ساخت ربات هایی با منبع انرژی رطوبتی

کلیک - دانشمندان دانشگاه جیلین (Jilin) در چین ربات‌های ساده و کوچکی ساخته‌اند که انرژی خود را از رطوبت تامین می‌کنند. در ساخت این ربات‌ها از ورق‌های اکسید گرافن و فلش دوربین استفاده شده است. این ربات‌های چهار پا که می‌خزند، دارای چنگکی هستند که در واکنش به تغییر میزان رطوبت باز و بسته خواهد شد.

ساخت ربات هایی با منبع انرژی رطوبتی

تیم سازنده اکسیژن را از مولکول‌های یک طرف ورق‌های اکسید گرافن حذف کردند، تا بدین ترتیب ربات‌ها به رطوبت عکس العمل نشان دهند. زمانی که مولکول‌های اکسیژن فقط از یک طرف ورق‌های اکسید گرافن حذف شده باشد، سمتی که مولکول اکسیژن آن حذف نشده است آب بیشتری جذب کرده و منبسط می‌شود، در نتیجه ورق اکسید گرافن به سمتی خم می‌شود که فاقد اکسیژن است و زمانی که رطوبت از بین می‌رود، ورق اکسید گرافن مجددا به حالت مسطح خود برمی‌گردد.

سابق بر این تحقیقات انجام شده حاکی از آن بود که با استفاده از نور شدید می‌توان مولکول‌های اکسیژن را از ورق‌های اکسید گرافن حذف است، در نتیجه دانشمندان چینی برای این منظور از منبع نوری ارزان، ساده و سریع یعنی فلش دوربین بهره بردند.

ضخامت ۵ میکرونی ورق‌های گرافن و فاصله‌ی ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتری بین فلش و ورق‌ها، برای اطمینان از حذف اکسیژن از یک سمت ورق اکسید گرافن نیاز است، به همین دلیل تیم تحقیقاتی ورق‌ها را به شکل‌های چهار پا با عرض حدود یک سانتیمتر برش داند. در نتیجه این اقدامات ورق‌های اکسید گرافن به تغییرات رطوبت نسبی بین ۳۳ و ۸۶ درصد واکنش نشان داده و زوایای بین صفر تا ۸۵ درجه را می‌گیرند.

این ربات توانست مسافت ۳٫۵ میلیمتری را در ۱۲ ثانیه و بدون کمک هیچ منبع انرژی دیگری بخزد. این محققان با استفاده از همین قانون، چنگکی برای این ربات ساختند که در اثر تغییرات رطوبت باز و بسته می‌شود. جزئیات این تحقیق در مجله Optical Materials Express منتشر گردید.

ارسال نظر