قدرت گلکسی نوت ۷ با اسنپ دراگون ۸۲۰ بیشتر است یا اگزینوس ۸۸۹۰ ؟

کدام مدل از گلکسی نوت ۷ قدرت بیشتری دارد؟ اگر شما نیز برای خریدن گوشی گلکسی نوت ۷ دچار شک شده اید و نمی دانید نسخه اسنپ دراگونی آن را بخرید یا نسخه اگزینوسی آن را تهیه کنید، با بررسی ما همراه شوید.

قدرت گلکسی نوت ۷ با اسنپ دراگون ۸۲۰ بیشتر است یا اگزینوس ۸۸۹۰ ؟

کلیک - سرانجام مدتی پیش، سامسونگ گوشی Galaxy Note 7 را روانه بازار کرد و مثل همیشه این دستگاه جزو بهترین و کارا ترین فبلت های اندرویدی است که شما می توانید خرید کنید. اگر چه سامسونگ بر خلاف وان پلاس ۳ حجم عظیمی از رم را در دستگاه خود به کار نگرفته است، ولی باز هم نوت ۷ جزو قدرتمند ترین گوشی های هوشمند موجود در بازار محسوب می شود.

اگر شما با گوشی های هوشمند پرچمدار سامسونگ آشنا باشید، می دانید که این شرکت پرچمدار های خود را در دو نوع متفاوت وارد بازار می کند. سامسونگ یک مدل از دستگاه خود را با تراشه ساخته شده توسط کوالکام عرضه می کند که معمولا برای بازار کشور آمریکا در نظر گرفته شده است. مدل دیگر نیز با تراشه ساخت خود سامسونگ به نام اگزیوس عرضه می شود که در سایر نقاط جهان به فروش می رسد. در مورد نوت ۷ نیز این قضیه صادق بوده و هم اکنون مدلی با اسنپ دراگون ۸۲۰ در آمریکا و مدل دیگری با اگزینوس ۸۸۹۰ در سایر نقاط دنیا به عرصه فروش گذاشته شده است. همچنین گوشی های Galaxy S7 و S7 edge نیز که اوایل سال جاری عرضه شد، از قاعده مشابهی پیروی می کرد و آن ها دارای دو تراشه متفاوت بودند.

شاید برایتان جالب باشید که بدانید، کوالکام تراشه اسنپ دراگون ۸۲۰ را با همکاری سامسونگ ساخته است و می توان گفت که سامسونگ، خود بخشی از این پردازنده را تولید نموده است. ولی معنی این کار این نیست که تراشه اسنپ دارگون ۸۲۰ یک کپی از اگزینوس ۸۸۹۰ باشد. در این جا قصد داریم تفاوت های این دو پردازنده به کار گرفته شده در گوشی گلکسی نوت ۷ را بررسی نماییم.

exynos-vs-snapdragon

یک پردازنده ۴ هسته ای در مقابل پردازنده ۸ هسته ای؟! بله همینطور است. مشخصا سامسونگ برای این که بتواند مشتریان را به خرید یک گوشی که پردازنده نه چندان معروف ساخت خودش در آن به کار رفته است ترغیب کند، باید اختلاف چشمگیری را از نظر عملکرد با مدل دیگری که از اسنپ دارگون نام آشنا استفاده می کند، به وجود بیاورد. حال ممکن است شما بپرسید که آیا واقعا در عملکرد این دو پردازنده تفاوت چشمگیری وجود دارد یا خیر.

