واگذاری نقش زنبورها به ربات ها؛ گرده افشانی به وسیله ی ربات های پرنده

در نوشته های پیشین به معرفی ریزپرنده ها پرداختیم و در اینجا قصد داریم از یکی دیگر از کاربردهای زیست محیطی آن ها که انجام عمل گرده افشانی است صحبت کنیم.

واگذاری نقش زنبورها به ربات ها؛ گرده افشانی به وسیله ی ربات های پرنده

به گزارش کلیک-ژاپنی ها موفق به ساخت ربات های پرنده کوچکی شده اند که می تواند نقش زنبورهای عسل را در گرده افشانی اجرا کند. در قسمت زیرین این ربات یک نوع ژل مخصوص قرار گرفته است که با نزدیک شدن به گل می تواند دانه های آن را بردارد و با پرواز به نقاط مختلف عمل گرده افشانی را انجام دهد. اما برای اجرایی شدن این طرح نیاز به پروازهای بلند مدت است برای همین تا به امروز این پروژه مراحل عملیاتی خود را تنها در آزمایشگاه های تحقیقاتی گذارنده و در محیط بیرون آزمایش نشده است.


در سال های گذشته عمل گرده افشانی در آمریکا و سایر نقاط جهان کاهش پیدا کرده است و دلیل این موضوع می تواند تاثیر آفت کش ها و بیماری ها و تغییرات آب هوایی باشد. کاهش عمل گرده افشانی می تواند تاثیرات منفی بر کشاورزی و اقتصاد یک کشور داشته باشد. محققان ژاپنی طی یک پروژه تحقیقاتی به فکر ساخت رباتی شده اند که عمل گرده افشانی را به خوبی انجام دهد. برای این منظور آن ها با الهام گرفتن از بدن زنبور عسل موفق به ساخت رباتی مربعی شکل در ابعاد ۴ سانتی متر شدند. در قسمت زیرین این پرنده نوع خاصی از موی حیوانات و ژل قرار گرفته تا عمل چسبیدن و رها سازی گرده ها به خوبی انجام شود. برای آزمایش عملکرد این پرنده، از طریق ریموت کنترل، آن را نزدیک به گل سوسن به پرواز درآوردند و این ربات موفق به گرده افشانی شد.
تلاش برای ساخت زنبور مصنوعی از سال ۲۰۱۳ توسط محققان دانشگاه هاروارد کلید خورد و تا به امروز مشکلاتی را در پیش داشته است که از گسترش آن جلوگیری شده است. یکی از این مشکلات کنترل ربات به وسیله ریموت بوده که به کارگیری نیروی انسانی را به همراه داشته است. دانشمندان به دنبال این هستند تا با استفاده از دوربین های دارای پردازش تصویر، GPS و سیستم کنترل پیشترفته، ربات های کاملا هوشمندی بسازند که بدون نیاز به کنترل توسط انسان این اقدام را انجام دهد.

ارسال نظر