بررسی Xperia XZ Premium؛ جدیدترین پرچم دار سونی

در این مطلب قصد داریم به بررسی مختصر جدیدترین پرچم دار سونی یعنی Xperia XZ Premium که به تازگی رونمایی شده است، بپردازیم. صفحه نمایش ۴K HDR این گوشی و توانایی فیلم برداری حرکت آهسته با ۹۶۰ فریم در ثانیه، از بارزترین مشخصات این گوشی هستند.

بررسی Xperia XZ Premium؛ جدیدترین پرچم دار سونی

کلیک - گوشی XPeria XZ Premium سونی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و دارای صفحه نمایش ۴K با فناوری HDR است. عرضه این گوشی با چنین صفحه نمایشی، یک اقدام مبتکرانه از سوی سونی محسوب می شود. البته قیمت این غول سونی هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. باید دید ویدیوهای ۴K می توانند به صورت روان و بدون پرش بر روی این گوشی پخش شوند یا نه. در ادامه به بررسی این محصول شگفت انگیز سونی از ابعاد مختلف می پردازیم. با ما همراه باشید.

مزایا و معایب این گوشی به صورت کاملا مختصر

مزایا

  • استفاده از پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ در این گوشی
  • صفحه نمایش فوق العاده با کیفیت

معایب

  • ظرفیت باتری آن کمتر از حد انتظار است.
  • احتمالا دارای قیمت بالایی خواهد بود.

این گوشی از صفحه نمایش ۴K برخوردار است. سونی سال ۲۰۱۵ گوشی Xperia Z5 Premium را نیز با صفحه نمایش ۴K عرضه کرد که نخستین گوشی جهان با صفحه نمایش ۴K بود. خیلی از افراد تصور می کردند که استفاده از صفحه نمایش ۴K برای این گوشی، ایده موفقی نبوده است و سونی دیگر از این نوع صفحه نمایش برای گوشی های خود استفاده نخواهد کرد؛ اما گویا سونی به استفاده از صفحه نمایش ۴K ایمان دارد. صفحه نمایش جدیدترین پرچمدار سونی واقعاً هر کاربری را تحت تاثیر قرار می دهد.

سونی همیشه در ساخت گوشی های خود دست به اقدامات عجیبی زده است و فناوری های جدید غیر قابل تصوری در گوشی های خود به کار برده است.

Xperia XZ Premium از تمام امکانات لازم برای تبدیل شدن به یک گوشی قدرتمند و بی رقیب، برخوردار است. این گوشی مجهز به صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی ۴K با فناوری HDR، پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵، اندروید ۷٫۱٫۱، رم ۴ گیگابایتی، حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی (با پشتیبانی از کارت حافظه) است و در برابر آب نیز از مقاومت بالایی برخوردار است. در دوربین این گوشی، جدیدترین فناوری های سونی به کار گرفته شده است که باعث شده است تصاویر ثبت شده توسط آن از کیفیت بالایی برخوردار باشند و از تماشای تصاویر و فیلم های مختلف بر روی صفحه نمایش این گوشی نیز قطعا لذت خواهید برد.

باید گفت که سونی در مراسم رونمایی از این گوش در مورد کیفیت صدای این گوشی کمی اغراق کرد و کیفیت صدای این گوشی در حدی که سونی در مورد آن توضیح داد، نیست؛ اما باز هم کیفیت صدای آن در حد خوبی است و کاربران با استفاده از هدفون های سیمی و بی سیم می توانند صدای خیلی خوبی را از این گوشی دریافت کنند.

قبلا چندین مرتبه شاهد این موضوع بوده ایم که ویژگی های گوشی های رده بالای سونی با بهترین استانداردهای گوشی های رده بالای بازار، مطابقت نداشته است و طرفداران سونی ناامید شده اند. آیا در مورد Xperia XZ Premium هم این چنین خواهد بود؟ البته این گوشی این توانایی بالقوه را دارد که به یک گوشی متفاوت از سوی سونی تبدیل شود. به هر حال تا عرضه رسمی این گوشی و بررسی آن از نزدیک، نمی توانیم به این سوال پاسخ دهیم.

زمان عرضه و قیمت گوشی

سونی هنوز اطلاعاتی در این زمینه ارائه نکرده است؛ اما انتظار می رود عرضه این گوشی از اواخر بهار آغاز شود. در مورد قیمت این گوشی هم باید گفت که چنانچه سطح قیمت این گوشی در حد ۶۰۰ دلار، ۶۰۰ پوند و یا ۸۰۰ دلار استرالیا باشد، نباید زیاد تعجب کنیم.

طراحی

جدیدترین پرچم دار سونی بر خلاف اینکه از صفحه نمایش بزرگی برخوردار است؛ اما دارای ابعاد کوچکی است و به راحتی می توانید آن را با یک دست بگیرید.

