بررسی کامل ویژگی های پلی استیشن ۴ اسلیم

اگر از طرفداران پر و پا قرص کنسول های بازی و مخصوصا پلی استیشن هستید، مطمئنا با خواندن این نقد و بررسی نظرتان راجع به مسائل مختلفی تغییر خواهد کرد؛ از جمله صبوری برای عرضه PlayStation Pro.

بررسی کامل ویژگی های پلی استیشن ۴ اسلیم

کلیک- پس از فروش بیش از ۴۰ میلیون کنسول، سونی در صدد دمیدن روحی تازه در سری پلی استیشن ۴ است. این اقدام سونی با پلی استیشن ۴ اسلیم شروع می شود که با قیمت ۲۹۹ دلار هم اکنون در بازار موجود است. همچنین هدست پلی استیشن VR که از ماه آینده به بازار عرضه می شود و نیز PlayStation Pro که در نوامبر به دست مشتریان خواهد رسید. سونی گفته است که پلی استیشن ۴ اسلیم به استاندارد جدید پلی استیشن ۴ تبدیل خواهد شد و در این راه جایگزین مدل سال ۲۰۱۳ می شود که به خوبی امتحانش را به کاربران پس داده است. پس سونی دقیقا چه تغییراتی را در نسخه جدید اعمال خواهد کرد؟

سخت افزار

همانطور که از نام آن پیداست، PS4 Slim در واقع یک نسخه جمع و جور تر از نسخه ای است که در گذشته عرضه شده بود. اسلیم حدودا ۲ پوند کاهش وزن داشته و از ۶٫۱۷ پوند به ۴٫۶۳ پوند تقلیل یافته و نیز در اندازه ۱۰٫۴۳ در ۱۱٫۳۴ در ۱٫۵۴ اینچ، در مقابل اندازه ۱۰٫۸۳ در ۱۲٫۰۱ در ۲٫۰۹ اینچ در مدل های قدیمی تر ارائه خواهد شد. اگر از جلو به مدل جدید نگاه کنیم، PS4 همیشه مثل یک برش ساندویچ از یک زاویه خنده دار به نظر می رسیده است که هر دو قطعه از "نان" این ساندویچ ارتفاعی به اندازه یک اینچ دارند که البته نسخه اسلیم با تغییراتی در این زمینه مواجه شده است. قطعه پایینی این "نان" ۷ / ۸ths از یک اینچ است، و قطه بالایی بالا ۷ / ۱۶ths از یک اینچ است. نکته جالب این است که اسلیم ۲۵ درصد نسبت به نسخه قبلی سبک تر است، اما این تغییر چیزی از ارزش های آن کم نمی کند! البته تمام موارد مذکور به معنای این است که نسخه جدید را حتی می توان راحت تر از نسخه های قبلی جا به جا کرد؛ حتی برای کسانی که از کمردرد رنج می برند!

bbwenvu

پلی استیشن ۴ اسلیم درست مانند نسخه اصلی پلی استیشن۳ و نیز نسخه اسلیم آن، شکل کلی PS4 را حفظ کرده و به جای پوشش پلاستیکی سیاه براق، از یک رنگ مات بهره مند است که این موضوع باعث می شود بسیار کمتر در معرض گرد و غبار، اثر انگشت و خط و خش قرار گیرد. در همین حال، گوشه های تیز کنار رفته و جای خود را به گوشه های نرم تر و گرد تر داده اند. در واقع، قسمت جلویی این نسخه شامل تغییرات زیادی شده که به چشم می آیند و شاید نتوان تغییرات قابل تامل دیگری در قسمت های دیگر یافت.

دکمه پاور و دکمه های خروج لمسی با دکمه های فیزیکی جایگزین شده اند. کلید پاور از لحاظ فیزیکی بزرگ تر است، در حالی که دکمه خروج به شکل یک دایره زیبا است! هر دو این دکمه ها کمی از فناوری نوین قبلی دور شده اند، اما تمایز بین آنها در تاریکی نباید کار سختی باشد. دکمه پاور نیز به عنوان یک جایگزین برای نوار LED تغییر رنگ دهنده که در بالای PS4 اصلی بود عمل می کند. ده LED به اندازه یک پین زمانی که سیستم روشن می شود، به رنگ سفید در می آیند و نیز در حالت آماده به کار به نارنجی تغییر رنگ می دهند.

