران گوشی‌‌های هوشمند ایجاد کنند.

ویژگی‌ها و صفحه‌نمایش: ۸/۱۰

صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی Honor 8 Pro از پنل LTPS IPS LCD استفاده می‌کند که دارای رزولوشن ۲۵۶۰x1440 و تراکم پیکسلی ۵۱۵ppi می‌باشد. نمایشگر Honor 8 Pro توسط محافظ Corning Gorilla Glass 3 محافظت شده و قابلیت دریافت چندین لمس به طور همزمان را نیز دارد. چیپست به کار رفته در این گوشی جدیدترین چیست ساخت خود هواوی یعنی HiSilicon Kirin 960 می‌باشد که مجهز به دو پردازنده چهار هسته با فرکانس بالا است. حافظه رم در نظر گرفته شده برای این گوشی ۶GB و حافظه داخلی نیز برابر با ۱۲۸GB می‌باشد که البته حافظه داخلی گوشی را می توان با استفاده از کارت حافظه جانبی تا ۲۵۶GB نیز افزایش داد که در این صورت کاربر قادر به استفاده از سیم کارت دوم نخواهد بود. حافظه رم بالا و چیپست قدرتمند این گوشی، قدرت پردازش بالایی به گوشی Honor 8 Pro می‌دهد که این گوشی را قادر به اجرا برنامه‌ها و بازی‌های سنگین موجود در بازار به راحتی و بدون هیچ مشکلی می‌کند. دوربین اصلی این گوشی یک دوربین دوگانه ۱۲MP با دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد که دارای ویژگی‌های فوکوس خودکار لیزری، فوکوس خودکار از طریق تشخیص فاز، ثبت موقعیت جغرافیایی، فوکوس لمسی، قابلیت تشخیص چهره و عکس برداری پانوراما و HDR می باشد. دوربین جلو این گوشی نیز یک دوربین ۸MP با دریچه دیافراگم f/2.0 می‌باشد که کیفیت قابل قبولی نیز دارد. پشتیبانی از شبکه پر سرعت LTE Cat12، سیستم عامل جدید Android 7.0 Nougat، قابلیت حذف صداهای مزاحم هنگام مکالمه توسط میکروفن اختصاصی برای این کار، سنسورهای اثر انگشت، شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب نما، قابلیت شارژ سریع و باتری قدرتمند ۴۰۰۰mAh از دیگر ویژگی‌های این پرچمدار جدید هواوی می باشند. همان‌طور که گفته شد Honor 8 Pro از پنل IPS LCD استفاده می‌کند و نمایشگر آن‎، توانایی تولید بیشتر از ۱۶ میلیون رنگ را دارد. خروجی رنگ‌های نمایشگر قابل قبول است؛ با این‎حال، شاید به دلیل عدم اغراق نه‎چندان زیاد، رنگ‎های خروجی در پنل‌های IPS LCD با پنل‌های AMOLED قابل مقایسه نباشد. به عبارت بهتر، عمق رنگ مشکی در پنل‎های AMOLED بیشتر است اما در پنل‌های IPS LCD چنین نیست. با این‎حال، خروجی رنگ‎های دیگر تولید شده توسط پنل‌های IPS LCD، به واقعیت نزدیک‏تر خواهد بود؛ این در حالی است که پنل‎های AMOLED برخی رنگ‎ها را با اغراق نمایش می‎دهد.

