نقد و بررسی لومیا 950 XL دو سیم کارت

مایکروسافت در اواخر ماه گذشته هم‌ زمان با ارائه دو دستگاه لومیا در هند، موبایلی با سیستم‌ عامل ویندوز 10 به بازار عرضه کرد.

نقد و بررسی لومیا 950 XL دو سیم کارت

کلیک- این شرکت از رویکرد بالا به پایین بهره می‌برد، چرا که در ابتدا به معرفی بهترین محصولات خود یعنی گوشی‌های دو سیم‌کارت لومیا 950 XL و 950 پرداخت و در نهایت محصول مقرون به‌صرفه‌تر خود را ارائه داد.
هدف مایکروسافت صرفاً نمایش گوشی‌ها نیست، بلکه این شرکت سیستم‌عامل ویندوز 10 خود را به رخ می‌کشد؛ با این هدف که پاسخگوی نیازهای افرادی که از این ویندوز در کامپیوتر خود نیز استفاده می‌کنند، باشد و نیز توسعه‌دهندگان را به ساخت برنامه‌هایی برای این پلتفرم جهانی ترغیب کند.
امروز به بررسی دقیق‌تر چگونگی تکامل این پلتفرم در مقایسه با لومیا 950 XL دو سیم‌کارت می‌پردازیم. این گوشی معادل نکسوس 6 پی یا آیفون 6 اس پلاس در دنیای ویندوز است و الگویی برای شرکای سخت‌افزاری به حساب می‌رود تا خلاقیت خود را در آن پیاده کنند. با وجود تعادل در قیمت‌های گوشی‌های اندرویدی، ببینیم که آیا مایکروسافت موفق به از بین بردن این تعادل میان سخت‌افزار برتر و نرم‌افزار کاربردی می‌شود یا خیر!

1-52

  • ببینید و حس کنید!

انتقادهای زیادی در مورد بدنه پلاستیکی گوشی هوشمند مایکروسافت شده است که البته برای این پرچم‌دار سال 2015 کمی ناخوشایند است. اگرچه این مسئله با صرف وقت کافی و کاهش مناسب قیمت حل‌شدنی است. علی‌رغم روکش پشتی این گوشی که به هنگام فشار در قسمت پایین پشت آن صدا می‌دهد و می‌تواند بهتر باشد، این کالا کیفیت خوبی دارد. رنگ مات آن و طرز قرار گرفتن کلیدها به‌خوبی طراحی‌شده و خوش‌دست است. صفحه‌کلید کمی قدیمی به نظر می‌رسد، اما بازخورد لمسی این گوشی خوب است. ما طرفدار صفحه‌کلید نیستیم و ای‌کاش کلیدهای صدا و خاموش/ روشن مانند طرح‌های قدیمی با فاصله بیشتر از هم یا در دو طرف قرار می‌گرفتند.
این گوشی دارای نمایشگر 5.7 اینچی Quad HD AMOLED با قابلیت ClearBlack برای خوانایی بهتر زیر نور خورشید است. مایکروسافت همچنین برای دوام بیشتر این گوشی از شیشه کورنینگ گوریلا گلس بهره برده است؛ این گوشی صفحه‌نمایشی کاملاً خیره‌کننده دارد که با تولید رنگ‌های خنثی و سطح روشنایی بالا در هر شرایط نوری قابل‌استفاده است. به نظر می‌رسد واحد تست ما اثر خفیفی از رنگ مایل به آبی به کار گرفته است که وقتی گوشی را به صورت افقی یا عمودی کج کنید، قابل‌رؤیت است؛ که این امر در گوشی‌هایی با پس‌زمینه سفید بیش از سایر رنگ‌های پس‌زمینه به چشم می‌خورد. این موضوع را با سایر واحدها مطرح کردیم و آن‌ها نیز این مشکل را تأیید کردند.

