مقایسه عملکرد نسخه اگزینوسی و اسنپدراگونی گلکسی S7؛ اسنپدراگون ۸۲۰ برتر از اگزینوس ۸۸۹۰؟

شاید بسیاری از شما تصور داشته باشید که نسخه اگزینوسی گوشی گلکسی S7 سامسونگ نسبت به نسخه اسنپدراگونی آن به مراتب ضعیف‌تر عمل می‌کند. اگر تصوری این چنینی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید.

مقایسه عملکرد نسخه اگزینوسی و اسنپدراگونی گلکسی S7؛ اسنپدراگون ۸۲۰ برتر از اگزینوس ۸۸۹۰؟

همانگونه که می‌دانید سامسونگ در جریان کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۱۶ یا همان رویداد MWC 2016 رسما پرچمداران جدیدش یعنی دو گوشی هوشمند گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge را معرفی کرد. این دو گوشی بدون تردید هم اکنون از قدرتمندترین و با کیفیت‌ترین محصولات اندرویدی هستند که می‌توانید نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید. در این بین یکی از مواردی که منجر به نگرانی بسیاری از افراد شده، مربوط به عرضه این محصولات در دو نسخه متنوع است!

سامسونگ سال گذشته به دلیل مشکلات عملکردی ایجاد شده در سیستم روی چیپ (SoC) اسنپدراگون ۸۰ کوالکام ترجیح داد که پرچمدارانش را از نظر تراشه تنها در یک نسخه و مجهز به سیستم روی چیپ اگزینوس ۷۴۲۰ روانه بازار کند. اما امسال کوالکام با تدابیر دقیقی جدیدترین سیستم روی چیپ خود یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ را معرفی کرد. این تراشه از نظر قابلیت‌های پردازشی و قدرت عملکرد بی‌نظیر بوده و به واقع می‌توانیم مدعی شویم که در حال حاضر قدرتمندترین سیستم روی چیپ موجود در بازار است. بنابراین سامسونگ تصمیم گرفت که در سال ۲۰۱۶ پرچمداران جدیدش را از نظر تراشه در دو نسخه مختلف عرضه کند. این استراتژی عملکرد پیش از این هم توسط سامسونگ به کار گرفته می‌شد. بنابراین دو گوشی هوشمند گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge سامسونگ از نظر تراشه در دو نسخه اگزینوسی و اسنپدراگونی عرضه می‌شوند.

نسخه اسنپدراگونی این دو گوشی از تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ بهره‌ می‌برد. اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام تراشه‎‌ای ۶۴ بیتی و متشکل از یک پردازنده مرکزی قدرتمند چهار هسته‌ای است. هسته‌های پردازشگر این تراشه با طور اختصاصی توسط شرکت کوالکام طراحی و ساخته شده‌اند و اصطلاحا Kyro نام دارند. این تراشه طی فرآیند تولید یا اصطلاحا لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته شده است. دو هسته پردازشگر این تراشه فرکانس کاری ۱٫۵۹ گیگاهرتزی داشته و دو هسته دیگر آن فرکانس کاری ۲٫۱۵ گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ هم فوق‌العاده قدرتمند است. این پردازنده آدرنو ۵۳۰ نام دارد.

۱

در سمت مقابل نسخه اگزینوسی دو پرچمدار جدید سامسونگ از تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ بهره‌مند می‌شوند. سیستم روی چیپ اگزینوس ۸۸۹۰ جدیدترین تراشه تولید شده داخلی خود شرکت سامسونگ است که به شیوه بسیار دقیقی طراحی شده است. این تراشه مانند اسنپدراگون ۸۲۰ طی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید شده و پردازنده مرکزی آن هشت هسته‌ای است. چهار هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex A53 با فرکانس کاری ۱٫۵ گیگاهرتز بوده و چهار هسته دیگر آن هسته‌های پردازشگر اختصاصی سامسونگ با نام M1 هستند که فرکانس کاری ماکسیمم ۲٫۶ گیگاهرتزی را به همراه دارند. پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در این سیستم روی چیپ هم پردازنده Mali-T880MP12 است.

حال که پرچمداران جدید سامسونگ از نظر سیستم روی چیپ در دو نسخه مختلف عرضه می‌شوند، نگرانی خاصی در بین کاربران ایجاد شده است. بدون تردید تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ تا حدی نسبت به تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ قدرتمندتر خواهد بود، اما به نظر شما تفاوت قدرت عملکرد این دو تراشه تا چه اندازه است؟ آیا نسخه اسنپدراگونی گوشی گلکسی S7 در تمامی شرایط و بنچمارک‌های مختلف نسبت به نسخه اگزینوسی این گوشی برتری داشته و عملکرد مناسب‌تری دارد؟ برای درک این موضوع باید بنچمارک‌های مختلف و متنوعی را بر روی این دو نسخه از پرچمداران سال ۲۰۱۶ سامسونگ اعمال کنیم و نهایتا نتایج به دست آمده را با یکدیگر مقایسه نماییم.

به منظور درک این موضوع ما ۹ بنچمارک حیاتی و حائز اهمیت را در شرایط کاملا یکسانی برای دو نسخه اگزینوسی و اسنپدراگون گوشی گلکسی S7 پیاده‌سازی کردیم. تمامی بنچمارک‌های اعمالی در شرایط کاملا یکسانی اعمال شده‌اند و به منظور دستیابی به نتیجه‌ای دقیق‌تر ما هر یک از بنچمارک‌های مد نظر را سه مرتبه بر روی هر گوشی اعمال کردیم و نهایتا میانگین سه امتیاز به دست آمده توسط آن‌ها را به عنوان امتیاز اصلی در هر بخش انتخاب کردیم. البته باید اشاره کنیم که امتیازهای کسب شده در هر یک از سه مرحله از اعمال بنچمارک‌های بسیار نزدیک به هم بوده و این موضوع تأییدی مبنی بر دقیق بودن شرایط اعمال بنچمارک محسوب می‌شود. نتایج به دست آمده از ۹ بنچمارک اصلی و حائز اهمیت اعمال شده بر روی دو نسخه از گوشی گلکسی S7 سامسونگ را در بخش زیر مشاهده می‌کنید. در ادامه به تحلیل نتایج به دست آمده می‌پردازیم.

