گلکسی A5 سامسونگ یا گلکسی S6 ؟

سامسونگ در سال ۲۰۱۶ نسخه جدیدی از گلکسی A5 را عرضه کرد که توانست به عنوان یک گوشی اندرویدی میان رده خود را به خوبی ثابت کند.

گلکسی A5 سامسونگ یا گلکسی S6 ؟

کلیک - سامسونگ سال گذشته برای ارتقای گوشی‌های رده بالای خود پس از گلکسی S6 تلاش بسیاری کرد. منتقدان معتقدند که گلکسی S7 هیچ چیز جدیدی نسبت به مدل قبلی ندارد. سامسونگ در حال حاضر توجه خود را بیشتر به گوشی‌های میان رده معطوف کرده است. در این مطلب قصد داریم گوشی‌ گلکسی A5 را بررسی کنیم و آن را با گلکسی S6 مقایسه کنیم

طراحی گلکسی A5 کاملا تغییر کرده است. بدنه آن در ظاهر همانند پلاستیک است اما در واقع قاب آلومینیومی پشت آن یک قاب گوریلا گلس ۴ است. سامسونگ نمایشگر ۵٫۲ اینچی فول اچ دی SuperAMOLED را جایگزین صفحه نمایش ۵ اینچی اچ دی کرده است. این نسخه از A5 مجهز به حسگر اثر انگشت است که در دکمه منو تعبیه شده است و یک باتری ۲۹۰۰ میلی آمپری نیز قدرت این گوشی را تامین می‌کند. گوشه‌های این نسخه از گوشی کمتر گرد هستند و ارتفاع آن کمی افزایش یافته است و دوربین پشتی آن هم از قاب بیرون نزده است؛ پس می‌توان گفت که این گوشی به راحتی از گلکسی S6 که قیمت آن تنها ۵۰ یورو بیشتر است، قابل تشخیص است.

این نسخه از A5 با نسخه قبلی خود از نظر سخت افزاری نیز تفاوت‌های دارد و نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. سال گذشته در نسخه ۲۰۱۵ این گوشی از پردازنده چهار هسته‌ای کوالکوم اسنپدراگون ۴۱۰ استفاده نشد. اما سامسونگ با استفاده از پردازنده چهار هسته‌ای اکسینوس ۷۵۸۰ ۱٫۶ هیگاهرتزی که بر پایه کورتکس A53 طراحی شده بود، توانست این نقص را جبران کند. ۲ گیگابایت حافظه رم و پشتیبانی از کارت حافظه تا ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت از دیگر ویژگی‌های سخت افزاری این نسخه از A5 است. اما باید گفت که حافظه داخلی این گوشی هنوز ۱۶ گیگابایت است.

قیمت در بازار انگلستان و موجود بودن آن در این بازار

maxresdefault-(2)

خود سامسونگ هنوز به صورت رسمی این گوشی را روانه بازار نکرده است. اما سایت Mobile Fun که یک سایت خرده فروش لوازم جانبی موبایل است، در حال فروش این گوشی با قیمت ۳۱۹ یورو است که احتمالا تا دو سه هفته آینده موجود خواهد بود. در این مطلب مدل مشکی A5 موجود است اما در این سایت رنگ‌های سفید و طلایی این گوشی هم موجود است. قیمت این گوشی تنها ۵۰ یورو از قیمت پرچمدار قبلی سامسونگ یعنی گلکسی S6 کمتر است که در حال حاضر قیمت آن در سایت Amazon.UK بدون سیم کارت ۳۶۳ یورو است. با وجود اینکه نسخه ۲۰۱۶ A5 واقعا دوست داشتنی است، اما اگر از لحاظ هزینه مشکلی ندارید پیشنهاد ما گلکسی S6 است زیرا سریع‌تر است و میزان حافظه داخلی آن بیشتر است و به صفحه نمایش Quad-HD مجهز است اما در کل مزایای کمی نسبت به مدل ۲۰۱۶ A5 دارد.

