نقد و بررسی گوشی گلکسی A5 2017

طراحی زیبا، فریم فلزی، نمایشگر عالی و سخت افزار مناسب، قسمتی از توانایی های گوشی های سری A سامسونگ می باشند که در سه مدل A3،A5،A7 تولید شده اند. در ادامه به بررسی اختصاصی گلکسی A5 نسخه ۲۰۱۷ که توسط دفتر سامسونگ در ایران در اختیار کلیک قرار داده شده است، می پردازیم.

نقد و بررسی گوشی گلکسی A5 2017

کلیک - سامسونگ گلکسی A5 ۲۰۱۷ دارای تغییرات مختلفی نسبت به نسل قبلی است که از آن جمله می توان به طراحی این گوشی اشاره کرد که بسیار شکیل تر شده و از طرفی شباهت زیادی نیز به گوشی سامسونگ گلکسیS7 دارد. در این گوشی همانند نسل قبلی از فریم فلزی استفاده شده است. البته همان طور که گفته شد تفاوت هایی در طراحی آن نیز به چشم می خورد. جدیدترین نسخه‌ گلکسی A5 در رنگ‌های مشکی، آبی، صورتی و طلایی برای سلیقه های مختلف عرضه می‌شود. از دیگر نکاتی که در طراحی این گوشی دیده می شود استفاده از لبه های گرد در صفحه نمایش و بخش پشتی آن است. این خلاقیت باعث شده تا تجربه استفاده و در دست گرفتن این گوشی لذت بخش تر از پیش شود.

گلکسی A5 2017

دوربین عقب استفاده شده در A5 همانند دیگر محصولات میان رده سامسونگ به فلشی از نوع LED مجهز شده است که به همراه دریچه‌ی دیافراگم f1/9، این دوربین در ثبت تصاویر روشن و شفاف در نور کم به شما کمک می کند . مقایسه این دوربین میان رده با برادران بزرگتر خود کمی دور از انصاف است و کیفیت تصاویر ثبت‌ شده با این دوربین را باید با هم رده‌های خودش مقایسه نمود. سرعت فوکوس دوربین نیز به عنوان یک میان رده عملکرد خوبی دارد و نمی تواند تصاویری در حد و اندازه‌های S7 یا حتی S6 ثبت کند.

گلکسی A5 2017

دوربین استفاده شده در A5 ، بر خلاف نسل پیشین خود از قاب پشتی بیرون نزده است، شاید گوشی ضخیم تر شده باشد اما این ضخامت هنگام در دست گرفتن آن قابل چشم پوشی است. ظرفیت باتری فقط در حدود ۱۰۰ میلی‌آمپر افزایش پیدا کرده است. باتری ۳۰۰۰ میلی ‌آمپر A5 با توجه به تراشه‌ی ۱۴ نانومتری و صفحه ‌نمایش کم‌ مصرف این گوشی، مدت زمانی در حدود یک روز و نیم استفاده‌ی ترکیبی را پشتیبانی می کند. شایان ذکر است سامسونگ گلکسی A5 ۲۰۱۷ با بهره‌گیری از استاندارد IP68 ، تا عمق ۱٫۵ متری ضدآب است. بنابراین آب برای خلاقیت و رویاپردازی شما محدودیتی ایجاد نخواهد کرد. وزن گوشی هم در مقایسه با نسل قبلی تفاوتی نکرده و همان حدود ۱۵۵ گرم باقی‌ مانده است. در سامسونگ گلکسی A5 ۲۰۱۷ اسپیکر اصلی از پایین به سمت راست و بالای کلید روشن/خاموش گوشی منتقل شده است و شیار سیم‌کارت دوم و کارت حافظه‌ی Micro SD در کنار میکروفون حذف نویز محیط در حاشیه بالای فریم قرار دارد. هم چنین درگاه USB نوع C، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و میکروفون نیز در بخش پایینی فریم قرار گرفته‌اند. این ویژگی طراحی تجربه بهتری را در شنیدن صدا به همراه خواهد داشت.

هم چنین لبه ‌های قاب پشت گوشی تا جای ممکن به شکل منحنی طراحی‌ شده‌اند تا نه تنها به کنترل ساده‌تر گوشی کمک کنند بلکه زیبایی چشم‌نوازی را نیز به این گوشی هوشمند بخشیده اند. به طوری که هر کاربری با در دست گرفتن آن به این موضوع پی خواهد برد. نمای رو به روی گوشی همان ترکیب همیشگی سامسونگ را به همراه دارد.

