نقد و بررسی حضور پژو ۳۰۱ در ایران

شرکت جدیدالتأسیس ایکاپ (IKAP) حاصل شراکت ایران خودرو با شرکت پژو است که در راستای تقلید از شراکت شرکت  رنو  با شرکای ایرانی تاسیس شده است.در این مقاله سعی داریم به فرصت ها و رقبای پیش روی این شرکت پرداخته و در این میان گذری هم به معرفی آینده دارترین محصول این شرکت در ایران یعنی پژو ۳۰۱ داشته باشیم.

نقد و بررسی حضور پژو ۳۰۱ در ایران

کلیک - شرکت ایران خودرو که تحت لیسانس شرکت پژو می باشد از ابتدای راهش تا به امروز همواره با انتقادها و چالش های بسیاری روبه رو بوده است ، عدم رسیدگی درست به محصولاتش و پرداختن به اتومبیل ها و نگاه بدی که هموطنان به خودرات تولید داخل در پی افزایش تصادفات رانندگی دارند در این سالها از اعتبار و جایگاه این شرکت کاسته است،و حتی کمپین های اعتراضی که به سازندگان این دست از خودروها در سال قبل وارد شد هم زیان مالی زیادی به این شرکت ها زد.اکنون منتقدین در انتظار این شراکت جدید و قول و قرارهایی هستند که برای تولید اتومبیل پژو ۳۰۱ داده شده است و منتظر ماحصل کار هستند

در برنامه ی آینده ی این شرکت، تولید سه مدل از خودروهای پژو با شمارگان ۲۰۸،۲۰۰۸ و ۳۰۱ است. احتمال زیاد وجود دارد که در میان این سه محصول، پژو ۳۰۱ را تا حدی بتوان از مابقی آن‌ها مهم‌تر و شاخص‌تر دانست.

با هم ابتدا نگاهی مختصر به پژو ۳۰۱ و دیگر رقبایش در ایران می اندازیم.

Peugeot-301-2013-ig

پژو ۳۰۱ یک سدان کوچک (اتومبیل صندوق دار خانوادگی) است که برای نخستین بار در ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. فروش آن نیز از ماه نوامبر همان سال و در کشور ترکیه آغاز شد. این خودرو از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری بنزینی نیرو می‌گیرد که توان خروجی آن معادل ۱۱۵ اسب بخار و گشتاورش برابر با ۱۵۰ نیوتن‌متر است. نسخه‌های فول این خودرو در بازار امارات با تجهیزات رفاهی و ایمنی همچون ۲ عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سنسور دنده عقب، سیستم ورود بدون کلید، سیستم START/STOP، کروز کنترل، صندلی‌های چرمی، فرمان برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و… عرضه می‌شوند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک در دسترس خریداران خود قرار می‌گیرد.

در بازارهای جهانی این خودرو رقیبی برای هیوندای اکسنت، کیا ریو و شورولت سونیک و… به شمار می‌آید و بازار هدفی که برای آن تعریف شده شامل مناطقی همچون اروپای شرقی، آسیای غربی، آفریقا، آمریکای لاتین می‌گردد. در حال حاضر، پژو ۳۰۱ در ممالکی همچون اسپانیا، چین و نیجریه به تولید می‌رسد. این خودرو از موسسه EURONCAP اروپا شایسته دریافت سه ستاره ایمنی شده است.

۲۰۱۴-Peugeot-301-dashboard

با توجه به مواردی که بیان شد، اگر پژو ۳۰۱ با همان قیمت ۵۸ میلیون تومان پیش‌بینی‌شده‌ای که - توسط مدیرعامل محترم ایران‌خودرو - ذکر شد به بازار داخلی راه یابد، از این پتانسیل برخوردار است که بازار فروش برخی از سدان‌های چینی مونتاژی در ایران را به نحو جدی به مخاطره انداخته و حتی مقدمات حذفشان را از صحنه فراهم سازد. مهم‌ترین این سدان‌ها هم شامل این خودروها می باشند:

جک J5
ازجمله سدان‌های چینی که طی سالیان اخیر به علت تحریم‌ها که برایش خوش شانسی در پی داشته است و همچنین نبود رقیبی جدی، توانسته با طرح زیبای خود که حاصل کار موسسه پنین فارینا ایتالیاست و نیز قوای محرکه مأخوذ از میتسوبیشی، تا حدی در این بازار خودی نشان دهد.

