در کنفرانس I/O 2016 گوگل چه گذشت؟

امسال نیز گوگل در کنفرانس خود پرده از محصولات جدید برداشت که در این مطالب به تمامی ‌آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

در کنفرانس I/O 2016 گوگل چه گذشت؟

بعد از Amazon Echo حالا نوبت Google Home است

google home

  1. به گزارش کلیک ،دستگاه Amazon Echo را بخرید. توانایی‌های خیره‌کننده گوگل در تشخیص صدا را به آن اضافه کنید. هم‌چنین کل علوم و دانشی را که گوگل در زمینه جستجو دارد به آن بیفزاید. بیشتر از این نیاز به توضیح نیست! خلاصه می‌کنیم. شما محصول بی‌نظیری خواهید داشت به نام Google Home.

طبق شایعات (اگر چه در شایعات نام این محصول Chirp گفته شده بود) خانه شما (یا به عبارتی خود شما) هم‌اکنون منتظر پاسخ گوگل به سوالات خود است.

با استفاده از این محصول شما می‌توانید:

۱ . از آن به عنوان یک بلندگو استفاده کنید. هم‌چنین این دستگاه قابلیت آن را دارد تا از آن به عنوان کنترل Chromecast در داخل خانه استفاده کنید و مثلا به او بگویید که آهنگ Elvis را در سال پذیرایی برای شما پخش کند.

۲ . چند نمونه از این دستگاه را با تنظیمات متفاوت در قسمت‌های مختلف خانه خود قرار دهید.

۳ . سوالاتی که به طور روزمره برای شما پیش می‌آید با آن در میان بگذارید. مثلا در مورد وضعیت آب و هوا از او سوال کنید یا ساعت پخش فیلم مورد نظر خود را از او بپرسید یا این‌که از او بخواهید تا با Uber تماس بگیرد و برای شما یک ماشین بفرستد.

۴ . سوالات پیچیده‌تری از Google Home بپرسید که محصولات شرکت‌های دیگر به سختی قادر به فهم آن‌ها هستند. مثلا از آن بپرسید که در زمانی که سازمان ناسا به وجود آمد جمعیت ایالات متحده چقدر بود؟

تمام این کارها به وسیله Google Home قابل انجام است !

نام جدید سیستم‌عامل N اندروید

سیستم‌عامل N اندروید

نسل بعدی سیستم‌عامل اندروید که فعلا به نام N شناخته می‌شود، هنوز نام اصلی آن مشخص نشده است. شرکت گوگل قصد دارد با ایده‌های جدید به دنیای اینترنت برگردد و شاید این مسئله دلیل نام‌گذاری این سیستم‌عامل به نام N است. از طرفی رقابت در دنیای اینترنت پایان‌ناپذیر است. بنابراین شرکت گوگل تلاش دارد همیشه حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

ویژگی‌های جدید اندروید N

سیستم‌عامل N اندروید

بیشتر ویژگی‌های جدید این نسحه از سیستم‌عامل گوگل پیش از این در نسخه آزمایشی که گوگل حدود چند هفته پیش عرضه کرد، شناسایی شد. اما در این کنفرانس آن‌ها به برخی از ویژگی‌های برتر این نسخه جدید اشاره کردند:

  • اجرای چندین نرم‌افزار به طور همزمان در حالتی که صفحه نمایش به دو قسمت تقسیم شده است از جمله امکانات جدید این سیستم‌عامل است. البته شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ پیش از این در محصولات خود این کار را انجام دادند. اما این مسئله هرگز به طور رسمی ‌توسط گوگل انجام نشد.
  • قابلیت پاسخ دادن به نوتیفیکیشن‌هایی که از بالای صفحه به پایین کشیده می‌شوند و شما پس از مشاهده آن‌ها می‌توانید با زدن گزینه Reply بلافاصله به آن‌ها پاسخ دهید.
  • افزایش امنیت به وسیله رمزگذاری فایل‌ها و به‌روز رسانی خودکار سیستم‌عامل که دیگر نیازی به دخالت و مدیریت کاربر در این زمینه نیست.
  • گوگل در نسخه‌های قدیمی ‌خود در زمان راه‌اندازی سیستم‌عامل تمام نرم‌افزارهای موجود در دستگاه را بهینه می‌کرد که باعث افزایش زمان بوت شدن سیستم‌عامل می‌شد. اما در این نسخه سرانجام دست از این کار کسل‌کننده برداشت.
  • بهبود گرافیک و فریم‌ورک‌ها (framework) در زمان اجرا که شامل استفاده از توابع API گرافیکی فوق‌العاده قدرتمند است که به اصطلاح Vulkan نامیده می‌شوند.
  • در این کنفرانس از نسخه با کیفیت بتا سیستم‌عاملN رونمایی شد. (به این معنی که احتمالا نصب آن بر روی گوشی بدون هیچ‌گونه مشکلی اماکن‌پذیر است.) این نسخه در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت.

