بررسی تخصصی مشخصات لپ تاپ سونی Vaio Pro 13

بر خلاف تلفن های هوشمند، روند طراحی و تولید لپ‌تاپ‌ها طی چند سال گذشته، به سمت کوچک‌تر و سبک‌تر شدن پیش رفته است. در حال حاضر این روند کم حجم شدن لپ تاپ ها تا جایی ادامه یافته است که بهترین، شیک‌ترین و پربهاترین لپ‌تاپ‌ها، ۱۱٫۶ یا ۱۳٫۳ اینچی در بازار یافت می شوند. یکی از پیشتازان و سرآمدهای طراحی و ساخت لپ‌تاپ‌های باریک و سبک یعنی شرکت سونی نیز، از همین قانون تبعیت می‌کند و طراحی لپتاپ Vaio Pro 13 بسیار باریک در نظر گرفته شده است.

بررسی تخصصی مشخصات لپ تاپ سونی Vaio Pro 13

کلیک - سری VAIO Z نیز محصول عرضه شده کمپانی سونی است.آیا این ویژگی در این سری هم مشاهده می شود؟ این لپ‌تاپ‌های ۱۳٫۳ اینچی که دارای وزنی در حدود ۱٫۲ کیلوگرم است و ضخامت این لپ تاپ از ۱۷ میلی‌متر بیشتر نمی‌شود. مدل VAIO Pro ، نه تنها باریک‌تر، سبک‌تر و تقریبا از همه لحاظ از VAIO Z بهتر می باشد، بلکه این محصول سبک‌ترین لپ‌تاپ‌های ۱۱٫۶ و ۱۳٫۳ اینچی تولید‌شده تا تاریخ نوشتن این نقد و بررسی به شمار میرود.

بدنه VAIO Pro نیز همانند سری Z، کلا از فیبر کربن طراحی و ساخته شده است و کیفیت ببسیار بالایی دارد. کلیه قطعات با دقت و ظرافت خاص در کنار هم جاسازی شده اند و در طراحی و مهندسی این دستگاه‌ها کوچک‌ترین ایرادی را شاهد نخواهید بود. در بدنه این دستگاه، فیبر کربن به کار رفته، موجب شده است تا وزن VAIO Pro سونی بتواند از همه آلترابوک‌های دیگر کمتر شود. وزن مدل‌های ۱۱٫۶ اینچی تنها ۸۵۰ گرم و مدل‌های ۱۳٫۳ اینچی یک کیلوگرم وزن دارند. به اندازه ای این آلترابوک‌ها سبک‌ هستند که به سادگی قابل قیاس با تبلت ها هستند و سبک‌ترین آلترابوک‌ها و کلا لپ‌تاپ‌ها تا زمان تدوین این نقد، به شمار می آیند. کلیه مدل‌ها حداکثر ۱۷ میلی‌متر ضخامت دارند که اگر بخواهیم با آلترابوک هایی مانند Acer Aspire S7 و سامسونگ سری ۹، قیاس کنیم رکورد بسیار خوبی به شمار می آید.

اما بدیهی است این بدنه بسیار ظریف و باریک و سبک، ایراداتی نیز دارد. با اینکه فیبر کربن بسیار محکم است، اما بدنه VAIO Pro به دلیل باریکی بیش از اندازه، به سادگی خمیده می‌شود. برای درک این موضوع می‌توانید دستگاه را با یک دست با بلند کنید. افزون بر آن لولاهای تعبیه شده برای صفحه نمایش، دارای نیرو و قدرت لازم را برای محکم نگاه داشتن صفحه نمایش ندارند و با وجود این ایراد بهره بردن از امکانات لمسی صفحه نمایش، چندان برای کاربر لذت‌بخش نخواهند بود. وقتی که دستگاه را باز می‌کنید، شبیه آلترابوک‌های VAIO T، بخش پایینی صفحه نمایش به عنوان یک پایه نگه‌دارنده می باشد و بخش انتهایی دستگاه را کمی بلند می‌کند. این موضوع افزون بر آنکه موجب راحتتر شدن عمل تایپ کردن با این آلترابوک خواهد شد، بلکه به بهبود عملکرد سیستم خنک‌کننده دستگاه نیز کمک بسیار زیادی می‌کند.

