بررسی گوشی های نوکیا که در سال ۲۰۱۷ رونمایی خواهند شد

در این مطلب قصد داریم به بررسی مختصر گوشی های نوکیا که در سال ۲۰۱۷ رونمایی و عرضه می شوند، بپردازیم که شامل Nokia 3، Nokia 5 ،Nokia 6 ،Nokia 8 ،Nokia E1 ،Nokia 3310، Nokia Pixel و دو پرچمدار دیگر این شرکت می شوند.

بررسی گوشی های نوکیا که در سال ۲۰۱۷ رونمایی خواهند شد

کلیک - نوکیا قصد دارد امسال با قدرت تمام به بازار رقابتی گوشی های اندرویدی بازگردد. این شرکت فنلاندی در اواخر سال گذشته اولین گوشی اندرویدی خود یعنی Nokia 6 را در کشور چین عرضه کرد. در ابتدا تصور می شد که نوکیا امسال از چهار گوشی رونمایی کند؛ اما اطلاعات جدیدی منتشر شده است که بیانگر این است که نوکیا در سال ۲۰۱۷ از شش یا هفت گوشی رونمایی خواهد کرد که موفقیت خوبی برای این شرکت محسوب می شود. به نظر می رسد گوشی های نوکیا در رده های قیمتی متفاوت عرضه خواهند شد. البته لازم به ذکر است که این گوشی ها توسط خود شرکت نوکیا تولید نمی شوند و شرکتی به نام HMD Global این گوشی ها را تولید خواهد کرد. البته در طراحی این گوشی ها از همان طراحی گوشی های نوکیا الهام گرفته شده است و گوشی ها با برند نوکیا عرضه می شوند. به هر حال در این مطلب قصد داریم به بررسی گوشی ها نوکیا که در این سال رونمایی و عرضه خواهند شد، بپردازیم.

Nokia 8

مدتی پیش اطلاعاتی در مورد این گوشی منتشر شد که بیشتر شبیه حدس و گمان بودند و قابل اعتماد نبودند؛ اما به تازگی شایعاتی منتشر شده است که قابل اعتمادتر به نظر می رسند. به تازگی لیستی در سایت JD.com با عنوان پیش فروش یکی از گوشی های نوکیا به نام Nokia 8 منتشر شده است که در این لیست، زمان عرضه گوشی مشخص نشده است. قیمت این گوشی در این لیست، ۴۶۳ دلار ذکر شده است؛ اما تصاویر موجود در این لیست به تصاویر مفهومی این گوشی که قبلا منتشر شده است، شباهت زیادی دارد. این امکان هم وجود دارد که این لیست، یک لیست ساختگی باشد و اصلا معتبر نباشد.

مدتی قبل ویدیویی در یوتیوب منتشر شد که بیانگر این بود که گوشی های رده بالای نوکیا با اسنپدراگون ۸۲۱ و اسنپدراگون ۸۳۵ عرضه خواهند شد. در نمایشگاه CES 2017 هم گوشی Nokia 8 در غرفه شرکت کوالکوم به نمایش درآمد؛ اما مسئولان غرفه از بازدیدکنندگان درخواست کردند از گوشی فیلم و عکس نگیرند.

طبق اطلاعات ذکر شده در کلیپ منتشر شده در یوتیوب، شرکت کوالکوم برای ساخت پردازنده ۱۰ نانومتری اسنپدراگون ۸۳۵، با نوکیا مشارکت داشته است و نوکیا تأمین کننده سخت افزار این پردازنده ها بوده است؛ البته سامسونگ نیز برای مدتی در ساخت این پردازنده مشارکت داشته است؛ اما مشارکت نوکیا و کوالکوم هنوز تایید نشده است و حتی نمی توانیم بگوییم که گوشی نمایش داده شده در غرفه کوالکوم، گوشی Nokia 8 بوده است یا نه. در این ویدیو تفاوت اسنپدراگون ۸۳۵ و اسنپدراگون ۸۲۱ نیز در تثبیت تصاویر دوربین نشان داده است.

طبق اطلاعات منتشر شده در کانال Total Tech، گوشی Nokia 8 در دو مدل عرضه خواهد شد که یکی از آن ها دارای پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ و رم ۶ گیگابایتی و دیگری دارای پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱ و رم ۴ گیگابایتی است. هر دو مدل مجهز به صفحه نمایش Super AMOLED با اندازه ۵٫۷ اینچ و وضوح QHD هستند. Nokia 8 با دو حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه خواهد شد و هر دو گوشی از کارت حافظه تا ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می کنند. همچنین این گوشی مجهز به نشانگر LED نوتیفیکیشن و دو بلندگو است که در جلوی گوشی تعبیه شده اند.