هم اکنون، جک J5 با دو پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۵ و ۱٫۸ لیتری عرضه می‌شود که توان آن‌ها به ترتیب معادل ۱۱۳ و ۱۴۱ اسب بخار است. وظیفه انتقال نیرو را در این خودرو، گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و یا چهار سرعته اتوماتیک عهده‌دار هستند. شاید با نگاهی به پیشرانه ۱٫۸ لیتری و ۱۴۱ اسبی جک J5، آن را مرکب پرشتاب‌تری نسبت به پژو ۳۰۱ به‌حساب آوریم، آن‌هم خودرویی که تنها از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری و ۱۱۵ اسب بخاری نیرو می‌گیرد.

اما در عرصه واقعیت قضیه کاملاً برخلاف این است! چون به لطف وزن کمتر پژو که تنها معادل ۱۰۹۰ کیلوگرم در مقابل ۱۳۱۵ کیلوگرم جک است، این خودرو شتاب صفر تا صد را در زمانی بین ۹٫۵ الی ۱۰٫۵ ثانیه پر می‌کند و سرعت نهایی آن نیز معادل ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت است، اما در مقابل، سقف سرعتی جک J5 به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده و شتاب صفر تا صد آن هم در بهترین حالت معادل ۱۰٫۵ ثانیه است که در نسخه ۱٫۵ لیتری این رقم حتی به ۱۲٫۵ ثانیه نیز صعود می‌کند. پس تا اینجای کار پژو ۳۰۱ برنده این میدان است. از طرفی، برحسب تجربه این را نیز می‌دانیم که هماهنگی میان گیربکس با پیشرانه، در محصولات پژو، درمجموع بهتر از خودروهای شرقی و به‌ویژه چینی است، امری که در جاده‌های کوهستانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مقابل، استهلاک نسبتاً پایین جک J5 هم نکته‌ای است که در صحنه عمل به اثبات رسیده و اکثر خریداران این خودرو و آحاد تعمیرکاران بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند.

Peugeot+301+interieur

در حال حاضر، نسخه ۱٫۵ لیتری جک J5 با بهایی معادل ۵۱,۷۱۰,۰۰۰ تومان و نسخه ۱٫۸ لیتری اتوماتیک آن با بهایی معادل ۶۲,۷۱۰,۰۰۰ تومان ثبت‌نام می‌شود. نسخه ۱٫۸ لیتری این خودرو، از تجهیزات ایمنی و رفاهی همچون ۲ عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، سنسور دنده عقب، سانروف برقی، صندلی‌های چرمی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی دارای گرم‌کن، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و… بهره می‌برد. جک J5 موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین شده است.

ام‌وی‌ام ۵۵۰
دومین سدانی از چین که این روزها از بازار فروش خوبی هم برخوردار است، خودروی چری E5 و یا همان MVM 550 است. این مدل را به‌نوعی می‌توان فیس‌لیفتی از MVM 530 به شمار آورد که با رنگ و لعابی تازه‌تر و صدالبته ایرانی پسندتر، دل بسیاری از هم‌وطنانمان را ربوده است. ام‌وی‌ام ۵۵۰ از یک پیشرانه دو لیتری نیرو می‌گیرد. توان خروجی این پیشرانه معادل ۱۳۹ اسب بخار و گشتاورش برابر با ۱۸۲ نیوتن متر است. این خودرو با دو گیربکس متفاوت اعم از ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT در بازار فروخته می‌شود. نسخه دنده‌ای این خودرو با بهایی معادل ۵۱,۴۱۸,۰۰۰ ثبت‌نام می‌شود و نسخه اتوماتیک آن نیز با بهایی برابر با ۵۸,۹۰۰,۰۰۰ تومان.