بالای آن دکمه ها یک اسلات بارگذاری درایو Blu-ray است. دو اتصال USB 3.0 سیستم در حال حاضر با فاصله تقریبا ۶ اینچ از هم جدا شده اند که یکی از آن ها در کنار درایو نوری و دیگری در کنار لبه سمت راست کنسول است. در سمت راست کنسول که در آن "گوشت" ساندویچ قرار دارد، یک نیمه راه سوراخ رزوه بین جلو و عقب قرار دارد که در آن شما می توانید پایه کنسول را برای تنظیمات با پیچ باز کنید. در فضای پشت کنسول پورت هایی برای کابل برق، دوربین پلی استیشن، یک سوکت HDMI 2.0a و یک درگاه اترنت وجود دارد. البته اگر یک گیرنده قدیمی A/V دارید و یا از انواع خاصی از هدفون های بازی استفاده می کنید، فقدان یک پورت نوری صوتی چندان شما را ناامید نمی کند.

وقتی که از سونی در مورد این فقدان پرسیده شد، سخنگوی سونی گفت که این تصمیم بر اساس "روند بازار و نیازهای مخاطبان ما از PS4 استاندارد جدید است. در واقع، سونی معتقد است که شما باید گیرنده A / V خود را ارتقا دهید تا از تمهیدات مقرون به صرفه ای که سونی در نظر گرفته بهره مند شوید.

همچنین یک قطعه L شکل نه چندان سفت با پوشش پلاستیکی هارد درایو را در بر گرفته که ارتقاء حافظه ذخیره سازی را آینده به سادگی هر چه ممکن امکان پذیر می کند. ظاهرا سونی این نکته را پذیرفته که هارد دیسک ۵۰۰ گیگابایتی کنسول بسیار کوچک است. معمولا، تولید کنندگان به قسمت زیرین یک کنسول بازی ویدئویی هیچ نوع توجهی نمی کنند، اما نسخه اسلیم است فکر آن جایش را هم کرده! پایه لاستیکی در هر گوشه به صورت مثلث، دایره و مربع هستند و X ها در یک گره متمایل به به دکمه های پلتفرم هستند که آرم پلی استیشن نیز در مرکز آن ها خودنمایی می کند.

هر گونه تغییر داخلی در این جا باید حداقل تأثیر را بر عملکرد روزانه کنسول داشته باشد، اما سونی می گوید مصرف برق تا میزان ۳۴ درصد کاهش یافته است که یک تغییر عمده است، اما به احتمال زیاد متوجه تفاوت خاصی در عملکرد نخواهیم بود. سرعت بارگذاری بازی های Doom و Uncharted 4: A Thief's End هنوز هم کند است، اما حتی با نمایش برخی از صحنه هایی با جزئیات سنگین، صدای فن آزاردهنده نمی شود.

به نظر من یکی از بزرگ ترین ایراد های PS4 اصلی، وابستگی آن به استانداردهای بی سیم قدیمی بود. سونی با عرضه نسخه اسلیم و ارتقا به ورژن ۸۰۲٫۱۱ a/b/g/n/ac وای فای و بلوتوث نسخه ۴ به این مشکل پرداخته است. با اتصال کنسول به شبکه۵ گیگاهرتزی، توانستیم به سرعت دانلود مشابه در وای فای و اترنت دست پیدا کنیم، اما همان طور که انتظار می رفت، سرعت آپلود با استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac هنوز به پای سرعت یک اتصال سیمی نمی رسد! این مسئله زمانی خودش را نشان می دهد که بخواهید به سمت بازی آنلاین Street Fighter V و یا Star Wars: Battlefront بروید، اما اگر تنها با در اختیار داشتن چند بازی راضی هستید و امکان دسترسی به یک روتر نزدیک با اتصال سیمی را ندارید، بهتر است بیخیال قسمت آنلاین شوید!