شایان ذکر است که در سایت Mobile Fun مدل ۲۰۱۶ A3 و گلکسی S7 نیز موجود است. قیمت گلکسی S7 برابر با ۳۹۹ یورو است که تفاوت قابل توجهی با S6 دارد که باعث می‌شود ارزش A5 بیشتر به نظر برسد.

طراحی و ساخت

SM-A510FZDFINS-373482-0

همان طور که قبلا هم ذکر کردیم طراحی A5 شباهت‌های بسیار زیادی با S6 دارد. در هر دو گوشی در قاب جلو و پشت گوشی از شیشه منعکس کننده استفاده شده است و در هر دو گوشی حسگر اثر انگشت در داخل دکمه منوی گوشی تعبیه شده است و فقط تفاوت‌های جزئی در شکل و اندازه کلی هر دو گوشی دیده می‌شود (برای مثال صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی A5 فقط کمی بزرگ‌تر است). اما ظاهر گوشی A5 کمی زیباتر و بهتر است.

متاسفانه قاب پشتی گوشی را نمی‌توان برداشت و به لطف وجود پوشش محافظ گوریلا گلس ۴، هیچ نوع نگرانی در مورد شکننده بودن قاب وجود ندارد. متاسفانه حسگر اثر انگشت این گوشی نیز همانند S6 مشکل دارد.

در نگاه اول به سختی متوجه ضخامت بیشتر این گوشی نسبت به مدل قبلی خود می‌شوید. اما این ویژگی باعث شده است که سامسونگ بتواند در این گوشی از باتری ۲۹۰۰ میلی آمپری استفاده کند که منجر به کارایی بهتر باتری می‌شود. اما A5 با ضخامت ۷٫۹ میلی متری هنوز هم یک گوشی باریک محسوب می‌شود. وزن این گوشی ۱۵۵ گرم است که وزن مناسبی است. لنز دوربین پشتی A5 به مقدار بسیار کمی از قاب بیرون زده است؛ البته نه به مقداری که گذاشتن آن روی میز دشوار باشد.

ویژگی شاخص این گوشی صفحه نمایش SuperAMOLED آن با وضوح فول اچ دی است که قطر آن ۵٫۲ اینچ است و برای پخش فایل‌های چند رسانه‌ای به اندازه کافی مناسب است. نمایشگرهای SuperAMOLED به خاطر روشنایی عالی، عمق رنگ‌ها، رنگ‌هایی که کمی اشباع شده هستند و همچنین نمایش بسیار مناسب رنگ سیاه، طرفداران زیادی دارند. به نظر ما این نوع نمایشگرها بهتر از انواع IPS خود نیستند، اما به دلیل عدم نیاز به نور پس زمینه، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. با وجود اینکه این نوع نمایشگرها فاقد نور پس زمینه هستند، اما به اندازه کافی روشنایی دارند. هنگامی که به گوشه تصاویر می‌نگریم، گوشه‌های تیزی را می‌بینیم و جزییات با وضوح عالی مشخص هستند. حجم پیکسل‌ها در هر اینج صفحه نمایش ۴۲۴ppi هستند که از جدیدترین گوشی اپل یعنی آیفون ۶ پلاس، بیشتر است.

سخت افزار اصلی و عملکردSamsung-Galaxy-A7-2016_benchmarks_fonearena-1024x697

قابل توجه‌ترین تغییرات مدل ۲۰۱۶ A5 مربوط به سخت افزار گوشی است. با اعمال این تغییرات در مدل ۲۰۱۶ A5، این گوشی از یک گوشی اقتصادی و مقرون به صرفه به یک گوشی میان رده کاملا مناسب تبدیل شده است. مدل جدید A5 مسئول پذیرتر به نظر می‌رسد و عملکرد کلی آن به میزان چشمگیری تقویت شده است و در آزمایشات تست عملکرد (بنچمارک‌ها) نیز شاهد چنین موضوعی بودیم.