ام‌وی‌ام ۵۵۰ به‌طور استاندارد از تجهیزاتی ایمنی و رفاهی همچون ۲ عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و صندلی‌های چرمی، سانروف برقی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و… برخوردار است. وزن خالص این خودرو بین ۱۲۹۰ الی ۱۳۶۰ کیلوگرم است.

شتاب صفر تا صد نسخه ۲ لیتری MVM550 در منابع رسمی اعلام نشده ولی حداکثر سرعت آن طبق مدعای چری، معادل ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است. از آنجایی که شتاب این خودرو در منابع رسمی اعلام نشده نمی‌توان در این زمینه مقایسه دقیقی بین این خودرو و پژو ۳۰۱ به عمل آورد.
چری آریزو ۵
چری آریزو ۵ از جدیدترین محصولات کمپانی چری به شمار می‌آید که تولیدش نیز اخیراً در شرکت مدیران خودرو کلید خورده است. شاید این خودرو را بتوان مهم‌ترین رقیب چینی پژو ۳۰۱ به شمار آورد، دلیل این امر، طراحی زیبا و به‌روز آریزو ۵ و همچنین آپشن های رفاهی گسترده‌ای است که در دل خود جای داده. مثلاً، نسخه فول این خودرو به‌طور استاندارد از تجهیزات ایمنی همچون ۶ عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم کمکی ترمز (EBA)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم ضد لغزش (TCS)، سیستم کمکی حرکت از روی سربالایی (HHC) و ترمزهای دیسکی در جلو و عقب بهره برده و در کنارش، از تجهیزات رفاهی همچون سیستم ورود بدون کلید، استارت بدون کلید، کروز کنترل، سانروف برقی، صندلی برقی راننده، پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان، صفحه‌نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ، همگام‌سازی موبایل با سیستم صوتی، تهویه مطبوع اتوماتیک، ریموت کنترل یدکی، چراغ‌های روشنایی در روز LED، چراغ‌های همراهی‌کننده تا درب منزل، خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها در صورت فراموشی و … برخوردار است، این موارد در کنار طراحی عامه‌پسند آریزو ۵ می‌تواند جنگ سختی را میان این خودرو و پژو ۳۰۱ رقم زند.

از لحاظ فنی، فعلاً چری آریزو ۵ با یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری در ایران تولید می‌شود. توان خروجی این پیشرانه معادل ۱۱۶ اسب بخار و گشتاورش برابر با ۱۴۱ نیوتن‌متر است. بنا بر مندرجات برخی از نشریات چاپی که اقدام به تست آریزو ۵ نمودند، شتاب صفر تا صد این خودرو با گیربکس دستی معادل ۱۴ ثانیه و با گیربکس اتوماتیک CVT برابر با ۱۶ ثانیه است. ماکزیمم سرعت آن نیز بنا به ادعای شرکت چری حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. با نگاهی به ارقام مربوط به شتاب و وزن این خودرو می‌توان گفت که آریزو ۵ از لحاظ چابکی و تندی، حریف چندان قدری برای پژو ۳۰۱ نیست و نمی‌تواند پا به پای آن در جاده‌ها بتازد. در مقابل، عملکرد مناسب گیربکس CVT، فنربندی بسیار نرم، عایق‌بندی خوب و آرامش داخل کابین آریزو ۵، از نکات مثبت آن به شمار می‌آیند. این خودرو موفق به دریافت ۵ ستاره از موسسه C-NCAP چین شده است.

Peugeot_301_LPG_-_parked_seen_from_behind

وزن خالص نسخه دستی چری آریزو ۵ معادل ۱۳۵۵ کیلوگرم و نسخه اتوماتیک CVT آن برابر با ۱۳۸۷ کیلوگرم است. بهای این خودرو هنوز به طور رسمی اعلام نشده ولی برخی تخمین‌ها، ارقامی بین ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان را برای آن تخمین می‌زنند.