دسته ها

DualShock 4 یکی از دسته های بازی مورد علاقه من تا کنون بوده ، اما عمر باتری آن کاملا افتضاح است! وقتی تصاویری از یک کنترل با ظاهری جدید به همراه خود کنسول اسلیم به بیرون درز کرد، این امید در ما جرقه زد که حداقل شاید یک دسته با ظرفیت باتری بهتری خواهیم بود و یا حداقل باتری آن بزرگ تر می شود! برچسب محصول در سطح زیرین دسته نشان می دهد که یک باتری ۸۰۰ میلی آمپر ساعتی در آن تعبیه شده که درست شبیه به نسخه اصلی است. اساسا این یک نقطه ضعف از طرف سونی به شمار می رود؛ به ویژه هنگامی که می بینیم مایکروسافت در کنسول Xbox One S خود نقاط ضعف دسته را برطرف نموده تا کاربران احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

البته این بدان معنا نیست که سونی هیچ گونه تغییری در دسته های نسخه اسلیم به وجود نیاورده است. دکمه های گرد چرخشی کمی نرم تر شده و در حرکت احساس بهتری به کاربر می دهند، در حالی که دکمه های Share و Options آن چنان که باید سفت نیستند. فضاهایی که در آن دکمه های روبرویی و D-pad قرار گرفته اند دچار تغییراتی شده اند و اگرچه براق نیستند، اما ظاهری مات به خود گرفته اند. شایان ذکر است که همه نقاط لمسی، از یک رنگ خاکستری کاربنی برخوردارند؛ درست بر خلاف تک رنگ سیاه و سفید در دسته های نسخه اصلی این کنسول.

حالا که صحبت از صفحه لمسی شد، باید بگوییم شما هم اکنون با دسته های نسخه اسلیم می توانید بدون نیاز به برگرداندن دسته، از رنگ آن مطلع شوید. این میزان نور آن قدری نیست که در بازی شما خللی وارد کند.

شاید بزرگترین تغییر ایجاد شده در این قسمت، این است که DualShock 4 در حال حاضر داده ها را از طریق USB منتقل می کند. برای افرادی که روی فریم های انیمیشن Street Fighter حساس هستند و یا به انجام بازی رقابتی می پردازند، این یک موضوع پراهمیت است است؛ چرا که لگ و تاخیر میان کنترلر و کنسول را از بین می برد. اما اگر تنها هدف شما یک سری بازی های معمولی تک نفره مانند بازی Darksiders 2 یا بازی Deus Ex: Mankind Divided است، به احتمال زیاد تفاوت چندانی را در این قسمت احساس نخواهید کرد.

رقابت

در این لحظه، مقایسه PS4 Slim با Xbox One S بسیار واجب به نظر می رسد! ایکس باکس وان با ظاهری جدید از ماه گذشته با قیمت آغازین ۲۹۹ دلار به همراه درایو Ultra HD Blu-ray و پشتیبانی بازی های HDR برای فروش عرضه شد. از لحاظ مشخصات اصلی، Xbox One S بسیار بهتر است. باور کنید وجود درایو UHD آینده شما را با این کنسول تضمین می کند؛ حتی اگر در حال حاضر یک تلویزیون ۴K ندارید، در آینده مطمئن باشید از وجود این قابلیت خدا را شکر می کنید.

landscape-1474022414-ps4-pro-19

موضوع فیلم ها نیز یک موضوع چالش برانگیز است. هر چند، تنها بازی ها می توانند باعث شکست و یا موفقیت یک کنسول شوند. اگر شما عاشق Gears of War، Forza Motorsport و یا Halo هستید ، کنسول مایکروسافت را برای خرید انتخاب کنید. اما اگر طاقت انتظار برای بازی های Uncharted 4، Until Dawn و The Last Guardian یاواقعیت مجازی را ندارید، کنسول سونی می تواند انتخاب معقولانه شما باشد.

البته پیشنهاد ما به علاقه مندان کنسول پلی استیشن، انتظار تا ماه بعدی برای عرضه کنسول PS4 Pro است که اگرچه با فقدان درایو UHD-Blue-Ray روبرو است، از ۴K پشتیبانی می کند، توان بالاتری دارد و پشتیبانی از بازی های HDR را نیز در سرلوحه کار خود قرار داذه است. البته باید به فکر اختلاف قیمت ۱۰۰ دلاری این نسخه با نسخه اسلیم هم باشید!

xbox-one-s-hero-1

جمع بندی

کنسول PS4 اسلیم یک کنسول بزرگ است که البته نسبت به نسخه اصلی کوچک تر، کم سر و صدا تر است. علاوه بر این، از فناوری وای فای ۵ گیگاهرتزی بهره مند است، اما نداشتن درایو UHD-Blue Ray عرصه را برای این کنسول برای رقابت با ایکس باکس تنگ می کند. به هرحال، اگر عجله ندارید، تنها با پرداخت مازاد ۱۰۰ دلار بر ۲۹۹ دلار و کمی انتظار، می توانید صاحب نسخه Pro شوید! به همین راحتی.

ارسال نظر