بررسی گوشی های مدولار و طراحی مدولار از ابعاد مختلف

در این مطلب قصد داریم به بررسی فعالیت های صورت گرفته در زمینه طراحی و ساخت گوشی های مدولار و ماژول های آن ها، چگونگی شکل گیری ایده ساخت این گوشی ها و همچنین مشکلات مرتبط با این موضوع، بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی گوشی های مدولار و طراحی مدولار از ابعاد مختلف

کلیک - در چند سال گذشته اقداماتی در راستای طراحی و عرضه گوشی هایی با طراحی مدولار صورت گرفته است؛ مثلا گوگل پروژه ای تحت عنوان Ara را آغاز کرد که در آن قصد داشت گوشی هایی با طراحی مدولار را عرضه کند که تمام اجزای آن به راحتی قابل تعویض باشند و کاربران بتوانند قطعات این گوشی ها را با قطعات جدید به راحتی تعویض کنند. ال جی هم سال گذشته گوشی پرچمدار خود یعنی جی ۵ را با طراحی مدولار عرضه کرد. کاربران می توانند با برداشتن قسمت انتهایی این گوشی، ماژول های مختلفی را که LG Friends نام دارند، به راحتی به این گوشی ها متصل کنند. از سویی دیگر موتورولا هم ماژول هایی تحت عنوان Moto Mod را برای گوشی های سری Moto Z خود عرضه کرده است. این ماژول ها از طریق یک آهنربا به گوشی متصل می شوند؛ به عنوان مثال یکی از آن ها یک بلندگو است و یکی از آن ها به عنوان دوربین برای گوشی عمل می کند. در کل می توان گفت طراحی مدولار باعث می شود کاربران گوشی خود را مطابق میل خود سفارشی سازی کنند و قابلیت های جدیدی به آن اضافه کنند.

اما متاسفانه ایده طراحی مدولار موفقیت چندانی به دست نیاورد. از یک سو گوگل پروژه Ara را متوقف کرد و از سویی دیگر ال جی نیز این نوع طراحی را در جی ۶ حذف کرد. لنوو تنها شرکتی است که هنوز دید خوبی نسبت به کارگیری این نوع طراحی در گوشی های خود دارد و هنوز به استفاده از این نوع طراحی در گوشی های سری Moto Z خود امیدوار است؛ اما باید به یاد داشته داشتیم که امکان بهره گیری آسان و بدون دردسر از این طراحی جدید در آینده نزدیک فراهم نخواهد شد؛ زیرا باید موانعی را که مانع استفاده آسان از ماژول ها می شود، برطرف شوند. از سویی دیگر شاید عرضه ماژول های ارزان قیمت، با دوام و قابل حمل که بتوانند محبوبیت زیادی به دست آورند، چندین سال یا حتی چندین دهه طول بکشد؛ بنابراین عرضه گوشی هایی با طراحی مدولار در زمان کنونی، کار چندان درستی نیست.

ایده ساخت گوشی هایی با طراحی مدولار از چه زمانی شکل گرفت؟

زمانی مردم می توانستند با افزودن قطعات مختلف به کامپیوترهای دسکتاپ خود و ایجاد تغییراتی در پیکربندی این کامپیوترها، قابلیت های جدیدی به آن ها اضافه کنند و آن ها را مطابق خواسته خود سفارشی سازی کنند؛ بنابراین افزودن قطعات مختلف به گوشی ها هم ظاهرا نباید کار پیچیده ای نباشد.

آقای کن هایر، مدیر عامل و تحلیلگر شرکت Emerging Device Strategies اذعان کرد که کاربران دوست دارند جزئی ترین قطعات یک گوشی را مونتاژ کنند و ذات انسان به گونه ای است که دوست دارد قطعات یک وسیله را از هم باز کند و سخت افزار آن را ارتقا دهد.

در سال ۲۰۱۳ اولین گوشی با طراحی مدولار تحت عنوان Phoneblock در سایت یوتیوب، در معرض نمایش عموم کاربران قرار گرفت. Phoneblock یک گوشی مفهومی بود که بدنه و سخت افزار آن به قطعات کوچکتری تقسیم می شدند و سپس این قطعات مانند لوگوهای اسباب بازی بر روی یک مادربورد کامپیوتر قرار می گرفتند. این گوشی توسط یک طراح نخبه هلندی به نام دِیو هاکن طراحی شد.