بدیهی است با داشتن بدنه ای تا این حد فوق باریک و سبک، نباید بر روی بدنه VAIO Pro چندان انتظار مشاهده پورت‌ها و اتصالات زیادی داشته باشید. دو پورت USB 3.0، یک پورت HDMI، پورت ترکیبی صوتی ۳٫۵ میلی‌متری و یک کارت خوان SD، تنها پورت‌ها و درگاه هایی می باشند که بر روی لبه‌های متعدد این دستگاه شاهد آن خواهید بود. VAIO Pro متاسفانه دارای پورت شبکه نمی باشد و کاربر برای وصل شدن به شبکه‌های LAN، ناچار به تهیه کابل های مبدل‌ USB خواهد بود.

وجود یک پورت USB بر روی آداپتور برق VAIO Pro، یکی از ویژگی های مثبت و جالب توجه ، آن است که قادر خواهید بود به کمک آن گوشی موبایل، دوربین و یا موزیک پلیر خود را مستقیما شارژ کنید.

یک وب کم یک مگاپیکسلی با سنسور Exmor در بالای صفحه نمایش، در کنار میکروفن درونی دستگاه قرار داده شده است که قادر است با کیفیت HD 720p فیلم‌برداری انجام دهد. کیفیت این وب کم در سطح پایینی قرار دارد و برخلاف انتظار ما از چنین آلترابوک رده‌بالا و لوکسی، برای تماس‌های ویدئویی مناسب می‌باشد.
مزیت بزرگ دیگر VAIO Pro ، علاوه بر داشتن بدنه سبک فیبر کربنی، که در تبلیغات این محصول کمپانی سونی نیز مانور زیادی بر روی آن داده، صفحه نمایش آن می باشد. همه مدل‌های VAIO Pro از صفحات نمایش لمسی خازنی Triluminos با دقت Full HD یعنی ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل بهره می گیرند. این به آن معنی است که از همان صفحه‌ای که سونی با ابعادی کوچک‌تر در گوشی‌های Xperia Z Ultra و Xperia Z1 بکار برده استفاده کرده است. درصد وضوح بالا و کیفیت رنگ‌های تولیدشده توسط صفحه این آلترابوک‌ها بسیار زنده و طبیعی به نظر میرسد و همچنین دارای زوایای دید بسیار خوبی نیز می‌باشند، به گونه ای که با نگاه کردن به صفحه از زوایای گوناگون، در کیفیت تصویر تغییر خاصی مشاهده نخواهید کرد. VAIO Pro را می‌توان با به کارگیری این‌چنین صفحه نمایشی، دستگاهی مناسب برای گرافیست‌ها و عکاسان به حساب آورد.

اما با وجود داشتن روشنایی بسیار زیاد صفحه نمایش Triluminos استفاده شده در VAIO Pro ، براق و آینه‌ای بودن این صفحات موجب می‌شوند تا کاربر به سادگی و راحتی نتواند در شرایط نوری قوی و یا در زیر تابش نور آفتاب از دستگاه خود استفاده کند.

یک کاور کوچک نیز در پشت بدنه دستگاه، قرار گرفته است که بلندگوهای استریو در زیر آن، تعبیه شده‌اند. در مورد کیفیت صدای و میزان بلندی آن نیز باید بگوییم همان گونه که از یک محصول رده‌بالای ساخت کمپانی سونی انتظار داشتیم، بلندی و کیفیت صدای این محصول بسیار عالی و فراتر از انتظار ما بود و لزومی به اتصال بلندگوهای خارجی نبود.
بدیهی است در صورتی که VAIO Pro بخواهد فراتر از یک نوت‌بوک باشد و یا به اصطلاح یک آلترابوک قلمداد شود، باید قادر باشد از پس از انجام محاسبات زیاد و پیچیده برآید. سونی با همکاری کمپانی اینتل توانسته است کلیه مدل‌های VAIO Pro را به نسل چهارم پردازنده‌های ولتاژ پایین Core i5 و Core i7 مجهز نماید. این پردازنده‌ها، چیپ گرافیکی Intel HD 4400 را به همراه دارند که ۲۰ تا ۳۰ درصد سریع‌تر از مدل سال گذشته یعنی HD 4000 است. این ترکیب سخت‌افزاری در کنار استفاده از حافظه‌های SSD ، موجب می‌شود تا به بهترین و روان‌ترین صورت تقریبا همه کارهای روزانه کاربر انجام شوند. البته تا زمانی که اجرای بازی‌های سنگین کامپیوتری و یا ویرایش ویدیو در زمره کارهای روزمره‌ی کاربر نباشد!
ولی با همه این اوصاف شاید بهتر بود که کمپانی سونی قبل از تعبیه کردن چنین سخت‌افزار قدرتمندی، در بدنه به این باریکی، برای خنک نگاه داشتن آن هم چاره ای می اندیشید. در حالتی که سیستم بیکار است و به عبارتی هنگامی که بار محاسباتی خاصی بر روی دستگاه وجود ندارد، سیستم خنک‌کننده تقریبا بی‌صدا بوده و بدنه آن نیز کاملا خنک است اما با اجرای چند برنامه و قرار گرفتن استرس بر روی پردازنده موجب می‌شود تا فن داخلی با سرعت و صدای نسبتا زیادی شروع به کار کرده تا بتواند این سخت‌افزار را خنک نگه دارد. بیشتر حرارت دستگاه خوشبختانه در قسمت‌های بالای کیبورد متمرکز می‌شود و تاثیر زیادی بر کاربری دستگاه نخواهد داشت اما ممکن است صدای زیاد این فن خنک‌کننده در دراز مدت باعث ناراحتی کاربر گردد.

