تماشا کنید؛ این ربات ماهی به آبزیان رفتار گروهی یاد می‌دهد!

رسانه کلیک - محققان دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان در کشور سوییس به تازگی یک ربات ماهی ساخته‌اند که می‌تواند در کنار ماهی های واقعی دیگر شنا کند.

تماشا کنید؛ این ربات ماهی به آبزیان رفتار گروهی یاد می‌دهد!

هدف اصلی این ربات ماهی تنها زندگی در میان ماهی ها نیست، بلکه این ربات ماهی برای آموزش گروهی ماهی ها و دیگر جانوران طراحی و ساخته شده است.

فرانک بونت ، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کرده که ربات ماهی در حقیقت نقش معلم را برای ماهی های کوچکتر بازی می‌کند و قرار است رفتارهای مختلف آنها را یاد بگیرد و در عین حال با آنها ارتباط برقرار کند.

این ربات ماهی می‌تواند با همان سرعت مشخص نظیر دیگر ماهی ها شنا کند و رفتارهای مشابه ماهی ها را از خود نشان دهد. رفتار این ربات ماهی به مرور زمان با مشاهده رفتار ماهی های واقعی بهبود پیدا می‌کند.

دکتر فرانچسکو موندادا سرپرست تیم پژوهشی گفته است که نتایج بدست آمده از طریق این ربات به توسعه علم تقلید حیاتی و بیومتریک کمک شایانی می کند.

ربات ماهی جدید دانشگاه لوزان، در حقیقت اولین نمونه موفق یک ربات برای آموزش رفتارهای مختلف به گونه های زنده به حساب می‌آید. این تحقیقات روی رفتار ربات ها و موجودات بیولوژیک تمرکز کرده و قرار است اطلاعات ویژه ای برای ارتباط دادن ربات ها با موجودات زنده فاش کند.

این ربات در حال حاضر روی گونه ای از گورخرماهی ها تست شده و داده های حاصل از همزیستی ربات و ماهی ثبت و مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

آزمایشگاه سیستم های رباتیک دانشگاه لوزان تا پیش از این نیز تلاش های مشابهی برای برقراری ارتباط با سوسک ها داشته است. با این حال ماهی ها موجودات پیچیده تری نسبت به سوسک ها محسوب می شوند و دارای غریزه ها و خصوصیات خاص خودشان هستند.

جالب است بدانید ارتباط ربات ماهی با ماهی های زنده می‌تواند از طریق لرزش بدنه ربات برقرار شود تا بسیاری از معیارهای یک ماهی واقعی در آنها مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال نظر