تماشا کنید؛ این ربات همانند انسان عرق می کند!

رسانه کلیک - ربات کنگورو می تواند همانند انسان ها برای کاهش دمای بدن خود عرق کند.

تماشا کنید؛ این ربات همانند انسان عرق می کند!

شما چه انتظاری از یک ربات دارید؟ همه ما فکر می کنیم که آنها باید قاعدتا از ما قوی تر و سریعتر باشند، درد را احساس نکنند، سخت کار کنند و اعتراضی هم نداشته باشند. خب نظرتان در مورد گرما چیست؟ به نظر شما وقتی دمای بدن یک ربات بالا می رود، چه کاری باید انجام دهد؟

ربات ها وقتی کار جدی انجام می‌دهند، بسیار داغ می کنند و خنک کردن آنها یک چالش جدی برای مهندسان است، اما محققان ژاپنی راهی برای این مشکل پیدا کرده اند و با الهام از بدن من و شما سیستم خنک کننده برای ربات ها ساختند.

دانشمندان آزمایشگاه JSK در دانشگاه توکیو یک ربات انسان نما به نام کنگورو (Kengoro) طراحی کرده اند که موتورهای آن همانند انسان بدن خود را خنک می کند.

هنگامی که دمای بدن انسانها بالا می رود، عرق می کنند و رطوبتی که از پوست خارج و تبخیر می شود، بدن را سرد می کند. رباتها به طور معمول از مزایای مشابهی برخوردار نیستند، اما زمانی که مهندسان سازنده ربات کنگورو متوجه شدند موتورهای این ربات هنگام فعالیت بسیار گرم می شود، ناگزیر راهی برای خنک کردن آن پیدا کردند.

آنها از سیستم تعریق بدن انسان الهام گرفتند و در فلز بدن ربات کنگورو سیستمی را طراحی کردند که هنگام گرما رطوبت آزاد می‌کند. قاب فلزی دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که مایع را از کانال های کوچکی عبور می‌دهد (عملکردی همانند غدد عرق انسان)، این رطوبت که به تدریج آزاد و تبخیر می‌شود، بدن ربات کنگورو را خنک می‌کند.

نکته شگفت آور هنگام آزمایش این ربات این بود که سیستم تعریق آن فوق العاده خوب عمل کرد و سازندگان آن می‌گویند که تا سه برابر بهتر از خنک کننده قبلی توانسته موتور ربات کنگورو را در دمای قابل قبول نگه دارد.

ارسال نظر