سامسونگ برای کمپانی AMD پردازنده تولید می‌کند

همانطور که می‌دانید سامسونگ علاوه بر فعالیت در زمینه‌ی طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، گجت‌های پوشیدنی، لوازم خانگی الکترونیکی، صفحه نمایش‌ها و .... در زمینه‌ی طراحی و تولید ریزپردازنده‌های موبایلی و سیستم روی چیپ‌ها (SoC) هم بسیار فعال عمل می‌کند.

سامسونگ برای کمپانی AMD پردازنده تولید می‌کند

به گزارش کلیک ، این کمپانی در سال 2015 از تراشه‎ی اگزینوس 7420 خود رونمایی کرد و نهایتا این محصول را را در پرچمداران سال 2015 خود به کار گرفت و رسما آن را جایگزین سیستم روی چیپ پر دردسر اسنپدراگون 810 کوالکام کرد.

سیستم روی یک چیپ اگزینوس 7420 سامسونگ از میکرومعماری big.LITTLE بهره می‌برد و در آن دو خوشه‌بندی مختلف انجام شده است. در خوشه یا دسته‌ی اول شاهد به کارگیری چهار هسته‌ی پردازشگر Cortex A53 هستیم و در خوشه‌ی دوم آن از چهار هسته‌ی پردازشگر Cortex A57 استفاده شده است. بدون اغراق باید بگوییم که سیستم روی چیپ اگزینوس 7420 سامسونگ در سال 2015 یکی از برترین و قدرتمندترین تراشه‌های موبایلی بود که به بازار عرضه شد و این موضوع فقط و فقط اقتدار و توانایی‌های بالای سامسونگ در زمینه‌ی طراحی و تولید ریزپردازنده‌های موبایلی را نشان می‌دهد.

سامسونگ همچنین از نظر فرآیند تولید تراشه یا اصطلاحا لیتوگرافی هم همواره از سایر شرکت‌های تولید کننده‌ی ریزپردازنده‌ها گوی سبقت را جسته است. تراشه‌ی اگزینوس 7420 سامسونگ رسما اولین سیستم روی چیپی بود که طی فرآیند تولید 14 نانوتری ساخته شد. این موضوع در حالی بود که تراشه‌ی اسنپدراگون 810 (رقیب اصلی اگزینوس 7420) از لیتوگرافی یا فرآیند تولید 20 نانومتری بهره می‌برد. به کار گیری فرآیند تولید 14 ناموتری در سیستم روی چیپ اگزینوس 7420 منجر به بهره‎‌وتر شدن این تراشه نسبت به سایر تراشه‌های موجود در بازار می‌شد و از سمت دیگر میزان گرمای تولید شده توسط پردازنده‌ی آن را تقلیل می‌داد. پیشرفت‌های سامسونگ در این زمینه به قدری بوده که حتی رقیب دیرینه‌ی این شرکت یعنی اپل هم مجبور شد که در سال 2015 به منظور تولید بخش عظمی از تراشه‎های اختصاصی سری A9 خود با این شرکت کره‌ای وارد مذاکره و همکاری شود. اما حال به نظر می‌رسد که سامسونگ قصد گسترش فعالیت‌های خود را در زمینه‌ی تولید ریزپردازنده‌ها داشته و اینبار با کمپانیوارد همکاری می‌شود که بیشتر در زمینه‌ی طراحی پردازنده‌های کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها فعالیت دارد!

1

بر اساس تازه‌ترین خبرهای به دست آمده، ظاهرا کمپانی بزرگ و شناخته شده‌ی AMD به تازگی طی درخواستی از کمپانی سامسونگ خواسته که در زمینه‌ی تولید پردازنده‌ها و نیمه هادی‌های 14 نانومتری مورد نیاز این شرکت در سال 2016 با آن‌ها وارد همکاری شود. گزارشات حاکی از آن است که سامسونگ هم این پیشنهاد را قبول کرده و قرار شده که در سال 2016 میلادی به منظور تولید پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی مورد نیاز شرکت AMD با این کمپانی همکاری تنگاتنگی داشته باشد. بهط ور کلی شرکت کره‌ای سامسونگ در زمینه‌ی طراحی و تولید تراشه‌های اختصاصی و ریزپردازنده‌ها شرکتی فوق‌العاده قدرتمند است، اما این کمپانی قبلا نشان داده که به منظور همکاری مرتبط با این زمینه با سایر شرکت‌ها درخواست‌های مالی سنگینی را ارائه می‌کند. این موضوع برای فروش تراشه‌ی اگزینوس 7420 این شرکت به وضوح مشاهده شد. سامسونگ قیمت فروش سیستم روی چیپ اگزینوس 7420 خود را برای سایر کمپانی به قدری زیاد در نظر گرفت که نهایتا تقریبا هیچ شرکتی قادر به خرید و تجهیز محصولات خود به این تراشه نبود. بنابراین مطمئنا همکاری سامسونگ و AMD هم به همین شکل بوده و کمپانی AMD در این بین محکوم به پرداخت هزینه‌ها بسیار گزافی به سامسونگ می‌شود.

2

منابع:

sammobile

androidheadlines

ارسال نظر