سافاری تنها مرورگر پشتیبان DNT

با توجه به برخی محدودیت ها، اپل افزونه های وبی را برای استفاده در IOS استفاده کرده است؛ اما مرورگرهای فایرفاکس و کروم نمی توانند این ویژگی Do Not Track را بر روی گوشی های موبایل به خوبی اجرا کنند.

سافاری تنها مرورگر پشتیبان DNT

به گزارش کلیک، از سه مرورگر اصلی استفاده شده در IOS، تنها سافاری است که قادر به پشتیبانی از ویژگی DNT که یک گزینه امنیتی محسوب می شود، است . این امکان جالب توجه باعث می شود که تبلیغات اینترنتی و آنلاین دست از تعقیب عملکرد شما در اینترنت بردارند.
در اوایل هفته جاری، گوگل بسته به روز رسانی را برای عملکرد بهتر کروم در IOS روانه بازار کرد که بسیاری از امکانات کم اهمیت مرورگر نظیر DNT را غیر فعال می کند. این در حالی است که موزیلا فایرفاکس به طور کل، گزینه ای برای منع تعقیب در IOS ندارد.

با این حال به احتمال زیاد شما این تغییرات را خیلی زود متوجه نخواهید شد؛ چرا که گوگل اعلام کرده بسته به روز رسانی IOS خود را به تدریج برای کاربران ارسال می کند. علاوه بر DNT، در بسته جدید به روز رسانی گوگل امکاناتی نظیر ذخیره سازی داده، تنظیمات کوکی داخل مرورگر، شناساگر اتوماتیک رمز و پشتیبانی شرکت از دسترس خارج خواهند شد.
علت این تغییر این است که کروم به تازگی از WKWebView API اپل که فقط در نسخه های 88 به بالا در دسترس هستند، سوییچ کرده است.
گوگل تصمیم گرفته است از API استفاده کند که در سال 2014 با IOS 8 به بازار عرضه شد؛ علت این تصمیم نیز این طور عنوان شده است که این API می تواند فایل های رهگیر مرورگر را در سافاری کنترل کند. تا قبل از این، فایل های رهگیر مرورگر ها مجبور بودند از موتورهای کند و آهسته تری نسبت به موردی که هم اکنون سافاری از آن استفاده میکند، بهره مند شوند که این مزیت سافاری، برای مرورگرهای دیگر یک عیب محسوب می شود. چرا که اپل به فایل های رهگیر مرورگرها اجازه اجرا بر روی موتورهای خود در IOS را نمی دهد.

به تازگی مسئولین گوگل طی اظهاراتی اعلام کرده اند که کروم جدیدبرای IOS میزان هنگ کردن مرورگر را تا 70درصد کاهش می دهد. اجرای جاوا اسکریپت هم به لطف WKWebView سریع تر شده و سازگاری وب نیز بهبود یافته است.

اما پشت پرده این اتفاق چیست؟

این احتمال وجود دارد که گوگل تصمیم گرفته باشد حریم شخصی را فدای سرعت و ثبات کاربران IOS خود کند، اما حقیقت چیز دیگری است.DNT از ابتدا به شکل ضعیفی طراحی و اجرا شده بود و دلیلی برای ادامه پشتیبانی از آن وجود نداشت. DNT اساساً پیغامی برای تبلیغ کنندگان است که به آن ها می گوید: "لطفاً این مرورگر را تعقیب نکنید!" اما تبلیغات اینترنتی می توانند این خواهش را نادیده بگیرند و بسیاری از آن ها نیز این کار را انجام می دهند. برای مثال سایت یاهو در بسیاری از موارد این درخواست را نادیده می گیرد. بسیاری از سازندگان مرورگر حتی این قابلیت را به صورت پیش فرض فعال نمی کنند و آن را در تنظیمات پیچیده گوشی مخفی می کنند. برای کاربران کامپیوترهای شخصی و مک، گزینه بهتر این است که از افزونه های ضد تعقیبی مثل frontier foundation استفاده نمایند.

سافاری در این راه تنها است
اگرچه سافاری از همان خصوصیات کروم در IOS استفاده می کند، اما اپل برای این مرورگر امتیازات ویژه ای در نظر گرفته است چرا که تنها مرورگری است که از تکنولوژی خاص اپل استفاده می کند.سافاری بر خلاف فایرفاکس و کروم قادر است سربرگ درخواستهایی که از طریق مرورگر به وب ها ارسال می شود را تغییر دهد و این نکته ای کلیدی در زمانی که درخواست DNT ارسال می شود، محسوب می شود؛ چرا که بدون این امکان، درخواست DNT میسر نخواهد بود.
اگر شما جز آن دسته از کاربران IOS هستید که دوست دارید از DNT اجتناب کنید و در عین حال تمایلی به استفاده از سافاری ندارید، بهترین گزینه برای شما استفاده از گزینه پنجره ناشناس در کروم است. البته در این حالت شما همچنان قابل پیگیری هستید ولی تنها در همان پنجره و نه پنجره های دیگری که باز کرده اید. در غیر اینصورت شما باید از گزینه DNT در سافاری استفاده نمایید. گزینه بهتر از سافاری هم می تواند نگاه انداختن به گزینه مسدود کردن محتوا باشد. این برنامه ها تبلیغات در مرورگرهای اپل را مسدود می کنند و از تعقیب شما توسط تبلیغ کنندگان جلوگیری می نمایند.

منبع : pcworld

ارسال نظر