در همه مدل‌های سری VAIO Pro از باتری‌های لیتیوم پلیمری به کار گرفته شده است که ظرفیت این باتری در مدل‌های ۱۱٫۶ اینچی ۳۳ وات-ساعت و در مدل‌های ۱۳٫۳ اینچی، ۴۰ وات-ساعت می باشد. در آزمون استاندارد مرورگری اینترنت از طریق Wi-Fi ، مدل‌های متعدد با در نظر گرفتن اندازه و ابعاد صفحه نمایش و نوع پردازنده مرکزی، بین ۴:۳۰ تا ۵:۳۰ ساعت شارژدهی نمودند که در قیاس با آلترابوک‌های رده‌بالای دیگر، میزان بسیار خوبی به شمار میرود.

کیبورد هایی با کلیدهای تخت و کم عمق نیز طراحی شده است . این در نتیجه رقابت تولیدکنندگان آلترابوک‌ها برای باریک تر کردن این کامپیوتر است. استفاده از کیبورد های با کلیدهای تخت و کم عمق موجب می شود که تایپ کردن با این‌نوع کیبوردها لذت چندانی ندارند. VAIO Pro نیز یکی از قربانیان این تکنولوژی جدید است. در این کیبوردها ابعاد کلیدها کوچک‌تر از استاندارد رایج است و آستانه و عمق کمی دارند، بنابراین VAIO Pro را نمی‌توان دستگاه مناسبی برای برنامه‌نویسان، نویسندگان و در کل کسانی که زیاد با دستگاه خود تایپ می‌کنند، در نظر گرفت. ضمنا شایان ذکر است که کیبورد کلیه مدل‌های VAIO Pro دارای نور پس زمینه هستند که شدت آن می‌تواند به صورت دستی و یا اتوماتیک و توسط حسگر سنجش نور محیط، تنظیم گردد.

تاچ پد این آلترابوک‌ها بر خلاف کیبورد که نظر مثبت ما را نتوانست به خود جلب کند، بسیار خوب است. ابعاد تاچ پد بزرگ است و سطح مات آن از حساسیت و دقت زیادی برخوردار می باشد. ابعاد بزرگ این تاچ پد موجب می‌شود تا انواع فرمان‌های چند لمسی را بتوانید به سادگی انجام دهید. افزون بر آن شبیه بیشتر لپ‌تاپ‌های رده‌بالا، کلیدهای چپ و راست جداگانه نیست و به صورت یکپارچه در بدنه تاچ پد در نظر گرفته شده‌است که امکان دارد مدت زمانی به طول بیانجامد تا به تایپ کردن با این کلیدها عادت کنید.

عروس لپ‌تاپ‌ها! برای جمع‌بندی VAIO Pro این بهترین اصطلاحی است که می‌توان بیان نمود. این آلترابوک‌ها نه تنها در کلاس خود سبک‌ترین و زیباترین هستند، بلکه دارای سخت‌افزاری قدرتمندی نیز می باشند و صفحات نمایش لمسی آن‌ها جزو بهترین‌های موجود در بازار است! ترجیح می‌دادیم که در این لپ تاپ شاسی و لولاها مستحکم تر بود و سیستم خنک‌کننده بهینه‌تر و کم صداتر وجود داشت، ولی می‌توان تا حدودی با مشاهده میزان بالایی از مزایا، از این معایب نیز چشم‌پوشی نمود. پس اگر در جستجوی یک همراه کامل هستید که همه جا آن را برده و از کار کردن با آن لذت ببرید و البته قادر هستید مبلغ زیاد آن را نیز پرداخت نمایید، Sony VAIO Pro یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

ارسال نظر