مدل ۲۰۱۶ گوشی گلکسی A5 ، با تراشه پردازنده ۷۵۸۰ اکسینیوس و ۲ گیگابایت رم، گوشی‌هایی مانند موتو جی موتورولا را پشت سر گذاشته است و حالا رقیب خوبی برای گوشی‌هایی مانند اچ تی سی وان A9 ، گوشی نکسوز X5 گوکل و موتو ایکس پلی موتورولا باشد.

ما برای سنجش عملکرد این گوشی در پردازش‌های کلی، آن را نرم افزار تست کارایی An Tu Tu مورد بررسی و آزمایش قرار دادیم و نتیجه این آزمایشات امتیاز ۳۷،۹۰۶ برای این گوشی بود و در نرم افزار Geekbench 3 نیز در آزمایشاتی که با استفاده از یک هسته انجام شد امتیاز ۶۹۴ و در آزمایشاتی که با استفاده از چندین هسته صورت پذیرفت، امتیاز ۳۶۸۸ را به دست آورد که به میزان کمی کمتر از امتیاز ۴۴۳۸ گوشی گلکسی اس ۶ است. لازم به ذکر است که مدل ۲۰۱۶ گلکسی A5 در این آزمایشات توانست گوشی‌های نکسوز x5 (با امتیاز ۳۵۲۸)، اچ تی سی وان A9 (با امتیاز ۳۰۹۴) و موتو ایکس پلی موتورولا را (۲۵۷۰) که دارای قیمت و مشخصات مشابه بودند، شکست دهد.

برای آزمایش عمر باتری، نیز از نرم افزار Geekbench استفاده شد که این گوشی توانست با باتری ۲۹۰۰ میلی آمپری خود و همچنین سخت افزاری که انرژی کمتری مصرف می‌کند، توانست این آزمایشات را با موفقیت پشت سر بگذارد و در این آزمایشات با امتیاز ۴۷۰۹ نسبت به گلکسی اس ۶ با امتیاز ۴۱۳۶، عملکرد بهتری داشت. در این آزمایشات عمر باتری این گوشی ۱۱ ساعت و ۴۶ دقیقه ثبت شد، در حالی که عمر باتری گلکسی اس۶، ۶ ساعت و ۵۳ دقیقه بود. شما می‌توانید بسته به استفاده خود، یک و یا شاید دو روز کامل از این گوشی استفاده کنید. این گوشی بر خلاف گوشی اس ۶ از فناوری شارژ بی سیم پشتیبانی نمی‌کند، اما می‌توان از فناوری شارژ سریع سامسونگ برای شارژ این گوشی استفاده کرد.

برای آزمایش تراشه گرافیکی این گوشی، نرم افزار GFXBenchمورد استفاده قرار گرفت، در این آزمایش این گوشی در مقابل گوشی گلکسی اس ۶ و نکسوز ۵ ایکس شکست خورد. گوشی گلکسی S6 در بنچمارک T-Rex امتیاز -۳۰ و ۳۸ فریم در ثانیه را به دست آورد وگوشی نکسوز ۵ ایکس در بنچمارک Manhattan امتیاز -۱۴ و ۱۶ فریم در ثانیه را به دست آورد و گوشی گلکسی A5 امتیاز -۵ و ۱۴ فریم در ثانیه را به دست آورد. اما امتیاز تست تراشه گرافیکی این گوشه با امتیاز گوشی موتو ایکس پلی موتورولا با ۶٫۱۵ فریم در ثانیه و اچ تی سی وان A9 با ۷٫۱۶ فریم در ثانیه، فاصله بسیاری کمی دارد .

این گوشی با نرم افزار JetStream که مبتنی بر JavaScript است، نیز مورد آزمایش قرار گرفت که امتیاز ۲۳،۱۴۶ را از آن خود کرد.

Untitled

یکی از ویژگی‌های که گلکسی A5 میان رده بودن خود را نشان می‌دهد، میزان حافظه است. میزان حافظه این گوشی تنها ۱۶ گیگابایت است، در حالی که حافظه داخلی گلکسی اس ۶، ۳۲ گیگابایت است. لازم به ذکر است که گلکسی اس ۶ از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند؛ اما گلکسی A5 در کنار حافظه داخلی خود از کارت حافظه تا ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت پشتیبانی می‌کند (مدل ۲۰۱۵ این گوشی تا ظرفیت ۶۴ گیگابایت را پشتیبانی می‌کند).

