سامسونگ تولید انبوه چیپ‌های DRAM را آغاز می کند

پیش از آغاز مقاله باید اشاره داشته باشیم که منظور از واژه‌ی DRAM چیست. واژه‌ی DRAM در واقع مخفف عبارت "Dynamic Random Access Memory" به معنای "حافظه‌ی دسترسی تصادفی دینامیک یا پویا" است.

سامسونگ تولید انبوه چیپ‌های DRAM را آغاز می کند

هم اکنون احتمالا رم کامپیوتر یا لپ تاپ شما از همین نوع محسوب می‌شود، بنابراین منظور از چیپ DRAM در واقع نوعی از رم‌های استفاده شده در دنیای مملو از تکنولوژی امروزی است.

به گزارش کلیک ، کمپانی کره‌ای سامسونگ تنها در زمینه‌ی تولید گوشی‌ها، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها، لوازم خانگی و ... فعالیت نمی‌کند. این کمپانی در زمینه‌ی تولید مستقیم و اختصاصی چیپ‌ها و تراشه‌های الکترونیکی هم فعالیت داشته و بسیار هم موفق عمل می‌کند. این شرکت کره‌ای پیش از این طراحی‌های منحصر به فردی را برای رم‌ها و سیستم روی چیپ‌های (SoC) موبایلی خود انجام داده که سری تراشه‌های اگزینوس آن از جمله بارزترین نمونه‌های کاربردی مرتبط با فعالیت‌های سامسونگ در زمینه‌ی چیپ‌ست‌های الکترونیکی محسوب می‌شود.

1

اما بر اساس تازه‌ترین خبرهای به دست آمده، ظاهرا سامسونگ قصد دارد که در سال 2016 میلادی تولید انبوده چیپ‌های DRAM خود را طی فرآیند تولید لیتوگرافی 18 نانومتری آغاز کند. گفته شده که هم اکنون مراحل اولیه‌ی این پروژه شامل طراحی DRAM و توسعه‌ی نیمه‌ هادی‌های مورد نیاز در آن‌ها انجام شده و سامسونگ به زودی تولید انبوده این چیپ‌های DRAM اختصاصی خود را آغاز خواهد کرد. سامسونگ در سال 2014 تولید چیپ‌های DRAM اختصاصی بهره‌مند از لیتوگرافی 20 نانومتری خود را آغاز کرد و یکی از اولین شرکت‌هایی بود که در این زمینه به پیشرفتی این چنینی دست یافت. حال این شرکت قصد دارد که این سری از رم‌های خود را طی فرآیند تولید 18 نانومتری بسازد و همچنان در این عرصه یکی از پیشرفته ترین کمپانی‌های موجود در دنیا است. بنا به گزارشات به دست آمده، ظاهرا تولید انبوده چیپ‌های DRAM بهره‌مند از لیتوگرافی 18 نانومتری سامسونگ از نیمسال دوم 2016 آغاز می‌شود.

در این بین سامسونگ رقیب‌های منحصر به فردی را نیز دارد. کمپانی‌هایی همچون SK Hynix و Micron هم در این صنعت فعالیت دارند و مدت‌هاست که سعی در افزایش توانایی‌های خود در زمینه‌ی تولید انبوده رم‌های 18 نانومتری داشته‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد که سامسونگ از این دو کمپانی پیشی گرفته و اولین شرکتی باشد که رسما قادر به تولید ابنوه چیپ‌های DRAM بهره‌مند از فرآیند تولید 18 نانومتری شود. به طور کلی طبق آماری که از سال 2015 بر جای مانده، شرکت‌ Micron در مقابل سامسونگ چندان حرفی برای گفتن نداشته‌ است. پیشرفت‌های شرکت کره‌ای سامسونگ در زمینه‌ی طراحی و تولید قطعات الکترونیکی، نیمه‌ هادی‌ها و چیپ‌ست‌ها به قدری بوده که میزان درآمدهای کمپانی Micron در سال 2015 چیزی در حدود 37 درصد افت داشته است. اما در سمت مقابل کمپانی Hynix عملکرد خوبی را به ثبت رسانده است. این شرکت میزان درآمدهای خود را در سال 2015 به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش داده و حتی توانست از این نظر یک رکورد را در تاریخچه‌ی کاری خود به ثبت برساند. این شرکت هم اکنون در زمینه‌ی تولید چیپ‌های DRAM بهره‌مند از لیتوگرافی 20 نانومتری فعالیت می‌کند، اما پیش بینی شده که از اواسط سال 2016 این کمپانی لیتوگرافی 18 نانومتری را به منظور تولید انبوه چیپ‌های DRAM خود راه‌اندازی نماید. بنابراین شاید در آینده‌ی نزدیک در این زمینه شاهد رقابت بیشتر و دقیق‌تری مابین سامسونگ و شرکت Hynix باشیم.

2

منبع: androidheadlines

ارسال نظر