ویدیوی منتشر شده آقای هاکن در یوتیوب، ۲۱ میلیون بیننده داشت و توانست توسط رسانه ها را به خود جلب کند. آقای هاکن پس از انتشار کلیپ این گوشی مفهومی در یوتیوب، آن را در سایت Thunderclap نیز معرفی کرد و پس از مدتی افراد حامی این طرح به بیش از ۹۰۰ هزار نفر رسیدند که واقعا بیش از انتظار آقای هاکن بود.

آقای هاکن مدت کوتاهی پس از این ماجرا در شرکت موتورولا استخدام شد. موتورولا در سال ۲۰۱۳ تحت مالکیت شرکت گوگل قرار داشت و گوگل نیز در حال کار کردن بر روی پروژه Ara برای ساخت گوشی های هوشمندی با قطعات قابل تعویض بود.

پس از آن در سال ۲۰۱۶ ال جی اقدام جدیدی در راستای عرضه گوشی های مدولار انجام داد و گوشی جی ۵ با طراحی مدولار را در MWC 2016 عرضه کرد. کاربران می توانند با برداشتن قسمت انتهایی این گوشی و افزودن ماژول های مختلف به آن، همانند ماژول دوربین یا یک ماژول تبدیل صدای دیجیتال به آنالوگ، قابلیت های این گوشی را ارتقا دهند. چند ماه بعد شرکت لنوو که شرکت موتورولا را از گوگل خریده بود، از گوشی های رده بالای Moto Z و Moto Z Force به همراه گوشی مقرون به صرفه Moto Z Play رونمایی کرد. گوگل هم در آن زمان تیم تحقیقاتی پروژه Ara تحت عنوان ATAP را حفظ کرده بود.

شرکت موتورولا ماژول هایی تحت عنوان Moto Mod را برای گوشی های سری Moto Z عرضه کرد که به وسیله یک قطعه آهنربایی به گوشی متصل می شدند. این ماژول ها شامل ماژولی برای ارتقای ظرفیت باتری گوشی، یک بلندگو، یک دوربین و ماژولی که گوشی را تبدیل به یک پرژوکتور تصویر می کند، می شود. البته این گوشی ها کاملا مدولار نیستند و این ماژول ها فقط عملکرد گوشی را ارتقا می دهند و قابلیت های جدیدی به آن اضافه می کنند.

ال جی در اواسط سال گذشته (گوشی های مدولار در این زمان توجه افراد و رسانه های زیادی را به خود جلب کرده بود)، کنفرانسی برای کمک به توسعه دهندگان جهت ساخت ماژول های بیشتر برای G5 برگزار کرد. گوگل نیز همزمان اعلام کرد که گوشی های Ara تا پایان سال ۲۰۱۶ در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهند گرفت و در سال ۲۰۱۷ برای عرضه نهایی آماده خواهند شد و حتی یگ نمونه اولیه از این گوشی ها را که دارای یک پیکره اصلی بود، عرضه کرد و یک کلیپ نمایشی از این گوشی هم توسط گروه ATAP منتشر شد و امید برای عرضه این گوشی های منحصر به فرد افزایش پیدا کرد.

مشکلات طراحی مدولار

باز و بسته کردن قطعات یک گوشی کار بسیار راحتی است؛ اما مشکل اصلی پیچیدگی های مکانیکی و فنی ماژول ها است.

ماژول ها باید استاندارد سازی شوند و به گونه ای طراحی شوند که با یکدیگر به خوبی ارتباط برقرار کنند و باعث افزایش مصرف باتری نشوند.

هزینه های لازم برای تحقیق در مورد ساخت چنین قطعاتی برای شرکت های سازنده گوشی های هوشمند بسیار زیاد است و از سویی دیگر هیچ شرکتی نمی خواهد به خاطر عملکرد نامناسب قطعات ایجاد شده توسط توسعه دهندگان مختلف و یا ناسازگاری آن ها، مورد سرزنش طرفداران خود قرار بگیرد. در ضمن متقاعد کردن خریداران برای خرید گوشی هایی با طراحی مدولار هم مهم است.