گزینه‌‌های ارتباطات این گوشی در این رده قیمتی، واقعا استاندارد است. در حالی که گوشی گلکسی S6 به سریع‌ترین استاندارد شبکه‌های بی سیم (وای فای ۸۰۲٫۱۱ac)، بلوتوث ۴٫۱، اسکنر ضربان قلب و حسگر مادون قرمز، مجهز است، مدل ۲۰۱۶ گلکسی A5 از شبکه بی سیم ۸۰۲٫۱۱N با پهنا باند دوگانه و بلوتوث ۴٫۰ برخوردار است و فاقد اسکنر ضربان قلب و IR blaster (اتصال دستگاه مادون قرمز خارجی) است. هر دو گوشی به فناوری‌های حسگر اثر انگشت، GPS و GLONASS (یک سامانه ناوبری جهانی است که بر اساس امواج رادیویی فعالیت می‌کند)، برچسب NFC (وسیله‌ای برای ایجاد ارتباط بی سیم بین دو دستگاه در فاصله کوتاه که حداکثر تا چندین سانتیمتر جواب می‌دهد) و OTG (فناوری جدید برای اتصال هارد یا فلش مموری به گوشی)، مجهز هستند. هر دو گوشی از شبکه اینترنت همراه ۴G LTE پشتیبانی می‌کنند (مدل دو سیم کارته این گوشی به زودی وارد بازار انگلستان خواهد شد).

دوربین

۵

سامسونگ در مورد دوربین گلکسی A5 از همان به روز رسانی‌های گلکسی اس ۶ نسبت به گلکسی اس ۵، استفاده کرده است. قابلیت تثبیت کننده تصویر اپتیکال یا IOS (فناوری برای ثبت تصاویر و فیلم‌هایی با وضوح بالاتر) به دوربین گوشی افزوده شده است. لنز ۱۳ مگاپیکسلی، دریچه دیافراگم f/1.9 و فلش LED، از ویژگی‌های دوربین پشتی گوشی است؛ دوربین سلفی این دستگاه ۵ مگاپیکسل و همانند دوربین پشتی دارای دریچه دیافراگم f/1.9 است. هر دو گوشی قابلیت ضبط تصاویر با وضوح ۱۰۸۰p و ضبط ۳۰ فریم در ثانیه را دارند.

تنظیمات پیش فرض دوربین این گوشی روی فرمت تصویر ۱۶:۹ و کیفیت ۹٫۶ مگاپیکسل تنظیم شده است؛ در صورتی که تمایل دارید تنظیمات دوربین را روی ۱۳ مگاپیکسل قرار دهید، باید فرمت تصویر ۴:۹ را انتخاب کنید که با این کار قسمت‌های بالا و پایین گوشی از بین خواهند رفت.

دوربین این گوشی به اندازه حالت ۱۶ مگاپیکسلی گوشی گلکسی اس ۶ کارآمد نیست، اما می‌تواند جزییات تصویر را به خوبی ثبت کند. میزان نوردهی با دقت بالایی صورت می‌گیرد و گوشه تصاویر واقعا تیز هستند.

نرم افزار دوربین نسبت به مدل قبلی تغییر نکرده است. این نرم افزار شامل حالت‌های مختلف تصویربرداری از جمله پانوروما، عکاسی پشت سر هم، حالت HDR و حالت شب است و همچنین گزینه‌ای برای دانلود موارد بیشتر در اختیار کاربران قرار داده شده است.

همچنین جلوه‌هایی برای به کار گیری در حین عکاسی و همچنین عکس‌های سلفی نیز در نظر گرفته شده است و کاربر در حالت عکس سلفی گزینه‌های زیادی را در اختیار دارد. دو عکس زیر توسط دوربین این گوشی گرفته شده است که اولین عکس با تنظیمات خودکار گرفته شده است و دومین عکس با استفاده از حالت HDR گرفته شده است.

