سامسونگ در صدد پیاده‌سازی لیتوگرافی 10 نانومتری

همانطور که می‌دانید کمپانی سامسونگ طی چند سال اخیر تنها در زمینه‌ی طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند موفق ظاهر نشده است.

سامسونگ در صدد پیاده‌سازی لیتوگرافی 10 نانومتری

به گزارش کلیک،این شرکت کره‌ای تلاش‌های زیادی را صرف فعالیت‌های مربوط به طراحی و تولید سیستم روی چیپ‌های (SoC) اختصاصی خود داشته و نهایتا در این زمینه هم به موفقیت‌های شایان ملاحظه‌ای دست یافته است. سامسونگ اولین کمپانی بود که در تولید تراشه‌ی اگزینوس 7420 خود از فرآیند تولید یا اصطلاحا لیتوگرافی 14 نانومتری بهره گرفت. این موضوع در حالی بود که کمپانی‌های رقیبی همچون شرکت تایوانی TSMC از لیتوگرافی 16 نانومتری به منظور تولید تراشه‌های خود استفاده می‌کرند.

سامسونگ علاوه بر تولید تراشه‌های اختصاصی و سری اگزینوس خود، تولید انبوه بخشی از تراشه‌های کمپانی اپل را نیز بر عهده می‌گرفت. این امر در واقع بنا به درخواست شرکت اپل انجام می‌شد و به نوعی از روی اجبار بود. اپل بارها و بارها نشان داده به واقع تمایل قلبی مبنی بر همکاری با بزرگ‌ترین رقیب خود یعنی سامسونگ در هیچ زمینه‌ای ندارد، اما با این وجود بهره‌مندی سامسونگ از تکنولوژی تولید 14 نانومتری تراشه‌های موبایلی منجر شد که اپل در سال گذشته و به منظور تولید تراشه‌ی A9 نیز با سامسونگ همکاری کند. اما بنا به دلایل خاصی چندی پیش اپل رسما اعلام کرد که احتمالا در سال آینده و به منظور تولید تراشه‌ی A10 خود تنها با کمپانی TSMC همکاری خواهد داشت و اینبار قصد استفاده از تکنولوژی‌های شرکت رقیب خود یعنی سامسونگ را ندارد. سامسونگ هم در قابل این موضوع هیچ عکس‌العملی نشان نداد، اما مطمئنا به خوبی می‌داند که عدم همکاری وی با اپل منجر به از دست رفتن سود زیادی خواهد شد. به همین دلیل ظاهرا سامسونگ به منظور ترقیب کمپانی اپل قصد دارد که در سال 2016 از لیتوگرافی 10 ناموتری به منظور تولید تراشه‌های موبایلی خود استفاده کند. اگرچه به نظر می‌رسد که راه‌اندازی این فرآیند تولید از سوی سامسونگ مستلزم صرف زمان زیادی باشد و تا پیش از تولید تراشه‌ی A10 به مرحله‌ی بهره‌برداری نرسد. اما مطمئنا این اقدام سامسونگ منجر به تجدید نظر اپل در طراحی تراشه‌ی A11 خواهد شد و همکاری‌های مجدد این دو کمپانی را در پی خواهد داشت.

1

سامسونگ هفته‌ی گذشته جدیدترین اتوماسیون طراحی الکترونیکی (EDA) را از کمپانی آمریکایی سیناپسیس (Synopsys) خریدار کرد. این موضوع منجر می‌شود تا سامسونگ بتواند در آینده‌ی نزدیک از تکنولوزی تولید یا لیتوگرافی 10 نانومتری به منظور تولید سیستم روی یک چیپ‌های موبایلی مد نظرش استفاده کند. این امر در حالی است که شرکت TSMC هنوز قابلیت و پتانسیل لازم به منظور پیاده‌سازی این سبک از لیتوگرافی پیشرفته را ندارد. بنابراین حال سامسونگ به یک مزیت و برتری ویژه در مقایسه با کمپانی تایوانی TSMC دست چیدا کرده است.

جدیدترین اتوماسیون طراحی الکترونیکی خریداری شده‌ی سامسونگ در واقع یک سیستم پیشرفته‌ی نرم افزاری است که کمک به سزایی در طراحی مدارهای یکپارچه بوردهای مربوط به آن خواهد داشت. این نرم افزار به سامسونگ اجازه می‌دهد تا پیش از تولید تراشه‌های خود، نمونه‌ی اولیه‌ی آن را به طور دقیق در محیط نرم افزار شبیه‌سازی کرده و سپس به آنالیز عملکرد آن بپردازد. از اینرو سامسونگ می‌تواند پس از طراحی تراشه‌های خود، پیش از تولید آن‌ها به آنالیز این قطعات پرداخته و نقاط قوت و ضعف این محصولات را به طور دقیقی شناسایی کند. نرم افزار جدید خریداری شده‌ی سامسونگ که در زمینه‌ی اتوماسیون طراحی الکترونیکی فعالیت می‌کند، IC Compiler 2 نام دارد. گفته شده که با استفاده از این نرم افزار علاوه بر دریافت نتیجه‌ی بهتر پس از تولید، مراحل تولید تراشه هم تا 10 برابر سریع‌تر از روش‌های پیشین انجام خواهد شد. همچنین استفاده از این نرم افزار و لیتوگرافی 10 ناموتری منجر می‌شود که سیستم روی یک چیپ تولید شده از نظر مصرف انرژی فوق‌العاده بهره‌ورتر تولید شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، ظاهرا کمپانی سامسونگ قصد دارد که لیتوگرافی تولید تراشه‌ی 10 نانومتری خود را از سه ماه‌ی چهارم سال 2016 راه‌اندزی کرده و به مرحله‌ی بهره‌برداری گسترده برساند. در سوی دیگر کمپانی TSMC اعلام کرده بود که طی سه ماه سوم سال 2016 از لیتوگرافی 10 ناموتری استفاده می‌کند، اما با این وجود هنوز هیچ خبری از اقدامات این شرکت در راستای پیاده‌سازی فرآیند تولید تراشه‌ی 10 ناموتری نشده است.

سامسونگ پیش از این در پیاده‌سازی لیتوگرافی 16 و 14 نانومتری همواره از کمپانی رقیب خود یعنی TSMC پیشی گرفته بود و زودتر از این شرکت، فرآیند تولید 14 و 16 نانومتری را ارائه کرد. از اینرو احتمال شاهد وقوع داستانی مشابه برای لیتوگرافی 10 نانومتری نیز خواهیم بود. همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم، احتمال رسیدن این تکنولوزی به مرحله‌ی بهره‌برداری برای تولید تراشه‌ی A10 بسیار کم است، اما مطمئنا اپل در سال 2017 و به منظور تولید تراشه‌های A11 خود از این فرآیند تولید و تکنولوژی استفاده خواهد کرد. از اینرو اگر سامسونگ و اپل در سال 2016 وارد همکاری نشوند، بدون تردید در سال 2017 میلادی مجددا برای تولید تراشه‌ی A11 وارد همکاری خواهند شد.

منبع: phonearena

ارسال نظر