نگاهی به ۱۰ تلفن همراه تاثیر گذار تاریخ

صنعت تولید و طراحی تلفن های همراه در سال‌های اخیر، پیشرفتی باور نکردنی را به خود دیده است. اختراعاتی که تا چند سال پیش در فیلم های علمی تخیلی مشاهده می شد، حالا تبدیل به واقعیت های روزمره زندگی ما شده است.

نگاهی به ۱۰ تلفن همراه تاثیر گذار تاریخ

کلیک - در این میان تعدادی از اختراعات شرکت های مختلف در زمان خود، تغییری چنان تأثیر گذار به نظر می آیند که راه موفقیت را برای دیگر سازندگان باز و هموار کرده اند. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ تلفن همراهی که هر کدام به نوعی این صنعت را تحت تأثیر قرار داده اند.

  • موتورولا - طرح مارتین کوپر - ۱۹۷۳

۲۰۰۷computex_e21-martincooper

شاید بتوان اولین تلفن همراه جهان را، تأثیر گذار ترین آنها دانست. این طرح تلفن همراه که البته هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید در سال ۱۹۷۳ و با تلاش مارتین کوپر و دیگر طراحان شرکت موتورولا ساخته شد. این موبایل ۱ کیلوگرم وزن داشت و زمان مکالمه ای ۳۰ دقیقه ای را در اختیار کاربر می گذاشت. مدت زمانی که برای شارژ دوباره اولین گوشی موتورولا لازم بود به بیش از ۱۰ ساعت می رسید که تقریبا این تلفن همراه را بی استفاده می کرد. مارتین کوپر یکی از تأثیرگذارترین افرادی است که صنعت موبایل جهان را پایه گذاری کرده است. این دانشمند مخابراتی تلاش های زیادی برای پیشبرد این صنعت و متقاعد کردن شرکت موتورولا برای سرمایه گذاری در صنعت ارتباطات بی سیم داشته است.

  • آی بی ام - سایمون - ۱۹۹۴

آی بی ام - سایمون - 1994

آی بی ام سایمون اولین تلفن همراه هوشمند تاریخ است که بعدها با نام اسمارتفون شناخته شد. این تلفن همراه توسط شرکت آی بی ام و در سال ۱۹۹۲ طراحی شد و در سال ۱۹۹۴ به بازار آمد اما تنها ۶ ماه بعد به علت عدم استقبال از قیمت ۱۰۰۰ دلاری آن، از بازار جمع آوری شد. سایمون اولین موبایلی بود که توانایی های یک پی دی ای را هم در خود جای می داد. صفحه نمایش لمسی، توانایی ارسال فکس و ایمیل و حتی امکان نصب برنامه های جانبی، از فناوری های این تلفن هوشمند غول پیکر بودند. سایمون ۱ مگابایت رم داشت و ۱ مگابایت حافظه داخلی را به کاربر اختصاص می داد. صفحه نمایش این گوشی ۴٫۵ اینچ بود که رزولوشن ۶۴۰ در ۲۰۰ را ارائه می داد. بدون شک ایده شرکت آی بی ام و تلفن هوشمند نیم کیلوگرمی سایمون، سال‌ها از زمان خود جلوتر بود.

  • نوکیا - ۹۰۰۰ - ۱۹۹۶

نوکیا - 9000 - 1996

شاید یک پردازنده ۲۴ مگاهرتزی این روزها به چشم هیچ‌کس نیاید اما مدل ۹۰۰۰ کامیونیکتور شرکت نوکیا اولین تلفن همراهی بود که از چنین پردازنده قدرتمندی استفاده می کرد. این گوشی ۸ مگابایت حافظه داخلی داشت و با وزن ۳۹۷ گرم، سبک تر از دیگر رقبا به نظر می رسد. این گوشی تاشو در واقع تلفیقی از دو تلفن همراه مجزا بود که یکی قابلیت های تلفنی و دیگری وظایف یک پی دی ای را به عهده داشتند. مهم‌ترین پیشرفت در این تلفن، اضافه شدن یک مرورگر اینترنتی به سیستم عامل بود که تحولی فوق العاده را در صنعت تلفن های هوشمند ایجاد کرد.

  • اریکسون - آر ۳۸۰ - ۲۰۰۰

اریکسون - R380 - 2000

اولین تلفن همراهی که با نام اسمارت فون به بازار آمد، R380 شرکت اریکسون بود که از طراحی خاص و عجیبی بهره می برد. صفحه نمایش لمسی و کیبورد بزرگ از خصوصیات بارز این طراحی هوشمند بودند. این گوشی از سیستم عامل EPOC استفاده می کرد و برنامه های پیش فرض زیادی داشت و حتی می توانست فایل های آفیس را ویرایش کند. R380 با قیمت بسیار بالای ۹۰۰ دلاری خود به محبوبیت چندانی نرسید اما بدون شک مسیر موفقیت را برای سازندگان مختلف، مشخص و هموار کرد.

