آیا سامسونگ می‌تواند بازار ریزپردازنده‌های موبایلی را متحول کند؟

به گزارش کلیک، کمپانی کره‌ای سامسونگ طی چند سال اخیر در زمینه‌ی طراحی و تولید سیستم روی چیپ‌های (SoC) موبایلی پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای را داشته است. این شرکت هم اکنون تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند خود را به این تراشه‌های اختصاصی و ساخته شده توسط خودش مجهز می‌کند. به عنوان مثال پرچمداران کنونی سامسونگ نظیر گوشی هوشمند گلکسی اس 6 اج، گلکسی اس 6 اج پلاس و گلکسی نوت 5 از تراشه‌های داخلی این شرکت بهره می‌برند و قدرت و سرعت عمل فوق‌العاده‌ای را نیز به همراه دارند. همچنین اخبار کنونی منتشر شده در رابطه با پرچمداران بعدی این شرکت نظیر گوشی هوشمند گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج نیز حاکی از بهره‌مندی این محصولات از سیستم روی یک چیپ‌های اختصاصی سامسونگ هستند. البته این احتمال وجود دارد که پرچمداران بعدی سامسونگ از این نظر در دو نسخه‌ی متنوع عرضه شوند و نسخه‌ای از آن‌ها به تراشه‌های شرکت بزرگ کوالکام مجهز شود.

آیا سامسونگ می‌تواند بازار ریزپردازنده‌های موبایلی را متحول کند؟

این شرکت هم اکنون تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند خود را به این تراشه‌های اختصاصی و ساخته شده توسط خودش مجهز می‌کند. به عنوان مثال پرچمداران کنونی سامسونگ نظیر گوشی هوشمند گلکسی اس 6 اج، گلکسی اس 6 اج پلاس و گلکسی نوت 5 از تراشه‌های داخلی این شرکت بهره می‌برند و قدرت و سرعت عمل فوق‌العاده‌ای را نیز به همراه دارند. همچنین اخبار کنونی منتشر شده در رابطه با پرچمداران بعدی این شرکت نظیر گوشی هوشمند گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج نیز حاکی از بهره‌مندی این محصولات از سیستم روی یک چیپ‌های اختصاصی سامسونگ هستند. البته این احتمال وجود دارد که پرچمداران بعدی سامسونگ از این نظر در دو نسخه‌ی متنوع عرضه شوند و نسخه‌ای از آن‌ها به تراشه‌های شرکت بزرگ کوالکام مجهز شود.

به طور کلی فعالیت سامسونگ در زمینه‌ی تراشه‌ها و ریزپردازنده‌ها به شکل چشمگیری پیشرفت پیدا کرده است. سامسونگ هم اکنون در این زمینه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در دنیا محسوب می‌شود. سامسونگ همچنین در زمینه‌ی تولید و عرضه‌ی مموری چیپ‌ها نیز فعالیت می‌کند و در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت کره‌ای فعال در این زمینه به شمار می‌رود. سامسونگ به موجب این پیشرفت‌های عملکردی همکاری‌های خود را با سایر کمپانی‌های بزرگ نظیر اپل، انویدیا و ... نیز گسترش داده است. به عنوان مثال سامسونگ وظیفه‌ی تولید بخش عظیمی از تراشه‌های اختصاصی A8 اپل را بر عهده داشت و ظاهرا همکاری‌های مابین این دو کمپانی علارغم وجود رقابت تنگاتنگ همچنان ادامه دارد.

1-Samsung SoC

در واقع اگر سری به آمار و تاریخ بزنیم، متوجه می‌شویم که سامسونگ از سال 1993 تاکنون بزرگت‌ترین شرکت تولید کننده‌ی مموری چیپ‌ بوده است. حال و بر اساس تازه‌ترین اطلاعات به دست آمده و با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که سامسونگ این پتانسیل را دارد که به غول و یکه‌تاز تولید کننده‌ی سیستم روی یک چیپ‌های موبایلی هم تبدیل شود. این کمپانی هم اکنون سیستم روی یک چیپ‌هایی را به بازار عرضه کرده که قابلیت رقابت با محصولات شرکت‌های بزرگی همچون کوالکام و مدیاتک را دارند. سامسونگ سری تراشه‌های اختصاصی خود را با نام اگزینوس (Exynos) روانه‌ی بازار می‌کند (در برخی از منابع با نام اکسینوس نیز خطاب می‌شوند). در حال حاضر سامسونگ به قدری در این زمینه پیشرفت کرده که سایر کمپانی‌های تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند نیز نسبت به خرید و استفاده از سیستم روی یک چیپ‌های سری اگزینوس این کمپانی اقدام کرده‌اند. به عنوان مثال هم اکنون گوشی‌های هوشمندی نظیر LePhone L860 لنوو، M9 میزو، Pro 5 میزو و .... از تراشه‌های اختصاصی و تولید شده توسط سامسونگ بهره می‌برند.به طور کلی این امر کاملا مشخص است که سامسونگ در زمینه‌ی ریزپردازنده‌ها پیشرفت‌های عظیمی را داشته و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را نیز به منظور ادامه‌ی این پیشرفت‌ها در نظر گرفته است.

