پایان ماموریت Rosetta

آژانس فضایی اروپا اعلام کرده است که با فرا رسیدن ۳۰ سپتامبر ماموریت فضایی روزتا پایان می یابد و احتمالا دیگر وجود نخواهد داشت.

پایان ماموریت Rosetta

به گزارش کلیک، روزتا پس از این که در ۲ مارس ۲۰۰۴ پرتاب شد، ۱۲ سال گذشته را صرف ارسال عکس های فوق العاده از کهکشان به زمین کرد. این سفینه در حال حاضر در مدار Comet 67P/Churyumov-Gerasimenko که چندان از مدار مشتری دور نیست، قرار دارد.

دلیل بازنشستگی روزتا این است که دریافت انرژی خورشیدی آن کاهش یافته است و انرژی مورد نیاز برای ارسال داده ها و عمل کرد بهینه ابزار و سیستم های آن فراهم نمی شود، و این به معنی بلااستفاده بودن این سفینه است. همین طور که روزتا از خورشید دورتر و دورتر می شود، انرژی آن هم برای عمل کردن هیترهای گرمایشی آن کمتر شده و سفینه رفته رفته سرد می شود تا آن که به طور کل خاموش شده و در فضا سرگردان می شود.

با این حال، روزتا یک ماموریت نهایی دارد و آن نزدیک شدن به دنباله دار ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko است، که کاوشگر همکار او تقریبا دو سال پیش به آن رسید. برنامه این است که روزتا بر روی سطح یخی این دنباله دار فرود بیاید و چند ساعت باقی مانده از عمر خودش را صرف ارسال عکس های با کیفیت بالا و افزارش درک ما از سیارک ها و نقش آن ها در جهان کند، اگر چه سازندگان روزتا این کار را مدیریت می کنند.

مت تیلور، دانشمند پروژه روزتا گفت: "در تلاش هستیم تا جایی که امکان دارد برای روزتا انرژی ذخیره کنیم تا بتواند آخرین ماموریت خود را انجام دهد. ۳۰ سپتامبر پایان عملیات فضاپیمایی این سفینه خواهد بود و پس از آن ارتباط با آن از دسترس خارج خواهد شد. روزتا در این ۱۲ سال اطلاعات زیادی در اختیار ما قرار داد و حالا این وظیفه ماست که آن ها را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنیم. مسلما روزتا هم پس از طی ۵ میلیارد مسافت در فضا شایسته استراحت است."

روزتا آخرین سفینه ای نخواهد بود که برای عکس برداری و اکتشافات فضایی، به فضا ارسال شده است و هم نوعان جدیدتر و پیشرفته تر آن می تواند عملکرد بهتر و طولانی تری نسبت به او داشته باشند. به هر حال روزتا هم ۱۲ سال به طور مداوم فعالیت کرد و این نشان از قدرت و بهره وری بالای آن است.

ارسال نظر