  • ترئو - ۶۰۰ - ۲۰۰۳

ترئو - 600 - 2003

با تلفیق دو شرکت پالم و ترئو در واقع دو دستگاه بسیار کارآمد با هم تلفیق شدند. ۶۰۰ انقلابی در تولید گوشی های هوشمند بود زیرا برای اولین بار از سیستم عاملی منعطف استفاده می کرد که توانایی زیادی را برای تغییرات در اختیار کاربر می گذاشت. پردازنده ۱۴۴ مگاهرتزی در کنار ۳۲ مگابایت رم از خصوصیات این گوشی زیبا و کاربردی بود. سیستم عامل پالم هم از بیشتر خصوصیات سیستم عامل های امروزی مثل استفاده از اینترنت، ایمیل، تقویم و بازی پشتیبانی می کرد.

  • موتورولا - آ ۱۲۰۰ - ۲۰۰۵

موتورولا - آ 1200 - 2005

موتورولا a1200 اولین تلفن همراهی بود که از سیستم عامل لینوکس استفاده می کرد. این گوشی هوشمند و زیبا از صفحه نمایشی ۲٫۴ اینچی بهره می برد و ppi خوب ۱۶۷ پیکسلی را در اختیار کاربر می گذاشت. پردازنده a1200 تا ۳۱۲ مگاهرتز قدرت داشت که استفاده از سیستم عامل لینوکس را سریع تر می کرد. شاید باید a1200 را مادر گوشی های اندرویدی امروزی دانست.

  • ال جی - پرادا - ۲۰۰۷

ال جی - پرادا - 2007

ال جی اولین شرکتی بود که از صفحه نمایش کاپاستیو در تولید تلفن همراه استفاده کرد. پیش از پرادا تمامی گوشی های لمسی از تاچ فشاری استفاده می کردند. این گوشی در واقع بنیان گذار استفاده از فناوری لمسی امروزی است که همچنان در گوشی های تولیدی شرکت های مختلف استفاده می شود. پرادا ظاهری زیبا داشت و بیشتر به تلفن های همراه سال‌های اخیر شبیه بود تا محصولی که در سال ۲۰۰۷ تولید شده باشد.

  • اپل - آیفون - ۲۰۰۷

اپل - آیفون - 2007

شاید بهتر باشد دنیای فناوری را به سال‌های پیش از آیفون و پس از آیفون تقسیم کنیم. اپل در سال ۲۰۰۷ با معرفی گوشی هوشمند خود به محبوبیتی باور نکردنی بین کاربران رسید. این گوشی هوشمند ۳٫۵ اینچی مانند پرادا از صفحه نمایشی کاپاستیو بهره می برد و سیستم عاملی فوق‌العاده را در خود جای داده بود. سیستم عامل iOS که این روزها هم برگ برنده اپل است، سال‌هاست که بین سیستم عامل های مختلف موبایل، پادشاهی می کند. آیفون نه تنها از نظر نرم افزاری انقلابی در صنعت تلفن های هوشمند به حساب می آمد بلکه در جایگاه سخت افزاری بسیار مناسبی نیز قرار می گرفت. پردازنده ۴۱۲ مگاهرتزی آن این روزها هم قابل استفاده است.

  • اچ تی سی - دریم - ۲۰۰۹

اچ تی سی - دریم - 2009

دریم که به معنی رویاست در واقع اولین تلفن همراهی است که با سیستم عامل اندروید به بازار آمده است. رویای گوگل که آن روزها هنوز این‌قدر بزرگ نشده بود و رقبا را یکی یکی کنار نزده بود، راه اندازی سیستم عاملی بود که بتواند با iOS رقابت کند. گوگل باید بین سیستم عامل اندروید که یک سیستم عامل بر پایه لینوکس بود و دیگر سیستم عامل لینوکسی بازار یعنی مائمو یکی را انتخاب می کرد. گوگل با همکاری مایکروسافت این سیستم عامل را راه اندازی کرد و دریم اولین تلفن همراه از هزاران تلفن همراهی است که با این سیستم عامل به بازار آمده است.

  • سامسونگ - نوت - ۲۰۱۱

سامسونگ - نوت - 2011

گلکسی نوت سامسونگ اولین تلفن هوشمندی نبود که با صفحه نمایشی بزرگ به بازار عرضه می شد. در واقع شرکت Dell پیش از نوت، گوشی هایی با صفحه نمایش بالای ۵ اینچ را به بازار داده بود که البته هیچ‌کدام به محبوبیت لازم نرسیدند. دلیل شهرت فوق‌العاده نوت ۱ این بود که این گوشی یک صفحه نمایش ۵٫۳ اینچی را در کنار قلم کاپاستیو استفاده کرده بود. قلمی که مدت‌ها بود در گوشی های هوشمند استفاده نمی شد حالا با ابتکار سامسونگ به خط تولید شرکت‌ها بازگشته است و پس از گذشت ۶ سال از ارائه اولین گلکسی نوت، این گوشی به نُرم تلفن های هوشمند غول پیکر تبدیل شده است.

ارسال نظر