نقد و بررسی نرم‌افزار Serif Affinity Photo

محاسن

نقد و بررسی نرم‌افزار Serif Affinity Photo

نظر اولیه
این نرم‌افزار، از پایه و اساس برای سیستم‌های مکینتاش طراحی شده است که سریع، کارا و جایگزینی مناسب برای فتوشاپ است. همچنین، ارزش استثنایی این نرم‌افزار، افرادی که از روش Adobe در نحوه خرید و استفاده فتوشاپ خوششان نمی‌آید را به سمت خود جذب خواهد کرد.

محاسن

  • مجموعه‌ای از ابزارهای عالی و قابل‌تغییر
  • ویرایش هم‌زمان با پیش‌نمایش سریع
  • سیستم لایه‌بندی بسیار خوب
  • سازگار با فایل‌های فتوشاپ
  • ارزش بالا

معایب

  • پشتیبانی از پلاگین‌ها کمی محدود است
  • فاقد ابزارهای فهرست سازی

نام Serif، چند دهه است که با عبارت‌های مقرون‌به‌صرفه، مخصوص ویندوز، ویرایش تصویر و برنامه‌های رسم بردار، مترادف شده است.
نرم‌افزار PhotoPlus X8، آخرین نسخه از بسته کارآمد ویرایش عکس شرکت Serif، است. این نرم‌افزار شامل راهنمایی و آموزش‌های سودمند برای افراد تازه‌کار و همچنین، ابزارهایی پیشرفته ازجمله ویرایش بر اساس لایه‌ها، برای افراد باتجربه‌تر است. درهرصورت، از حیطه کاربران تازه‌کار وارد حیطه افراد حرفه‌ای نمی‌شود و مجدداً، تنها برای ویندوزهای رایانه‌های شخصی، در دسترس خواهد بود.

2
نرم‌افزار موردبررسی ما، یک نمونه کاملاً جدید و متفاوت است. توسعه این نرم‌افزار، شش سال به طول انجامیده و البته صرفاً برای سیستم‌عامل‌های مکینتاش طراحی شده است. برنامه‌ای برای آوردن این نرم‌افزار به سیستم‌عامل‌های ویندوز وجود ندارد. همچنین، این نرم‌افزار به شکل گسترده‌ای، حرفه‌ای‌تر از تمامی محصولات تا به امروز این شرکت طراحی شده است و مستقیماً نسخه‌های حرفه‌ای و کامل فتوشاپ را به مبارزه فرا می‌خواند.
در نتیجه، در ازای از دست دادن کاربران تازه کار، ویژگی‌های سطح بالا، قدرتمند و رابط کاربری قابل‌تغییر، به آن اضافه شده است.
در جهت سازگاری بیشتر و برای افراد خلاق، فایل‌های تصویری یک نرم‌افزار از فرمت یکسان با Affinity Designer، استفاده می‌کنند.
برای تکمیل کردن جذابیت، شرکت Serif، یک مجموعه نرم‌افزار طراحی تصویری برای مکینتاش، تحت عنوان Affinity Designer، توسعه داده است. تصویرهای خروجی هر دوی این نرم‌افزارها، از فرمت یکسان استفاده می‌کنند و کاملاً قابل‌تبادل هستند.
شاید بتوان گفت که استثنایی‌ترین ویژگی نرم‌افزار موردبررسی ما، قیمت آن است. نظر به اینکه قیمت نرم‌افزارهای میان رده همچون، Adobe Photoshop Elements 14 و Corel Paintshop Pro Ultimate X8، قیمتی بالغ‌بر 100 دلار دارند، Affinity Photo 1.4، تنها 50 دلار، یعنی نصف قیمت نرم‌افزارهای ذکر شده را دارد.
البته نباید از دو بهینه‌ساز و ارتقادهنده بزرگ که برای این نرم‌افزار به صورت رایگان عرضه شده‌اند هم چشم‌پوشی کرد. قیمت فعلی این نرم‌افزار در یک موقعیت کاملاً رقابتی در مقایسه با نرم‌افزار Adobe Creative Cloud Photography Plan که دو برنامه Photoshop CC و Lightroom CC را توأمان دارد و هزینه استفاده ماهانه آن در طول سال، مبلغی حدود 120 دلار می‌شود، برخوردار است.