3
تمامی کلیدها از جمله کلید دوربین در قسمت راست گوشی قرار داده شده‌اند، درصورتی‌که سوکت هدفون و پورت شارژر به ترتیب در بالا و پایین جای گرفته‌اند. دوربین 20 مگاپیکسلی PureView، فلش دوگانه با 3 آل ای دی و بلندگو در پشت گوشی قرار دارند. دوربین با کمی برآمدگی طراحی‌شده است که به هنگام قرار گرفتن بر روی سطح صاف صدای بلندگو کم نشود. نگران افتادن خراش روی لنز و پوشش شیشه‌ای آن نباشید چون در ارتباط مستقیم با سطح نخواهد بود. کاور پشت گوشی و نیز باتری 3340 میلی آمپری آن جدا شدنی‌اند. همچنین این گوشی دارای دو اسلات برای سیم‌کارت نانو و کارت حافظه میکرو اس دی است.
شاید لومیا 950 ایکس آل به سایر پرچم‌داران نرسد، اما به‌خوبی طراحی‌شده و بادوام به نظر می‌رسد. طراحی آن نسبت به دستگاه‌های لومیای قبلی ضعیف‌تر است. این گوشی به همراه یک کابل شارژر ثابت، کابل USB، هدست و دفترچه راهنما عرضه می‌شود. کیفیت لوازم جانبی عالی بوده و به اندازه کافی بادوام هستند.

  • مشخصات و نرم‌افزار

مشخصات این گوشی پرچم‌دار مایکروسافت پا به‌پای بهترین‌های سایر برندها پیش رفته است؛ چرا که مجهز به پردازنده هشت هسته‌ای اسنپ دراگون 810، 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی بوده و همچنین دارای باند دوتایی Wi-Fi b/g/n/ac، بلوتوث 4.1، USB OTG، NFC، شارژر بی‌سیم Qi، رادیو FM، فناوری‌های مکان‌یابی GPS، A-BeiDou و GLONASS است. لومیا 950 ایکس آل در قسمت جلو دارای حسگر امنیتی عنبیه چشم است که اسکن امنیتی آن ویندوز هلو (Windows Hello) نامیده شده است.

1

  • ویندوز 10 موبایل و قابلیت Continuum

اکنون به مهم‌ترین ویژگی لومیا 950 ایکس آل یعنی سیستم‌عامل آن می‌پردازیم. اگر نتوان از اطلاعات این گوشی نسخه پشتیبان تهیه کرد، پس فایده آنچه خواهد بود؟
در آرایش ویندوز 10 تغییراتی ایجاد شده است که این ویندوز به هنگام به‌روزرسانی برای کاربران جالب باشد. مشکل قبلی ویندوزفون‌ها در این نمونه رفع شده و مخاطبین گوگل و تقویم‌های آن به درستی همگام‌سازی می‌شوند. همچنین برنامه‌های موجود برای این گوشی اصلاح شده و کاربردی‌تر است. مایکروسافت در ساخت این مدل به جزییات پرداخته است، مانند توانایی پاسخ به پیامک‌ها بدون باز کردن برنامه به هنگام پخش موسیقی از طریق کورتانا. ویژگی دیگر پس‌زمینه سیاه و آیکون‌های ناوبری آن است که زیر تابش مستقیم نور خورشید متن‌ها به طور خودکار تغییر رنگ می‌دهند. حتی می‌توان این گوشی را با فشردن و نگه‌داشتن دکمه خانه به حالت یک دستی تنظیم کرد، به‌طوری‌که صفحه‌نمایش را به اندازه نصف صفحه گوشی کوچک می‌کند.
بااین‌حال ما طرفدار برنامه‌های مخصوص تنظیمات با وجود طبقه‌بندی بهبودیافته آن‌ها، نیستیم. همچنین تنظیماتی مانند صفحه‌نمایش Glance و اکولایزر که باید به ترتیب زیر تنظیمات صفحه‌نمایش و صدا قرار بگیرند، در قسمت سایر تنظیمات جای داده شده‌اند. در این گوشی با مشکلات نرم‌افزاری جزئی مواجه هستیم مانند مشکل به‌روزرسانی live tile و قطعی بلوتوث در برنامه موزیک Grove. این ایرادات با راه‌اندازی مجدد حل می‌شوند اما امیدواریم که در مدل‌های آینده به طور کامل رفع شوند. از برنامه‌های از پیش نصب شده گوشی می‌توان به Audible، Cleartrip، Facebook، Jet Airways، Lumia Creative Studio، Microsoft Office suite، Ola و Zomato اشاره کرد.

