سامسونگ و پنل‌های AMOLED ؛ یکه‌تاز صنعت نمایشگرهای موبایل

مدتی پیش و درست در زمانی که کمپانی کره‌ای سامسونگ از نظر وضعیت مالی و کسب درآمدهای ناشی از فروش بخش گوشی‌های هوشمندش در یک بحران به سر می‌برد، یکی از تحلیلگران ارشد فعال در زمینه‌ی صنعت موبایل از یک اتفاق محتمل خبر داد.

سامسونگ و پنل‌های AMOLED ؛ یکه‌تاز صنعت نمایشگرهای موبایل

اتفاق مورد نظر این بود که این شرکت کره‌ای تا 5 سال آینده از فعالیت در عرصه‌ی طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند کناره‌گیری می‌کند! اما سامسونگ با برنامه‌ریزی‌های دقیق خود توانست به وضعیت ناخوشایند خویش سر و سامان ببخشد و مجددا درآمدهای ناشی از فرئش محصولات موبایلی خود را با افزایش چشمگیری مواجه سازد.

فعالیت در زمینه‌ی طراهی و تولید گوشی‌های هوشمند تنها زمینه‌ای نیست که سامسونگ به آن متکی شده باشد. این کمپانی کره‌ای در زمینه‌های متنوع دیگری نظیر تولید سیستم روی یک چیپ‌های (SoC) موبایلی، تولید تلویزیون‌های هوشمند باکیفیت، تولید انواع لوازم الکتریکی و خانگی و ... نیز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی داشته و در این زمینه‌ها نیز کاملا موفق عمل کرده است. یکی از زمینه‌هایی که سامسونگ همواره به آن توجه خاصی داشته و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در آن زمینه انجام داده، مربوط به صنعت طراحی و تولید صفحه نمایش‌های اختصاصی AMOLED این کمپانی است. ظاهرا عملکرد سامسونگ در این زمینه فوق‌العاده بوده و میزان استقبال شرکت‌های فعال در صنعت موبایل از صفحه نمایش‌های نوع AMOLED و Super AMOLED سامسونگ روز به روز در حال افزایش است.

1

بر اساس تازه‌ترین آمار به دست آمده، طی سه ماه‌ی سوم سال 2015 میلادی 79 میلیون پنل صفحه نمایش توسط سامسونگ به بازار عرضه شده و این آمار تقریبا دو برابر آماز سال گذشته است. ضمنا این میزان عرضه‌ی صفحه نمایش از سوی سامسونگ در سه ماه‌ی سوم سال 2015 نسبت به سه ماه دوم همین سال تا 35 درصد رشد را شامل شده است. در این بین گلکسی نوت 5 سامسونگ و ساعت هوشمند Gear S2 این کمپانی هم نقش اساسی در افزایش آمار عرضه‌ی صفحه نمایش‌های نوع AMOLED داشته‌اند، چرا که هر دوی این محصولات از نمایشگرهای این سبکی بهره می‌برند. این موضوع و گسترش میزان استقبال کمپانی‌های فعال در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند از نمایشگرهای AMOLED منجر شد که چیزی در حدود 18 درصد از کل 79 میلیون نسخه از نمایشگرهای عرضه‌ی شده‌ی سامسونگ را پنل‌های AMOLED تشکیل دهند.

با توجه به استقبال زیادی و جالب توجه‌ای که از پنل‌های AMOLED و Super AMOLED شده، انتظار می‌رود که طی سال‌های آینده شاهد رشد بیشتر درآمدهای سامسونگ در این زمینه باشیم. در این بین گفته شده که حتی شرکت اپل هم تصمیم دارد در سال 2018 میلادی آیفون‌های جدیدش را به پنل‌های AMOLED (البته نسخه‌های جدیدتر آن) مجهز سازد. بهره‌گیری کمپانی بزرگ اپل از نمایشگریهای اختصاصی شرکت سامسونگ بدون تردید به طرز چشمگیری منجر به افزایش درآمدهای این شرکت کره‌ای خواهد شد و سامسونگ را به یک کمپانی بی‌رقیب در صنعت نمایشگرهای موبایلی تبدیل خواهد کرد.

همچنین گفته شده که کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی هم قصد دارد در محصولات آینده‌ی خود از پنل‌های AMOLED سامسونگ استفاده کند. این شرکت استارت مربوط به این موضوع را با عرضه‌ی گوشی هوشمند One A9 خود زد، چرا که این محصول از صفحه نمایشی 5 اینچی و از نوع AMOLED بهره می‌برد. در این بین کمپانی‌های دیگری هم وجود دارند که از مشتریان آینده‌ی صفحه نمایش‌های AMOLED سامسونگ محسوب می‌شوند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به کمپانی جیونی (Gionee)، ویوو (Vivo) و UMi اشاره داشت. هم اکنون پرچمداران شرکت چینی ویوو یعنی دو گوشی هوشمند ویوو ایکس 6 و ویوو ایکس 6 پلاس از پنل‌های AMOLED بهره‌ می‌برند و نمایشگر به کار گرفته شده در گوشی هوشمند جیونی اس 6 و UMi Rome هم از نوع AMOLED است.

2

اما این پایان ماجرا و همکاری‌های سامسونگ با سایر شرکت‌ها به منظور تامین نمایشگرهای AMOLED مورد نیازشان محسوب نمی‌شود. به تازگی گفته شده شرکت بزرگ شیاومی هم قصد دارد بدین منظور با کمپانی کره‌ای سامسونگ وارد همکاری شده و گوشی‌های هوشمند و گجت‌های هوشمند آینده‌ی خود را به پنل‌های نمایشگر AMOLED مجهز سازد. گفته شده مه گوشی هوشمند Mi 5 این کمپانی از صفحه نمایش AMOLED بهره‌مند می‌شود. هوآوی هم از جمله دیگر کمپانی‌هایی است که در آینده‌ی نزدیگ به مشتریان ویژه‌ی پنل‌های نمایشگر AMOLED سامسونگ تبدیل می‌شود. بنا به اطلاعات به دست آمده، این شرکت چینی قصد دارد که گوشی هوشمند پی 9 خود را به نمایشگری از نوع AMOLED مجهز سازد. هم اکنون کمپانی سامسونگ 38.5 درصد از کل سهم بازار پنل‌های نمایشگر صنعت موبایل را به خود اختصاص داده است و از این نظر نسبت به همتای کره‌ای و رقیب خود یعنی ال‌جی به طرز چشمگیری پیشی گرفته است. سهم بازار ال‌جی هم اکنون در این زمینه چیزی در حدود 13.8 درصد از کل سهم بازارهای نمایشگرهای موبایلی است.

بنابراین با توجه به افزایش تقاضای صفحه نمایش‌های AMOLED انتظار می‌رود که سامسونگ در آینده‌ی نزدیک در این زمینه به موفقیت‌های شایان ملاحظه‌ای دست پیدا کند. اگرچه صفحه نمایش‌های AMOLED سامسونگ هم اکنون هم در صنعت موبایل یکه‌تاز بی چون و چرایی محسوب می‌شود، اما ظاهرا در آینده‌ی نزدیک میزان سود و درآمدها سامسونگ از این بخش به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. شاید این موضوع یکی از دلایلی باشد که سامسونگ به زودی از صنعت طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند کناره‌گیری کرده و تمرکز خود را بر روی تولید نمایشگرهای مورد نیاز سایر کمپانی‌ها معطوف کند!!

منبع: sammobile

ارسال نظر