گوشی هواوی Honor 8 Pro

نرم‌افزار: ۸/۱۰

همان‎طور که انتظار می‎رفت، گوشی Honor 8 Pro مجهز به رام خود این شرکت یعنی EMUI است. نسخه‎ی آن حال به ۵٫۱ ارتقاء یافته و سری محصولات جدید این شرکت را مزین کرده است. این سیستم‎عامل نه تنها مبتنی بر اندروید نوقا ۷ است، بلکه از جهات متعددی تازه‎سازی شده است. از نظر طراحی به نسبت نسل‎های قبلی یک نوع طراحی شیک ساده‎تر دیده می‎شود. رنگ‎های جدید متفاوت و تم‎هایی به چشم می‎خورند که توسط تیم طراحی هوآوی شکل گرفته‎اند. اکثر تغییرات رابط کاربری اموشن ۵٫۱ ظاهری نیست و بسیاری از جنبه‎های عملکردی را بهبود بخشیده است. مواردی که نسبتا ساده هستند مانند شناسایی بهبودیافته‎ی لمس، الگوریتم‎های فرمان‎دهی بهتر و قابلیت Moments برای مرتب کردن ساده‎تر تصاویر. قابلیت Ultra Memory الگوریتم جدیدی بوده که تمرکز آن بر بازیابی است و بنابراین فضای رم را سریع‎تر آزاد می‎کند. هم‎چنین به واسطه‎ی الگوی استفاده‎ی کاربر از اپلیکیشن‎های مختلف آموزش می‎بیند و چیزی که از نظر او مهم است را در رم نگه‎ می‎دارد تا سرعت باز کردن و ادامه‎دادن استفاده از یک اپلیکیشن بیشتر شود. Ultra Response از طرف دیگر به لطف یک درایور جدید باعث می‎شود که پاسخ لمسی سریع‎تر باشد. صفحه‎نمایش حالا دارای تاخیر لمسی پایین‎تر بوده و این درایور پشتیبانی از دنبال‎کردن حرکت انگشت با پیش‎بینی عملکرد آن را اضافه می‎کند. براساس گفته‎ی هوآوی، نمایشگرهای آن‎ها حال سرعت و دقتی مشابه با پنل‎های نمایش آیفون دارند. در کنار این ویژگی‌ها EMUI 5.1 از تم‎ها نیز پشتیبانی می‎کند. همان‎طور که اشاره شد تیم طراحی هواوی تلاش زیادی کرده است تا اشکال و رنگ‎های رابط‎کاربری را با تغییرات زیادی روبرو کند. فروشگاه تم مجموعه‎ی وسیعی از تم‎ها دارد و برخی از آن‎ها واقعا گزینه‎های هنرمندانه‎ای در خود دارند که به خوبی با تصویر طراحی با کیفیت بالای Honor 8 Pro هم‎خوانی دارند. البته همواره شما می‎توانید اوضاع را ساده نگه داشته و تنها حالت‎های انتقال صفحه و کاغذدیواری را شخصی‎سازی کنید.

گوشی هواوی Honor 8 Pro

عملکرد: ۸/۱۰

گوشی Honor 8 Pro از چیپست مشابه Kirin 960 استفاده می‎کند که داخل سری گوشی‎های میت ۹ و P10 به کار گرفته شده بود. ساخت این تراشه را چیپ‎ساز خود هوآوی یعنی HiSilicon بر عهده داشته که برای اولین مرتبه در گوشی Huawei Mate 9 استفاده شد. حتی با آن‎که چند وقتی از زمان حضور این چیپست در بازار می‎گذرد ولی باز هم یکی از قوی‎ترین و بهترین نمونه‎های موجود است. این چیپ از یک پردازنده ۸ هسته‎ای بهره می‎برد یعنی ۴ هسته Cortex-A73 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز به همراه ۴ هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز. هسته‎های Cortex-A73 در مقایسه با طراحی قبلی A72 سی درصد کارآیی توان بیشتر دارند تا نویدی بر افزایش عملکرد نیز باشد. طبق معمول با بنچمارک GeekBench که قدرت پردازنده را بررسی کرده، شروع می‎کنیم.