۶

۷

نرم افزار

سامسونگ در این گوشی از قابلیت TouchWiz استفاده کرده است که معمولا در گوشی‌های دیگر نیز دیده می‌شود و در زیر نوار نوتیفیکیشن‌ها قرار دارد که زیر آن آیکون میانبر S Finder و آیکون‌های دایره‌ای شکل مربوط به وای فای، موقعیت، بلوتوث، صدا، چرخش خودکار صفحه نمایش نیز، در بالای آن به قرار دارند (می‌توانید آیکون‌های این قسمت را تغییر دهید).

۸

سامسونگ به طور معمول در این گوشی نیز اپلیکیشن‌هایی را برای وب گردی، پخش موسیقی و فیلم، ایمیل، تقویم و موارد دیگر در اختیار کاربران خود قرار داده است. کاربران در این گوشی می‌توانند به اپ استور گلکسی و گوگل پلی استور نیز دسترسی داشته باشند. اپلیکیشن‌های مربوط به گوگل و اپلکیشن‌های مایکروسافت همانند Word ،Excel ،Powerpoint و OneNote ،OneDrive و اسکایپ (۱۰۰ گیگابایت فضای رایگان برای ذخیره سازی در OneDrive در اختیار کاربران قرار داده شده است) و اپلکیشن‌های دیگری از قبل نصب شده‌اند که ۵ گیگابایت از حافظه داخلی تلفن همراه را به خود اختصاص داده‌اند و تنها ۹ گیگابایت فضای آزاد در اختیار کاربران قرار دارد.

gsmarena_001

جمع بندی کلی

مدل ۲۰۱۶ گلکسی A5 نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت‌های زیادی داشته است و شباهت زیادی به پرچمدار قبلی سامسونگ دارد. اما متاسفانه به اندازه گلکسی اس ۶ که قیمت آن تنها ۵۰ یورو بیشتر است، سریع نیست. پیشنهاد ما این است در صورتی که توانایی خرید گوشی اس ۶ را دارید، تردید نکنید اما با اطمینان می‌توانیم بگوییم که این گوشی میان رده عالی نیر، هرگز شما را نا امید نخواهد کرد.

مشخصات گلکسی A5 در یک نگاه

  • پردازنده چهار هسته‌ای ۱٫۶ گیگاهرتزی اکسینیوس ۷۵۸۰ (کورتکس A53)
  • پردازنده گرافیکی MaliT-720 MP2
  • ۲ گیگابایت رم
  • ۱۶ گیگا بایت حافظه داخلی
  • پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی تا ۱۲۸ گیگابایت
  • اندروید lollipop (آب نبات چوبی) ۵٫۱ با قابلیت شخصی سازی TouchWiz
  • صفحه نمایش ۲٫۵ اینچی فول اچ دی SuperAMOLED با تعداد پیکسل ۴۲۴ PPI
  • قاب محافظ گوریلا گلس ۴ در پشت و جلوی گوشی
  • پشتیبانی از شبکه ۴G LTE (مدل تک سیم کارت)
  • وای فای با پهنا باند دو گانه ۱۱a/b/g/n
  • GPS ،GLONASS
  • برچسب NFC
  • پورت میکرو USB
  • حسگر اثر انگشت
  • دوربین پشتی ۱۳ مگاپیکسل به همراه دریچه دیافراگم ۱٫۹ و مجهز به IOS و فلش LED و قابلیت فیلم برداری ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم در ثانیه
  • دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگرم f/1.9 و قابلیت فیلم برداری ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم در ثانیه
  • موجود در رنگ‌های سیاه، سفید، طلایی و صورتی
  • باتری لیتومی پلیمری ۲۹۰۰ میلی آمپری غیر قابل تعویض
  • آداپتور شارژ سریع
  • ایعاد: ۱۴۴٫۸*۷۱* ۷٫۳ میلی متر
  • وزن: ۱۵۵ گرم

منبع: .pcadvisor

ارسال نظر