نگاهی به انواع سقف های تا شونده در خودروهای روباز

یکی از ویژگی هایی که لذت رانندگی و سوار شدن در خودرو را بیشتر می کند سقف تا شونده است. خودروهایی که از این ویژگی بهره می برند در هنگام رانندگی هوای آزاد را به داخل اتاقک می آورد و سواری را لذت بخش می کنند. در ادامه به این بخش جذاب خودروها بیشتر می پردازیم.

نگاهی به انواع سقف های تا شونده در خودروهای روباز

با افزایش محبوبیت خودروهای روباز و گسترش تقاضای آنها خودروسازان نیز دست به کار شدند تا فناوری های این بخش از خودروها را کامل تر و امروزی تر کنند. نتیجه آنکه امروزه سه نوع کلی از سقف های تا شونده در خودروهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

سقف های پارچه ای

2018-Mercedes-E-Class-Convertible-54

سقف های پارچه ای را می توان از قدیمی ترین نوع سقف های تا شونده دانست. این سقف ها در ابتدا به صورت دستی توسط اهرم و سپس به واسطه یک سوئیچ باز و بسته می شدند. این سقف ها پیچیدگی خاصی به همراه نداشت با وزنی بسیار اندک به شتاب بیشتر خودروها نیز کمک می کردند. امروزه برای تولید این دسته از سقف ها از چندلاینه پارچه و چرم و مواد گوناگون استفاده می کنند تا مقاومت آنها در برابر جامدات، مایعات و صدای بیرون از اتاقک افزایش دهند. این سقف ها تا حدودی ویژگی نمونه های مشابه فلزی را دارند اما با ظهور سقف های تاشوی فلزی رفته رفته استفاده از مدل های پارچه ای منسوخ شد. با این همه شاخصه هایی مانند وزن پایین و جاگیری کمتر در مقایسه با سقف های فلزی موجب شده تا خودروسازان همچنان از این سقف ها در مواردی محدود استفاده کنند.

MINI-Cooper-Convertible

در حال حاضر سقف های پارچه ای در انواع مختلف دستی و الکترونیکی تولید و نصب می شوند. از جمله خودروهایی که از این گونه سقف ها بهره می برند می توان به مرسدس بنز کلاس S و کلاس C کانوِرتیبل، فِراری F430 اِسپایدر و جگوار F-Type کانوِرتیبل اشاره کرد.

سقف های فلزی

Ferrari-1

سقف های تاشو شباهت های فراوانی با سقف های ثابت دارند با این تفاوت که مانند نمونه های پارچه ای به عقب رفته و در صندوق عقب قرار می گیرند. البته این سقف های در مقایسه با نمونه های نرم از وزن بالاتری برخوردارند و فضای بیشتری را هم اشغال می کنند اما اگر از این دو نکته منفی بگذریم سقف های تا شونده فلزی مزیت های قابل توجهی هم دارند که از جمله آنها می توان به استحکام بیشتر در برابر ضربات، مقاومت کمتر در برابر جریان هوا و عایق بندی بهتر در مقابل عوامل محیطی اشاره کرد. به طور کلی سقف های فلزی تا شونده هنگام بسته شدن با سقف ثابت هیچ تفاوتی ندارند.

2017-Mercedes-Benz-SL450-110

از جمله خودروهایی که از این گونه سقف ها بهره می برند می توان به مرسدس بنز کلاس SL، ب ‌ام ‌و Z4 و سری ۴ کانوِرتیبل و فِراری ۴۵۸ اِسپایدر اشاره کرد.

تارگا

تارگا را نمی توان به طور کامل جزو رده کانورتیبل محسوب کرد. این سقف ها جایی در میان سقف های ثابت و کانورتیبل قرار گرفته اند و یک مزیت قابل توجه نیز دارند. در خودروهایی با سقف تارگا استحکام شاسی به میزان زیادی حفظ می شود و عملکرد خودرو کمتر تحت تاثیر قرار می گیرد.

سازوکار سقف‌های تارگا بدین صورت است که مجموعه شیشه عقب جابجا شده و قسمت مرکزی سقف به داخل صندوق عقب می‌رود. سپس صندوق بسته می‌شود و شیشه عقب به جای قبلی خود برمی‌گردد. خودروهای دارای این فناوری چهره و شخصیت خاصی دارند و کاملاً از سایر مدل‌ها متمایز هستند.

از جمله خودروهایی که به سقف تارگا مجهز هستند می توان به پورشه ۹۱۱، شورولت کوروِت C6 و C7 و مزدا MX-5 اشاره کرد.

بدون سقف

برخی خودروسازان برای دستیابی به ظاهری خشن، کاهش وزن و بهبود عملکرد و رکوردهای خودرو به صورت محدود در بعضی نسخه های خاص و مدل های مخصوص به پیست سقف را به طور کامل حذف کرده اند. به بیان دیگر در این خودروها هیچ سایبانی بالای سر خودرو قرار ندارد. این خودروها معمولا مناسب استفاده روزمره نیستند و صرفا جنبه نمایشی و عملکردی به خود گرفته اند با این حال همچنان خودروسازان مشتریانی با این سلیقه را از یاد نبرده اند.

Mercedes-Benz-SLR-McLaren-Stirling-Moss_new

ارسال نظر