سامسونگ زیر بار پرداخت 548 میلیون دلار غرامت به اپل نرفت

Samsung در آخرین روز موعد خود برای پرداخت 548 میلیون دلار غرامت به Apple، از دیوان عالی ایالات متحده درخواست استیناف کرد.

سامسونگ زیر بار پرداخت 548 میلیون دلار غرامت به اپل نرفت

به گزارش کلیک، شرکت کره‌ای سامسونگ که در اوایل همین ماه پذیرفته بود که مبلغ 548 میلیون دلار به شرکت آمریکایی اپل غرامت دهد، به امید تغییردادن قانون از دیوان عالی ایالات متحده درخواست استیناف کرد.

این دو غول دنیای تکنولوژی از سال 2012 که دعوای کپی‌برداری غیرقانونی سامسونگ از المان‌های طراحی گوشی‌های هوشمند اپل در دادگاه مطرح شده بود، با یکدیگر در حال جنگ هستند. در آن زمان دادگاه ایالتی کالیفرنیای شمالی حق را به شرکت Apple داد و دو طرف دعوا بر سر اعاده مالی تا 2.5 میلیارد دلار با یکدیگر به اختلاف افتادند.

موضوع دعوا در سال 2012 این بود که سامسونگ المان‌های طراحی گوشی‌های همراه اپل نظیر: قاب سیاه، مستطیلی، با گوشه‌های گرد که با نام «bezel» شناخته می‌شد را در گوشی‌های خود مورد استفاده قرار داده است.

این المان‌های طراحی همگی محافظت‌شده بودند. همین مساله باعث شد که هیئت داوران 9 نفره تمام سود فروش حاصله از گوشی‌های هوشمند سامسونگ که شامل آن المان‌ها بودند را متعلق به Apple بدانند.

سامسونگ در جوابیه خود به خبرگزاری AFP اظهار داشت: «درحالیکه Samsung ترجیح می‌دهد به جای دادگاه در بازار به رقابت بپردازد، اما احساس کردیم که لازم است درخواست استیناف خود نسبت به این پرونده را از طرف تمام شرکت‌های آمریکایی، چه کوچک چه بزرگ، که تحت تأثیر چنین قانونی هستند، به دیوان عالی ایالات متحده ارائه دهیم.»

در بیانیه مشترک دادگاه که اوایل همین ماه ارائه شد، دو رقیب دنیای تلفن‌های همراه به این نتیجه رسیدند که شرکت سامسونگ تا 14 دسامبر 2015، مبلغ 548 میلیون دلار به شرکت Apple غرامت دهد.

در ماه اوت بود که مشخص شد سامسونگ قصد استیناف رأی صادره را به دیوان عالی ایالات متحده دارد. این تصمیم از آن جایی اتخاذ شد که سامسونگ نتوانسته بود درخواست خود را به دادگاه فدرال آمریکا ارائه دهد. Samsung معتقد است حدود 400 میلیون دلار از این غرامت ناعادلانه به Apple اعطا شده است.

Apple نیز در پاسخ به این ادعا گفته است که تمام تلاشش را برای ردکردن این درخواست و مجبورکردن دادگاه به دریافت غرامت مبذول خواهد کرد.با این حال طبق این توافقنامه، که با یک قید اصلی همراه بود، دو غول دنیای فناوری توافق کردند که «پرونده‌های موجود را در دادگاه‌های ایالات متحده دنبال کنند.»

بسیاری از غول‌های تکنولوژی دنیا پس از این واقعه، حمایت خود را از سامسونگ، در قالب ارائه شکایت‌نامه‌هایی به دادگاه فدرال Silicon Valley اعلام کردند.

وکلای این شرکت کره‌ای اعلام کرده‌اند که پرداخت انبوه به هیچ وجه ضمانت نمی‌شود. زیرا تلفن‌های همراه «شامل ویژگی‌های بیشماری هستند که قدرت عملکردی قابل‌توجهی را به آنان می‌دهد بدون اینکه هیچ ربطی به طراحی آن داشته باشد.»

در درخواست استیناف ذکر شده است که: «حتی اگر المان‌های ثبت‌شده در یک درصد ارزش تلفن‌های سامسونگ دخالت داشته باشند، Apple صد درصد سود سامسونگ را دریافت خواهد کرد.»

سخنگوی Apple به AFP گفت که پس از پیروزی در دادگاه در سال 2012 همچنان بر روی شکایتشان اصرار خواهند کرد.وی افزود: «دعوای حقوقی بین Apple و Samsung بسیار فراتر از مسائلی چون حق اختراع یا پول است. مسأله اصلی ارزش است. ما رأی دادگاه را از این نظر تحسین می‌کنیم که اولاً رفتار خودسرانه سامسونگ را تشخیص داده و ثانیاً پیامی کاملا شفاف و بلند به آنها داد که دزدی کار درستی نیست.»

در ماه سپتامبر دادگاه‌ ایالتی آمریکا دعوای بین غول‌های دنیای فناوری اطلاعات یعنی Apple، Google، Intel و Adobe و بیش از 64000 کارمند کنونی و سابق آنها را مورد پذیرش قرار داد.

در نهایت ، رأی قاضی Lucy Koh پایانی خواهد بود بر این نزاع چهار ساله تا این چهار شرکت عظیم غرامتی بالغ بر 415 میلیون دلار به یکدیگر پرداخت کنند.

در سال 2011 بود که چهار شرکت Apple، Google، Intel و Adobe به جرم دزدی مخفیانه از حق اختراع‌های یکدیگر مورد اتهام قرار گرفتند.در ماه اوت این چهار شرکت سعی کردند به نوعی با یکدیگر سازش کنند، اما قاضی Koh پیشنهاد 325 میلیون دلاری را به بهانه «بیش از حد پایین‌بودن» رد کرد.Koh بدین دلیل این مبلغ سازش را رد کرد زیرا در مقایسه با دعوای بین Lucasfilm و Pixar که مبلغ 20 میلیون دلار بود، رقم اعلام شده پایین بود.در آن زمان Koh اعتقاد داشت مبلغ سازش باید حداقل 380 میلیون دلار باشد.

ارسال نظر