G6 و G5 ال جی؛ دو پرچمدار در مقابل یکدیگر

در این مطلب قصد داریم به مقایسه مختصر گوشی G6 ال جی و مدل قبلی آن یعنی G5 بپردازیم و تغییرات و برتری های G6 نسبت به G5 را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

G6 و G5 ال جی؛ دو پرچمدار در مقابل یکدیگر

کلیک - همانطور که می دانید جدیدترین پرچم دار ال جی یعنی G6 دیروز رسما رونمایی شد. یکی از ویژگی های بارز این گوشی که بیشترین توجه را به خود جلب کرده است، قاب بسیار باریک در اطراف صفحه نمایش این گوشی است؛ اما به نظر شما آیا این گوشی می تواند در رقابت با مدل قبلی خود یعنی G5 پیروز شود و این گوشی را از میدان به در کند؟ اگر می خواهید به پاسخ این سوال برسید، با ما همراه باشید؛ زیرا در این مطلب قصد داریم به مقایسه مختصر این دو گوشی از ابعاد مختلف بپردازیم.

طراحی

ال جی خیلی زود متوجه شد که طراحی مدولار به کار گرفته شده در G5 نتوانسته است در جلب رضایت کاربران موفق عمل کند و به همین دلیل این نوع طراحی را کنار گذشت و آن را در جدیدترین پرچمدار خود به کار نگرفت. قاب اطراف صفحه نمایش این گوشی واقعاً باریک است و طبق گفته شرکت ال جی، با اینکه صفحه نمایش این گوشی ۵٫۷ اینچ است، اندازه آن در حد یک گوشی با صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی است و کاربران می توانند به راحتی آن را در دست بگیرند. G6 همانند بسیاری از پرچمداران جدید از استاندارد IP 68 (مقاومت در برابر آب و گرد و غبار) برخوردار است و مدلی که در آمریکا عرضه خواهد شد، مجهز به فناوری شارژ بی سیم نیز است. جنس بدنه G6 ترکیبی از فلز با کیفیت و شیشه است. ال جی برآمدگی دوربین در G6 را تا حدودی کمتر کرده است؛ زیرا سال گذشته طرفداران ال جی به سختی توانستند با برآمده بودن لنزهای دوربین G5 کنار بیایند.

ابعاد G5 با وجود اینکه از صفحه نمایش ۵٫۳ اینچی برخوردار است، درست اندازه G6 است و حتی ارتفاع و عرض آن کمی از G6 بزرگتر است. بدنه این گوشی کاملا فلزی است و کاربران می توانند با برداشتن قسمتی که در انتهای گوشی قرار دارد، باتری آن را تعویض کنند. دوربین این گوشی نیز همانند دوربین G6 دوگانه است. برآمدگی لنزهای دوربین در G6 نیز مشاهده می شود؛ اما اندازه برآمدگی لنزهای آن به اندازه G5 نیست و برآمدگی لنزهای دوربین G5 در تصاویر تبلیغاتی آن واقعاً مشهود است. هر دو گوشی مجهز به پورت USB-C و جک ۳٫۵ میلی متری هدفون هستند و حسگر اثر انگشت هر دو گوشی نیز در پشت آن ها تعبیه شده است. در ضمن هر دو گوشی دارای یک بلندگو هستند.

در کل می توان گفت هر دو گوشی از طراحی خوبی برخوردار هستند؛ اما به نظر می رسد طراحی بدنه G6، یک طراحی آینده نگرانه است.

صفحه نمایش

همانطور که گفتیم این گوشی دارای صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی QHD Plus است که به جای نسبت تصویر ۱۶:۹ از نسبت تصویر جدید ۱۸:۹ (۲:۱) برخوردار است. این ویژگی جدید صفحه نمایش دراز G6 این امکان را به کاربران می دهد که صفحه نمایش این گوشی را به راحتی به دو قسمت تقسیم کنند و از هر قسمت آن به راحتی استفاده کنند. البته مشکلی که وجود دارد این است که هر ویدیوی با نسبت تصویر ۱۶:۹ را در این گوشی تماشا کنید؛ نوار سیاهی در قسمت بالا و پایین تصویر مشاهده خواهید کرد؛ اما اپلیکیشن ها و بازی ها مشکل بزرگی برای اجرا شدن به صورت تمام صفحه در صفحه نمایش جدید این گوشی ندارند.

صفحه نمایش این گوشی از نوع LCD IPS با رزولوشن آن نیز ۲۸۸۰*۱۴۴۰ است و تراکم پیکسل آن نیز ۵۶۵ پیکسل در هر اینچ است. وضوح این صفحه نمایش جدید هم در حد فوق العاده خوبی است. همچنین صفحه نمایش این گوشی به فناوری Dolby Vision هم مجهز است که باعث شده است کیفیت رنگ ها و میزان کنتراست آن به طرز فوق العاده ای افزایش پیدا کند. صفحه نمایش این گوشی از فناوری HDR 10 نیز بهره می برد.