حسگر اثر انگشت این گوشی در دکمه پاور آن که در سمت راست گوشی قرار دارد، تعبیه شده است (البته گوشی هایی که در آمریکا عرضه می شوند، فاقد حسگر اثر انگشت هستند و سونی برای حذف این حسگر در گوشی هایی که در این کشور عرضه خواهند شد، هیچ توضیحی ارائه نداده است).

بدنه فلزی این گوشی واقعاً براق است و شما می توانید صورت خود را به راحتی در آن ببینید. در مورد گوشی هایی که به رنگ سیاه و آبی تیره هستند، نیز این چنین است. البته یکی از معایب گوشی هایی که دارای بدنه براق هستند، این است که جای اثر انگشت و لکه بر روی این گوشی ها باقی می ماند و ظاهر گوشی ناخوشایند می شود. ممکن است در مورد Xperia XZ Premium هم این چنین باشد. این گوشی همانند تمام گوشی های رده بالایی که در سال ۲۰۱۷ عرضه خواهند شد، مجهز به درگاه USB-C است و جک هدفون نیز در بالای آن مشاهده می شود.

همانطور که قبلا گفتیم این گوشی بر خلاف برخورداری از صفحه نمایش بزرگ به راحتی در دست جای می گیرد و لبه های شیشه ای خمیده و طراحی مسطح بدنه آن باعث می شود کاربر بتواند آن را به راحتی در دست خود نگه دارد.

صفحه نمایش

همانطور که قبلا گفتیم این گوشی دارای وضوح ۴K است و قادر است فیلم های HDR را به راحتی پخش کند. سونی برای بهره گیری از فناوری HDR در صفحه نمایش جدیدترین پرچمدار خود با آمازون مشارکت داشته است (لازم به ذکر است که صفحه نمایش گوشی G6 ال جی نیز مجهز به فناوری HDR است؛ اما دارای وضوح ۴K نیست). صفحه نمایش این گوشی توسط محافظ گوریلا گلس ۲٫۵ بعدی محافظت می شود

وضوح، کیفیت رنگ ها و شفافیت صفحه نمایش جدیدترین پرچمدار سونی، در دموی آن، واقعاً عالی بود؛ اما تا عرضه رسمی این گوشی نمی توان در مورد کیفیت صفحه نمایش آن با قطعیت سخن گفت؛ زیرا کیفیت صفحه نمایش پرچمداران قبلی نیز در دموی نمایش داده از آن ها عالی بود، اما پس از عرضه آن ها و تماشای فیلم با آن ها مشخص شد که عملکرد صفحه نمایش آن ها در حد انتظار نیست. از سویی دیگر بعید به نظر می رسد که وضوح و سطح جزییات در صفحه نمایش Xperia XZ premium با وضوح و سطح جزییات در تلویزیون های بزرگ ۴K، برابری کند.

دوربین و فیلم برداری حرکت آهسته

دوربین های چندین گوشی سونی که در سال های گذشته عرضه شدند، بر روی کاغذ دارای بهترین مشخصات و فناوری ها بودند، اما وقتی دوربین این گوشی ها را به صورت عملی با دوربین گوشی های سامسونگ و اپل مقایسه می کردیم، متوجه ضعف آن ها می شدیم.

رزولوشن دوربین اصلی Xperia XZ Premium نسبت به دوربین اصلی سایر پرچمداران سونی، کمتر شده است و از ۲۳ مگاپیکسل به ۱۹ مگاپیکسل کاهش یافته است. اندازه پیکسل های دوربین اصلی این گوشی ۱٫۲۲ میکرومتر است.

سونی از فناوری هایی مورد استفاده در ساخت دوربین های خود، در دوربین این گوشی نیز بهره گرفته است. استفاده از حسگر بزرگ تر در دوربین این گوشی موجب شده است، نور بیشتری به آن برسد که پیشرفت بزرگی محسوب می شود.

یکی از تغییرات بزرگ دیگر سونی در ساخت دوربین گوشی خود، استفاده از حسگر Motion Eye است. این حسگر قادر است تصاویر را پنج برابر سریع از قبل پردازش کند. استفاده از این حسگر باعث شده است درست قبل از اینکه دکمه شاتر را بزنید، عکس گرفته شود. در ضمن دوربین این گوشی همانند چند گوشی دیگر سونی، مجهز به فناوری Predictive Hybrid Autofocus است که به کاربران این امکان را می دهد که بر روی یک سوژه در حال حرکت فوکوس کنند و فوکوس را روی آن قفل کنند. یکی دیگر از امکانات این گوشی، لرزش گیر پنج محور است که لرزش تصویر در هنگام فیلم برداری را به حداقل می رساند

این حسگر جدید در عمل، کارایی خوبی از خود نشان می دهد و شما می توانید با استفاده از چهار حالت مختلف عکاسی این گوشی، تصاویر واضحی بگیرید. اگر چه کیفیت تصاویر گرفته شده توسط این گوشی، در حد عالی و بی نقص نیست، اما بسیار بیشتر از حد استاندارد است.

