به بهانه حضور پژو ۲۰۸ در ایران؛ مقایسه کامل پژو ۲۰۸ و پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۵ یکی از محصولات موفق پژو در سطح جهانی محسوب می‌شد که در ایران هم عرضه گشت اما برخلاف بازارهای جهانی موفقیت چندانی کسب نکرد. تولید این خودرو در سال ۱۹۹۸ به پایان رسید و پژو قصد معرفی جانشین شایسته‌ای برای آن‌را داشت. بدین ترتیب در همین سال مدل جدید ۲۰۶ به‌عنوان جایگزین ۲۰۵ معرفی شد. ۲۰۶ از طراحی نوین و متفاوتی سود می‌بُرد که آغازگر سبک طراحی جدید پژو بود به‌نحوی‌که مدل‌های ۱۰۷، ۳۰۷، ۴۰۷ و ۶۰۷ نیز در طراحی دنباله‌رو ۲۰۶ بودند. با قاطعیت می‌توان گفت پژو ۲۰۶ جانشین بسیار شایسته‌ای برای ۲۰۵ بود و به موفقیت و محبوبیت شگفت‌انگیزی دست پیدا کرد.

به بهانه حضور پژو ۲۰۸ در ایران؛ مقایسه کامل پژو ۲۰۸ و پژو ۲۰۶

بدین ترتیب در همین سال مدل جدید ۲۰۶ به‌عنوان جایگزین ۲۰۵ معرفی شد. ۲۰۶ از طراحی نوین و متفاوتی سود می‌بُرد که آغازگر سبک طراحی جدید پژو بود به‌نحوی‌که مدل‌های ۱۰۷، ۳۰۷، ۴۰۷ و ۶۰۷ نیز در طراحی دنباله‌رو ۲۰۶ بودند. با قاطعیت می‌توان گفت پژو ۲۰۶ جانشین بسیار شایسته‌ای برای ۲۰۵ بود و به موفقیت و محبوبیت شگفت‌انگیزی دست پیدا کرد.

peugeot-208-facelift-textured-colour-e1427703273124

کلیک- ۲۰۶ در انواع گوناگون هاچبک ۳ و ۵ در، کانورتیبل و استیشن بتولید رسید و در کشورهای گوناگونی عرضه شد. درحالی‌که در سال ۲۰۰۶ مدل جدید ۲۰۷ به‌عنوان جایگزین ۲۰۶ معرفی شد اما همچنان تولید ۲۰۶ در فرانسه تا سال ۲۰۱۰ ادامه داشت و نزدیک به ۷ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. این در حالی بود که ۲۰۷ هیچ‌گاه نتوانست به موفقیت و محبوبیت ۲۰۶ دست پیدا کند. محبوبیت ۲۰۶ به حدی بود که پژو در سال ۲۰۰۹ آن‌را مورد فیس‌لیفت قرار داده و ظاهرش به ۲۰۷ نزدیک نمود. تولید این نمونهٔ جدید که ۲۰۶+ نام داشت تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت و ۴۱۷ هزار دستگاه از آن ساخته شد.

peugeot-207-2010-02

علاوه بر این تولید پژو ۲۰۶ در کشورهای دیگری چون مالزی همچنان تا سال‌ها بعد ادامه داشت به‌گونه‌ای که تولید آن در مالزی توسط شرکت مالزیایی نازا انجام‌گرفته و همچنان بانام نازا ۲۰۶ در این کشور تولید می‌شود. گروه PSA (پژو-سیتروئن) در چین نیز خودرویی را بر اساس پژو ۲۰۶ بانام سیتروئن C2 عرضه نمود که تا سال ۲۰۱۳ تولید می‌شد.

Naza-206-2006-02

پای این هاچبک فرانسوی محبوب به ایران نیز باز شد و مونتاژ آن در سال ۱۳۸۰ توسط ایران‌خودرو و تحت عنوان تیپ ۱ آغاز شد. سپس رفته‌رفته طیف مدل‌های ۲۰۶ گسترش‌یافته و در تیپ‌های ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ به بازار عرضه شدند. پژو ۲۰۶ در ایران با دو موتور TU3 به حجم ۱۴۰۰ سی‌سی و TU5 به حجم ۱۶۰۰ سی‌سی و با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک ارائه شد. سپس در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۴) نسخهٔ صندوقدار ۲۰۶ به‌عنوان عضو پنجم خانوادهٔ این خودرو با سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک میان ایران‌خودرو و پژو طراحی و تولیدشده و بانام ۲۰۶ SD در ایران و دیگر کشورها عرضه گردید. در سال ۱۳۸۹ نیز همان نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ ۲۰۶ یعنی پژو ۲۰۶+ بانام پژو ۲۰۷i با موتور TU5 و در دو نوع دستی و اتوماتیک در ایران عرضه شد.

