Vestri ربات پیشگو که مثل کودکان یاد می گیرد!

رسانه کلیک -  دانشمندان به تازگی موفق به ساخت یک ربات پیشگو شده اند که توانایی یادگیری مانند یک کودک رو به رشد را دارد و همچنین می تواند پیش بینی هایی در مورد حرکات بعدی خود انجام دهد.

Vestri ربات پیشگو که مثل کودکان یاد می گیرد!

دانشمندان یک ربات پیشگو را طراحی کرده اند که می تواند مانند یک نوزاد با استفاده از اشیاء محیط خود چیزهای مختلفی را یاد بگیرد و حرکات خود را پیش بینی کند. تکنولوژی که در این ربات بکار رفته «پیش بینی بصری» نام دارد که به ربات این امکان را می دهد عمل یا رفتار بعدی خود هنگام انجام کاری را پیش بینی کند و سپس بر اساس آن بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

محققان معتقدند این تکنولوژی پیشرفته می تواند در آینده برای اتومبیل های خودران به منظور پیش بینی حرکات در جاده ها مفید باشد. اما در حال حاضر Vestri از این مهارت تنها برای حرکات اشیاء در اطراف یک میز استفاده می کند.

محققان برای ساخت Vestri از شیوه یادگیری کودکان هنگام بازی الهام گرفتند و به ربات اجازه دادند قبل از اینکه به او وظیفه جابه‌جایی اشیاء را از یک موقعیت به موقعیت دیگر دهند، با اشیاء بازی کند.

به گفته یکی از محققان، کودکان می توانند با بازی با اسباب بازی هایشان، حرکت دادن و در دست گرفتن آن ها چیزهای زیادی در مورد جهان پیرامون خود بیاموزند و هدف از این تحقیق انجام چنین کاری است؛ یعنی به ربات مانند کودکان اجازه یادگیری با اشیاء را دهیم و ثابت کنیم چگونه جهان از طریق تعامل مستقل عمل می کند.

دانشمندان این تیم تحقیقاتی می گویند پس از آنکه این ربات با اشیاء آشنا شد، می توانست چند ثانیه بعد عمل خود را به خوبی پیش بینی کند. Vestri حین جابه جایی اشیا به خودش می آموزد که از هرگونه مانعی جلوگیری کند. این ربات در واقع با استفاده از این آگاهی مسیری را برای جابه‌جایی اشیاء انتخاب می‌کند.

در گذشته ربات ها با کمک یک ناظر انسانی برخی مهارت ها را می آموختند، اما آنچه این ربات را از ربات های قدیمی متمایز کرده این است که می تواند طیف وسیعی از مهارت ها را به طور کامل بیاموزد.

به گفته یکی از محققان این تیم تحقیقاتی، Vestri قادر است تاثیر رفتارهای مختلف در جهان اطراف را تصور کند.

ارسال نظر