مذاکرات جدی وزارت ارتباطات با شرکت سامسونگ

یکی از جنجالی ترین خبر های امروز تشکیل جلسات و اجرای مذاکرات جدی میان مسئولین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران ارشد شرکت سامسونگ الکترونیک است،با کلیک همراه باشید.

مذاکرات جدی وزارت ارتباطات با شرکت سامسونگ

به گزارش کلیک،با توجه به سفر ماه می رئیس جمهور کره جنوبی به ایران و نیز بازدید وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات از مقر اصلی شرکت سامسونگ امکان همکاری میان این وزارت خانه با این غول دنیای فناوری به منظور انتقال فناوری به ایران وجود دارد.

کشورمان به شکل بی سابقه ای در حال سرمایه گذاری بر روی پروژه های توسعه ای وزارت ارتباطات است به طوری که روند توسعه و گسترش زیر ساخت های ارتباطی کشورمان در چند سال اخیر سرعت بیشتری گرفته است و به طور مشخص فقط در ۳ سال گذشته پهنای باند اینترنت کشور با افزایش ۵۹۰ درصدی همراه بوده است و این افزایش نرخ در مورد اینترنت همراه گوشی های هوشمند به ۹۰۰ درصد می رسد.

با رواج به کار گیری گوشی های هوشمند توسط هم وطنانمان اپراتور های مخابراتی بیکار ننشستند و در این چند سال گذشته شاهد ارتقا اینترنت پر سرعت باند ۲٫۷۵G به ۳G و سپس به باند پر سرعت ۴G بوده ایم به طوری که امروز ایرانیان ساکن در پایتخت با استفاده از سرویس اینترنت همراه ایرانسل به اینترنتی با پهنای باند ۳۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند،البته وضعیت پهنای باند اینترنت همراه در مورد دو اپراتور مطرح دیگر به خوبی ایرانسل نیست و دلیل بازدید مدیر عامل اپراتورهای مخابراتی رایتل و همراه اول از مقر اصلی شرکت سامسونگ نیز به همین دلیل بوده است.

به احتمال زیاد دو اپراتور رایتل و نیز همراه اول تجهیزات فنی و فناوری لازم برای ارتقا پهنای باند اینترنت همراه خود را ندارند و به دلیل نیاز به حفظ رقابت خود با ایرانسل به همکاری با شرکت سامسونگ روی آورده اند،البته ناگفته نماند که ایرانسل به دلیل وابستگی خود به شرکت MTN که یکی از اپراتور های مخابراتی چند ملیتی و فعال در چندین کشور جهان است به سطح فناوری بالاتری دسترسی دارد و دلیل اینکه مدیران ایرانسل در سفر به سئول در کنار هیئت مدیره دو اپراتور دیگر نبودند هم همین موضوع است.

یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی رایتل و همراه اول در این چند سال اخیر موضوع تحریم های بین المللی علیه کشورمان بوده است،اما حالا که ایرانسل قدم بعدی را در مسیر ارتقاء پهنای باند سرویس اینترنت همراه خود برداشته دیگر بهانه ای برای تعلل وجود ندارد و با توجه به بازار گرم گوشی های هوشمند در ایران و وجود ۷۷٫۶ میلیون عدد سیم کارت فعال در کشورمان بازار قطعا به کم کاری رایتل و همراه اول در رقابت با ایرانسل عکس العملی منفی نشان خواهد داد و دلیل تکاپوی این دو اپراتور برای همکاری با شرکت هایی همچون سامسونگ نیز همین است.

همانطور که می دانیم شرکت سامسونگ یکی از غول های فناوری فعال در عصر امروزی است که گستره فعالیتش انتهایی ندارد،از تولید وسایل خانه گرفته تا موبایل و تبلت و حتی شرکت های بیمه،بخش های اصلی شرکت سامسونگ عبارت اند از:

  • Samsung Electronics
  • Samsung C&T Corporation
  • Samsung Heavy Industries
  • Samsung SDS (Samsung Data Systems)
  • Samsung Life Insurance
  • Samsung Fire & Marine Insurance
    Cheil Worldwide (a marketing company)

بنا به آمار نشریه Forbes دومین شرکت فعال در عرصه فناوری و بعد از شرکت اپل به عنوان اولین فعال این عرصه شرکت سامسونگ است که تنها در سال ۲۰۱۶ و تا به اینجای کار درآمدی ۱۷۷ میلیارد دلاری را از آن خود کرد که ۱۶٫۵ میلیارد دلار از آن سود خالص این شرکت عنوان می شود،دارایی این غول کره ای ۲۰۶٫۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود و کارشناسان اقتصادی ارزش کلی سهام آن را معادل ۲۱۶ میلیارد دلار محاسبه کرده اند،به دلیل همین موفقیت جهانی شرکت سامسونگ است که اپراتور های مخابراتی کشورمان مشتاق به همکاری با این مجموعه هستند،البته بازار ایران هم می تواند برای سامسونگ منافع مالی زیادی را به دنبال بیاورد.