گوشی هواوی Honor 8 Pro

انتظار می‎رود دو چیپست جدید اگزینوس سامسونگ و اسنپ‎دراگون کوالکام در بالای جدول قرار گیرند، اما اشتباه می‎کنید. ظاهرا، عملکرد تک هسته‎ی A73 پردازنده‎ی گوشی Honor 8 Pro قابل مقایسه با سری جدید S8 سامسونگ و بهتر به نسبت هر پردازنده‎ای است که در قلمروی اندروید دیده می‎شود، البته هسته‎های Hurricane اپل هم‎چنان در تست‎های تک هسته پادشاهی می‎کنند.گوشی آنر ۸ پرو در رقابت با سایرین در بخش عملکرد خوب ظاهر می‎شود و از یک پرچم‎دار چیزی کم ندارد. در بخش پردازنده واقعا درخواست بیشتری نمی‎توان داشت. در رابطه با GPU، واقعیت امر این است که افت عملکرد به دنبال گرم شدن دستگاه چیزی خاصی نیست. حتی با این وجود Mali-G71MP8 هرگونه وظیفه‎ی گرافیکی که به آن واگذار کردیم به خوبی مدیریت کرد. تحت فشار سنگین مصنوعی به واسطه‎ی بنچمارک‎ها، Honor 8 Pro در یک نقطه‎ی به خصوص (و کوچک) در پشت گوشی داغ شد و اگر انگشت خود را در آن‎جا قرار دهید، ممکن است در دست گرفتن این گوشی راحت نباشد. اما این حرارت از خطرناک بودن به دور است و حتی هواوی چنین تفکری داشته است چون ظاهرا هیچ‎گونه استراتژی کاهش عملکرد پردازنده برای جلوگیری از داغ شدن و افزایش دمای چیپ را در نظر نگرفته است.

گوشی هواوی Honor 8 Pro

دوربین: ۷٫۵/۱۰

درست مانند گوشی Honor 8 گوشی Honor 8 Pro دارای دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی، یکی نسبتا استاندارد که تصاویر رنگی می‎گیرد و دیگری تنها مونوکروم (تصاویر سیاه و سفید می‎گیرد) است. دوربین دوم فاقد فیلتر Bayer است که در دوربین‎های دیگر برای ایجاد تصاویر رنگی به کار گرفته می‎شود. هم‎چنین یک فلاش ال‎ای‎دی دوتایی به چشم می‎خورد. ما با همین سیستم دوربین در گوشی P9 هوآوی، البته بدون برند لایکا، مواجه شده بودیم. یعنی خبری از حالت‎های فیلم Vivid و Smooth نیست. اما به عنوان یک امتیاز، دوربین گوشی آنر ۸ پرو برخلاف Honor 8، به شما اجازه می‎دهد مستقیما توسط سنسور مونوکروم تصاویر سیاه و سفید بگیرید. حالت عکاسی به صورت حرفه‎ای وجود ندارد که تنها برای سری P گوشی‎های هوآوی به چشم می‎خورد. Honor 8 Pro همانند با گوشی‎های Honor 8 و P9 تکیه بر سنسور سیاه و سفید دوم، برای جذب نور بیشتر و گاهی اوقات بازی با عمق میدان، دارد. اغلب اوقات، زمانی که شما، با هر کدام از این دو گوشی، عکس می‎گیرید، یک تصویر با هر دو سنسور گرفته شده و از اطلاعات به دست آمده از تصویر سیاه و سفید به منظور بالا بردن کیفیت تصویر رنگی استفاده می‎شود. چنین قابلیتی باعث بالا بردن کیفیت تصاویر در شرایط نوری کم می‎شود و کمک به کاهش پارازیت موجود در تصاویر می‎کند. اپلیکیشن دوربین هواوی دارای حالات عکاسی به صورت دستی نیز می‎باشد که در بین آن‎ها تصویربرداری RAW، فوکوس دستی، تنظیم سرعت شاتر دوربین و ایزو به همراه یکسری گزینه‎های دیگر دیده می‎شود. کار با اینترفیس حالت Pro بسیار راحت است، ولی اگر بدانید چطور از آن استفاده کنید. تمامی گزینه های مربوطه در منوهایی مخفی شده‎اند که شما با سوایپ کردن به سمت بالا یا پایین صفحه نمایش می‎توانید آن‎ها را ظاهر کنید. ممکن است در ابتدا گیج کننده باشد ولی خیلی زود به آن عادت می‎کنید. در منوی اصلی تمامی حالت های عکسی دیده می شود یعنی Photo، پانوراما، HDR، مونوکروم، زیبایی‎سازی و Light Painting. هم‎چنین یک منوی تنظیمات پیشرفته وجود دارد که با یک سوایپ از بالا نمایان می‎شود. دوربین جلوی Honor 8 Pro یک ماژول ۸ مگاپیکسلی با قابلیت ثبت تصاویری با رزولوشن ۳۲۶۴ در ۲۴۴۸ پیکسل است. به همراه آن لنزهای دارای نسبت کانونیf/2.0 دیده می‎شود. حالت زیباسازی اجباری تصویر نیز برای این دوربین دیده می‎شود تا چین و چروک‎های پوست اصلاح شود ولی اکثرا به دنبال آن شاهد حذف جزئیات ریز در تصویر هستیم. اگر یکی از تصاویر معمولی گرفته شده با این دوربین جلو را بررسی کنید متوجه می‎شوید سطح جزئیات کاملا رضایت بخش بوده، رنگ ها و کنتراست نیز عالی هستند ولی رنگ‎ها به نوعی شسته شده به نظر می‎آیند.

