چگونه روسیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را کنترل کرد؟

رسانه کلیک - گزارش‌ها حاکی از آن است که نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار بیشتر از حد تصور عموم بوده است.

چگونه روسیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را کنترل کرد؟

فیس بوک اعلام کرد شواهدی در دست دارد که نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پررنگ‌تر نشان می‌دهد و بیش از ۱۲۶ میلیون کاربر آمریکایی از طریق این پلتفرم با تبلیغات انتخاباتی علیه آمریکا مواجه شده‌اند که بر این اساس، این تبلیغات وابسته به کرملین بوده است.

فیس‌بوک پیش از این گفته بود حدود ۱۰ میلیون کاربر آمریکایی این تبلیغات را مشاهده کرده‌اند، اما اخیراً اعلام کرد که حدود ۳۰۰۰ تبلیغات توسط ۴۷۰ حساب کاربری خریداری شده است. این میزان تنها تبلیغات خریداری شده را نشان می‌دهد و هیچ آماری از پست‌های منتشر شده در این خصوص در دست نیست.

جالب است بدانید توییتر نیز اعلام کرده حدود ۲۷۵۰ حساب کاربری را که متعلق به کمپین‌های روسی بوده، پاک کرده است. این پلتفرم اجتماعی چندی پیش نیز ۲۰۱ اکانتی را که گمان می‌کرد متعلق به روسیه است، حذف کرد.

گوگل نیز از این جنجال های انتخاباتی به دور نبوده و چندی پیش اعلام کرد حدود ۱۸ کانال را در یوتیوب پیدا کرده که وابسته به کشور روسیه بوده و حدود ۴۳ ساعت محتوای ویدئویی تولید کرده است. این محتواهای ویدئویی از ماه ژوئن ۲۰۱۵ تا نوامبر ۲۰۱۶ حدود ۳۰۹ هزار بار دیده شده‌اند. جالب است بدانید تنها ۳ درصد ویدئوها قریب به ۵۰۰۰ بازدیدکننده داشته است.

حال این سه رسانه اجتماعی به دلیل فراهم کردن بستری برای تبلیغات ضدآمریکایی بیش از پیش زیر سؤال رفته‌اند. کمیته اطلاعاتی مجلس آمریکا از فیس‌بوک خواسته بود تا حدود ۳۰۰۰ محتوای تبلیغاتی وابسته به روسیه را از پلتفرم خود پاک کند. طبق ادعای کارشناسان، روس‌ها از طریق این پلتفرم‌ها سعی در اقناع افکار عمومی آمریکا داشته که حزب هیلاری کلینتون از گروهک‌های تروریستی مانند داعش دفاع و پشتیبانی می‌کند.

حال قانون گذران آمریکایی به دنبال آن هستند که تبلیغات آنلاین سیاسی را قانونمند کنند تا از اشاعه اخبار دروغ جلوگیری شود.

ارسال نظر