بررسی دوربین برخی از گوشی های پرچمدار در سال ۲۰۱۶

در این مطلب قصد داریم به بررسی دوربین برخی از پرچمداران ۲۰۱۶ بپردازیم و در پایان نیز آن ها را از این نظر رده بندی خواهیم کرد. در این بررسی بیست نمونه تصویر از این گوشی ها در چهار بخش با یکدیگر مقایسه خواهند شد.

بررسی دوربین برخی از گوشی های پرچمدار در سال ۲۰۱۶

کلیک - امسال دوربین های گوشی های رده بالا در ویژگی ها، رزولوشن (مگاپیکسل)، اندازه دریچه دیافراگم و سایر ویژگی ها با یکدیگر تفاوت داشتند؛ اما چیزی که در بین همه آن ها مشترک بود این بود که همه آن ها برای کسب عنوان بهترین دوربین با یکدیگر رقابت می کردند؛ اما واقعاً کدام یک از گوشی های عرضه شده در سال ۲۰۱۶ بهترین دوربین را دارد؟ پاسخ دادن به این سوال کمی دشوار است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید.

در این مطلب قصد داریم به بررسی بیست نمونه تصویر از دوربین گوشی های Pixel XL گوگل، Mate 9 هوآوی، HTC 10، LG V20 ، Moto Z Force Droid و گلکسی اس ۷ اج سامسونگ، سونی One Plus 3T ، Xperia XZ، شیائومی Mi5 و ZTE Axon 7 بپردازیم . پنج نمونه از این بیست نمونه تصویر در محیط کم نور، پنج تصویر دیگر در محیط های کم نور همراه با فلاش، ۵ نمونه دیگر با استفاده از ویژگی HDR و پنج نمونه تصویر نیز در محیط هایی با نور مناسب و بدون استفاده از حالت HDR گرفته شده است. در این بررسی میزان نور در هنگام عکس گرفتن با تمام گوشی ها، یکسان بوده است و از یک سوژه نیز عکاسی شده است. در ضمن در این بررسی برای اینکه جزییات به خوبی به تصویر کشیده شوند، بخشی از تصویر اصلی بریده شده است که در عکاسی به این کار کراپ ۱۰۰ درصد می گویند. در ادامه این بررسی ما را همراهی کنید.

عکاسی در نور کم

با عکاسی در نور کم می توان توانایی دوربین هر گوشی هوشمندی و یا هر دوربین دیگری را سنجید. در عکاسی در نور کم اگر میزان ISO زیاد باشد، نویزهایی در تصویر ایجاد می شود و اگر میزان آن کم باشد، باید سرعت شاتر کمتر شود که منجر به تار شدن عکس می شود؛ مخصوصا اگر دوربین را با دست خود نگه دارید؛ البته چنانچه دریچه دیافراگم لنز عریض باشد، این مشکل تا حدودی برطرف می شود؛ البته حتی گوشی هایی که دوربین آن ها از دریچه دیافراگم f/1.8 یا همین حدود برخوردار است، نیز در این زمینه مشکل دارند.

تصاویری که در محیط های کم نور گرفته می شوند؛ نه تنها نیازمند اصلاح میزان نور هستند؛ بلکه گوشی ها سعی می کنند با استفاده از فرایندی به نام پردازش دیجیتالی، نقایص آن ها را برطرف کنند. بخش زیادی از این فرایند به صورت خودکار انجام می پذیرد که باعث ایجاد تاثیر منفی بر روی تصاویر مانند تاثیر بد بر روی رنگ ها، سایه رنگ ها و توازن رنگ سفید می شود. در ضمن زمانی که نویز تصاویر برطرف شود، تاثیر ویرایش بیش از حد تصویر به خوبی در آن مشهود می شود که باعث می شود تصاویر همانند آن دسته از تصاویر سلفی شوند که شبیه به نقاشی و یا تصاویر کشیده شده بر روی سرامیک هستند.

ارائه تصویری با کیفیت خوب در محیط های کم نور کار واقعا دشواری است و هر گوشی هوشمندی که در این شرایط بتواند تصویر با کیفیتی ایجاد کند، از دوربین خوبی برخوردار است، ثبت تصاویری با کیفیت خوب در فضای بسته و در شب نیز در رده های بعدی اهمیت قرار می گیرند.