دستیار گوگل ( Google Assistant )

دستیار گوگل

دستیار گوگل به مجموعه‌ای از ایده‌ها گفته می‌شود. در ابتدا به نظر می‌رسید که این محصول چیزی است بسیار شبیه به Google Now که کاربر به‌ شکل صوتی درخواست یا سوال خود را می‌پرسید و او نتیجه درخواست کاربر را نمایش خواهد داد.

اما این محصول چیزی فراتر از Google Now است. دستیار گوگل در واقع ترکیبی از دو شیوه است. یکی از آن‌ها پاسخ مفهومی‌ به درخواست صوتی کاربران است (مثلا کاربر بتواند بپرسد که تیم من امروز چطور بازی کرد؟ و دستیار گوگل در ازای شنیدن این سوال بتواند درک کند که کدام تیم مدنظر کاربر است) مورد دوم یک پلتفرم جهانی است که در تمام دستگاه‌ها بتواند به درخواست کاربران پاسخ دهد. مهم نیست که از چه سیستم‌عاملی استفاده می‌کنید شما می‌توانید از این محصول در دستگاه iOS یا دستگاه اندرویدی خود استفاده کنید.

Allo

Allo

گوگل در این کنفرانس از دو نرم‌افزار جدید رونمایی کرد. Allo نام یکی از این نرم‌افزارها است که در واقع یک مسنجر محسوب می‌شود که البته اندکی پیچیده است. لازم به ذکر است که این مسنجر از هسته نرم‌افزار دستیار گوگل بهره می‌گیرد.

اگر شما و دوستانتان شروع به صحبت در مورد یک غذای ایتالیایی کنید، یک آیکون به شکل پاپ‌آپ و هوشمندانه‌ای ظاهر می‌شود و به شما پیشنهاد می‌کند که از دستیار گوگل کمک بگیرید تا بتوانید به اطلاعات بهتری در این زمینه دست پیدا کنید. روی آن آیکون کلیک کنید. با انجام این کار رستوران‌های ایتالیایی به شما پیشنهاد داده می‌شود که بسیار معروف است و هر کسی در گفتگوهای روزمره خود درباره آن‌ها صحبت می‌کند. جالب این‌جا است که شما می‌توانید از Google Assistant بخواهید که برای شما در رستوران مورد نظرتان میزی رزرو کند و او هم این کار را راحت‌تر از آن‌چه که فکرش را می‌کنید، انجام می‌دهد.

به عبارت دیگر او مانند یک ربات گفتگو (chatbot) به صورت مخفیانه در پس‌زمینه عمل می‌کند و هر چند وقت یک‌بار فریاد می‌زند که "Hey! Listen" .

پاسخ‌گویی سریع و مخفیانه در Allo

Allo

آیا ویژگی پاسخ‌گویی سریع (Smart Reply) را که مدتی پیش در جی‌میل معرفی شد، به خاطر دارید؟ هم‌اکنون این ویژگی بخشی از مسنجر Allo است.

حتی می‌توان گفت این ویژگی به شکل فوق‌العاده‌ای پیشرفته‌تر است. این مسنجر تصاویری را که کاربران برایتان ارسال می‌کنند، بررسی می‌کند و پاسخ‌های مفهومی‌ و منطقی را فراهم می‌کند. مثلا زمانی که یکی از دوستانتان عکس یک سگ کوه‌های برنیس را برایتان می‌فرستد، پاسخ گوگل در برابر این عکس این جمله است:"سگ خوشگل کوه‌های برنیس". این ویژگی خارق‌العاده به نظر می‌رسد.