طبق اطلاعات منتشر شده در کانال Total Tech، دوربین اصلی این گوشی ۲۴ مگاپیکسل و مجهز به فناوری تثبیت تصویر اپتیکال است و دوربین سلفی آن ۱۲ مگاپیکسل است. هنوز مشخص نیست که آیا مشخصات دوربین در هر دو مدل یکسان است یا نه.

چیزی که در ویدیوی منتشر شده توسط کانال Total Tech توجه همه را به خود جلب کرده است، دوربین اصلی گوشی است. دوربین اصلی این گوشی شبیه دوربین بزرگ گوشی Lumia 1020 Windows Mobile است. دوربین این گوشی ۴۱ مگاپیکسل است و از لنز ساخت شرکت Carl Zeiss در آن استفاده شده بود. احتمال اینکه لنز دوربین Nokia 8 هم ساخت این شرکت باشد، بسیار قوی است.

Nokia 6

این گوشی نخستین گوشی اندرویدی این شرکت است که در اواخر سال گذشته در چین با قیمت ۲۴۵ دلار عرضه شد. این گوشی علاوه بر قیمت پایین از مشخصات خوبی نیز برخوردار است که از بین آن ها می توان به بهره گیری از جدیدترین نسخه اندروید، رم ۴ گیگابایتی، حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی، دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی اشاره کرد؛ اما متاسفانه پردازنده این گوشی اسنپدراگون ۴۳۰ است که یک پردازنده کاملا قدیمی محسوب می شود. این گوشی در حال حاضر فقط در چین عرضه شده است؛ طبق اطلاعات منتشر شده، نوکیا قصد دارد بار دیگر از این گوشی در رویداد MWC 2017 رونمایی کند و پس از آن این گوشی را در مناطق بیشتری از جهان عرضه کند.

Nokia 5 و Nokia 3

طبق اطلاعات منتشر شده، نوکیا قصد دارد علاوه بر Nokia 6 از سه گوشی دیگر یعنی Nokia 3 ،Nokia 5 و Nokia 3310 نیز در رویداد MWC 2017 رونمایی کند. هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد گوشی های Nokia 3 و Nokia 5 منتشر نشده است؛ اما قاعدتا قیمت کمتری نسبت به Nokia 6 خواهند داشت و سطح مشخصات آن ها نسبت به Nokia 6 پایین تر است. شایعات جدید حاکی از آن هستند که Nokia 5 دارای صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی با وضوح HD است، به پردازنده اسنپدراگون ۴۳۰ مجهز است، دوربین اصلی آن ۱۲ مگاپیکسل است و دارای رم ۲ گیگابایتی است و احتمالا سایر مشخصات آن همانند مشخصات Nokia 6 است. طبق شایعات منتشر شده، قیمت این گوشی ۲۱۱ دلار است. احتمالا Nokia 3 از صفحه نمایش کوچکتری برخوردار است. قیمت این گوشی تنها ۱۵۸ دلار است و هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات آن ارائه نشده است.

Nokia 3310

نوکیا قصد دارد از Nokia 3310 نیز در رویداد MWC امسال رونمایی کند. این گوشی نسخه ای مدرن از گوشی خاطره انگیز ۳۳۱۰ نوکیا است که به عمر باتری طولانی و بدنه ای بسیار مقاوم شهرت داشت. هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد این گوشی در دسترس نیست و تنها می دانیم که این گوشی با قیمتی در حدود ۶۴ دلار عرضه خواهد شد.

تاریخ رونمایی از گوشی های Nokia در MWC 2017

شرکت Nokia Mobile در فیس بوک خود اعلام کرد است که از گوشی های Nokia 3 ،Nokia 5 ،Nokia 6 و Nokia 3310 در تاریخ ۸ اسفند ماه و قبل از شروع رسمی رویداد MWC 2017، رونمایی خواهد شد. تمام شرکت های سازنده گوشی در این روز از محصولات جدید خود رونمایی می کنند.

Nokia E1 به زودی رونمایی شود

به نظر می رسد شرکت HMD Global در حال آماده شدن برای رونمایی از گوشی E1 است. تصاویری از این گوشی به همراه مشخصات آن به تازگی در اینترنت منتشر است. طبق اطلاعات منتشر شده، این گوشی مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۴۲۵، پردازنده گرافیکی Adreno 308، صفحه نمایش ۵٫۲ یا ۵٫۳ اینچی با وضوح HD است و دارای رم ۲ گیگابایتی، حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی و اندروید ۷ است. از این اطلاعات می توان فهمید که Nokia E1 یک گوشی پرچمدار نیست؛ اما در عوض مقرون به صرفه است. در ضمن دوربین اصلی این گوشی ۱۳ مگاپیکسل و دوربین سلفی آن ۵ مگاپیکسل است. به نظر می رسد مشخصات این گوشی تقریبا مشابه Nokia 5 است؛ اما برخی از مشخصات نیز با Nokia 5 هم خوانی ندارد.

