بررسی نمایشگر ROG Swift PG27VQ / لذت گیمینگ افراطی

رسانه کلیک - برند نخست گیمینگ در جهان، درحالی که جایگاه خود را در چهارمین سال متوالی در زمینه فروش مانیتورهای گیمینگ حفظ کرده، شاهکار جدید خود را با نام نمایشگر گیمینگ ROG Swift PG27VQ در اختیار مجموعه کلیک قرار داده است.

بررسی نمایشگر ROG Swift PG27VQ / لذت گیمینگ افراطی

قبل از هرچیز بد نیست تا دلیل به کار بردن کلمه شاهکار را برای این مانیتور توضیح دهیم. سریعترین مانیتور 27 اینچی با پنل خمیده با نرخ تازه سازی 165 هرتز و ظاهر بسیار لوکس و جذاب، صرفاً بخشی از این ابر مانیتور از ایسوس است. ویژگی ذاتی Nvidia G-Sync و نرخ پاسخگویی 1 میلی ثانیه بی شک در بازی کارایی خود را نشان خواهد داد.

در نگاه نخست، حس لوکس بودن محصولی رده بالا را به سادگی می توانید دریابید. البته ظاهر لوکس نیز مطمئناً قیمتی لوکس به همراه دارد که احتمالا این مانیتور طبقه گفته دفتر ایسوس در حدود 1000 دلار ( با توجه به نواسان قیمت ارز قیمت دلاری آن را ذکر کردیم) در کشور به فروش خواهد رسید.

PG27VQ از یک پنل 27 اینچی خمیده با 1800R از نوع TN با نرخ تازه سازی 165 هرتز در حالت اورکلاک، با تفکیک پذیری 2K WQHD (2560x1440) بهره می برد. طراحی بدون فریم این مانیتور علاوه بر زیبایی، برای خریداران مرفه (!) تجربه بی نظیر برای داشتن چیدمان های چند نمایشگره در پی خواهد داست.

مدتی است که نورپردازی RGB در دنیای قطعات همه جا دیده می شود و ایسوس به عنوان اولین برندی که این نورپردازی را با سایر قطعات یکسان سازی نموده، حال با تکمیل فناوری Aura Sync، امکان نورپردازی و همراهی نور پشت مانیتور با سایر تجهیزات سازگار را میسر کرده است. نمایشگر پس از روشن شدن در حالت Aura RGB (یعنی به طور مستقل) در قسمت پشتی مانیتورنور افشانی می کند. در صورتی که بخواهید به صورت Aura Sync نورپردازی را با سایر قطعات داشته باشید، باید با استفاده از کابل USB موجود در جعبه و درایور نمایشگر، این حالت را فعال کنید.

هرچند شدت نور قسمت پشتی بسیار زیاد نیست ولی در صورتی که در نزدیکی دیوار از نمایشگر استفاده می کنید، فقط هاله ای از نور را خواهید دید. اما اگر نمایشگر شما در جاییست که پشت مانیتور دیده می شود، یقیناً جلوه ای خیره کننده فقط در پشت مانیتور خواهید داشت!!

ایسوس پس از عرضه نمایشگر ROG Swift PG348Q، انقلابی در طراحی پایه مانیتور از لحاظ زیبایی شناسی داشته است. در این مانیتور نیز دقیقاً مانند PG348Q، یک نور قرمز که به سمت میز از سمت مانیتور تابانده می شود که در نسل جدید مانیتورهای ایسوس، شما می توانید نحوه نورپردازی را شخصی سازی کرده و با استفاده از قطعه از جنس اکرلیک درون جعبه، طرح مورد نظر خودتان را روی میز بتابانید. البته سه طرح هم از لوگوی ROG به طور پیشفرض در جعبه وجود دارد.

ایسوس به منظور راحتی بیشتر امکان بالا تغییر ارتفاع و گردش پنل به چپ و راست را در این مانیتور در دسترس قرار داده است و کاربر به سادگی می تواند سطح ارتفاع را تنظیم کند.