تمام ویژگی های مرتبط با دوربین این گوشی که در مراسم رونمایی از این گوشی به نمایش درآمدند، عالی بودند و باید سونی را به خاطر استفاده از فناوری های مبتکرانه در دوربین این گوشی تحسین کرد؛ اما ممکن است وقتی با این گوشی عکاسی می کنید، نتوانید تصاویر بسیار با کیفیتی با آن بگیرید.

دوربین این گوشی در فیلم برداری حرکت آهسته، عملکرد بسیار خوبی دارد و قادر است با ۹۶۰ فریم در ثانیه به صورت حرکت آهسته فیلم برداری کند. می توان گفت توانایی این گوشی در این زمینه با هیچ گوشی دیگری قابل مقایسه نیست؛ زیرا در حال حاضر بیشتر گوشی ها، فیلم برداری با حرکت آهسته را با ۲۴۰ فریم در ثانیه انجام می دهند. توانایی فوق العاده دوربین این گوشی در فیلم برداری حرکت آهسته، پیشرفت بزرگی برای دوربین های گوشی های هوشمند محسوب می شود؛ اما متاسفانه این گوشی تنها قادر است با وضوح ۷۲۰p فیلم برداری کند و کیفیت فیلم برداری در شرایطی با نور کم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. در ضمن دوربین در هنگام گرفتن تصاویر، به طرز قابل ملاحظه ای روی تصاویر زوم می کند؛ بنابراین شما تنها قادر هستید تنها تصاویر لانگ شات (نمای دور) بگیرید. به هر حال امیدواریم عملکرد کلی دوربین این گوشی، مانند توانایی آن در ضبط فیلم های حرکت آهسته در حد خوبی باشد.

دوربین سلفی این گوشی نیز ۱۳ مگاپیکسل است و دارای دریچه دیافراگم F/2.0 است.

عمر باتری

عمر باتری این گوشی هنوز مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است و فعلا نمی توان در مورد آن حرفی زد؛ اما موضوعی که واضح و مشخص است این است که مصرف صفحه نمایش ۴K HDR این گوشی بالا است و ممکن است باتری ۳۲۳۰ میلی آمپری این گوشی نتواند مدت زمان زیادی نیروی آن را تأمین کند.

هنوز مشخص نیست که پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ نیروی کمی مصرف می کند یا نه. البته ممکن است قدرت و سرعت بالای این پردازنده، مصرف باتری آن را تحت تاثیر قرار دهد. در ضمن این گوشی دارای حالت STAMINA است که زمانی که فعال می شود، فعالیت های پس زمینه بسیاری از اپلیکیشن ها متوقف می شود و باعث می شود عمر باتری گوشی زمانی که در حالت استندبای است، تا بیش از ۴ ساعت افزایش پیدا کند. در ضمن یک نرم افزار که وظیفه آن محافظت از باتری است، دائما در پس زمینه گوشی در حال اجرا است. در ضمن این گوشی از فناوریشارژ سریع Quick Charge 3.0 نیز بهره می برد.

سخن آخر

همه گوشی های سونی دارای توانایی های بالقوه خوبی هستند. این شرکت سازمان هایی را در اختیار دارد که هر یک از آن ها بر روی همه قطعات تشکیل دهنده یک گوشی، واقعا کار می کنند؛ اما هنوز هیچ یک از گوشی های این شرکت نتوانسته اند پرچمداران سامسونگ و اپل را از میدان به در کنند.

شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که سونی به اندازه سامسونگ و اپل در زمینه بازاریابی سرمایه گذاری نمی کند. یکی از دلایل دیگر این موضوع این می تواند باشد که سونی به جای ساخت و عرضه یک گوشی کامل، بیشتر به دنبال به کار گیری فناوری های جدید در گوشی های خود است.

با تمام این تفاسیر می توان گفت Xperia XZ Premium با ویژگی های خوب خود مانند پردازنده قوی، صفحه نمایش عالی و دوربین نسبتا با کیفیت، یک گوشی خیلی خوب محسوب می شود و می تواند توجه افراد زیادی را به خود جلب کند.

آیا به نظر شما این گوشی می تواند یک رقیب جدی برای گلکسی اس ۸ سامسونگ که چند هفته دیگر رونمایی می شود، باشد؟ آیا دوربین این گوشی واقعاً از کیفیت خوبی برخوردار است؟ آیا عمر باتری این گوشی به اندازه کافی مناسب است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات باید همچنان منتظر بمانیم.

ارسال نظر