Peugeot-206-2003-Sedan-01

اما در سال ۱۳۹۰ و وضع تحریم‌ها علیه صنعت خودروی ایران، پژو روابط خود را با ایران‌خودرو قطع نموده و تولید ۲۰۶ که هنوز به‌طور کامل داخلی نشده بود با مشکل مواجه گردید. به همین دلیل ایران‌خودرو برای اینکه تولید این محصول موفق متوقف نشود داخلی سازی آن را آغاز نموده و پژو ۲۰۶ تمام داخلی (بخوانید چینی) را به بازار عرضه نمود. در ۲۰۶های داخلی ECU و سیستم برق خودرو تغییر کرده و گیربکس آن نیز با نمونهٔ متعلق به پژو ۴۰۵ تعویض شده است. به همین دلیل پژو ۲۰۶های داخلی کیفیت نمونه‌های سابق را نداشته و بسیاری از آپشن‌های آن نیز حذف‌شده است.

Ikco-Peugeot-206-2003-03

در سوی دیگر پژو در سال ۲۰۱۲ مدل جدید ۲۰۸ را به‌عنوان جایگزین ۲۰۷ معرفی نمود. خودرویی که طراحی آن تا حدودی با نگاه به گذشته و مدل محبوب ۲۰۶ انجام‌گرفته است. حال با توجه به لغو تحریم‌ها و برقراری ارتباط دوباره میان ایران‌خودرو و پژو، وعدهٔ عرضهٔ مدل‌های جدید ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ پژو در ایران داده‌شده و طبق اعلام ایران‌خودرو سال آینده به بازار عرضه خواهند شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به بهانهٔ عرضهٔ پژو ۲۰۸ در بازار ایران مقایسه‌ای داشته باشیم میان آن و پدربزرگش ۲۰۶؛ بنابراین در ادامه پژو ۲۰۸ را در برابر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به‌عنوان کامل‌ترین مدل حال حاضر ۲۰۶ در ایران قرار خواهیم داد.

v_peugeot_208_10

این مقایسه تا حدودی غیرمتعارف و غیرمعمول است چراکه طراحی ۲۰۶ به سال ۱۹۹۸ و ۲۰۸ به ۲۰۱۲ بازمی‌گردد و این یعنی ۱۴ سال اختلاف؛ اما در رابطه با صنعت خودروی ایرانْ اوضاع متفاوت است و خودروها همچنان تا چندین دهه و درحالی‌که چندین نسل بعد از آن‌ها در بازارهای جهانی عرضه‌شده‌اند در ایران بتولید می‌رسند. هنگامی‌که دو خودرو را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم شباهت طراحی آن‌ها خصوصاً در قسمت عقب کاملاً مشخص است و پژو سعی کرده با بکار بردن فرمول طراحی موفق ۲۰۶ در ۲۰۸، موفقیت آن را تکرار کند.

Peugeot-208-GTi_1208_07

در قسمت جلوی ۲۰۸ شاهد طراحی عضلانی‌تر با جلوپنجره و چراغ‌های بزرگ‌تری هستیم که به‌وضوح مدرن‌تر از ۲۰۶ بوده و اختلاف ۱۴ ساله میان آن‌ها را نشان می‌دهد. بااین‌وجود درحالی‌که حدود ۲۰ سال از طراحی ۲۰۶ می‌گذرد و این سال‌ها کاملاً تکراری شده اما همچنان طراحی زیبا، هماهنگ و چشم‌نوازی داشته که هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد. در قسمت عقب ۲۰۸، قوس درِ صندوق، شیشهٔ عقب، چراغ‌ها، اسپویلر و پروژکتوری که در میانهٔ سپر نصب‌شده است، همه و همه ۲۰۶ را تداعی می‌کنند. البته هنگامی‌که دو خودرو در کنار هم قرار می‌گیرند رشد ابعاد ۲۰۸ کاملاً مشهود است به‌گونه‌ای که ۱۴ سانتیمتر کشیده‌تر، ۹ سانتیمتر عریض‌تر و ۳ سانتیمتر بلندتر است درحالی‌که حدود ۹ سانتیمتر نیز فاصلهٔ محوری بیشتری از سلف خود دارد.

