قلمرو شیطان؛ نقد و بررسی بازی Outlast 2

بازی Outlast یکی از ترسناک‌ترین بازی‌های عرضه شده در سال‌های اخیر بود که نسخه‌ی دوم آن نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است. به گفته ی سازندگان بازی این نسخه از قسمت اول هم ترسناک‌تر می‌باشد، در این مقاله به نقد و بررسی یکی از ترسناک‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ یعنی Outlast 2 پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید.

قلمرو شیطان؛ نقد و بررسی بازی Outlast 2

کلیک - Outlast 2 تعهد قاتلی دیوانه به غرور هسته‌ی اصلی بازی است که همزمان بزرگترین قدرت و بزرگترین ضعف را برای بازی به ارمغان می‌آورد. همانند بازی اصلی که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، Outlast 2 در سبک شوتر اول شخص ترسناک به بازار‌های جهانی انتشار شده است. Outlast 2 شما را در نقش یک فرد معمولی و عادی که مهارت‌های مبارزه‌ای اش خیلی ضعیف و در حد صفر است و هیچ ابزاری فراتر از یک دوربین فیلمبرداری ندارد، به بازی می‌گیرد. زمانی که شما با شخصیت‌های عجیب و غریب و قاتلان تشنه‌ی خون مواجه می‌شوید تنها گزینه‌ی شما در این حالت فرار و پنهان شدن است.

در نتیجه، هر صدای مرمز و مشکوکی و هر فریاد دوری را شنیدید و یا اینکه هر جسد وحشتناکی را بر روی زمین دیدید بلافاصله راه و روشی را برای دفاع از خود پیدا کنید چرا که جلوتر به آن نیاز خواهید داشت. این بدین معناست که هسته‌ی گیم‌پلی بازی نمی‌تواند موجب تکامل و پیشرفت شما در بازی شود. توالی تعقیب شما برای زنده‌ ماندن در شروع بازی در اصل با شرایط و عملکرد‌های شما تا نزدیکی پایان بازی یکسان است همچنین بازی از مکانیزم‌ها و سناریو‌های جدید برای القای احساسات متنوع به بازی در جهت جذب گیمر برای چندین ساعت بازی کردن، استفاده نکرده است.

first pic

یک سری مسائل بدتر در بازی وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. بازی دارای دلخراش‌ترین لحظات است و از این رو همیشه در این توالی هستید که شما توسط دشمن شناسایی شوید و در نتیجه برای ایمنی خود دست به فرار بزنید. این آزمون و خطای یکنواخت همواره تا پایان بازی برقرار است و تعقیب و فرار همیشه با شما همراه است. به عنوان مثال شما باید از نقطه‌ی A به سمت نقطه‌ی B با بیشترین سرعت بروید اما مشکل اینجاست که نقطه‌ی B به ندرت آشکار است و شما زمان کافی برای شناسایی آن نقطه را ندارید مثلا باید هر چه سریعتر یک روزنه‌ی کوچک پیدا کنید و از طریق خزیدن از آن روزنه عبور کنید و یا اینکه یک قفسه‌ی کتاب را حرکت دهید تا یک راه جدید برای شما باز شود. همه‌ی این کار‌ها را شما باید در عرض چند ثانیه انجام بدهید قبل از اینکه قاتل تشنه به خون در تعقیب به شما برسد و شما را از بین ببرد. همین مسئله باعث می‌شود که شما یک تعقیب و گریز را چندین بار تکرار کنید چرا که مطمئنا اولین بار نمی‌توانید مکان‌های مخصوص برای فرار یا پنهان شدن را پیدا کنید به همین خاطر ممکن است چندین بار در یک تعقیب کشته شوید و دوباره همان تعقیب را برای پیدا کردن راه فرار شروع کنید. اینجاست که این روال روتین مانند به سادگی ترسناک بودن بازی را از بین می‌برد و موجب خستگی گیمر می‌شود.