Duo

Duo

در حالی که گوگل از مسنجر Allo رونمایی کرد، منسجر دیگری را نیز به مشتاقان محصولات گوگل عرضه کرد. نام این نرم‌افزار Duo است. مسنجری که برای ویدیو چت‌های یک به یک به کار می‌رود. این مسنجر بر روی ویژگی جدیدی که KnockKnock نامیده می‌شود تمرکز دارد.

زمانی که فردی از طریق Duo با شما تماس می‌گیرد شما قادر خواهید بود قبل از پاسخ دادن به او تصویر فرد را مشاهده کنید. این دقیقا مشابه چشمی‌ کوچکی است که در درون درب‌های منزل گنجانده می‌شود و شما می‌توانید قبل از باز کردن درب، ببینید که چه کسی پشت درب ایستاده است. گوگل معتقد است که این کار باعث خواهد شد که مکالمات طبیعی‌تر شوند و کسی نتواند با حس فضولی به حریم خصوصی شما وارد شود.

آیا می‌توان گفت که این ویژگی به خودی خود در چنین نرم‌افزاری ارزشمند است؟ شاید نه. ولی مطمئنا می‌توان گفت این ویژگی از آن دسته ویژگی‌هایی است که این سوال را در ذهن ما به وجود می‌آورد که چرا تاکنون از چنین ساختاری استفاده نشده است؟

نرم‌افزارهای فوری گوگل

نرم‌افزارهای فوری گوگل

هیچ کس در این کنفرانس انتظار معرفی چنین نرم‌افزاری را نداشت و تقریبا همه پس از دیدن این نرم‌افزار شگفت‌زده شدند.

تصویر کنید بر روی فایل نرم‌افزاری کلیک کنید که آن نرم‌افزار در گوشی شما نصب نشده است و بدون این‌که شما نیاز به دانلود و نصب نرم‌افزار برای باز کردن آن فایل داشته باشید، بلافاصله فایل مربوطه با نرم‌افزار مربوط به خودش در گوشی شما باز شود.

برای مثال تصور کنید که گوشی خود را با سیستم NFC در مقابل یک پارکومتر قرار می‌دهید. نرم‌افزار پارکومتر، که شما تا پیش از این بر روی گوشی خود نصب نکرده‌اید ، بلافاصله اجرا می‌شود و اطلاعات مورد نیاز خود را از شما دریافت می‌کند و سپس ناپدید می‌شود!

این ایده‌ای است که در پشت نرم‌افزارهای سریع گوگل وجود دارد. البته نرم‌افزارهای سریع به بخش های مختلفی تقسیم می‌شوند . به عبارت دیگر زمانی که شما بر روی یک لینک یا فایل کلیک می‌کنید تنها بخشی از آن نرم‌افزار که (عموما بخش کوچکی از کل نرم‌افزار را تشکیل می‌دهد) مورد نیاز است دانلود می‌شود.

Daydreamin

Daydreamin

گوگل با عرضه محصول جدید خود به نام Daydreamin حضور خود را در واقعیت مجازی (Virtual reality) دوبرابر کرد. Daydreamin محصولی است با مجموعه‌ای از استانداردها و تمام چیزهایی که برای ساخت یک واقعیت مجازی در اندروید نیاز است. در همین حال اندروید N که از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند طوری طراحی شده است که کاملا نیازهای اساسی را برای هدست‌های واقعیت مجازی در آینده برآورده خواهد کرد. گوگل هم‌چنین اشاره‌ای به Daydearm-ready برای گوشی‌های هوشمند کرد که نیازهای گوگل را مرتفع می‌کند. گوشی هایی که از قابلیت Daydearm-ready پشتیبانی می‌کنند توسط چند شرکت سازنده بزرگ ولی ناشناس در اواخر امسال عرضه خواهند شد.

هدست‌های Daydream و کنترل‌کننده‌ها

هدست‌هایDaydream

گوگل پیوسته در حال کار بر روی این هدست‌ها است و زمینه لازم برای طراحی این نوع هدست‌ها را فراهم می‌کند. اگرچه گوگل هنوز هیچ تصویر دقیقی از هدست‌های واقعیت مجازی خود نشان نداده است اما در حال پیاده‌سازی نهایی مدل اصلی از هدست‌ها و کنترل‌کننده‌های خود است. علاوه بر این او قصد دارد تا پاییز امسال تولید این محصولات را با همکاری چندین شرکت سارنده شروع کند.