با نگاهی به تصویر منتشر شده از این گوشی متوجه می شویم که طراحی این گوشی با طراحی Nokia 6 کاملا تفاوت دارد. بدنه این گوشی حالت مستطیلی دارد و بیشتر شبیه گوشی های سونی است. تنها چیزی که در مورد این گوشی منتشر شده است، یک عکس نسبتا تار و اطلاعات مختصر است.

شایعات بیانگر این هستند که قیمت این گوشی در حدود ۲۰۰ دلار و یا کمتر است. البته این قیمت هنوز قطعی نیست؛ این در حالی است که گوشی Nokia 6 با قیمت ۲۴۵ دلار و با مشخصات بهتری عرضه شده است. هنوز مشخص نیست که Nokia E1 در چه مناطقی از جهان عرضه خواهد شد.

گوشی Nokia Pixel

بسیار بعید به نظر می رسد که گوشی جدیدی با این نام از سوی نوکیا عرضه شود؛ اما گوشی هوشمندی متعلق به نوکیا در بنچمارک با این نام GeeKbench مورد استفاده قرار گرفته است. این گوشی یک گوشی عالی و بی نقص نیست، اما می توان به عنوان یک گوشی پایین رده خوب از آن یاد کرد.

این گوشی مجهز به پردازنده دو هسته ای اسنپدراگون ۲۰۰ است و دارای رم یک گیگابایتی است و در بنچمارک Geekbench یک عملکرد کاملا معمولی از خود نشان داده است؛ البته این گوشی دارای اندروید ۷٫۰٫۱ نوقا است. در مورد اندازه صفحه نمایش گوشی و وضوح آن هنوز هیچ چیز مشخص نیست اما نباید انتظار داشته باشیم وضوح صفحه نمایش در حد گلکسی اس ۷ سامسونگ باشد.

گوشی های پرچمدار نوکیا

طبق اطلاعات منتشر شده، نوکیا قصد دارد دو گوشی پرچمدار در سال ۲۰۱۷ عرضه کند و تصاویر منتسب به این دو گوشی نیز در فضای مجازی منتشر شده است. طبق اطلاعات منتشر شده در منابع قابل اعتماد، یکی از این دو گوشی با صفحه نمایش ۲٫۵ اینچی و دیگری با صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی عرضه خواهد شد. صفحه نمایش هر دو گوشی OLED و داری وضوح QHD خواهد بود. هر دو گوشی دارای بدنه مقاوم فلزی هستند که در ساخت آن ها از طراحی معروف گوشی های نوکیا الهام گرفته شده است. در ضمن هر دو پرچمدار اندروید دارای استاندارد IP68 هستند که به معنای مقاومت آن ها در برابر گرد و غبار و آب است.

پرچمداران نوکیا دارای ویژگی های منحصر به فردی خواهند بود که نظیر آن ها تاکنون در هیچ پرچمدار دیگری دیده نشده است. طبق اطلاعات منتشر شده، لنزهای دوربین این دو گوشی، حساس ترین لنزهایی هستند که تاکنون ساخته شده اند و آن ها بر اساس پروژه نوکیا در مورد توسعه مواد گرافنی که این شرکت ۱٫۳۵ میلیارد دلار برای آن سرمایه گذاری کرده اند، ایجاد شده اند. ابتکار جدید دیگری که در این دو گوشی به کار گرفته است، فناوری "Touch & hover" است که مانند پروژه McLaren مایکروسافت است و در آن از ترکیبی از حسگرها برای واکنش به انگشتان کاربر استفاده شده است. در ضمن هر دو گوشی مانند تمام پرچمداران جدید مجهز به حسگر اثر انگشت هستند. از نظر نرم افزار هم باید گفت که هر دو گوشی دارای اندروید نوقا هستند و احتمالا رابط کاربری اختصاصی نوکیا یعنی Z Launcher که نسخه آزمایشی آن هم اکنون در گوگل پلی استور موجود است، در این دو گوشی به کار گرفته خواهد شد.

در مورد سخت افزار این دو گوشی هم باید گفت که هر دو گوشی مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱ هستند، اما در مورد رم، حافظه داخلی و رزولوشن دوربین اصلی و سلفی این گوشی ها هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست.

در پایان باید بگوییم که امیدواریم عرضه این گوشی ها بتواند به نوکیا کمک کند تا بار دیگر در میان سایر شرکت های سازنده گوشی، همچون چند سال گذشته خوش بدرخشد و توانایی خود را ثابت کند.

ارسال نظر