از سویی دیگر راجیو نایو، یکی از محققان ارشد شرکت Global Wireless Practices به بیان این مطلب پرداخت که آزمایش و انجام فرایندهای پردازشی لازم برای سازگار کردن ماژول ها با یکدیگر، فرایند پیچیده، پر هزینه و زمان بری است.

وی افزود که رقابت در بازار موبایل بسیار شدید است و شرکت های مختلف تمام توجه خود را به استفاده از نوآوری در محصولات خود معطوف می کنند تا بتوانند خریداران را مجذوب محصولات خود کنند.

در صورتی که ماژول های مختلف آزمایشات را با موفقیت پشت سر بگذرانند، مرحله بعدی برآورد هزینه های لازم برای ساخت آن ها توسط شرکت های مختلف است.

علاوه بر این ماژول ها باید از نظر مقاومت نیز بررسی شوند و باید به گونه ای طراحی شوند که لیز نخورند و یا از جای خود خارج نشوند. زمانی که پروژه Ara در حال اجرا بود، گوگل با انتشار کلیپی در توییتر اعلام کرد که این گوشی ها در آزمایشات سقوط از ارتفاع آسیب دیده اند. پی بردن به نحوه درست ادغام و اتصال قطعات تشکیل دهنده یک گوشی مدولار، موضوع پیچیده ای است.

آقای هایر معتقد است استفاده از ماژول های مختلف به نوعی ضعف گوشی را نشان می دهد. وی معتقد است زمانی که کاربران ماژول ها را به صورت مکانیکی به قسمتی از گوشی متصل می کنند و یا آن ها آن ها را به وسیله یک آهنربا به پشت گوشی متصل می کنند، به نوعی می خواهند ضعف گوشی را جبران کنند.

همانطور که گفتیم متقاعد کردن کاربران برای خرید گوشی های مدولار، نیز چالش بزرگی برای شرکت های سازنده گوشی های هوشمند محسوب می شوند؛ مخصوصا اگر آن شرکت سامسونگ یا اپل نباشد. در صورتی که خود گوشی مدولار نتواند نظر خریداران را به خود جلب کند و یا کار کردن با ماژول ها خیلی سخت باشد و یا قیمت بالایی داشته باشند، قطعا خریداران تمایلی به خرید این گوشی ها نخواهند داشت.

آقای نایر معتقد است که ممکن است حمل گجت های مختلف برای کاربران کمی آزار دهنده باشد و هر چقدر گجت های بیشتری را با خود حمل کنیم، احتمال گم شدن تعداد بیشتری از آن ها هم بیشتر می شود. همچنین تصور کنید که ماژول های ضروری گوشی مدولار خود را در مکانی جا بگذارید و یا فراموش کنید آن ها را همراه خود ببرید؛ این موضوع هم می تواند آزار دهنده باشد.

ال جی و گوگل استفاده از طراحی مدولار را متوقف کردند

آقای اسکات آن، یکی از کارمندان ارشد بخش فناوری ال جی طی مصاحبه ای اذعان کرد که بهره گیری این شرکت از طراحی مدولار برای این شرکت گران تمام شد.

فروش جی ۵ در سه ماهه سال ۲۰۱۶، با کاهش قابل توجهی مواجه شد و این موضوع باعث وارد شدن خسارت ۳۸۱ میلیون دلاری به بخش موبایل این شرکت شد. به همین دلیل طراحان این شرکت تصمیم گرفتند طراحی مدولار را در جدیدترین پرچمداران این شرکت یعنی جی ۶، حذف کنند و از همان طراحی ساده استفاده کنند.

ال جی با انتشار یک بیانیه کتبی اعلام کرد که این شرکت جی ۵ را در زمانی رونمایی و عرضه کرد که کاربران تمایل زیادی به استفاده از یک گوشی مدولار داشتند؛ اما در طراحی جی ۶، به نظرات کاربران توجه شد و ال جی سعی کرد یک گوشی کامل که دربردارنده ویژگی های متنوعی باشد، طراحی کند.