۲

همانطور که مشاهده می‌کنید، نه تنها عملکرد نسخه اگزینوسی گوشی گلکسی S7 ضعف فاحشی نسبت به عملکرد نسخه اسنپدراگونی آن نداشته، بلکه در بسیاری از جنبه‌ها به مراتب عملکرد بهتری نیز از خود نشان داده است. مشاهده می‌کنید که در بنچمارک AnTuTu نسخه اسنپدراگونی گوشی گلکسی S7 تا حد ناچیزی نسب به نسخه اگزینوسی آن بهتر عمل کرده است. همچنین در بنچمارک Vellamo Metal نیز این موضوع قابل مشاهده است. اما در بنچمارک Vellamo Browser که مربوط به سنجش عملکرد پردازنده در شرایط وبگردی می‌شود، نسخه اگزینوسی گوشی گلکسی S7 نسبت به نسخه اسنپدراگونی آن عملکرد بهتری را به ثبت رسانده است. همچنین در بنچمارک Sunspider هم این موضوع به شکل محسوسی قابل مشاهده است. همانگونه که می‌بینید عملکرد نسخه اگزینوسی گوشی گلکسی S7 سامسونگ در بنچمارک Sunspider تقریبا دو برابر سریع‌تر از عملکرد نسخه اسنپدراگونی آن بوده است که این امر به واقع جالب توجه محسوب می‌شود.

اما متأسفانه در بنچمارک گرافیکی سنگین GFXBench Manhattan ES 3.0 عملکرد ضعیف‌تر نسخه اگزینوسی گوشی گلکسی S7 قابل مشاهده است. البته باید اشاره کنیم که عملکرد این گوشی در این زمینه ضعیف محسوب نمی‌شود، اما پردازنده گرافیکی تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ (آدرنو ۵۳۰) پردازنده‌ای فوق‌العاده قدرتمند بوده و پیش بینی هم می‌شد که در زمینه پردازش گرافیکی به مراتب بهتر از پردازنده Mali-T880MP12 به کار گرفته شده در سیستم روی چیپ اگزینوس ۸۸۹۰ عمل کند. با این وجود در بنچمارک گرافیکی GTFXBench T-Rex ES 2.0 هر دو نسخه از گوشی گلکسی S7 امتیازی مشابه را به ثبت رسانده‌اند. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی باید اعتراف کنیم که نسخه اگزینوسی گوشی هوشمند گلکسی S7 در بنچمارک‌های مربوط به پردازنده گرافیکی دستگاه نیز فوق‌العاده عمل کرده است.

در شرایط تک هسته‌ای بنچمارک GeekBench هم نسخه اسنپدراگونی گوشی هوشمند گلکسی S7 نسبت به نسخه اگزینوسی آن بهتر عمل کرده و هیچ جای تعجبی هم در این زمینه وجود ندارد. اما در وضعیت چند هسته‌ای همین بنچمارک، نسخه اگزینوسی این گوشی به مراتب قدرتمندتر از نسخه اسنپدراگون آن عمل کرده است. تفاوت عملکرد مابین این دو نسخه از گوشی گلکسی S7 در بنچمارک Basemark OS II هم چندان زیاد نبوده، اما در هر حال نسخه اسنپدراگون گلکسی S7 برتری ناچیزی نسبت به نسخه اگزینوسی آن داشته است.

۳

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید به واقع اختلاف قدرت عملکرد نسخه اگزینوسی و اسنپدراگونی گوشی هوشمند گلکسی S7 سامسونگ در آن حدی نیست که بتوان یکی از آن دو را در تمامی زمینه‌ها برتر از دیگری خطاب کرد. اسنپدراگون ۸۲۰ از نظر قابلیت پردازش گرافیکی نسبت به تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ برتری دارد، اما با این حال برتری آن به اندازه‌ای نیست که انتظار آن را داشتیم.

اگر دقت کرده باشید در تمامی بنچمارک‌هایی که نسخه اسنپدراگونی گوشی گلکسی S7 نسبت به نسخه اگرینوسی آن برتری داشت، اختلاف بسیار ناچیزی مابین امتیاز کسب شده توسط هر یک از آن‌ها مشاهده می‌شد. اما در سمت مقابل در بنچمارک‌هایی که نسخه اگزینوسی گوشی گلکسی S7 نسبت به نسخه اسنپدراگونی آن برتری داشته، اختلاف امتیاز کسب شده بیشتر است. این موضوع نشانی مبنی بر قدرت عملکرد و ثبات بالای تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ است. ضمنا از قابلیت‌های پردازشی این گوشی در شرایط وبگردی نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

به طور کلی به نظر ما نه تنها نسخه اگزینوسی گوشی گلکسی S7 نسبت به نسخ اسنپدراگونی آن ضعف محسوسی را به همراه ندارد، بلکه نسبت به این نسخه از محصول نامبرده شده نقاط قوت شایان ملاحظه‌ای را نیز شامل می‌شود. نظر شما در رابطه با این موضوع چگونه است؟

منبع: phonearena

ارسال نظر