2
حسگر امنیتی عنبیه چشم شرکت مایکروسافت ویندوز هلو است و بااینکه در مرحله بتا است کارایی فوق‌العاده‌ای دارد. این خصوصیت به‌سادگی قابل‌راه‌اندازی است این‌گونه که یک بار چشم را اسکن کرده و الگوی عنبیه را ذخیره می‌کند. با انجام این کار در نورهای مختلف کارایی حسگرها مؤثرتر خواهد بود. عمل تشخیص در نور کافی و خوب یک تا دو ثانیه و در نور کم مقداری بیشتر به طول می‌انجامد. این قابلیت حتی در تاریکی مطلق هم کار می‌کند، گوشی را کمی نزدیک‌تر به صورت خود نگه دارید به‌طوری‌که نور صفحه‌نمایش چشم شما را روشن کند.
حال به قابلیت دیگر این مدل گوشی یعنی قابلیت Continuum می‌پردازیم. این قابلیت گوشی شما را به یک صفحه‌نمایش بیرونی یا تلویزیون متصل می‌کند. برای این کار شما نیازمند یک داک صفحه‌نمایش مایکروسافت به قیمت 5,999 روپیه هستید. این داک دارای پایه‌های پلاستیکی است که روی میز حرکت نکند. کابل HDMI و DisplayPort نیز باید جداگانه تهیه شوند.
در زمان اتصال امکان تجربه ویندوز 10 دسکتاپ را خواهید داشت. می‌توانید با وصل لوازم جانبی دیگر مانند کیبورد یا موس از طریق USB داک از آن‌ها استفاده کنید و یا تنها با صفحه گوشی کار کنید. شما می‌توانید از منوی Start به تمام برنامه‌های گوشی خود دسترسی داشته باشید. در این حالت می‌توان چندین برنامه را اجرا کرد و از گزینه Alt-Tab مانند ویندوز دسکتاپ استفاده کرد و برنامه‌ها را عوض کرد. برنامه‌های مایکروسافت و برخی توسعه‌دهندگان شخص ثالث با این حالت سازگار هستند اما خیلی‌های دیگر هنوز این امکان را ندارند. خوبی قابلیت Continuum این است که برای مثال می‌توان در صفحه‌نمایش بزرگ برنامه محاسباتی اکسل اجرا کرد و هم‌زمان در صفحه‌نمایش خود گوشی به یادداشت‌های شخصی نگاه کرد.
متأسفانه راهی برای تغییر سایز برنامه‌ها و تجربه دسکتاپ چندمنظوره نیست. همچنین صفحه‌نمایش این گوشی در حالت Continuum به طور دائم روشن است که در کوتاه‌مدت مشکلی ندارد اما در بلندمدت به باتری صدمه می‌زند.