گام بلند گوگل برای استفاده از نرم‌افزارهای preppin در واقعیت مجازی

نرم‌افزارهای preppin

تا پیش از این گوگل از Netflix ،Hulu ،Youtube و تعداد دیگری از شرکت‌ها برای آماده کردن نرم‌افزارهای خود به منظور استفاده در دنیای واقعیت مجازی کمک می‌گرفت. اما هم اکنون قصد دارد تا با استفاده از نرم‌افزارهای preppin استقلال خود را نشان دهد.

Android Wear 2.0

android wear

از زمانی که گوگل آخرین به‌روز رسانی خود را برای Android Wear عرضه کرد، مدتی می‌گذرد. اما طی کنفرانسی که امسال برگزار شد Android Wear 2.0 به تمامی‌حضار معرفی گردید.

نکات قابل ملاحظه :

  • کسانی که صفحه ساعت را طراحی کردند می‌توانند نواحی خاصی را برای صفحه ساعت مشخص کنند که اطلاعات را از نرم‌افزار کاربردی که کاربر مشخص کرده است جمع آوری کند. در واقع نوعی از پیچیدگی که در Apple Watch وجود دارد مانند پشتیبانی از پاسخ‌گویی هوشمند در این محصول پوشیدنی گوگل نیز وجود دارد. در حقیقت گوگل اطلاعات را از جی‌میل جمع آوری می‌کند و تلاش می‌کند حدس بزند که شما چطور به یک پیغام پاسخ خواهید داد و در نتیجه پیشنهاد خود را به شما ارائه می‌کند تا شما در صورت تمایل از این پیشنهاد او به عنوان پاسخی برای پیغام دریافت شده استفاده کنید.
  • گوگل تلاش دارد تا شناسایی دست خط را به این محصول اضافه کند تا زمانی که کاربر قصد دارد به سرعت پیغام خود را از طریق کشیدن انگشت بر روی صفحه بنویسد، این کار به درستی انجام شود.
  • علاوه بر این یک صفحه کلید حرفه‌ای نیز به این محصول اضافه شده است.
  • شناسایی خودکار فعالیت کاربر: به عنوان مثال زمانی که شما شروع به دویدن می‌کنید، او می‌تواند این حرکت را تشخیص دهد و به شما Spotify را پیشنهاد کند تا هم‌زمان از گوش کردن موسیقی نیز لذت ببرید.

مهم‌ترین ویژگی Android wear 2.0

android wear 2.0

Android wear در حال کامل شدن است. به طوری که اگر گوشی شما خراب شود یا از دسترس خارج شده باشد نرم‌افزارهای کاربردی آفلاین، به کار خود ادامه خواهند داد.

مرورگر گوگل کروم برای تلفن‌های هوشمند ماهانه یک میلیون کاربر فعال دارد

chrome

تقریبا یک هفتم کل جمعیت دنیا مرورگر کروم را هر ماه از طریق موبایل خود اجرا می‌کنند!!

Firebase

firebase

۱۸ ماه پس از آشنا شدن با Firebase گوگل تمام تلاش خود را می‌کند تا این محصول خود را به یک پلتفرم جامع و یکپارچه تبدیل کند تا بتواند تمام چیزها را از طریق آن مدیریت کند. از تحلیل و ارزیابی نرم‌افزارهای رایگان گرفته تا ارسال گزارش خرابی نرم‌افزارها و تست‌های A/B و نوتیفیکشن‌ها.

Android Studio 2.2

android studio

از آن‌جایی که این کنفرانس برای توسعه‌دهندگان ترتیب داده شده بود اگر در آن صحبتی درباره خبرهای تخصصی مربوط به کامپایلرها به میان نمی‌آمد، مطمئنا این گردهمایی معنا و مفهومی‌ نداشت. بنابراین گوگل در این کنفرانس از Android Studio 2.2 رونمایی کرد. این نسخه از نرم‌افزار نسبت به نسخه‌های قبلی سریع‌تر است و نرم‌افزارهای کم حجم‌تری را می‌سازد. مهم‌تر از همه این‌ که این نسخه دارای لایه‌ای جدید برای طراحان است و این لایه آن‌چنان زیبا و کاربرپسند طراحی شده که شرکت گوگل مدعی است که زمانی که طراحان در حال کار با آن هستند گویی آن‌ها بر روی برگی از کاغذ طرح می‌زنند.

منبع : techcrunch

ارسال نظر