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید، تصاویر دوربین گوشی های Mate 9، OnePlus 3T هوآوی و شیائومی Mi 5 در محیط های کم نور دارای بدترین کیفیت هستند و به ویرایش زیادی نیاز دارند.

با توجه به شرایط، سایر گوشی ها نیز تصاویر با کیفیتی گرفته اند و می توان گفت گوشی های HTC 10 ، Moto Z Force، ZTE Axon 7 بهترین عملکرد را در این شرایط داشته اند (حداقل از نظر نور تصاویر و دقت رنگ این چنین است).

در تصاویر گرفته شده توسط دوربین گوشی های Pixel XL گوگل و Xperia XZ سونی ، میزان عدم دقت رنگ ها و سایه ها محسوس است؛ اما اگر بخواهیم منصفانه در این مورد نظر دهیم، باید بگوییم که تصاویر آن ها از کیفیت خوبی برخوردار هستند. همانطور که می بینید، رنگ برخی از تصاویر به رنگ زرد تمایل دارند که در تصاویری که در محیط های کم نور گرفته می شود، یک مساله عادی است و در تصاویر گرفته شده توسط گوشی Pixel XL، نیز سایه رنگ هایی غیر عادی به رنگ بنفش مشاهده می شوند که این موضوع نیز در عکاسی در تصاویری با نور کم تا حدودی عادی است. البته تصاویر برخی از گوشی ها نیز هیچ مشکلی ندارد.

ممکن است نویز ایجاد شده در تصاویر، نور کم آن ها و همچنین کیفیت پایین رنگ های تصاویر، شما را کمی ناامید کند؛ اما کیفیت تصاویر با توجه به شرایط محیط، خوب است و با نگاهی به تصاویر گرفته شده گرفته شده توسط این گوشی ها به خوبی متوجه کیفیت بالای تصاویر آن ها نسبت به تصاویر سایر گوشی ها می شوید.

عکاسی در نور کم با استفاده از فلاش

در این بخش قصد داریم به بررسی عکاسی در نور کم با استفاده از فلاش بپردازیم و تفاوت های بین تصاویر را بررسی کنیم. قطعا زمانی که در محیط های کم نور، از فلاش نیز استفاده کنید، کیفیت تصاویر متفاوت می شود. در گوشی های مختلف، انواع مختلفی از فلاش ها تعبیه شده است. برخی از گوشی ها به فلاش دوگانه LED مجهز هستند، برخی دیگر تنها از یک فلش برخوردار هستند و حتی در برخی از گوشی های فلش های زنون نیز تعبیه شده است. فناوری ها و تکنیک های متفاوت، اثرات متفاوتی نیز دارند. می توان گفت فلاش گوشی ها می تواند به خوبی یک منبع نور مصنوعی ایجاد کند.

موضوعاتی که به استفاده از فلاش گوشی های مربوط می شود، شامل نور بیش از حد، نور واقعا کم، کنتراست بیش از حد، هایلایت سوخته یا overblown highlights (محو شدن تمام جزییات در یک بخش روشن از تصویر) و سایه های کاملا تاریک می شود. با نگاهی به تصاویر بالا به خوبی متوجه می شوید که نور ایجاد شده توسط گوشی های Pixel XL ،Xperia XZ ،Mate 9 بسیار زیاد است؛ اما رنگ های تصاویر Pixel XL بهتر و سر زنده تر هستند.

سایه ها در تصاویر سایر گوشی های بسیار شدید هستند و میزان نور تصاویر آن ها نیز بسیار کم است؛ اما حداقل فاقد نویز هستند. تا جایی که ممکن است نباید در هنگام عکاسی از فلاش استفاده کرد؛ مگر اینکه تجربه استفاده از منابع مختلف نور را داشته باشید. استفاده از فلاش گاهی اوقات حتی کیفیت تصویر را بدتر هم می کند. معمولا افراد حرفه ای تنها در محیط های بسیار تاریک از فلاش دوربین استفاده می کنند.