گلکسی A5 2017

سامسونگ A5 به پردازنده ‌هشت هسته‌ای اکسینوس ۷۸۸۰ در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T830MP2 مجهز شده است. این پردازنده از هشت هسته‌‌‌ی Cortex A-53 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز بهره می‌برد. اکسینوس ۷۸۸۰ تقریبا عملکردی مشابه پردازنده اسنپدراگون ۶۲۵ دارد.

گوشی A5 طیف خاصی از خریداران را مد نظر قرار داده و بنابراین پردازنده آن یک پله ضعیف‌تر از پردازنده S7 است با این حال A5 توانایی اجرا کردن هر عملیاتی را که مدنظر شما باشد، ارائه می‌دهد. پردازنده‌ هشت هسته‌ ای در کنار سه گیگابایت رم،همه‌ اپلیکیشن ها و بازی‌های موجود را به‌ راحتی اجرا می‌کند ولی شاید لگ کمی در اجرای بعضی بازی‌های با گرافیک بالا داشته باشید.

در کنار این پردازنده قدرتمند، ۳۲ گیگابایت حافظه‌ داخلی هم برای این گوشی در نظر گرفته‌ شده است. حافظه A5 می تواند به کمک کارت حافظه جانبی micro sd تا ۲۵۶ گیگابایت دیگر نیز افزایش یابد . گوشی A5 در مقایسه با S7 قابلیت های جدید دیگری هم دارد و همان طور که پیش تر گفته شد به درگاه USB Type C مجهز شده تا بتواند با سرعت بیشتری شارژ شود. گوشی سامسون گلکسی A5 به رادیو مجهز شده است اما فاقد درگاه OTG است.

شرکت سامسونگ گلکسی A5 را با همان اندروید مارشمالو ۶ عرضه کرده است این در حالی است که بسیاری از گوشی‌هایی که در اوایل سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شده‌اند از اندروید نوقا ۷ استفاده می‌کنند. از رو این ما امیدواریم شاهد دریافت آپدیت جدید از طرف سامسونگ برای این گوشی باشیم . رابط کاربری هم تقریبا مشابه نسخه‌ های قبلی می باشد.

صفحه نمایش گوشی با نسخه قبلی آن هیچ تفاوتی نکرده است و هم چنان با اندازه‌ی ۵٫۲ اینچی و تراکم ppi 424 AMOLED می باشد. صفحه ‌نمایش گلکسی A5 سامسونگ ۷۲ درصد از پنل گوشی را تشکیل می‌ دهد و لبه ها در بخش‌ های کناری نمایشگر بسیار باریک است و بیشتر فضاهای موجود مربوط به بخش‌ های بالا و پایین است. مورد جالب دیگری که می توان اشاره ای به آن داشت قابلیت Always-On‌ نمایشگر گلکسی A5 است. بدین ترتیب می‌توانید از جدید‌ترین اعلان‌ها بدون نیاز به روشن کردن نمایشگر، مطلع شوید. سامسونگ در نسخه ۲۰۱۷ گلکسی A5 از همان ترکیب کلید‌های همیشگی خود استفاده کرده است. در صورتی که سامسونگ از کلید‌های ناوبری روی نمایشگر بهره ببرد، می‌تواند به شکل قابل‌ ملاحظه‌ای نسبت نمایشگر به پنل جلوی گوشی خود را افزایش دهد. با این حال طراحی A5 جدید به ‌خوبی انجام گرفته است و کنترل و ناوبری گوشی حتی برای دست‌های کوچک به‌ خوبی انجام می‌ شود.

گلکسی A5 2017

در بخش دوربین سلفی، گلکسی A5 نسخه‌ی ۲۰۱۷ خبرخوشی را برای شما به همراه دارد. سامسونگ در این بخش از سنسور قدرتمند ۱۶ مگاپیکسلی استفاده کرده است تا علاقه‌مندان به تصاویر سلفی را به گوشی میان‌رده خود جلب کند. قبل از این سایر شرکت‌ها از سنسور‌هایی با رزولوشن بالا و کیفیت نه‌چندان مناسب در بخش سلفی استفاده کرده بودند. اما تصاویر سلفی نسل جدید A5 در حد بالایی قرار دارند. با این حال موردی که می بایست به آن واقف بود این است که سوژه‌های فوکوس شده با جزئیات بالایی ثبت می‌شوند اما محیط پس‌زمینه، با افزایش فاصله با سوژه‌های اصلی، به شکل قابل توجهی کیفیت خود را از دست می‌دهد. چون از عمق میدان دید این دوربین خارج شده اند و فوکوس ثابت این دوربین توانایی فوکوس در فواصل دیگری را ندارد.