گوشی هواوی Honor 8 Pro

باتری: ۸/۱۰

این گوشی از یک باتری با ظرفیت ۴٫۰۰۰ میلی‎آمر ساعت بهره می‎برد. باتری از فناوری شارژ سریع با یک شارژر ۹ ولت/ ۲ آمپر پشتیبانی می‎کند که در عرض ۳۰ دقیقه به مقدار ۳۵ درصد و در یک بازه‎ی زمانی ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه ۱۰۰ درصد شارژ می‎شود (دقیقا مطابق با وعده‎ای که شرکت هوآوی داده است). برای این قابلیت شارژ یک شارژر ۹ ولت/ ۲ آمپر در جعبه‎ی فروش قرار داده شده است. در تست باتری ما، گوشی Honor 8 Pro امتیاز ۷۷ ساعت را به دست آورد، یعنی اگر روزانه یک ساعت تماس، گردش در وب و پخش ویدئو داشته باشید این گوشی تا ۳ روز کامل دوام خواهد آورد.

نتیجه‌گیری:

با وجود رم ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی گوشی Honor 8 Pro، قیمت ۴۶۵ دلار بسیار قیمت ایده‌ال و مناسبی است. آنر ۸ پرو در قیمت به خوبی می‌تواند گوشی OnePlus را مغلوب کند همچنین در طراحی،باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری و نمایشگر QHD، گوشی OnePlus 5 حرفی برای گفتن ندارد. ضعف عملکرد نور دوربین که باعث می‌شود تصاویر نویز‌دار را ارائه دهد یک شکاف عملکردی در مقایسه با عملکرد دوربین OnePlus 5 شناخته می‌شود. این شکاف عملکرد خوشبختانه قابل توجه نیست و تحت یک به روز‌رسانی نرم‌افزاری برطرف می‌شود. به طور کلی تنها گوشی هوشمندی که می‌تواند به آنر ۸ پرو نزدیک شود گوشی هوشمند OnePlus 3T است که با قیمت ۴۶۵ دلار به بازار‌های جهانی عرضه شده است. امروزه شما با این قیمت می‌توانید یک گوشی با پردازنده تقریبا قدیمی، نمایشگر Full HD و دوربین با نور کم خریداری کنید اما آنر ۸ پرو چیز متفاوتی را به شما ارائه می‌دهد. بهترین چیپست و یک نمایشگر با رزولوشن بالا و آخرین سیستم‎عامل اندروید یقینا به Honor 8 Pro کمک می‎کند از اعتبار حرفه‎ای بودن خود دفاع کند. نه تنها این گوشی ظاهرا چنین عنوانی را نیز دارد بلکه همانند یک حرفه‎ای هم عمل می‎کند، ما شاهد استفاده از طراحی ممتاز و کیفیت ساخت بالای همیشگی سری گوشی‎های آنر هستیم ولی Honor 8 Pro از نظر عملکرد و مشخصات در حد یک پرچم‎دار ظاهر شده است. با این حال خریدارانی که قبلا گوشی OnePlus را برای خرید در نظر داشته‌اند اکنون نظرشان معطوف گوشی Honor 8 Pro خواهد شد. هر دو گوشی بی شک طرفداران خاص خود را دارد. OnePlus 5 برای کاربرانی که به دنبال نصب توییک‌ها و رام‌های کاستوم هستند گزینه خوبی است اما در مقابل Honor 8 Pro با ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جذابش تحولی شگرف در صنعت گوشی‌های هوشمند میان‌رده‌ای ایجاد کرده است که با یک قیمت مقرون به صرفه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

ارسال نظر