نگران نباشید، ما به این سوال شما نیز پاسخ خواهیم داد. ما با استفاده از هر دو مدل گلکسی نوت ۷ بنچمارک هایی را ثبت کرده ایم. ما تمامی تست ها را سه بار پیاپی انجام داده ایم و میانگین امتیازات به دست آمده را در زیر برای شما قرار خواهیم داد. نتایج به این شرح بود:

آزمایش های مختلف با نتایج مختلف

بدون شک هر دو تراشه جزو پرقدرت ترین مدل های موجود در بازار امروز هستند و ما نیز از هر دو امتیازات بالایی را انتظار داشتیم. اما چیزی که ما انتظار نداشتیم، تفاوت چشمگیر بین نتایج AnTuTu و Vellamo بود. در تست های سنگین بنچمارک گرفته شده از پردازنده با هر دو ابزار AnTuTu و Vellamo قطعا اسنپ دراگون ۸۲۰ بر اگزینوس ۸۸۹۰ برتری دارد. اگر چه در هنگام استفاده از Vellamo Browser و JetStream ما شاهد قدرت بی نظیر اگزینوس و عملکرد بسیار بهتر آن در زمینه وب گردی نسبت به اسنپ دارگون هستیم.

در مرحله بعد نوبت به تست های فشرده گرافیکی می رسد، و این بار نیز شکاف بسیار بزرگی بین نتایج به دست آمده توسط GFXBench و Manhattan وجود دارد. امتیاز عملکرد تراشه اسنپ دارگون ۸۲۰ که از پردازنده گرافیکی Adreno 530 استفاده می کند، تقریبا دو برابر بیشتر از امتیازی بود که توسط اگزینوس ۸۸۹۰ و پردازنده گرافیکی Mali-T880 آن به دست آمد. البته در تست های T-Rex هر دو پردازنده در زمینه FPS عملکرد تقریبا مشابه و یکنواختی را داشته و عدد ۵۳ فریم بر ثانیه را ارائه می کنند که بسیار مناسب است.

Note-7-SD820-vs-Exynos-8890-2

قبل از این که پیروز نهایی این رقابت را اعلام کنیم، قصد داریم عملکرد کلی دو پردازنده را با استفاده از ابزار بنچمارک گیری Basemark OS II اندازه گیری کنیم. در این بخش هر دو گوشی دارای عملکرد تقریبا یکسانی هستند، هر چند به نظر می رسد که نسخه اگزینوسی عملکرد نسبتا بهتری داشته باشد. در پایان ما از تست Geekbench 3 استفاده کردیم که عملکرد پردازنده را به صورت تک هسته ای و چند هسته ای محاسبه می کند. در این بخش پردازنده اگزینوس ۸۸۹۰ پیروز میدان است. اگر چه هر دو پردازنده در تست پردازش تک هسته ای امتیاز برابری را کسب می کنند، ولی اگزینوس ۸۸۹۰ با ۸ هسته خود در پردازش چند هسته ای، حدود ۱۲۰۰ امتیاز از اسنپ دراگون ۸۲۰ بالاتر است که آن را در این رقابت پیروز می کند.

Note-7-SD820-vs-Exynos-8890-1

پیروز نهایی کدام است؟

شما چه مدل اسنپ دراگون ۸۲۰ گلکسی ۷ را تهیه کنید و چه مدل اگزینوسی آن را خریداری نمایید، با یک گوشی هوشمند قدرتمند و بی رقیب رو به رو خواهید شد. اگر ما مجبور باشیم یکی از این دو پردازنده را برنده اعلام کنیم، باید بگوییم که احتمالا اسنپ دراگون ۸۲۰ در زمینه پردازش گرافیکی خروجی مناسب تری داشته و طبق نتایج بنچمارک بالا عملکرد آن بهتر است. اما اگزینوس ۸۸۹۰ در کارهای روزانه و معمول مثل: مرور وب، بازکردن اپلیکیشن های خاص و یا حتی مالتی تسکینگ (چند وظیفگی) با سرعت بیشتری عمل می کند.

در پایان می توان گفت که تفاوت عملکرد بین این دو مدل در استفاده واقعی آن قدر زیاد نیست که برای داشتن دیگری خواب از چشمانتان برود. البته هنوز یک سوال مهم دیگر در مورد عمر باتری و شارژ دهی هر کدام از این دو مدل گوشی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال نظر