1th pic

این موضوع در بازی اول نیز وجود داشت اما شما در آنجا آزادی عمل بیشتری داشتید و می‌توانستید با یک استراتژی خوب از پس همه‌ی موانع بربیایید.در بازی اول اگر شما در موقعیتی قرار می‌گرفتید که بایستی هم از دست یک آدم شرور فرار می‌کردید و هم به صورت دزدانه اتاق ها را یکی از پس دیگری برای یافتن دسته سوپاپ‌ها بررسی می‌کردید، می‌توانستید با آرامش فکری کامل برای جلوگیری از رسیدن شرور دست به کارهای مختلفی بزنید به عنوان مثال درب اتاق را قفل کنید و در پشت درب پنهان شوید. در Outlast 2 شما باید مستقیم با بیشترین سرعت حرکت کنید به امید اینکه مسیر درست را می‌روید و راه فرار را پیدا خواهید کرد چرا که شما زمان کافی برای جستجو و بررسی راه‌های فرار ندارید اگر در مسیر فرار لحظه‌ای درنگ کنید متوجه اتفاقات وحشتناکی در بازی می‌شوید.این موضوع به مراتب باعث ایجاد استرس و حس تشویش در گیمر شده و رفته رفته برای بازیباز خسته‌کننده می‌شود اما زمانی که شما چندین بار یک مسیر تعقیب را برای پیداکردن راه فرار پیموده‌اید از استرس شما کاسته می‌شود چرا که شما اینبار راه فرار را پیدا می‌کنید.

تنش، واقعا آن چیزی است که Outlast 2 در بهترین حالت آن را در بازی اجرا می‌کند. با اینکه گیم‌پلی بازی بعضی از ضعف‌های تکراری را در خود دارد اما شما در طول انجام بازی ناگزیر عمیقا در جو و اتمسفرOutlast 2 قرار می‌گیرید. تیمارستان بیماران روانی از اولین لوکیشن‌های بازی محسوب می‌‌شود. شخصیت جدید بازی یعنی بلیک لنگرمن خود را در صحرای آریزونا احاطه شده توسط افراطیون مذهبی و اجساد متعفن پیدا می‌کند هر چند شما طیف گستره‌ای از این محیط را تحمل می‌کنید و این تحمل در همه‌جای بازی و تا پایان با شما همراه است. جزییات بصری و گرافیکی بازی تا حدودی ناکافی است، طراحی صدا در برخی از لحظه‌ها بهترین بازی ترسناک را از این بعد به ارمغان می‌آورد صدا‌های خشن و ترسناک به خوبی تمام ساخته و پرداخته شده است. وجود صحنه‌های ترسناک مانند عبور از گودال پر از نوزاد مرده همراه با صداگذاری مخوف آن توانسته ضعف‌های اصلی گیم‌پلی بازی را برای مدتی از ذهن گیمر پاک کند. بازی Outlast 2 همانند نسخه ی پیشین این مجموعه با موتور گرافیکی Unreal Engine 3 ساخته شده است (البته نسخه ای اصلاح شده و تا حدودی شخصی سازی شده از این موتور گرافیکی پر کاربرد). امری که به سازندگان بازی Outlast 2 این اجازه را می دهد تا محتوا‌های مناسب و مفید طراحی شده برای نسخه ی پیشین این مجموعه (نظیر انیمیشن ها، مدل ها و مواردی از این دست) را در این بازی نیز مورد استفاده قرار دهند.

2th pic

همه‌ی تاکتیک‌های ترساندن گیمر در بازی وجود دارد، در اکثر بازی‌های هم سبک بازی Outlast، شما به سادگی تمام می‌توانید اتاق‌ها را یکی از پس از دیگری برای یافتن یک آیتم با ارزش بررسی کنید اما در Outlast 2 این کار به سادگی انجام نمی‌شود چرا که ممکن است حین جستجو و بررسی در اتاق شاهد یک محاکمه‌ی دلخراش شوید. به عنوان مثال به طور ناگهانی شما نیاز مبرم به باتری دوربین فیلمبرداری پیدا می‌کنید بدون شک این نیاز مبرم شما با اتفاق دلخراش و ناگواری همراه است بنابراین باید دقت عمل داشته باشید. مثل بازی اصلی، دوربین فیلمبرداری شما قابلیت دید در شب دارد و می‌توانید دشمنان را در تاریکی شب ببینید همچنین با میکروفون جدید می‌توانید از طریق دیوار‌ها دشمنان را پیگیری و شناسایی کنید.

با این حال این دو وسیله‌ی رفاهی به شدت باعث تخلیه‌ی باتری می‌شوند و به همین خاطر شما باید یافتن باتری برای میکروفون و دوربین را در اولویت خود قرار بدهید و زمانی که باتری این دو وسیله در مرحله‌ی هشدار است به فکر یافتن باتری برای آن‌ها باشید. این دو وسیله گاهی اوقات خیلی به درد شما می‌خورند. شما می‌توانید از دوربین دید در شب خود زمانی که باتری آن ضعیف شده و رو به پایان است نیز استفاده کنید اما در این حالت صفحه‌نمایش آن شروع به لرزش کرده و نمی تواند فوکوس کند. با اتمام باتری دوربین،تقریبا میزان ترسناکی بازی زیاد می‌شود چرا که همه‌جا تاریک و کاملا کور است بنابراین مهم است که با یک استراتژیک درست و دقیق از قدرت باتری خود در مواقع ضروری استفاده کنید. در درجه‌ی سختی Normal مشکلی از بابت پیداکردن باتری برای دوربین و میکروفون نخواهید داشت اما در تنظیمات دشواری بالاتر این جنبه از بازی به نوبه‌ی خود شما را به چالش می‌اندازد. حتی اگر بخواهید در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید بازهم وسوسه‌ی اکتشاف در دنیای Outlast 2 نمی‌گذارد تا شما باتری‌های خود را برای مواقع حساس ذخیره کنید.