3
حال ببینیم که این نرم‌افزار، در ازای هزینه پرداختی شما، چه مواردی را در اختیارتان می‌گذارد.
آشنایی با اجزای مختلف
نقش اصلی را در این نرم‌افزار، واحدهایی تحت عنوان «persona» ایفا می‌کنند؛ که شامل بخش‌های زیر است: Photo،Liquify،Develop و Export که هر کدام، محیط کاری مخصوص به خود را دارند. اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود، هر یک از این بخش‌ها علاوه بر محیط مجزای کاری، ابزارها و روش‌های عملکرد خاص خود را دارند.
واحد Develop، مجهز به ابزارهایی است که به کاربر کمک می‌کند تا نهایت تغییرات و اصلاحات را بر روی موارد مورد نظر خود انجام دهند.
برای پردازش فایل‌های خام، اولین واحدی که به نیاز پیدا خواهید کرد، واحد Develop است. پشتیبانی از دوربین‌ها و لنزهای جدید به وسیله به‌روزرسانی‌های رایگان این برنامه برای کاربران مهیا می‌شود. قسمت کنترل پنل، مملو از ابزارهای کاربردی در زبانه‌های مختلف Basic،Lens،Details،Tones ، است.
به‌عنوان‌مثال در زبانه Basic، به موارد زیر دسترسی خواهید داشت: نمایش، تنظیم تاریکی و روشنایی، بهسازی کنتراست، وضوح، میزان خلوص رنگ و تحرک، توازن رنگ سفید و ابزارهای رنگسایه، تنظیمات سایه‌روشن و قابلیت افزودن تنظیمات از قبل مهیا شده خود به جای تنظیمات اولیه.

4
ویژگی Split-toning، قابلیت خوبی است که به نسخه 1.4 اضافه شده است. این قابلیت به عنوان یک لایه قابل تنظیم به همراه پیش‌نمایش هم‌زمان، همچون سایر ویرایش‌ها، در دسترس است.
زبانه Lens، شامل اصلاحات زیر است: عدم انطباق رنگ کانونی و ابزارهای آمیخته سازی، اعوجاج، چرخش، نمای افقی و عمودی و در نهایت، سایه‌روشن. بخش Details، شامل پالایش‌های وضوح تصویر و کنترل اختلالات تصویری، می‌شود. زبانه Tones هم مواردی از قبیل منحنی‌ها، تبدیل رنگ‌های سیاه‌وسفید و در نهایت رنگ‌بخشی دوگانه را در بر می‌گیرد.
ابزارهای اصلی پردازش فایل‌های خام، بسیار زیاد، متفاوت و قدرتمند هستند؛ ضمناً، یک سری ابزارهای اضافی به صورت عمودی در سمت چپ برنامه وجود دارند که به سمت پایین باز می‌شوند و کارهایی همچون ازبین‌بردن قرمزی چشم و لکه‌ها را انجام می‌دهند.
بخش Export، فرمت‌های فراوانی برای انتخاب در کنار تنظیم خودکار اندازه برای تغییر ابعاد تصویر، دارد.
بعدازاینکه کارتان در بخش Develop، تمام شد شاید احساس کنید که عکستان آماده است و دیگر نیازی به انجام هیچ کاری نیست. در چنین حالتی کافی است تا به بخش Export، بروید و از ابزارهای فراوان آن برای ایجاد تصویری با عمق رنگی 8-bit یا 16-bit، در فرمت‌های مختلف، استفاده کنید.
ویژگی سازگاری این نرم‌افزار به این صورت است که شما را قادر می‌کند تا هنگام تبادل فایل با دیگران، مستقیماً فایل‌های فتوشاپ را با پشتیبانی کامل از لایه‌ها، وارد و خارج کنید.