در ماه سپتامبر نیز گوگل توقف پروژه Ara را رسما اعلام کرد و این پروژه به پایان راه خود رسید. در سال ۲۰۱۵ نیز گوگل وعده داده بود که نمونه های اولیه گوشی های Ara را عرضه خواهد کرد؛ اما عرضه این گوشی ها به تعویق افتاد. دلیل توقف پروژه Ara مشخص نشد و گوگل هم هیچ توضیحی در رابطه با این موضوع ارائه نداد. البته فیس بوک اعضای گروه تحقیقاتی ATAP را دوباره به خدمت گرفت، اما هنوز مشخص نیست که این افراد در حال کار کردن بر روی چه پروژه ای هستند.

متوقف شدن پروژه Ara ناامیدی بزرگی برای طرفداران گوشی های مدولار بود. طراحی شیک و انعطاف پذیری گوشی های Ara، ویژگی های ایده آل یک گوشی هوشمند هستند؛ اما گوگل هیچگاه نمونه اولیه این گوشی ها را عرضه نکرد. درست است که گوشی های Ara گوگل اصلا تولید نشدند؛ اما این پروژه قدرت گوگل را نشان داد و در صورتی که این گوشی ها تولید می شدند، کاربران سراسر جهان تحت تاثیر این گوشی ها قرار می گرفتند و شرکت های سازنده گوشی های هوشمند که با گوگل مشارکت دارند، نیز می توانستند از این فرصت برای جلب رضایت مشتریان استفاده کنند.

به هر حال پروژه Ara گوگل اکنون کاملا متوقف شده است؛ اما باید در نظر داشته باشیم که گوگل وقت و هزینه بسیاری را صرف این پروژه کرده است. حتی گوگل در ماه می سال گذشته با انتشار توییتی اعلام کرد که گوشی های Ara برای تولید آماده هستند؛ اما این آخرین توییتی بود که در رابطه با پروژه Ara منتشر شد.

لنوو، تنها شرکت وفادار به طراحی مدولار

در حالی که دو شرکت ال جی و گوگل طراحی مدولار را کنار گذاشتند، اما شرکت لنوو این نوع طراحی را هنوز در گوشی های خود به کار می برد؛ با این حال آینده گوشی های مدولار این شرکت مبهم است. از زمان عرضه گوشی Moto Z در ماه ژوئن تا ماه نوامبر ۲۰۱۶، یک میلیون دستگاه از این گوشی به فروش رسید و موتورولا پیش بینی کرده است که میزان فروش این دستگاه در یک سال اول پس از عرضه آن، به ۳ میلیون دستگاه افزایش پیدا کند. اگرچه این میزان فروش برای گوشی های این شرکت، میزان خوبی محسوب می شود؛ اما فروش گوشی های این شرکت در مقابل فروش ۷۴٫۵ میلیونی گوشی های آیفون در طول سه ماهه آخر سال ۲۰۱۶، میزان ناچیزی به نظر می رسد (البته سامسونگ و اپل دو شرکت مطرح در زمینه تولید گوشی های هوشمند و فروش بالای گوشی های آن ها دور از انتظار نیست).

هنوز هم تعداد کمی از افراد متمایل به خرید گوشی های مدولار هستند و به نظر می رسد که سهم گوشی های مدولار از بازار موبایل در یک تا دو سال آینده، کمتر از یک درصد خواهد بود. از میزان فروش گوشی ها لنوو نمی توان فهمید که چه تعداد ماژول Moto Mod به همراه گوشی ها به فروش رسیده است. میزان فروش ماژول ها به عنوان نرخ ضمیمه در نظر گرفته می شود و به معنای میزان فروش یک وسیله جانبی نسبت به میزان فروش کالای اصلی است.

آقای هایر اذعان کرد زمانی که نرخ ضمیمه ۱۰ درصد باشد، می توان گفت که سود خوبی از فروش لوازم جانبی گوشی نصیب شرکت شده است؛ اما به نظر می رسد که نرخ ضمیمه ماژول های Moto Mods، تک رقمی باشد. لنوو هم آماری در این زمینه منتشر نکرده است.