3th pic

یکی دیگری از ویژگی‌های اکتشاف در دنیای Outlast نوشته‌های مجله‌ها است. همان‌طور که می‌دانید بازی اصلی هیچ قوس داستانی در ابتدا،میانه و انتهای بازی ندارد اما در عوض شما با توجه به هدف مورد نظر خود که همان پیداکردن و نجات‌دادن همسر گمشده‌‌ی شخصیت اصلی است، مسیر را دنبال می‌کنید و در این مسیر اتفاقات بدی برای شما رخ می دهد. در بازی اصلی تنها راه برای درک وضعیت و شرایط خود جمع‌آوری اطلاعات است به عنوان مثال جمع‌آوری یاداشت‌های خودکشی و یا گزیده‌ای از انجیل آشفته. اما روایت اولیه‌ی بازی Outlast 2 بیش از حد به استعاره‌های ترسناک مبتذل، اراضی جنگلی سادیستی متعصب، نوزادان شیطان و صد‌البته ایجاد حس کاذب تشویش و پریشانی، متکی است. پایان بازی نیز کوتاه و پر پیچ و تاب است که بازی اول را پوشش می‌دهد.

با وجود بهره بردن بازی Outlast 2 از داستانی متفاوت نسبت به نسخه ی پیشین این مجموعه، فضای کلی داستان همان حالت پر وحشت و پر التهاب بازی نخست را دارد. شخصیت نخست و قهرمان داستان در بازی Outlast 2 یک عکاس و فیلمبردار حرفه ای به نام بلیک لنگرمن است که قصد دارد از راز مرگ مرموز زنی به نام جین دویی سر در بیاورد. به همین منظور او به همراه همسر خود لین، با یک فروند هلیکوپتر رهسپار تنگه ای در آریزونا می شود تا به تحقیق در این زمینه بپردازد. اما بنا به دلایلی هلیکوپتر او در همان حوالی سقوط می کند و پس از به هوش آمدن، بلیک خود را تک و تنها در روستای دور افتاده ای با مردم عجیب و غریب می یابد. مردمانی با رفتار و سکنات مرموز که معتقدند پایان دنیا نزدیک است. در واقع به نظر می رسد که هدف اصلی قهرمان داستان بازی Outlast 2 در این بازی یافتن لین و خارج شدن از این روستای مرموز و عجیب و غریب باشد.

4th pic

در حقیقت بازی Outlast 2 از فرمول "حرکت بدون سلاح" استفاده می‌کند اما از این فرمول بهتر بود به عنوان یک تجربه‌ی کوتاه استفاده می‌شد نه اینکه در بیش از دو برابر از مدت زمان بازی اصلی این فرمول به کار گرفته می‌شد. با اینکه گیم‌پلی بازی ضعف‌هایی را در خود دارد اما من به همان اندازه ضعف، بازی را به دلیل داشتن صحنه‌های ترسناک و خشن مور تحسین قرار می‌دهم این کمپین ترسناک از آغاز تا پایان شما را درگیر پیچش داستان،شخصیت‌های بازی،صحنه‌های دلخراش و هیجان‌انگیز می‌کند در کنار این موضوع طراحی صدا‌ی ماهرانه به همراه توهم بلیک برای بالابردن تنش داستان بازی، Outlast 2 را تبدیل به یک بازی‌ای کرده است که متفاوت از بازی اصلی ظاهر شود.

نکات مثبت بازی:

  • طراحی صدای به شدت تاثیر‌گذار
  • تنش بالای بازی باعث می‌شود اکتشافات ساده نیز چالش‌ برانگیز باشد
  • توهم، یک داستان جانبی قانع‌کننده را ایجاد می‌کند
  • ارزش تولیدی قوی در سراسر بازی

نکات منفی بازی:

  • توالی تعقیب و گریز و آزمون و خطای خسته‌کننده
  • گیم‌پلی کمپین فاقد تنوع است

نمره بازی: ۷/۱۰

ارسال نظر