می توان گفت در عکاسی در نور کم با استفاده از فلاش، Pixel XL گوگل، گلکسی اس ۷ اج سامسونگ و ZTE Axon در این بخش بهترین عملکرد را دارند. ممکن است میزان نور در تصاویر گرفته شده توسط دوربین این گوشی ها در چنین شرایطی در بهترین حالت ممکن نباشد، اما جزییات به خوبی در این تصاویر ثبت شده است و توازن رنگ ها و نور نیز در تمام سوژه ها به خوبی حفظ شده است. سایه ها در تصاویر گرفته شده توسط ZTE نیز شدید هستند؛ اما شدت آن ها به اندازه برخی از تصاویری که در محیط های کم نور و با استفاده از فلاش گرفته می شوند، نیست.

عکاسی در نور خوب و با استفاده از حالت HDR

در این بخش تمام تصاویر با استفاده از حالت HDR گرفته شده است. نقش این ویژگی ایجاد توازن بین تاریک ترین و روشن ترین نقاط تصویر است و باعث می شود تمام نقاط تصویر از نور یکنواختی برخوردار شوند. استفاده از این ویژگی باعث می شود هنگامی که در نزدیکی یک پنجره یا تلویزیون ایستاده اید، تصاویر بهتری بگیرید. استفاده از حالت HDR باعث می شود جزییات در تاریک ترین و روشن ترین نقاط تصویر به خوبی ثبت شوند.

به همین دلیل در این بخش از آدم آهنی Megaman و اژدها عکاسی شده است. زیرا تضاد بین رنگ ها و سایه ها در این دو سوژه بسیار زیاد است (مخصوصا روی بدن اژدها و زیر بال های آن).

HDR فراینده ساده ای نیست و اگر بخواهیم این فرایند را به صورت دستی انجام دهیم، باید ابتدا چند عکس مشابه بگیریم و پس میزان نور را در تمام نقاط تصویر اصلاح کنیم. سپس میزان نور و جزییات را در یک تصویر ادغام کنیم تا میزان نوردهی در تمام نقاط تصویر به صورت یکسان انجام شود. انجام این کارها مسلما دشوار است و تنها از عهده عکاسان حرفه ای بر می آید؛ بنابراین بهتر است این کار به صورت خودکار انجام شود.

گاهی اوقات استفاده از حالت HDR باعث تار شدن تصاویر می شود و این موضوع در مورد عکس برداری با دوربین گوشی ZTE Axon 7 و سونی Xperia XZ کاملا مشهود است. چنانچه تصاویر گرفته شده توسط حالت HDR به درستی پردازش شوند، کیفیت آن ها در مقایسه با تصاویری که بدون استفاده از این حالت گرفته می شوند، بهتر است. عده ای از افراد همیشه در هنگام عکاسی از این ویژگی استفاده می کنند.

در این بررسی برای آزمایش HDR از زیر بال های اژدها و روی بدن او عکس گرفته شده است و نوردهی این دو قسمت باید تا جای ممکن به هم نزدیک باشند و در عین حال جذابیت و تاثیرگذاری خود را نیز حفظ کنند. عملکرد گوشی های گلکسی اس ۷ اج سامسونگ و OnePlus 3T در این قسمت عالی بود؛ اما رنگ تصویر گرفته شده توسط One Plus 3T کمی به زردی تمایل داشت.

همچنین چنانچه به تصاویری که توسط هر دو گوشی از آدم آهنی Megaman گرفته شده است، دقت کنید، متوجه می شوید که در هر دو نمونه تصویر، پس زمینه تصویر واضح تر به نظر می رسد و رنگ های این قسمت بیشتر به چشم می خورند. سایه زیر گردن آدم آهنی از کنتراست کمتری برخوردار است و رنگ ها روشنایی طبیعی خود را حفظ کرده اند.

عکاسی در نور خوب و بدون استفاده از حالت HDR

حتما تا کنون متوجه این موضوع شده اید که زمانی که در فضای باز و یا یک اتاق کاملا روشن، عکاسی می کنید، تصاویر از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و دلیل این کار هم این است که چنین شرایطی بهترین شرایط برای عکاسی است. در چنین شرایطی می توان میزان ISO را کاهش داد و در عین حال سرعت شاتر نیز می تواند افزایش پیدا کند. ممکن است فردی تصور کند که کیفیت و جزییات این تصاویر تحت چنین شرایطی یکسان خواهد بود؛ اما این چنین نیست. در این تصاویر جزییات می توانند با یکدیگر مقایسه شوند و ممکن است برخی از موارد مهم تر از موارد دیگر باشند.