ورودی خروجی های این مانیتور شامل یک پورت HDMI نسخه 1.4، یک پورت DisplayPort نسخه 1.2، یک پورت USB 3.0 ، یک پورت USB 3.0 از نوع Upstream و یک جک استاندارد 3.5 میلیمتری هدفون است.

یک جویستیک منو 5 جهته در گوشه سمت راست قسمت پشت PG27VQ وجود دارد که امکان درسترسی به تنظیمات فنی مانیتور را به ساده ترین حالت مهیا کرده است. مانند سایر مدلهای نمایشگر های ایسوس، زبان فارسی با فونتی کاملاً خوانا در PG27VQ وجود دارد و تقریباً همه گزینه های آن به زبان فارسی صحیح ترجمه شده است.

به دلیل استفاده از قطعات رده بالا در مانیتور، مسلماً حرارت هم تولید خواهد شد. ایسوس با راهکار خلاقانه Smart Vent در پشت مانیتور، حرارت تولید شده در حالت Passive دفع می گردد.

همچنین به منظور ظاهر بهتر میز، در قسمت ستون پایه یک سوراخ وجود دارد تا کابل ها را با نظم از آنجا رده کرده و به میز کار نظم بدهید.

تا اینجا به نگاهی به مشخصات ظاهری این نمایشگر داشتیم، اما واقعاً نمایشگر گیمینگ واقعی چگونه است؟ در ادامه خواهیم دید:

از دید گیمرها، ظاهر جذاب تمام ماجرا نیست، راحتی در بازی و ویژگی های گیمینگ قطعاً در ذهن گیمرهای امروزی نقش بسته با این تفاوت که حالا مانند گذشته با قطعات قدرتمند جدید، سطح عملکرد یک سیستم گیمینگ دیگر محدود به بازی های آنلاین عادی نمی شود و نمایشگر نیز می تواند یکی از عوامل محدود کننده های کارایی قطعات کل سیستم باشد. اگر طرفدار بازی های سبک مسابقه هستید و نمایشگر شما ویژگی G-Sync یا Adaptive-Sync پشتیبانی نمی کند، در صحنه های شلوغ و سریع تصویر اصطلاحاً دچاره پارگی می شود و از این تکه شدن تصاویر بسیار آزار دهنده است. نمایشگرهای رده بالای ایسوس از سری PG، از فناوری انحصاری Nvidia G-Sync استفاده می کنند که به دلیل استفاده از تجهیزات و تراشه های خاص، در قیمت تمام شده محصول تاثیر مستقیم دارد ولی در عمل نیز همانقدر که هزینه شده کارآمدی آن نیز مشهود خواهد بود.

به لطف نرخ پاسخگویی 1 میلی ثانیه ای این نمایشگر و فناوری Ultra Low Motion Blur شرکت NVIDIA، اثری از کشیدگی و تاری تصویر در صحنه های سریع و اکشن در این مانیتور وجود ندارد و تصاویر همواره یک دست و بدون کشیدگی است.

ایسوس به عنوان یک پیشرو در زمینه محصولات گیمینگ، ویژگی های منحصر به فردی را برای هر سری از محصولات خود در نظر گرفته است. در نمایشگرهای گیمینگ، ایسوس فناوری های اختصاصی خود را با نام های GamePlus و GameVisual قرار داده که در ادامه به تک تک آنها خواهیم پرداخت:

GameVisual: این ویژگی در واقع پروفایل های از پیش تعریف شده رنگ و نور برای سبک های مختلف بازی است که شما به راحتی می توانید بر حسب نوع بازی، رنگ و نور متناسب با آن را انتخاب کنید. در این نمایشگر 7 پروفایل تصویر مجزا ( Scenery/Racing/Cinema/RTS/RPG/FPS/sRGB Modes/User Mode ) وجود دارد.