بنابراین ممکن است در آینده‌ی نزدیک شاهد ایجاد تحولاتی در دنیای ریزپردازنده‌ها و سیستم روی یک چیپ‌های موبایلی باشیم. هم اکنون آمار سالیانه نشان می‌دهد که میانگین قیمت گوشی‌های هوشمند در مقایسه با قابلیت‌های سخت افزاری آن‌ها هر ساله در حال کاهش است. به عنوان مثال اگر سال پیش گوشی هوشمندی با پردازنده‌ی چهار هسته‌ای قیمت فرضی برابر با 200 دلار داشت، امسال گوشی هوشمندی با همین پردازنده قیمتی کمتر را شامل می‌شود و بدون تردید همین روال در آینده نیز ادامه پیدا می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که سود مربوط به گوشی‌های هوشمند در آینده می‌تواند روال مشخصی را به همراه داشته باشد و به نوعی در این زمینه امکان کسب سودهای کلان وجو نداشته باشد. در سمت مقابل قابلیت‌های پردازشی و سخت افزاری گوشی‌های هوشمند روز به روز در حال بهبود و پیشرفت شایان ملاحظه‌ای است و هر گوشی هوشمندی (چه میان رده، چه پایین رده و چه پرچمدار) نیازمند اجزای الکترونیکی و ریزپردازنده‌ها خواهد بود. بنابراین سرمایه‌گذاری در این زمینه مطمئنا در آینده سود فوق‌العاده‌ای را به همراه خواهد داشت. از اینرو سامسونگ با درک این موضوع قصد دارد که با اختصاص دادن بخش عظیمی از سرمایه و فعالیت‌های خود در زمینه‌ی سیستم روی یک چیپ‌های موبایلی خود را به یکه‌تازی در این عرصه تبدیل کند و به نوعی پناسیل لازم به منظور پاسخگویی به نیازهای تمامی کمپانی‌های تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند را داشته باشد.

2-Samsung Soc

این برنامه‌ریزی سامسونگ مطمئنا به زیان شرکت‌هایی همچون مدیاتک، کوالکام و ... تمام می‌شود. هم اکنون بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که سامسونگ در آینده پیشرفت فوق‌العاده در زمینه‌ی طراحی، تولید و عرضه‌ی ریزپردازنده‌های موبایلی خواهد داشت و به زودی تراشه‌های این شرکت در هر محصولی در هر کجای دنیا مورد استفاده قرار خواهند گرفت. حتی چندی پیش آقای کیم جی نام (Kim Gi Nam) رئیس بخش تولید تراشه‌های موبایلی سامسونگ هم صراحتا به این موضوع اشاره داشته است. وی عنوان کرده که سامسونگ به طرز قابل ملاحظه‌ای قصد گسترش فعالیت‌های خویش را در زمینه‌ی تولید و عرضه‌ی ریزپردازنده‌ها و سیستم روی یک چیپ‌های موبایلی دارد. وی حتی اشاره داشته که زمینه‌های پیشرفت بسیار زیادی برای این شرکت وجود دارند و به زودی سامسونگ تمامی مشتریان داخلی و خارجی خود را به طور تمام و کمال تامین خواهد کرد.

البته در این عرصه سامسونگ کاملا بدون رقیب و مانع نیست. کمپانی‌هایی نظیر کوالکام با سابقه‌ی بسیار طولانی در این زمینه از رقبای اصلی این شرکت کره‌ای به شمار می‌روند. اما سامسونگ طی چند سال اخیر توانسته توانایی‌های خود را به اثبات برساند و حتی به نوعی از این کمپانی‌های پیشی بگیرد. سیستم روی یک چیپ اگزینوس 8890 سامسونگ که از هسته‌های پردازشگر اختصاصی این شرکت با نام Mongoose تشکیل شده‌اند، در واقع اولین تراشه‌ی قدرتمند و خودساخته‌ی سامسونگ به شمار می‌رود که باید با تراشه‌ی اسنپدراگون 820 کوالکام رقابت داشته باشد. سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 820 از هسته‌های اختصاصی این شرکت با نام Kyro بهره می‌برند. همچنین سامسونگ از فرآیند تولید یا اصطلاحا لیتوگرافی 14 نانومتری نوع FinFET در تولید تراشه‌های خود استفاده می‌کند و در واقع تنها شرکتی است که این تکنولوژی را در اختیار دارد. اما کمپانی‌های نظیر TSMC که هم اکنون تولید تراشه‌ی اسنپدراگون 810 را به عهده دارد از فرآیند تولید 16 نانومتری استفاده می‌کنند. بر اساس تازه‌ترین اخبار به دست آمده به نظر می‌رسد که سامسونگ قصد دارد به زودی با صرف هزینه‌ای معادل با 23 میلیارد دلار یه کارخانه‌ی مستقل تولید نیم‌ هادی‌ها (ریزپردازنده‌ها، تراشه‌ها، مموری چیپ‌ها و ...) در پیونگتائک در نزدیکی سئول کره‌ی جنوبی احداث کند. به نظر شما آیا سامسونگ می‌تواند کل بازار ریزپردازنده‌ها و نیمه‌ هادی‌های موبایلی را در دست بگیرد؟

ارسال نظر