v_peugeot_208_9

همین افزایش طول و فاصلهٔ محوری اندک موجب شده که فضای داخلی ۲۰۸ جادارتر از ۲۰۶ باشد. نتیجه اینکه در ۲۰۸ فضای تنگ و عذاب‌آور عقب ۲۰۶ وجود نداشته و اکنون افرادی با قد ۱۸۰ سانتیمتر هم می‌توانند به‌راحتی در صندلی‌های عقب بنشینند. همچنین ارتفاع سقف خودرو نیز بیشتر شده و همین افزایشِ اندکِ ارتفاع، فضای سرِ وسیعی را پدید آورده است. البته برخلاف طراحی بیرونی، طراحی داخلی ۲۰۸ شباهتی به ۲۰۶ نداشته و نه‌تنها فضای بزرگ‌تری داشته بلکه آرگونومیک‌تر نیز هست. مفهوم پیشرفت چشمگیر را می‌توان در داشبورد و کنسول ۲۰۸ مشاهده کرد. جایی که تجدیدنظری کلی در طراحی آن صورت گرفته و نمایشگر مرکزی به همراه طراحی کاملاً جدید داشبورد، فضای داخلی ۲۰۸ را بسیار مدرن‌تر و بروزتر از ۲۰۶ کرده است.

صندلی‌های جلو و فرمان ۲۰۸ در جهات بیشتری قابلیت تنظیم دارد درحالی‌که فرمان ۲۰۶ فقط در جهت عمودی حرکت می‌کند. مجموعهٔ این عوامل موجب شده ۲۰۸ راحتی و احساس امنیت بیشتری داشته باشد. صندوق بار ۲۰۸ نیز با ۲۸۵ لیتر حجم، ۴۵ لیتر حجم بیشتری از صندوق ۲۴۰ لیتری ۲۰۶ دارد. البته در ۲۰۸ نسخهٔ استیشن وجود ندارد و کراس‌اوور کوچک ۲۰۰۸ جایگزین نمونهٔ استیشن شده است. درحالی‌که ابعاد ۲۰۸ نسبت به ۲۰۶ افزایش‌یافته است اما با مهندسی جدید وزن آن افزایش چندانی نداشته و حتی در نمونه‌های پایه وزن کمتری نسبت به ۲۰۶ دارد.

در بحث پیشرانه، با توجه به اینکه ۲۰۶ ما از نوع تیپ ۵ است، از موتور آشنای TU5 سود می‌برد که با ۱۶۰۰ سی‌سی حجم، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. ۲۰۶ با این موتور در ۱۱٫۶ ثانیه از صفر به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۶٫۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ اما هنوز پیشرانهٔ های ۲۰۸ برای عرضه در ایران به‌طور قطعی مشخص نیستند و طبق خبرها احتمالاً با سه موتور ۱۰۰۰ سی‌سی، ۱۲۰۰ سی‌سی و ۱۶۰۰ سی‌سی عرضه خواهد شد که دو نمونهٔ اول از نوع سه سیلندر و آخری چهار سیلندر است. به جهت تطابق حجم موتور و تعداد سیلندرهای دو خودرو، پیشرانهٔ ۱۶۰۰ سی‌سی ۲۰۸ را برای بررسی و مقایسه انتخاب می‌کنیم. این موتور باوجود حجم یکسان با موتور TU5، قدرتی برابر با ۱۶۵ اسب بخار دارد که به میزان قابل‌توجهی بیشتر از ۲۰۶ است. به همین دلیل ۲۰۸ ظرف ۷٫۴ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که مصرف سوخت آن نیز کمتر و به‌صورت ترکیبی معادل ۵٫۶ لیتر در هر صد کیلومتر است.

