تغییرات انقلابی در انتظار خودروها

این روزها می‌بینیم که استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی علاوه بر گوشی‌های هوشمند در خودروها نیز با سرعت بالایی در حال فراگیر شدن است. هم شرکت‌های خودروساز و هم شرکت‌های فناوری خود را برای این کار آماده می‌کنند.

تغییرات انقلابی در انتظار خودروها

به گزارش کلیک، همان طور که می‌دانید شرکت‌های اپل و گوگل در حال کار کردن بر روی پروژه خودروی بدون راننده هستند. در ضمن شرکت‌های خودروساز همانند ولوو در حال آماده کردن گروه خود برای روزی است که خودروهای بدون نیاز به راننده به طور رسمی مورد استفاده قرار گیرند. اگر چه گاهی اوقات آزمایش این گونه خودروها نتایج غیر قابل انتظاری دارند. در اوایل سال جاری این شرکت خودرو ساز سوئدی اعلام کرد که اولین شرکتی است که قصد دارد اپلیکیشن‌های موبایلی را جایگزین کلید‌های قدیمی خودروها کند.

این دقیقا همان چیزی است که دیوید زاجوسکی، مدیر عامل هویندای آن را "یک تغییر انقلابی" نامیده است که در نهایت موجب می‌شود خودروها، در آینده ای نه چندان دور تبدیل به وسایل هوشمند تمام و کمال شوند و جایگاه گوشی‌ها را تصاحب کنند.

دیوید زاجوسکی در حواشی نمایشگاه بین المللی خودروی آمریکا، در مصاحبه‌ای با CNBC اذعان کرد که شرکت‌های خودرو ساز نیز مانند دیگر حوزه‌ها باید از فناوری‌های روز استفاده کنند.

گروه خودروسازی هیوندای از زمان شروع به کار خود یعنی ۱۸ سال پیش، بیش از ۱۱۵ میلیون دلار برای تحقیقات مرتبط با کودکان سرطانی جمع آوری کرده است و همچنین اذعان می‌کند که نمایندگی‌های مجاز و فروش هیوندای هم که در این کار سهیم هستند، بخشی از درآمد فروش هر خودروی جدیدی را به این کار اختصاص می‌دهند. هیوندای تا به امروز ۸۳۰ نمایندگی در سراسر آمریکا دارد.

با شکوفایی فناوری خودروهای بدون راننده و فناوری‌های دیگر، زاجوسکی انتظار دارد که فاصله بین شرکت‌های خودروسازی و دره سیلیکون (نام رایج و غیر رسمی منطقه‌ای که در جنوب شرقی آسیا است که بسیاری از شرکت‌های مرتبط با دانش اطلاعات و پردازش آن در این منطقه قرار دارند) کمتر شود.

زاجوسکی از احتمال عرضه خودرویی با برند اپل در یکی از نمایشگاه‌های خودروی خبر داد که نوید بخش عرضه خودروهای بدون راننده و هوشمند بدون اشتباه است. با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های خودرو ساز دیگر معتقد بودند که این اتفاق حتما رخ خواهد داد، اما زاجوسکی نسبت به این قضیه دید خوشبینانه‌ای ندارد.

وی به CNBC گفت "اپل، گوگل و یوبر قصد دارند تا حدی طراحی قسمت‌ داخلی این خودروها را بر عهده گیرند که متفاوت از تولید یک خودروی فیزیکی است.

زاجوسکی به بیان این مطلب پرداخت که شرکت‌های فناوری هزینه و پیچیده‌های ساخت خودروهای جدید را در نظر می‌گیرند، اما تنها کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که برای خودروهای ساخته شده نرم افزارهای مختلفی را طراحی کنند.

وی در ادامه گفته‌های خود افزود این کار باعث می‌شود به جای ایجاد رقابت در بین شرکت‌‌های فناوری و شرکت‌های خودرو سازی، نوعی مشارکت و تعاون در بین دو طرف به وجود آید.

وی ادامه داد این کار باعث ایجاد نوعی اتحاد می‌شود و شرکت‌های خودرو ساز به تولید کننده سخت افزار برای شرکت‌های فناوری واقع در دره سیلیکون تبدیل می‌شوند و شرکت‌های خودرو ساز رقیب شرکت‌هایی همچون اپل نیستند.

او این موضوع را مطرح کرد که چنین مشارکتی این امکان را برای شرکت‌های فناوری فراهم می‌کند که در مورد بیشترین تلاش خود برای ارائه بهترین اپلیکیشن‌ها برای رفاه حال مشتریان تمرکز کنند.

زاجوسکی ادامه داد آن‌ها محصولی شگفت انگیز از اپل را تجربه می‌کنند و این خودرو وسیله‌ هوشمند نهایی می‌شود، این طور نیست؟

ایده "connected cars" یا "خودروهای متصل به هم" ایده‌ای است که در چند سال اخیر مطرح شده است و توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در واقع بسیاری از روسای شرکت‌های خودرو سازی اعلام کرده‌اند که شرکت آن‌‌ها قصد دارد تولید خودروهای اپل را بر عهده گیرد، حتی اگر این خودروها در حد ایده باقی بمانند و هرگز طراحی نشوند.

اگر چه در مورد موفقیت‌ شرکت‌های فناوری برای طراحی یک فرمول عالی برای خودروهای هوشمند و عملی شدن آن توسط شرکت‌های خودرو ساز تردیدهای بسیاری وجود دارد، سرجیو مارچیونه، مدیر عامل شرکت خودروسازی فیات کرایسلر در اوایل سال جاری به اپل پیشنهاد همکاری داد و به اپل توصیه‌هایی کرد در صورتی که اپل درخواستی از این شرکت برای انجام این کار نداشت.

مارپوینه، ماه گذشته در مصاحبه‌ای با محله Automotive اذعان کرد که شرکت او یکی از شرکت‌های واجد شرایط برای همکاری با اپل است و ادامه داد در صورتی که اپل قصد ساخت خودرو را دارد به این شرکت توصیه می‌کنم که فعلا دست نگه دارد و تا آرام شدن اوضاع کنونی منتظر بماند.

منبع: msn

ارسال نظر