8
کارآمدترین برنامه Continuum، در برنامه‌های آفیس است که کارایی آفیس دسکتاپ را در گوشی دارد. دستورات رایج از قبیل Ctrl C و Alt F4 در این نسخه نیز قابل‌اجرا هستند. مایکروسافت و سایر شرکایش به دنبال ارائه داک بی‌سیم هستند که کارآمدتر از داک پیشین خواهد بود.
اگر شما جزو افرادی هستید که بیشتر وقت خود را با کامپیوتر بر سر گشت‌وگذار در وب، تماشای فیلم یا کار بر روی فایل‌های ورد و اکسل می‌کنید، قابلیت Continuum تمام این‌ها را برای شما فراهم دارد. بااین‌وجود خیلی‌ها نمی‌توانند کامپیوتر خود را کنار بگذارند چرا که بسیاری از برنامه‌ها هنوز در مقیاس صفحه‌نمایش بزرگ کار نمی‌کنند؛ اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، رایانه‌ها کنار خواهند رفت. البته برای این منظور مایکروسافت باید کاربردهای بیشتری از کاربردهای ویندوز دسکتاپ را در گوشی جای دهد.
عملکرد
مدل لومیا 950 ایکس آل برای همگام‌سازی کامل سرویس‌های ذخیره شده در گوشی زمان بیشتری لازم دارد که در طی آن ممکن است با عدم پاسخگویی و آهستگی سرعت مواجه شوید. اگرچه با گذشت چند ساعت این مشکل به کلی حل می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنم که ما چون به تمام حساب‌های خود از جمله گوگل و مایکروسافت و غیره وصل شدیم و حجم زیادی از اطلاعات همگام‌سازی می‌شدند با این مشکل مواجه شدیم. ولی اگر شما به حساب مایکروسافت خود که حاوی اطلاعات کمی است وارد بشوید، احتمال پیش آمدن این مشکل برای شما کم است.
عملکرد برنامه‌های پیش‌فرض و انیمیشن‌های رابط مانند همیشه در ویندوزفون سریع و قابل‌تغییر می‌باشند. این گوشی در هر دو سیم‌کارت بنا بر انتخاب شما، از آخرین نسل اینترنت همراه 4G پشتیبانی می‌کند. گوشی داغ می‌شود اما به لطف مایع خنک‌کننده و بدنه پلاستیکی به سرعت دمایش پایین می‌آید.