حال که خودروی پژو ۳۰۱ و رقبای جدی آن را معرفی کرده ایم به دلایلی می پردازیم که از نظر ما نشان می دهد این خودرو آینده روشنی در ایران دارد:

۱- پژو ۳۰۱ خودرویی دارای صندوق‌ عقب و خانوادگی است و همین موضوع می‌تواند جایگاه آن را در بین آحاد هم‌وطنان بالاتر هم ببرد؛ چون تحت شرایطی ایرانیان ورژن صندوق دار یک اتومبیل را بر دیگری ترجیح می دهند.

۲- می توان بازار خودروی ایران را بازاری آسان و زود بازده دانست تعرفه‌های بالای گمرکی به همراه انواع و اقسام عوارض و مالیات‌ها، خرید گزینه‌ای دلخواه را برای بیشتر هم‌وطنان بسی سخت و دشوار نموده و در همان حال، بازاری بی‌رقیب و خالی از اغیار را در اختیار سازندگان خودروهای داخلی قرار داده است به هرصورت پژو با بزرگترین سازنده ی داخلی خودرو قرارداد بسته است.

۳- شبکه گسترده توزیع و خدمات پس از فروش ایران‌خودرو که نماینده انحصاری پژو در تمام ایران می باشد امتیازی است که کمتر سازنده‌ای در این کشور از آن بهره می‌برد.

۴- اغلب بدنامی ای که تولیدات ایرانی خودروی پژو داشته است به علت عدم نظارت دقیق شرکت ایرانی بر کیفیت خودروهای های تولیدی اش و همچنین استفاده از قطعات بی‌کیفیت و غیراستاندارد در آن‌ها بوده است. از طرفی، تمامی مدل‌های کنونی پژو در ایران اعم از ۴۰۵،۲۰۶ و … از نسخه‌های قدیمی و خارج از رده این شرکت فرانسوی به شمار می‌آیند، از همین رو شرکت اصلی مسئولیتی را در قبال آن‌ها احساس نکرده و تنها به گرفتن حق لیسانس اکتفا نموده است. بی‌شک نسخه‌ای مدرن و به‌روز از پژو که با قطعات اصلی و استاندارد خود تولید شده باشد، از کیفیت درخور و مناسبی بهره می‌برد. این امر هم واقعیتی است که نمی‌توان به‌راحتی از آن چشم پوشیده و یا آن را نادیده بگیریم.

۱۰۷۸-daac62

در پایان این بحث، با بررسی پژو ۳۰۱ و رقبای جدی اش می توان خودروی پژوی۳۰۱ را خودرویی اصیل با طراحی معقول و محافظه‌کارانه دانست که پشتوانه برند پر سابقه پژو، کیفیت ساخت بالا و گیربکس و پیشرانه‌ای اصلاح شده و امتحان پس داده را در آستین خود دارد، چینی‌های رقیب هم در مقابل، از سلاح زیبایی و آپشن های متعدد رفاهی و ایمنی سود برده و اخیراً نیز فنربندی نرم و استهلاک نسبتاً کم هم به این موارد اضافه شده است. اگر پژو ۳۰۱ با همان کیفیت اصلی خود و با آپشن های رفاهی متعارف و بهای پیش‌بینی‌شده ۵۸ میلیون تومانی عرضه شود، می‌تواند به‌عنوان سلاحی کارساز، شرکت ایران‌خودرو را در این بازار پرتلاطم یاری دهد و نه‌تنها بر چینی‌های رقیب، بلکه بر سدان‌های کوچک وارداتی همچون هیوندای اکسنت و… نیز پیروز شود، ولی چنانچه این خودرو با آپشن های کم و قیمت‌گذاری نامناسب و کیفیت مخدوش (همان گونه که از تولیدات ایران خودرو در این چندسال اخیر دیده ایم) و دستکاری‌شده به میدان جدی سدان های تولیدی بیاید، همچنان رقبای چینی‌اش را یکه‌تاز میدان خواهد دید و حتی ممکن است شکست تلخی را هم نصیب آن سازند. درنهایت، همه چیز بستگی به درایران‌خودرو و شریک فرانسوی‌اش پژو دارد، شریکی که این بار باید از امتحان سختی عبور کند و اعتبار مخدوش خود را نزد هموطنانمون به خوبی و به سرعت احیا کند.

ارسال نظر