لنوو علی رغم اینکه آینده خوبی برای گوشی های مدولار پیش بینی نمی شود، قصد دارد امسال ۱۲ ماژول جدید برای گوشی های سری Moto Z خود عرضه کند و گویا اصلا قصد ندارد سرعت فعالیت خود در این زمینه را کاهش دهد. (البته گوگل و ال جی نیز قبلا چنین موضوعی را اعلام کرده بودند). البته با وجود اینکه معمولا میزان فروش گوشی ها پس از عرضه آن ها، زیاد است و بعد به تدریج کاهش پیدا می کند، در مورد گوشی Moto Z موتورولا این چنین نبود و میزان فروش آن در چند ماه پس از عرضه آن نه تنها کاهش نیافت، بلکه افزایش هم یافت.

آقای جان تاواناس، سرپرست بخش مربوط به ماژول های Moto Mod اذعان کرد که ماژول های Moto Mod تاکنون موفقیت خوبی به دست آورده اند و کاربران از آن ها استقبال کرده اند.

مسئولان شرکت لنوو معتقدند که ماژول های Moto Mod به اندازه کافی عرضه شده اند و استفاده از آن ها واقعا آسان است.

مدیر عامل شرکت لنوو اذعان کرد که برخی از گوشی های مدولار به آسانی قابل استفاده نیستند؛ اما ماژول های Moto Mod را به آسانی می توان به گوشی ها متصل کرد و یا آن ها را جدا کرد و همین موضوع است که گوشی های سری Moto Z را از سایر گوشی ها متمایز می کند و هر کاربری که یکی از گوشی های Moto Z را خریده است، یک ماژول نیز همراه آن خریده است.

به نظر می رسد که همکاری موتورولا با شرکت هایی همچون JBL وIncipo، برای ساخت ماژول های Moto Mod باعث شده است که این ماژول ها از کیفیت ساخت و کارایی خوبی برخوردار باشند.

شرکت لنوو تنها شرکتی نیست که در حال حاضر در زمینه ساخت گوشی های مدولار فعالیت دارد. یک شرکت کوچک هلندی به نام Fairphone که به حق و حقوق کارمندان شرکت و طول عمر گوشی ها اهمیت زیادی می دهد، به تازگی گوشی Fairphone 2 را عرضه کرده است که برخی از اجزای آن که شامل صفحه نمایش، دوربین و باتری می شوند، قابل تعویض هستند. همچنین کاربران این گوشی می توانند قطعات یدکی این گوشی را نیز به صورت جداگانه خریداری کنند.

گوشی Fairphone 2

اما هنوز شرکت لنوو برجسته ترین نام در زمینه تولید گوشی های مدولار است؛ اگر چه شرکت لنوو در حد و اندازه شرکت های بزرگی همچون اپل و سامسونگ نیست، اما موفق شده است گوشی های متمایزی تولید کند.

احتمال اینکه شرکت های سازنده گوشی های هوشمند در آینده نزدیک از طراحی مدولار در محصولات خود استفاده کنند، بسیار کم است؛ کاربران معمولا از گوشی هایی که هیچ نوآوری جدیدی در آن ها به کار نرفته است، استقبال نمی کنند؛ اما معمولا زمانی که شرکت های سازنده گوشی نوآوری های جدیدی را در گوشی های خود استفاده می کنند، یا طرح آن ها با شکست مواجه می شود و یا مشکلات زیادی بر سر عملی کردن آن طرح ابتکاری جدید وجود دارد. از سویی دیگر برخی از گوشی های دیگر که هیچ نوآوری خاصی در آن ها به کار نرفته است، مانند گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج سامسونگ و آیفون ۷ و ۷ پلاس اپل می توانند موفقیت قابل توجهی به دست آورند.

در پایان می توان گفت که گوشی های مدولار می توانند آینده خوبی داشته باشند، اما هنوز هیچ چیزی مشخص نیست. شرکت هایی همچون لنوو نیز همچنان با اعتماد کامل به ساخت گوشی های مدولار و ساخت ماژول های جدید ادامه می دهند.

حجم ویدیو: 18.17M | مدت زمان ویدیو: 00:02:55 | دانلود ویدیو
ارسال نظر