ربات ها خوش اخلاق می شوند!

همیشه الگو هایی برای خوب بودن انسان ها وجود داشته است اما احوال پرسی با غریبه‌ ها هنگام پیاده روی صبحگاهی، تشکر کردن و باز کردن در برای افراد، از جمله موارد مهمی هستند که حتی اگر گاهی از یاد ببریم خوب می دانیم که می‌ بایست آن‌ ها را انجام دهیم.

ربات ها خوش اخلاق می شوند!

اما در کدام نقطه از کره‌ خاکی می‌ توانید این مسائل را بیاموزید؟
به گزارش کلیک، شماری از پژوهشگران در موسسه فناوری جورجیا اظهار داشتند که داستان‌ هایی که در دوران کودکی خوانده‌ ایم، می‌توانند نقش چنین راهنمایی را برای ما ایفا کنند و اکنون این دانشمندان تلاش می‌کنند تا به روبات‌ ها بیاموزند که چگونه افراد خوبی باشند.
با استفاده از پروژه‌ پیشین که در آن شاهد بودیم یک رایانه به صورت خودکار روایات داستانی صحیح را از وب گردآوری می‌ نمود، مارک ریدی و برنت هریسون در تلاش‌ اند تا به روبات‌ ها بیاموزند که چگونه نقش یک پیشقدم (بازیگر) را ایفا نمایند و انتخاب‌ های صحیح را صورت دهند.
هنگام روبرویی با چند انتخاب و ایفای نقش انسانی- برای مثال انتخاب میان سرقت دارو یا برداشتن نسخه- یک سیگنال که نشان دهنده‌ی مزیت و ارزش یک عمل است می‌ تواند بر اساس طرحی که رایانه از ارزش هر سناریو (موقعیت) ارائه می‌دهد، تولید شود.
سرقت از فروشگاه می‌ تواند سریع‌ ترین و ارزان‌ ترین راه برای گرفتن دارو باشد، اما آموخته‌ های حاصل از داستان‌ ها، به روبات این امکان را می‌ دهند تا طراحی را انجام دهد و بر اساس آن، بهترین طریق و شکل رفتاری را انتخاب نماید.
رایدی، استادیار و مدیر آزمایشگاه Entertainment Intelligence (اطلاعات و سرگرمی)، این امر را اولین گام در دستیابی به هوش مصنوعی منطقی تر بر می‌ شمارد؛ داستان‌های گردآوری شده از فرهنگ‌های مختلف به کودکان می‌ آموزند که چگونه رفتارهای اجتماعی قابل قبولی را در مواجهه با رفتارهای مطلوب و نامطلوب موجود در داستان‌ها و سایر حوزه‌ های ادبیاتی دیگر نشان دهند. باورمان بر این است که درک داستان از سوی روبات‌ ها می‌تواند موجب از بین رفتن رفتار های ظاهراً بیمارگونه و قوت گرفتن انتخاب‌ هایی شود که به انسان‌ ها آسیب نخواهند رسانید و منتج به دستیابی به هدف می‌ شوند.
تیم تحقیقاتی بیان داشت که محدودیت اصلی پژوهش آن‌ها این است که تنها می‌تواند بر روی روبات‌هایی اجرا شود که گستره‌ی کوچکی از اعمال انسانی را انجام می‌دهند. در ادامه آن‌ها چنین هشدار می‌ دهند:
حتی با وجود و استفاده از سیگنال تعیین ارزش، احتمال جلوگیری از تمامی زیان‌های تحمیل شده به انسان وجود ندارد اما باور داریم هوشی مصنوعی که دارای غنای فرهنگی است و ارزش‌ های آشکار و ویژه‌ی فرهنگی و اجتماعی را پذیرفته است، از رفتار های ظاهراً روانی اجتناب خواهد نمود مگر در شرایط بسیار وخیم.

منبع: thenextweb.com

ارسال نظر