5
بخش عکس
قدرت واقعی این نرم‌افزار، در واحد Photo، قرار گرفته است. قابلیت‌های متناوب و بی‌نظیری از طریق تنظیمات لایه‌ای، به سادگی در دسترس قرار گرفته‌اند. این قابلیت‌ها، هر آنچه را که فکرش را بکنید، از روشنایی و کنتراست گرفته تا تعدیل سفیدی، تعدیل رنگ، تحرک و غیره را شامل می‌شود.
این بخش از ابزارهایی تشکیل شده است که با امکانات مفصل تنظیم اثرات آن‌ها، کامل می‌شوند.
همچنین دارای قابلیت‌های اصلاح خودکار، از جمله: تراز بندی خودکار، کنتراست خودکار، رنگ‌بندی خودکار و توازن سفیدی خودکار، حتی برای فایل‌های JPEG، است.
این بخش، یک نوار ابزار عمودی در سمت چپ پایین هم دارد که یک سری امکانات اضافی دیگر را به این قسمت اضافه می‌کند. به‌عنوان‌مثال، مجموعه ابزارهای Healing Brush، شامل قلم احیاگر معمولی، ابزارهای اضافی سرهم‌بندی، از بین برنده لکه و قرمزی چشم و ابزار احیای فحوا محور که به طور شگرفی می‌تواند اشیا را از یک صحنه پاک کند و به شکل هوشمندانه‌ای فضای خالی آن را پر کند تا با سایر محیط یکسان شود.
واحد Liquify، با یک نمای مشبک کامل می‌شود و شامل موارد زیر است: ابزارهای افزایش، کاهش، چرخش و اعوجاج تلاطم.
این قسمت، نهایتاً با شامل شدن قابلیت‌های محافظت و عدم محافظت از بخش‌های موردنظر تصویر، پایان می‌یابد. سرعت و روانی ویرایش‌های اعمال شده بر روی صحنه، فوق‌العاده تحسین‌برانگیز است.
زنده و جذاب
سرعت در این نرم‌افزار، معنای واقعی خود را پیدا می‌کند. ابزارها و قابلیت‌های ذکر شده در بالا، نه تنها کاملاً قابل تنظیم هستند بلکه از سرعت بسیار بالایی هم برخوردارند.
حتی اگر بر روی تصاویری با تعداد لایه‌های فراوان کار می‌کنید، می‌توانید به صورت هم‌زمان، اکثر تغییرات اعمال شده خود را بدون کوچک‌ترین تأخیری، مشاهده کنید. این توانایی نرم‌افزار، فرایند ویرایش را به شکل اعجاب‌انگیزی روان و تجربه خلاقیت را بهتر می‌کند.
حتی در مراحل اولیه هم قادر خواهید بود تا قرمزی چشم و لکه‌ها را طی فرآیندی به آسانی و سرعت، انجام دهید.
نمای زنده از تغییرات اعمال شده، به اینجا ختم نمی‌شود و قسمت‌های قابل تنظیم نورپردازی، کدرسازی، کج کردن، تغییر جهت دادن و سایر موارد را هم شامل می‌شود. واقعاً خوب است که از تغییرات اعمال شده، بدون درنگ، بازخورد دریافت کنیم؛ این قابلیت می‌تواند به عنوان «لایه‌های زنده» هم به کار گرفته شود.
این سرعت کار، در پیش‌نمایش آمیخته سازی لایه‌های زنده که شامل 30 گزینه است، به صورت مداوم حضور دارد. همچنین، فیلترهای زنده، قابلیت پیش‌نمایش سریع و بدون تأثیر را در اختیارتان قرار می‌دهند.