اما GamePlus را می توان منحصر به فرد ترین ویژگی نمایشگرهای ایسوس دانست. با فشردن دکمه GamePlus، چهار عمل کارآمد را در اختیار گیمر قرار می دهد. با انتخاب حالت CROSSHAIR، یک نشانه به صورت کاملاً مجزا از سیستم در مرکز مانیتورنمایش داده می شود که شما می توانید بر حسب نیاز آن را جابجا کنید. با این نشانه در بازی های سبک شوتینگ، در هنگام استفاده از اسلحه های دوربین دار مانند Snipe، هدف گیری سریع را برای تازه واردها آسان می کند و اگر حرفه ای هستید، ابزاری بسیار کارامد برای قلق گیری نشانه و تمرین است.

با انتخاب گزینه Timer، یک تایمر در گوشه بالا، سمت چپ نمایشگر ظاهر شده و در بازی های سبک استراتژیک بسیار کارامد است. به طور مثال با این تایمر می توانید زمان آماده شدن جادوی رقیب را با دقت رسد کنید.

بازی PUBG به اصطلاح یکی از بازی های ترند روز تبدیل شده است که FPS بالا در بازی بسیار اهمیت دارد. دیدن FPS در لحظه یکی از مهمترین ویژگی های یک سیستم گیمینگ است. حال آنکه نرم افزارهای متعددی برای نمایش FPS در بازی وجود دارد اما ایراد این نرم افزار ها، لگ های خفیف و یا گاهی حتی افت فریم در بازی است.با انتخاب گزینه FPS Counter در PG27VQ، شما می توانید در دو حالت نمودار یا عدد به صورت کاملاً سخت افزاری FPS را در لحظه ببینید.

آخرین گزینه قسمت GamePlus، گزینه تراز است. در صورتی که از چینش چند نمایشگر استفاده می کنید، هم سطح کردن نمایشگرها مشکل است، با این ویژگی نشانه هایی در چهار طرف نمایشگر ظاهر شده و به سادگی می توانید با نمایشگر های کناری، زوایا و ارتفاع را یکسان سازی کنید.

سلامتی یکی از ارزشمندترین دارایی هر انسان است. گیمرها هم باید از این دارایی به درستی محافظت کنند! (برعکس نویسنده که ... ;) ) همانطور که پیشتر گفتیم، به دلیل طراحی مناسب این نمایشگر، به سادگی می توانید ارتفاع و زاویه دید را با ساختار بدنی خود بهینه کنید.

ایسوس برای نمایشگرهای خود در زمینه سلامتی کاربر ارزش بسیاری قائل شده و نمایشگرهای ایسوس بیشترین تعداد گواهی TUV Rheinland ® را در زمینه کاهش نور آبی مضر ساطع شده از مانیتور کسب کرده است. نمایشگر های سری گیمینگ نیز دارای گواهی کاهش نور آبی مضر هستند که شما می توانید در 5 سطح مختلف فیلتر کاهش نور آبی را انتخاب کنید.

همچنین PG27VQ از فناوری Flicker-Free استفاده می کند و تصویری بدون سو سو زدن ایجاد می کند. در صورتی که نمایشگر این ویژگی را نداشته باشد، تصویر دارای یک پرش بسیار جزئی است که در طولانی مدت، سردرد و عوارضی مانند درد چشم را به همراه دارد.

تا اینجا به نمایشگر ROG Swift PG27VQ از ایسوس پرداختیم، اگر سیستمی قدرتمند با قطعات رده بالا دارید و در پی نمایشگری با تفکیک پذیری 2K WQHD و برای بازی هایی با FPS بالا هستید، با PG27VQ در بازی احساس کمبود نمی کنید! از لحاظ سخت افزاری و فنی گرفته تا جلوه های زیبایی شناسی و در آخری سلامت کاربر، PG27VQ مانیتوری تمام عیار است و در خرید آن شک نکنید، البته اگر حساب بانکی مناسبی برای خرید این مانیتور و به شرط داشتن کارت گرافیک قدرتمند از Nvidia به منظور استفاده از تازه سازی 165 هرتزی آن در رزولوشن 2560x1440 دارید!

ارسال نظر