سرنوشت بازار موبایل ایران، بعد از کارت قرمز سامسونگ!

رسانه کلیک - المپیک زمستانی که قرار بود برای سامسونگ به آوردگاه تبلیغاتی بزرگ تبدیل شود، حالا با جنجال عدم هدایای این رویداد به ورزشکاران ایرانی، این شرکت کره ای را به لبه پرتگاه و خروج از بزرگترین بازار خاورمیانه نزدیک کرده است.

سرنوشت بازار موبایل ایران، بعد از کارت قرمز سامسونگ!

اقدام غیر اخلاقی شرکت سامسونگ در خودداری از اهدای جوایز به ورزشکاران ایران در المپیک زمستانی کره جنوبی به بهانه تحریم، احتمالا عواقب جبران ناپذیری برای شرکت سامسونگ و محصولاتش در ایران داشته باشد.

در پی اعلام این خبر که ورزشکاران ایران و کره شمالی در مسابقات المپیک زمستانی کره جنوبی از هدایای سامسونگ به عنوان اسپانسر بازی ها محروم شده اند، شرکت سامسونگ از ارائه هر گونه توضیحی خودداری و اعلام کرد که کمیته بین المللی المپیک مسئول پخش گوشی ها به عنوان هدیه بین ورزشکاران بوده است.

این حرکت سامسونگ با واکنش سیاسی، ورزشی و فناوری مسئولان و مردم ایران روبرو شده و اگر با عذرخواهی جبران نشود، این برند کره ای را از بازار خوب فروش موبایل، لوازم صوتی تصویری و لوازم خانگی ایران محروم خواهد کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر فوق گفت:

در پی انتشار خبری مبنی بر تصمیم مسئولین کمیته بین المللی المپیک و شرکت سامسونگ کره جنوبی مبنی بر مستثنی قرار دادن ورزشکاران ایرانی در کنار ورزشکاران کره شمالی شرکت کننده در بازیهای المپیک زمستانی پیونگ چانگ از دریافت هدایای شرکت کره ای سامسونگ به بهانه تحریم های بین المللی، شب گذشته کیم سونگ هو سفیر کره جنوبی در تهران توسط محمود فرازنده دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. در این دیدار مراتب اعتراض شدید وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام غیر اخلاقی شرکت سامسونگ و مغایر با روح حاکم بر بازیهای المپیک که شعار خود را ورای رنگ، دین، نژاد و سیاست قرار داده، به وی اعلام شد. در این دیدار خاطر نشان شد در صورتی که شرکت سامسونگ مراتب عذرخواهی خود را از این اقدام نابخردانه اعلام ننماید، این موضوع شدیدا بر روابط تجاری شرکت سامسونگ با جمهوری اسلامی ایران تاثیر خواهد گذاشت.

هر چند هنوز عواقب این تصمیم سامسونگ مشخص نیست، اما تصور بازار موبایل ایران یعنی مهم ترین بازاری که سامسونگ در آن حضور دارد، بدون گوشی های گلکسی بسیار سخت و شاید غیر قابل باور است.

از سوی دیگر در حرکتی عجیب شرکت ال جی نیز هدایای گرانبهایی را برای ورزشکاران ایرانی حاضر در این مسابقات بزرگ ورزشی در نظر گرفت که شاید آینده بدی را برای این برند رقم بزند. مردم ایران نشان داده اند هر چند بی احترامی به خود و هموطنانشان را بی پاسخ نمی گذارند، اما از ماهی گرفتن از آب گل آلود هم به شدت بیزارند.

ناگفته نماند که این شرکت کره ای حرف چندانی برای ارائه در بازار موبایل ایران و جهان ندارد و اگر زمانی سامسونگ در بازار موبایل ایران حضور نداشته باشد، خیلی نباید نگران چنین کبریت بی خطری بود.

برندهای سونی و اچ تی سی نیز با افول جهانی در بخش موبایل روبرو هستند و نمی توانند از فرصت احتمالی حذف سامسونگ از بازار ایران استفاده کنند. این دو برند در حال حاضر درصد بسیار ناچیزی از بازار تلفن همراه کشور را در اختیار دارند.

تحریم های شرکت اپل نیز از مدت ها پیش گریبانگیر مردم شده بود و اکنون نیز با گران شدن قیمت آیفون پس از اجرای طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه در ایران، این شرکت نیز نمی تواند از حذف احتمالی سامسونگ سودی ببرد چرا که حضور رسمی در ایران ندارد.

با توجه به این موارد، در صورت حذف احتمالی سامسونگ از بازار موبایل کشورمان یا تحریم این برند توسط ایران، تنها شرکت های چینی می توانند از این فرصت به صورت ویژه، بهره مند شوند.

از جمله شرکت هواوی که با سرمایه گذاری گسترده در بازار ایران چند سالی است در بخش تلفن های همراه و آنتن های موبایل در ایران به طور رسمی حضور پیدا کرده و بخش قابل توجهی از بازار گوشی های تلفن همراه و مخابرات کشور را از آن خود کرده است؛ به همین دلیل و با توجه به حضور جداگانه برند آنر از زیر مجموعه های هواوی در ایران که از پاییز امسال رقم خورد و در نظر گرفتن جایگاه کنونی این برند در کنار سامسونگ و اپل به عنوان پرفروش ترین های بازار ایران، باید منتظر بود تا در صورت خروج سامسونگ از بازار موبایل ایران، هواوی جایگاه قابل توجهی را در کشورمان از آن خود کند.

نکته جالب این است که هواوی در این مسأله تاکنون اخلاق را رعایت کرده و هیچ عکس العمل غیر اخلاقی یا هیجانی در برابر سامسونگ نداشته است.

باید منتظر بود و دید که آیا سامسونگ به عنوان یکی از سه غول برتر بازار موبایل ایران از این بازار بار می بندد و عرصه را به رقبای خود واگذار می کند یا خیر.

ارسال نظر