صفحه نمایش G5 از فناوری های جدید نمایشگر G6 برخوردار نیست. این گوشی دارای صفحه نمایش ۵٫۳ اینچی با وضوح QHD است که از وضوح خوبی نیز برخوردار است. تنها مزیت صفحه نمایش این گوشی نسبت به صفحه نمایش G6 این است که به دلیل اینکه دارای نسبت تصویر ۱۶:۹ است، می توان تمام فیلم ها را به صورت تمام صفحه در آن مشاهده کرد. حالت always-on هم در صفحه نمایش هر دو گوشی وجود دارد. هنگامی که این ویژگی را فعال کنید، ساعتی در اندازه کوچک و به صورت کمرنگ و برخی از نوتیفیکیشن های مهم در زمانی که صفحه نمایش گوشی خاموش است، بر روی آن نمایش داده می شوند. صفحه نمایش G6 توسط محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس ۵ و صفحه نمایش G5 توسط محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس ۴ محافظت می شوند.

نرم افزار و رابط کاربری

ال جی از نسبت تصویر جدید صفحه نمایش G6 برای ایجاد ویژگی های جدید و همچنین ایجاد تغییراتی در رابط کاربری گوشی، بهره گرفته است و به نوعی این ویژگی جدید صفحه نمایش گوشی را با رابط کاربری آن ترکیب کرده است. استفاده از نسبت تصویر جدید باعث شده است کاربران G6 بتوانند در کنار کادر منظریاب اپلیکیشن دوربین گوشی خود، تصاویر را بررسی کنند و از حالت های جدیدی برای عکسبرداری استفاده کنند. همچنین زمانی که صفحه نمایش G6 به دو قسمت تقسیم می شود، هر دو قسمت نسبت به زمانی که صفحه نمایش G5 به دو قسمت تقسیم می شود، بهتر به نظر می رسند. همچنین زمانی که کاربران گوشی را در حالت افقی نگه دارند، درازتر بودن صفحه نمایش به آن ها کمک می کنند تا استفاده بهتری از صفحه نمایش گوشی خود داشته باشند. متاسفانه کاربران G5 نمی توانند با ارتقای نرم افزاری گوشی خود از این ویژگی های جدید استفاده کنند.

G6 نخستین گوشی هوشمندی است که دارای دستیار مجازی Google Assistant است؛ زیرا این دستیار مجازی فقط در گوشی هایی به کار گرفته می شود که توسط گوگل ساخته شده باشند و بعید به نظر می رسد که در آینده امکان استفاده از این دستیار مجازی در G5 نیز فراهم شود. G6 با اندروید ۷٫۱ عرضه خواهد شد.

رابط کاربری UX در هر دو گوشی G5 و G6 به کار گرفته شده است که بسیار روان است و از نظر سفارشی سازی، انعطاف پذیر است. کاربران می توانند در این رابط کاربری انتخاب کنند که کشوی اپلیکیشن ها وجود داشته باشد یا نه. امکان استفاده از تم استور نیز در این رابط کاربری وجود دارد. همچنین کاربران می توانند انتخاب کنند که منوی تنظیمات به شکل یک لیست باشد و یا به سربرگ های جداگانه تقسیم شود. در واقع تفاوت های رابط کاربری در G6 و G5 به نسبت تصویر جدید صفحه نمایش G6 باز می گردد و یک سری تغییرات ظاهری هم در آن برای مطابقت رابط کاربری با ظاهر G6 ایجاد شده است.

سخت افزار

G5 سال گذشته با اسنپدراگون ۸۲۰ با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتز و با رم ۴ گیگابایتی عرضه شد و G6 هم امسال با اسنپدراگون ۸۲۱ با سرعت ۲٫۳۵ گیگاهرتر و رم ۴ گیگابایتی عرضه شد؛ بنابراین می بینیم که تفاوت زیادی از نظر سخت افزاری بین این دو گوشی وجود ندارد. پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱ در نیمه دوم سال گذشته عرضه شد. ال جی مدعی است که فرایند بهینه سازی سیستم عامل و سایر سخت افزارهای گوشی با سیستم عامل جدید، فرایند زمانبری است و برای انجام این کار به زمان بیشتری نیاز دارد و اگر ال جی از جدیدترین پردازنده شرکت کوالکوم یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ در جدیدترین پرچمدار خود استفاده می کرد، فرصت چنین کاری را نداشت.

