چرا حافظه‌های SSD بیشتر از HHD خراب می شوند؟

تردیدی نیست که سرعت و عملکرد حافظه‌های SSD نسبت به انواع HHD بهتر و سریع‌تر است. اما به تازگی مطالعه‌ای انجام شده است که نشان می‌دهد که این نوع از حافظه‌ها دارای میزان خرابی بالایی هستند.  

چرا حافظه‌های SSD بیشتر از HHD خراب می شوند؟

به گزارش کلیک، به تازگی مطالعه‌ای توسط شرکت Kroll Ontrack که به بازیابی اطلاعات هاردها می‌پردازد، انجام شده است و نشان داده است که درصد خرابی حافظه‌های SSD بسیار بالا است.

این تحقیق ۱۸۵۰ نفر در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا را مورد بررسی قرار داد و محققان دریافتند که در حال حاضر ۹۲ درصد این افراد از حافظه‌های SSD استفاده می‌کنند؛ اما به تازگی گزارش خرابی این حافظه‌ها افزایش یافته است.

تقریبا از هر ده نفزی که در این تحقیق شرکت کردند، چهار نفر آن‌ها خرابی حافظه‌های SSD خود را گزارش کردند که میزانی برابر با ۳۸ درصد است و ۲۳ درصد این افراد تمام اطلاعات روی هارد خود را از دست داده‌اند.

رابین اینگلند، محقق ارشد گروه تحقیقاتی اذعان می‌کند که استفاده‌ از حافظه‌های SSD در حال افزایش است و میزان خرابی بین حافظه‌های SSD و هارد‌های HHD میزان ثابتی است؛ اما نوع خرابی‌ها در این دو نوع هارد متفاوت است. خرابی‌ها در هارد‌های HHD می‌توانند مربوط به موتور آن‌ها باشند و همچنین ایجاد خراشی در دیسک گردان آن‌ها، نیز عملکرد هارد را مختل کند. به دلیل اینکه هیچ قطعه متحرکی در حافظه‌های SSD وجود ندارد، خرابی‌های متداول آن‌ها می‌توانند مربوط به قطعات الکترونیکی باشند و یا می‌توانند ناشی از به کار گیری روش‌های افزایش عمر مفید حافظه‌ها (wear levelling) باشند.

در اوایل سال جاری گوگل دریافت که حافظه‌های SSD نسبت به انواع HHD کمتر جایگزین هارد قبلی خود می‌شوند؛ اما از سویی دیگر خرابی‌های غیر قابل تعمیر آن‌ها بیشتر است. به گزارش گوگل، بیش از ۲۰ درصد حافظه‌های SSD در طول یک دوره ۴ ساله دچار خرابی‌های غیر قابل تعمیر می‌شوند.

مطالعه انجام شده توسط شرکت Kroll Ontrack نشان داد که میزان تقاضا برای هاردهای هیبریدی یا SSHD (هاردهای HHD با حافظه نهان SSD) و هاردهای هیبریدی (هاردی است که با گاز هلیوم پر شده‌ و نسبت به هارد معمولی کم‌صداتر، خنک‌تر، دارای ظرفیت بیشتر، توان مصرفی کمتر و دوام بالاتر است). میزان تقاضا برای هر دو نوع این هاردها ۲ درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر ۲۳ درصد افراد از هاردهای هیبریدی SSHD استفاده می‌کنند؛ اما میزان استفاده از هاردهای هیبریدی در سراسر جهان حال حاضر تنها سه درصد است.

ارسال نظر