می توان با اطمینان گفت که تقریبا همه شهروندان ایرانی حداقل از یکی از محصولات سامسونگ استفاده می کنند که این محصول می تواند یک گوشی هوشمند،لوازم خانه،پرینتر و ..... باشد،شرکت سامسونگ گستره وسیعی از گوشی های هوشمند را تولید می کند،از ضعیف ترین و ابتدایی ترین آنها تا پرچمدارانی که می توانند عرصه را بر محصولات اهالی کوپرتینو تنگ کنند،دلیل تصاحب سهم ۵۱٫۸ درصدی شرکت سامسونگ از بازار فروش گوشی های هوشمند بازار ایران هم تعداد انتخاب های زیادی است که به مشتریان می دهد.

طبق آمار رسمی سایت کافه بازار ۵۸٫۱ درصد از گجت هایی که کاربران از طریق آنها از اپلیکیشن مجبوب این سایت استفاده می کنند مربوط به برند سامسونگ هستند و گفته می شود که امروز تعداد گوشی های سامسونگ مورد استفاده توسط کاربران ایرانی داخل کشور از مرز ۱۵ میلیون گجت کذشته است،نکته جالب اینجاست که با وجود این سهم عظیم از بازار گوشی های هوشمند کشور و نیز اطمینانی که مشتریان ایرانی به محصولات این شرکت دارند،سامسونگ هیچ گونه فعالیت رسمی و فنی ای در خاک کشور ایران ندارد و ارتباط رسمی این شرکت کره ای با کشورمان به تاسیس چند نمایندگی فروش محدود شده است که البته همین ارتباط نیز با وجود واسطه گری مقر رسمی سامسونگ در دوبی محقق شده است.

ایران قصد دارد تا از مذاکرات جدی ای که با مدیران ارشد شرکت سامسونگ در جریان است نتیجه ای پر منفعت بگیرد و نتیجه این مذاکرات می تواند به تبدیل شدن کشورمان به یکی از بزرگترین مقر های این شرکت در خاور میانه بدل گردد که نه تنها در قسمت فروش بلکه در حوزه تولید برخی از محصولات سامسونگ نیز بتواند فعالیت هایی را انجام دهد،هم اکنون بیشتر محصولات شرکت سامسونگ از دسته بندی گوشی های هوشمند در داخل خاک کشور ویتنام تولید می شوند و در صورت عقد قرارداد میان طرفین شاید شاهد تاسیس یک شرکت مشترک میان ایران و کره جنوبی واقع در خاک ایران باشیم.

البته موانعی نیز بر سر ایجاد یک پروژه مشترک میان ایران و سامسونگ وجود دارد،سامسونگ نیازمند شفاف سازی ایران در مورد اطلاعات بازار است،مدیران سامسونگ پیش از سرمایه گذاری در صنعت ایران در مورد دسترسی به اطلاعات بازار این کشور اعلام نیاز کرده اند و بدون این اطلاعات تصمیم برای سامسونگ سخت خواهد شد.

در برهه زمانی فعلی مسئولین کشورمان بیشتر توجه خود را بر روی سرمایه گذاری و نیر ایجاد یک شراکت کاری در توسعه زیر ساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور معطوف کرده اند و اولین هدف از مذاکرات با مسئولین سامسونگ نیز تحقق همین موضوع است.

نیما ترابی یکی از مشاورین ارشد شرکت سامسونگ در حوزه استراتژی بازار در این باره می گوید:شرکت سامسونگ در حال حاضر به فناوری های سطح بالایی دسترسی دارد و همکاری ایران با این شرکت منافع زیادی را برای ایران به همراه خواهد داشت؛اگر خوش بینانه به موضوع نگاه کنیم مذاکرات بین دو طرف نهایتا می تواند قرار دادی را در پی داشته باشد که حتی شاید منجر به تاسیس خط تولیدی از شرکت سامسونگ در خاک ایران گردد.

سامسونگ با وجود تحریم های مالی ای که از طرف آمریکا برای کشورمان وضع شده اند پتانسیل بالایی را برای همکاری با ایران دارد و از طرف دیگر بازار ایران هم یک موقعیت استثنایی برای شرکت هایی همچون سامسونگ است تنها سوال باقی مانده این است که چه کسی زودتر با ایران به توافق می رسد؛سامسونگ؟اپل؟ و یا هر شرکت فعال در حوزه فناوری دیگری که به دنبال گسترش جهانی برند خود است.

ارسال نظر