هم چنین در شرایط نوری کم، تصاویر افت محسوسی خواهند داشت و نویز در آن‌ها به وجود می‌آید ،اما با این حال خروجی تصاویر به‌خصوص سوژه‌های در فوکوس هم در سطح کیفی مناسبی قرار دارد.

جمع‌بندی

نسخه‌ی ۲۰۱۷ گلکسی A5 سامسونگ، گوشی توانایی است که می تواند تمامی نیاز‌های کاربران را تأمین کند. صفحه نمایش این محصول به لطف فناوری بکار رفته در آن، دارای رنگ های جذابی است. علاوه بر این یک پردازنده با عملکرد خوب و هم چنین یک باتری با شارژدهی مناسب از دیگر مشخصه های اصلی این گوشی میان رده است. خالی از لطف نیست که اشاره ای هم به کیفیت ساخت خوب و جنس بدنه گلکسی A5 2017 کنیم که شما را راضی به خرید این محصول حتی با قیمتی بالاتر از محصولات مشابه در دیگر برند ها می کند.

در ادامه می‌ توانید نتایج بنچمارک ‌های انجام ‌شده روی گوشی را مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
تلفن / تبلت AnTutu 6 ۳DMark

IceStorm

PCMark

W2.0 Overall

Web Browsing /

Geekbench 4

Single / Multi

GFX Bench

Manhaten 3.1 1440p

Onscreen /

GFX Bench

Car Chase

Offscreenn/

GFX Bench

T-Rex

OffScreen/

Vellamo

Browser /

Metal

CF Bench

v1.3

Samsung Glaxy A5 2017 ۵۹۹۴۹ ۱۳۴۰۶ ۳۷۸۳ ۷۶۶

۳۹۴۷

۴٫۹

۹٫۰

۵٫۲

۵٫۲

۲۷

۳۴

۳۳۱۰

۱۲۶۶

۵۸,۲۸۴
Redmi 4 Prime ۶۳۴۵۸ ۱۵,۶۸۷ ۴,۲۴۶

۴,۱۸۹

۸۳۵

۳,۱۲۵

۳٫۶FPS

۶٫۱FPS

۲٫۳FPS

۲٫۴FPS

۸٫۹FPS

۱۶٫۳FPS

۴۳۵۲

۳۴۲۵

۶۶,۳۴۹
Galaxy J7 Prime ۴۰,۱۵۳ ۵,۰۴۷ ۳,۱۲۴

۳,۰۳۸

۶۵۴

۲,۳۱۹

۲٫۳FPS

۴٫۹FPS

۱٫۸FPS

۱٫۸FPS

۷٫۲FPS

۱۲FPS

۲,۵۷۸

۱,۱۴۵

۳۱,۳۷۹
Huawei Honor 8 ۸۸,۷۳۹ ۱۷,۹۳۹ ۴۹۱۶

۲۹۵۲

۷۵۲۵۰
Huawei Nova Plus ۶۲۵۰۸ ۱۴۰۲۴ ۳۲۰۶

۱۴۳۴

۹۳۴۰۴
Xperia XA Ultra ۴۹۰۹۶ ۱۱۱۲۴ ۳۳۲۴

۱۱۷۹

۵۹۱۶۳
Huawei P9 Lite ۵۳۰۴۱ ۱۱۸۰۸ ۳۳۶۸

۱۴۳۶

۶۲۷۱۰
Galaxy C5 ۴۸۱۰۲ ۱۱۳۴۵ ۳۲۵۸

۱۲۶۹

۲۸۹۶۹
Neffos C5 Max ۳۶۵۹۵ ۶۷۷۲ ۲۶۴۲

۱۰۶۸

۴۳۳۲۴
Moto G4 Plus ۴۷۲۸۶ ۱۱۵۸۹ ۳۳۲۵

۱۲۶۵

۲۹۶۸۹
Galaxy A9 2016 ۶۳۵۸۹ ۱۷۲۳۵ ۳۰۴۵

۱۷۵۸

۴۲۵۸۹

ارسال نظر