در کل می توان گفت که پردازنده های هر دو گوشی از سرعت و عملکرد خوبی برخوردار هستند و اکثر کاربران از سرعت و عملکرد گوشی G6 راضی خواهند بود؛ بنابراین استفاده از پردازنده سال گذشته شرکت کوالکوم در G6، عملکرد و سرعت آن را تحت تاثیر قرار نداده است.

باتری

ظرفیت باتری G6 نسبت به باتری ۲۸۰۰ میلی آمپری G5 افزایش قابل توجهی داشته است و ال جی برای تأمین نیروی آن از یک باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری استفاده کرده است. در گوشی G6 به جای باتری لیتیوم یونی از باتری لیتیوم پلیمری استفاده شده است که باعث کوچکتر شدن باتری و در نهایت کاهش ضخامت گوشی شده است. البته باتری G6 بر خلاف باتری G5 قابل تعویض نیست که با استفاده از پاوربانک های قابل حمل تا حدودی می توان این مشکل را برطرف کرد.

حالت Power saving در هر دو گوشی یکسان است. استفاده از اسنپدراگون ۸۲۱ در گوشی G6 باعث شده است عمر باتری آن نسبت به مدل های قبلی آن افزایش پیدا کند. ال جی مدعی است اگر در گوشی G6 از اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده می شد، عمر باتری آن کمتر می شد.

دوربین

ال جی سال گذشته در G5 از دوربین دوگانه استفاده کرد که یکی از لنزهای آن دارای زاویه عریض و لنز دیگری دارای زاویه معمولی بود و این رویه را در دوربین G6 نیز دنبال کرده است. رزولوشن لنز دارای زاویه عریض در دوربین G5 هشت مگاپیکسل بود که در G6 به ۱۳ مگاپیکسل ارتقا یافته است.

در مورد ارتقای دوربین G6 نسبت به دوربین G5 کمی مورد تردید وجود دارد. در G5 لنزی که دارای زاویه معمولی بود، ۱۶ مگاپیکسل بود؛ اما رزولوشن این لنز در G6 به ۱۳مگاپیکسل کاهش یافته است و اندازه حسگر دوربین از ۱/۲٫۶ اینچ به ۱/۳٫۰۶ کاهش پیدا کرده است و این موضوع این نگرانی را به وجود آورده است که این کاهش اندازه باعث می شود که کیفیت عکس کاهش یابد و فرایند نوردهی عکس به درستی صورت نگیرد؛ اما باید به یاد داشته باشیم که دوربین G6 دارای دریچه دیافراگم F/1.8 است که کمی بزرگتر از دریچه دیافراگم دوربین G5 است و عرض پیکسل های آن هنوز ۱٫۱۲ میکرومتر است؛ پس نمی توان گفت که دوربین G6 نسبت به دوربین G5 پس رفت داشته است.

مقابسه عکس سلفی دوربین گوشی G6 در حالت زاویه عریض و در حالت عادی

در مورد دوربین سلفی هم باید گفت که ال جی باز هم تصمیم عجیبی در مورد دوربین سلفی جدیدترین پرچمدار خود گرفته است. G6 از دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی برخوردار است. این در حالی است G5 با دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی عرضه شد. لنز دوربین سلفی G6 نیز همانند یکی از لنزهای دوربین اصلی آن، عریض و دارای زاویه ۱۰۰ درجه است. چنانچه کاربر نمی خواهد تصویری با افکت چشم ماهی (افکتی که بیشترین میزان دید را در اختیار کاربر قرار می دهد)، می تواند از حالت عکس برداری عادی استفاده کند. استفاده از این حالت باعث اضافه شدن زوم دیجیتالی به دوربین گوشی و حذف خطوط کج از اطراف تصویر می شود؛ بنابراین در مورد ثبت جزییات در تصاویر سلفی گوشی G6 کمی مردد هستیم. ممکن است در هنگام گفتگوی تصویری با فرد دیگر، طرف مقابل شما صورت شما را کمی عریض ببینید؛ زیرا در مورد دوربین سلفی گوشی V20 ال جی که لنز آن نیز دارای زاویه عریض است، این چنین است.

سخن آخر

در پایان باید گفت که هر دو گوشی عالی هستند. البته G6 گوشی جدیدی است و با جذابیت خود می تواند کاربران زیادی را جذب خود کند؛ بنابراین نباید کاربرانی که می خواهند این گوشی جدید را امتحان کنند، سرزنش کرد. البته پرچمدار ۲۰۱۶ ال جی هم اصلا گوشی بدی نیست؛ زیرا دارای طراحی مدولار منحصر به فرد است، از سرعت و عملکرد خوبی برخوردار است و کیفیت تصاویر دوربین آن هم واقعاً خوب است.

ارسال نظر