6
ابزار inpainting، این توانایی را به شما می‌دهد تا بدون هیچ کم و کاستی، اشیا و افراد را از صحنه بردارید و شاهد پرشدن جای آن‌ها به صورت همسان با محیط، باشید.
سرعت و چالاکی مذکور، به هنگام رتوش کردن تصاویر از طریق ابزارهایی همچون سایه‌روشن، درخشندگی، بافت‌زایی، اصلاح لکه و قرمزی چشم هم قابل بهره‌برداری است. جدیدترین ویرایش 2015Photoshop CC، افزایش سرعت قابل‌توجهی نسبت به نسخه‌های قبلی در قسمت‌های احیای لک و ابزارهای وصله و سرهم‌بندی، ارائه می‌کند اما همچنان Affinity Photo، با کمی اختلاف جلوتر است.
برای احاطه کامل، می‌توانید قلم‌ها و نازل‌های مخصوص به خود را به کمک دینامیک‌های مداوم پیشرفته، بسازید؛ این نرم‌افزار به صورت درون‌ساز از تبلت‌های Wacom و سایر تبلت‌های گرافیکی پشتیبانی می‌کند.
ویژگی‌های جدید
برای دستیابی به نهایت تنظیمات، اصلاحات نمای تصویری تک صفحه و دو صفحه، به آسانی قابل‌استفاده هستند؛ علاوه بر این، سیستم نمایش شبکه‌ای قابل‌تغییر، این توانایی را به شما می‌دهد که بتوانید تغییرات پوششی را به صورت زنده، اعمال کنید. جدیدترین نسخه 1.4، ویژگی‌های جذاب دیگری را هم به این نرم‌افزار اضافه می‌کند، این افزونه‌ها عبارت‌اند از: چسباندن تصویرها به یکدیگر، قفسه‌های زنده، فیلترهای مه‌زدایی، رنگ‌بخشی دوگانه و بسیاری موارد دیگر.
همچنین، این نسخه از نرم‌افزار، شش ضمیمه برای برنامه Apple Photo، فراهم می‌کند. ضمیمه‌ها، این امکان را برایتان فراهم می‌کنند تا از ابزارهای قدرتمند Affinity Photo، در برنامه Photos Apple، استفاده کنید که شامل بخش develop، مه‌زدایی، liquefy، مینیاتور، تک‌فام و رتوش می‌شود.
تنظیمات نمای تصویری دو صفحه، از فیلتر Perspective، قابل‌دستیابی هستند. این مورد، تنها بخشی از چندین فیلتر رسته Distort است.
اگر این نرم‌افزار تنها یک نقیصه داشته باشد، آن نقیصه، مربوط به بخش پشتیبانی از تصاویر فتوشاپ است که حتی فایل‌های چندلایه را نیز شامل می‌شود، اما به طور کامل از پلاگین‌ها پشتیبانی نمی‌کند. برخی از آن‌ها به خوبی کار می‌کنند اما برخی دیگر نه شرکت Serif، برای حصول اطمینان از سازگاری با پلاگین‌های غیر انحصاری، قدم‌هایی را برداشته است و قصد افزایش قلمرو نمونه‌های جدیدتر را دارد.
همچنین، مانند خود نرم‌افزار فتوشاپ، ابزارهای فهرست‌سازی و سازمان‌دهی تصویر، به‌عنوان آخرین خطوط، قرار گرفته‌اند. در این زمینه، شرکت Serif، می‌تواند کارهایی را با یک برنامه ملازم در امتداد Lightroom، انجام دهد.
رأی نهایی
در کل، نرم‌افزار Affinity Photo، یک برنامه معرکه است که تمامی رقبای حرفه‌ای و پرطرف‌دار خود در زمینه ویرایش تصویر را که هم‌اکنون در فروشگاه‌ها موجود هستند، به چالش می‌کشد. به سادگی می‌توان گفت که از تمامی برنامه‌های قبلی این شرکت بر روی رایانه‌های شخصی بهتر است و لیاقت کسب عنوان بهترین برنامه مکینتاش در سال 2015 را دارد.
همچون بسیاری دیگر از برنامه‌های ویرایش عکس، این نرم‌افزار هم یک نسخه رایگان آزمایشی 30 روزه دارد. امتحانش کنید، مطمئن هستم که خوشتان می‌آید. و زمانی که پس از یک ماه، احساس کردید که نمی‌توانید از این نرم‌افزار بگذرید، با آگاه شدن از قیمت مقرون‌به‌صرفه آن، خرسند خواهید شد.

ارسال نظر