4
برنامه‌های موجود در بازارهای این سیستم‌عامل شاید به‌خوبی برنامه‌های اندروید یا iOS نباشند، اما نسبت به چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشته‌اند. بله شاید برنامه‌هایی مانند واتزاپ و تلگرام در این سیستم به‌خوبی سیستم‌های دیگر کار نمی‌کنند، اما قابل‌استفاده هستند. چندین برنامه پیش‌فرض این گوشی مانند Zomato یا Twitter به‌خوبی طراحی‌شده‌اند. از برنامه‌های گوگل نمی‌توان استفاده کرد ولی برنامه‌های مایکروسافت مثل Outlook و نقشه‌های Bing جایگزین آن‌ها هستند. چون برنامه‌های بازارهای دسکتاپ و ویندوز یکی است شما می‌توانید برنامه‌ای را که بر روی دسکتاپ خود نصب کرده‌اید با ورود به حساب مایکروسافت خود، بر روی گوشی نیز نصب کنید.
مرورگر جدید مایکروسافت به نام Edge دارای سرعتی بالاست. این مرورگر در Jetstream1.1 نمره 46.6 و در Octane 7180 را به دست آورده است.
نرم‌افزار موزیک Groove بهترین برنامه بازار نیست اما نیاز را رفع می‌کند. اگر دسترسی به تنظیمات اکولایزر این برنامه آسان بود بهتر می‌شد. در پشت این گوشی تنها یک بلندگو قرار گرفته است ولی صدایی رسا و بلند دارد. هدفون‌های این محصول در گوش جای نمی‌گیرند و مناسب نیستند. خبر خوب این است که فرمت FLAC در این سیستم پشتیبانی می‌شود. از میان برنامه‌های پخش ویدیو نیز MX Player در بازار موجود است و این گوشی ویدیوهای 4K را به‌خوبی پخش می‌کند.
درباره دوربین گوشی لومیا 950 ایکس آل باید گفت که یکی از بهترین دوربین‌های موجود است. با فشار دادن دکمه دوربین این گوشی در دو مرحله، با سرعت به برنامه دوربین رفته و عکس را گرفته و ذخیره می‌کند؛ و همچنین از عدسی کارل‌زایس دارای دیافراگم f / 1.9 برای سنسور و تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال بهره می‌برد. همه این‌ها در برنامه فوق‌العاده دوربین جمع شده‌اند که نتیجه‌اش تصاویر و فیلم‌هایی بی‌نظیر است.
در روز مناظر با رنگ‌هایی دقیق و با جزئیات نشان داده می‌شوند و تصاویر محیط‌های داخلی و با نور کم نیز دقیق و زیبا دیده می‌شوند. با تنظیم دستی هر قسمت از تنظیمات تصویر می‌توانید تصاویر هنری بیشتری بگیرید.
قابلیت ضبط ویدئو تا 4K در 30fps را دارد و انتخاب رزولوشن و نرخ فریم از بین گزینه‌های موجود با شماست. کیفیت فیلم‌برداری حتی در محیط‌های کم‌نور عالی است. با دانلود لنزهای اضافی از بازار می‌توانید در با تنوع بیشتر عکس بگیرید. دوربین جلوی گوشی نیز برای گرفتن عکس‌های سلفی کاملاً مناسب است. همچنین فلش سه‌گانه این گوشی به اندازه کافی نور دارد که شما و محیط اطرافتان را به‌خوبی روشن کند.
این گوشی هوشمند با پخش 12 ساعت و 37 دقیقه مداوم فیلم نمایش خوبی از خود بر جای گذاشت. به نظر می‌رسد در روزهای عادی با مصارف روزمره باتری سریع‌تر تخلیه می‌شود و شارژ کامل فقط برای یک روز کافی خواهد بود. این گوشی در طی مدت 30 دقیقه به سرعت 47 درصد شارژ می‌شود.
7
نظرات
بیش از پنج سال است که شرکت مایکروسافت گوشی‌های ویندوز خود را ارائه کرده است و ما در نهایت با پلت فرمی با قابلیت‌های خوب مواجه هستیم. ویندوز 10 هنوز در بازار جای نیفتاده است اما با به‌روزرسانی‌های به موقع و با گذر زمان می‌تواند بهتر شود. عملکرد و کارایی برنامه‌های آن پیشرفت کرده است ولی هنوز به اندازه سایر سیستم‌عامل‌ها متنوع نیست. حال‌آنکه برنامه‌های دسکتاپ قابل‌استفاده در ویندوز 10 گوشی هستند، امیدواریم که توسعه‌دهندگان انگیزه بیشتری برای انتقال و سازگار نمودن برنامه‌های خود بر روی این گوشی‌ها داشته باشند.
بیایید لحظه‌ای از ایرادهای کوچک این گوشی چشم بپوشیم، در این صورت لومیا 950 ایکس آل یک گوشی هوشمند فوق‌العاده است که پاسخگوی تمام نیازهای شما است. با توجه به قیمت این مدل طراحی و ساخت آن می‌توانست بهتر باشد اما در مقابل، این گوشی دارای صفحه‌نمایشی خوب، دوربینی قدرتمند، باتری با طول عمر بالا، قابلیت شارژ سریع و تمام خصوصیاتی که از یک پرچم‌دار انتظار می‌رود، است. به‌علاوه این مدل دارای قابلیت حسگر امنیتی عنبیه چشم و قابلیت Continuum است.
گوشی لومیا 950 ایکس آل با قیمت 49,399 روپیه گران به نظر می‌رسد و باعث شده مشتریان به دنبال گزینه‌های دیگر بروند. اگر مایکروسافت در پی پس گرفتن سهم بازار خود در هند است، این راهش نیست. باید قیمت این کالا یه طور مناسب کاهش یابد در غیر این صورت موفقیت این محصول تضمین نخواهد شد.

ارسال نظر