Untitled-2

موتور سه سیلندر ۱ لیتری ۲۰۸ نیز که ایران‌خودرو وعدهٔ عرضهٔ آن را داده است قدرتی برابر با ۶۸ اسب بخار دارد که تا حدودی مشابه ۲۰۶ تیپ ۲ با موتور ۱۴۰۰ سی‌سی ۷۵ اسب بخاری خواهد بود. پیشرانهٔ ۳ سیلندر ۱٫۲ لیتری ۲۰۸ هم ۱۰۹ اسب بخار قدرت دارد که ازلحاظ قدرت با ۲۰۶ تیپ ۵ تناسب دارد. طبق اعلام ایران‌خودرو، نمونهٔ ۱۶۰۰ پژو ۲۰۸ با گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی عرضه خواهد شد که از این لحاظ با ۲۰۶ شباهت دارد اما به دلیل اختلاف قدرت دو خودرو، در تست شتاب، ۲۰۸ کاملاً بر ۲۰۶ غلبه نمود. سیستم فرمان نیز در ۲۰۸ دستخوش جهش کیفیت بالایی شده است به‌گونه‌ای که دقت بسیار بهتری نسبت به ۲۰۶ داشته و کاملاً نشان از پیشرفت و پختگی نوه نسبت به پدربزرگ را دارد. سیستم تعلیق ۲۰۸ در حد و اندازهٔ رقیب مستقیمش رنو کلیو بوده و موجب اعتمادبه‌نفس راننده در سرِ پیچ‌ها می‌شود درحالی‌که همین حس تا حدودی در ۲۰۶ هم وجود دارد.

ازلحاظ امکانات و تجهیزات نیز اوضاع کاملاً به نفع ۲۰۸ است چراکه بسته به تیپ آن از انبوهی از تجهیزات سود می‌برد که امکاناتی چون سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، چهار ایربگ، ستون فرمان قابل‌جمع شدن، صندلی راننده باقابلیت تنظیم ارتفاع و کروز کنترل در آن به‌صورت استاندارد وجود دارد. بعلاوه کیفیت ۲۰۸ نیز خصوصاً در مقایسه با ۲۰۶ های موسوم به ایرانیزه کاملاً برتر است. این در حالی است که ۲۰۶ ایرانیزه بسیاری از آپشن‌های کاربردی خود را ازدست‌داده و ازلحاظ کیفیت نیز واقعاً ضعیف و ناامیدکننده است.

Untitled-3

البته نکتهٔ کلیدی در مقایسهٔ میان ۲۰۸ و ۲۰۶ بحث قیمت است. قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ کد ۲۶۸۱۵ (بالاترین و کامل‌ترین مدل) هم‌اکنون در حدود ۳۷ میلیون تومان است درحالی‌که قیمت ۲۰۸ هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست. بااین‌حال قیمت این هاچبک مدرن از سوی ایران‌خودرو حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان اعلام‌شده است که به نظر می‌رسد خودروی موردنظر ما (۱۶۰۰ با گیربکس دستی) قیمتی در حدود ۶۵ میلیون تومان داشته باشد؛ بنابراین شاهد ۲۸ میلیون تومان اختلاف قیمت میان ۲۰۶ و ۲۰۸ هستیم که باید دید آیا ارزش پرداخت دارد یا نه. خصوصاً در حال حاضر که تولید ۲۰۷i یا همان ۲۰۶+ مجدداً در حال آغاز شدن است و با تغییراتی جزئی، قیمتی در حدود ۴۰ میلیون تومان دارد.

v_peugeot_208_11

البته از تمامی جهات ۲۰۸ بر ۲۰۶ برتری دارد تا جایی که می‌توان آن‌ها را غیرقابل مقایسه دانست و در بازار فعلی ایران، خودروهایی چون کیا پیکانتو، MG 3 و رنو سیمبل از رقبای ۲۰۸ بشمار می‌روند که به نظر می‌رسد از توانایی رقابت با آن‌ها برخوردار باشد. بااین‌حال بیش از این نمی‌توان در رابطه با ۲۰۸ اظهارنظر کرد و باید منتظر بمانیم و ببینیم ایران‌خودرو این خودرو را دقیقاً با چه قیمت‌ها، تجهیزات و موتورهایی به بازار عرضه خواهد کرد؛ بنابراین درنتیجهٔ این مقایسه می‌توان گفت از تمامی جهات با قاطعیت پژو ۲۰۸ بر ۲۰۶ خصوصاً از نوع ایرانیزه برتری دارد اما زمانی بحث قیمت و اختلاف حدود ۳۰ میلیون تومانی میان آن‌ها مطرح می‌شود کمی با شک و تردید روبرو می‌شویم.

Untitled-1

ارسال نظر