زمانی که شرکت های سازنده گوشی های هوشمند از دوربین های با کیفیت در پرچمداران خود استفاده می کنند؛ به تفاوت های بسیار زیر تصاویر گرفته شده توسط دوربین گوشی های خود با دوربین سایر گوشی در محیط هایی با نور خوب، اشاره می کنند. شما تنها زمانی می توانید تاثیرگذاری این ویژگی ها را ببینید که در فضای باز و زیر نور خورشید عکس برداری کنید؛ زیرا تقریبا هیچ نویزی در تصاویر مشاهده نمی شود.

به نظر می رسد در این شرایط گوشی گلکسی اس ۷ سامسونگ بهترین عملکرد را دارد. در چنین شرایطی نوردهی تصاویر این گوشی به بهترین شکل صورت می گیرد. زمانی که روی تصاویر زوم می کنید، می توانید جزییات را به خوبی مشاهده کنید (حتی در سایه ها). رنگ ها نیز از دقت خوبی برخوردار هستند و در تصاویر بالا رنگ زرد عروسک Pikachu و رنگ سبز ربات اندروید به صورت واقعی و روشن نمایش داده شده است.

در ضمن تصاویر Pixel XL از کیفیت بهتری برخوردار هستند؛ اما نور برخی از تصاویر کمی از حد استاندارد فاصله دارد. رنگ تصاویر گوشی های HTC 10، OnePlus 3T، ZTE Axon 7 کمی به زردی تمایل دارد که چنین چیزی در محیط هایی با نور خوب واقعا نباید اتفاق بیفتد. نوردهی در تصاویر Moto Z Force کمی کمتر از حد ایده ال است؛ اما رنگ های تصاویر واقعا ایده آل هستند و شما می توانید تمام جزییات را در تصاویر این گوشی به خوبی مشاهده کنید (البته در این شرایط).

همان طور که در ابتدا گفتیم تمام نمونه تصاویر، تنها بخشی از تصاویر اصلی هستند و تمام تصاویر اصلی در کل از کیفیت خوبی برخوردار هستند. اگر هر یک از این تصاویر را به تنهایی مشاهده کنید، خواهید دید که تمام آن ها که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و تنها زمانی که آن ها را با هم مقایسه می کنید، متوجه تفاوت آن ها می شوید.

نتیجه گیری

تردیدی نیست که همه گوشی های اندروید می توانند تصاویر خوبی بگیرند؛ اما زمانی که بخشی از تصاویر گرفته (به صورت کراپ ۱۰۰ درصد) توسط این گوشی ها را بررسی می کنیم، متوجه تفاوت زیاد آن ها با یکدیگر می شویم. البته هیچ زمانی افراد با این دقت تصاویر را بررسی نمی کنند؛ اما استفاده از تکنیک کراپ ۱۰۰ درصد روش خوبی برای بررسی جزییات تصاویر است.

با توجه به اینکه نظر دادن در مورد کیفیت عکس سلیقه ای است و ممکن است هر فردی نظر متفاوتی در این مورد داشته باشد، در این بررسی از چند نفر خواسته شد در مورد کیفیت تصاویر گوشی های مختلف نظر دهند. در جدول زیر می توانید رده بندی گوشی ها را از نظر اعضای تیم بررسی کننده مشاهده کنید.

با وجود اینکه تمام اعضای تیم بررسی کننده در مورد این رده بندی با یکدیگر موافق نیستند؛ اما همه آن ها در مورد اینکه گوشی Moto Z Force برنده نهایی این بررسی است؛ با یکدیگر توافق نظر دارند. رنگ های تصاویر این گوشی غنی و سرزنده هستند و جزییات به خوبی در آن ها مشاهده می شود و در نور کم نیز عملکرد دوربین این گوشی فوق العاده است. همانطور که می بینید گوشی سونی Xperia XZ در مقام دوم و گوشی سامسونگ گلکسی اس ۷ اج در جایگاه سوم قرار گرفته است.

ارسال نظر