نقد و بررسی گوشی مقرون به صرفه‌ی گلکسی J2 سامسونگ

سامسونگ در سپتامبر سال 2015 گوشی هوشمند پایین رده‌ی گلکسی J2 را معرفی کرد. این گوشی هوشمند محصولی پایین رده و مقرون به صرفه است که به واقع نقاط مثبت طراحی و عملکردی خوبی را به همراه دارد.

نقد و بررسی گوشی مقرون به صرفه‌ی گلکسی J2 سامسونگ

کلیک- سامسونگ در طراحی این گوشی هوشمند تمام سعی خود را کرده که بهترین کیفیت ممکن را در کنار قیمتی مناسب ارائه کند. قیمت گلکسی J2 سامسونگ هم اکنون در بازارهای داخلی کشور ما در حدود 450،000 تومان است. ضمنا این گوشی هوشمند قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را ارئه کرده و نسخه‌ای از آن از اتصال LTE 4G نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد.

با توجه به اینکه گوشی هوشمند گلکسی J2 یک محصول رده پایین و مقرون به صرفه است، بنابراین در این مقاله هم معیار سنجش ما محصولات رده پایین و خصوصیات و ویژگی‌های این دسته از گوشی‌ها خواهد بود. اگر قصد خرید یک گوشی اندرویدی پایین رده و مقرون به صرفه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما گوشی هوشمند گلکسی J2 را از گزینه‌های مد نظرتان قرار داده و با مطالعه‌ی این نقد و بررسی اختصاصی نقاط ضعف و قدرت این محصول را بهتر بشناسید. با کلیک همراه باشید.

مشخصات کلی:

  • صفحه نمایش: 7 اینچی نوع Super AMOLED با وضوح تصویر 540 در 960 پیکسل، تراکم پیکسلی 234 پیکسل در هر اینچ
  • سیستم روی یک چیپ (SoC) : تراشه‌ی اگزینوس 3475 سامسونگ با پردازنده‌ی مرکزی چهار هسته‌ای
  • پردازنده‌ی گرافیکی: Mali-T720
  • رم: 1 گیگابایت
  • حافظه‌ی داخلی: 8 گیگابایت با قابلیت ارتقاء تا سقف 128 گیگابایت
  • سنسور دوربین اصلی: 5 مگاپیکسلی
  • سنسور دوربین سلفی: 2 مگاپیکسلی
  • باتری: 2000 میلی آمپر ساعتی
  • سیستم عامل: اندروید 5.1.1 آب نبات چوبی
  • ابعاد بدنه: 4 در 69 در 136.5 میلیمتر
  • وزن: 129 گرم

طراحی و ظاهر

سامسونگ در طراحی گوشی هوشمند گلکسی J2 خود دقت بسیار زیادی به خرج داده است. ابعاد کلی بدنه‌ی این گوشی هوشمند 8.4 در 69 در 136.5 میلیمتر است، بنابراین این محصول در مقایسه با سایر گوشی‌های هم رده‌ی خود بدنه‌ی باریک و جذاب‌تری را به همراه دارد. همچنین وزن این محصول هم برابر با 129 گرم است که وزنی سبک‌تر از سایر محصولات هم رده به شمار می‌رود.

1

بدنه‌ی گوشی هوشمند رده پایین گلکسی J2 سامسونگ از مواد پلاستیکی ساخته شده و لبه‌های آن حالتی منحنی شکل دارند. دکمه‌ی افزایش و کاهش صدا یا همان Volume این محصول در لبه‌ی سمت چپ آن قرار گرفته و دکمه‌ی پاور (Power) آن نیز در لبه‌ی سمت راست دستگاه تعبیه شده است.

2

لبه‌های نمایشگر این گوشی هوشمند (Bezels) هم چندان باریک نیستند. در بخش زیرین صفحه نمایش دستگاه هم دکمه‌ی فیزیکی Home و دو دکمه‌ی لمسی دیگر قرار دارد. همچنین سوکت شارژر دستگاه در لبه‌ی زیرین و سوکت هندزفری آن در لبه‌ی فوقانی دستگاه قرار داده شده است.

4

صفحه نمایش

صفحه نمایش به کار گرفته شده در گوشی هوشمند گلکسی J2 سامسونگ، نمایشگری 4.7 اینچی و از نوع Super AMOLED با وضوح تصویر 960 در 540 پیکسل است. این موضوع سبب شده که تراکم پیکسلی نمایشگر این محصول به حدود 234 پیکسل در هر اینچ برسد. بنابراین این گوشی هوشمند از نظر صفحه نمایش نسبت به نسخه‌ی پیشین خود یعنی گوشی هوشمند گلکسی J1 ارتقاء و بهبود چشمگیری یافته است.

5

در بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که صفحه نمایش Super AMOLED گوشی هوشمند گلکسی J2 سامسونگ از نظر ماکسیموم روشنایی در شرایط بیرون از منزل توانسته به مقداری برابر با 480 نیت دست پیدا کند. این موضوع و همچنین بهره‌مندی این محصول از صفحه نمایش Super AMOLED منجر شده که عملکرد آن در شرایط بیرون از منزل و تحت تابش نور مستقیم آفتاب به طرز چشمگیری بهبود یافته و حتی در حد و اندازه‌های گلکسی اس 4 سامسونگ ظاهر شود.

6

اما در سمت مقابلی وضوح تصویر نه چندان عالی این گوشی هوشمند ممکن است تا حدی به چشم بیاید (البته فراموش نکنید که این محصول یک گوشی رده پایین است). همچنین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کیفیت توزیع رنگ نمایشگر گوشی گلکسی J2 چندان مطلوب نبوده و به نوعی یکی از نقاط ضعف جزئی آن به شمار می‌رود.

باتری

سامسونگ برای گوشی هوشمند گلکسی J2 از باتری با توان و ظرفیت 2000 میلی آمپر ساعت بهره گرفته است. این موضوع در حالیست که نسخه‌ی پیشین این محصول یعنی گوشی هوشمند گلکسی J1 از باتری 1850 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. در بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با عملکرد باتری گلکسی J2 از نسخه‌ی دو سیم کارته‌ی این گوشی هوشمند استفاده شد، بنابراین مطمئنا باتری دستگاه در شرایطی که تنها از سیم کارت استفاده شود عملکردی بهتر را ارائه می‌کند.

7

باتری این محصول توانست در آزمایش‌های سایت gsmarena امتیازی برابر با 67 ساعت را به ثبت برساند. این محصول در شرایط برقراری تماس 3G زمانی برابر با 14 ساعت و 51 دقیقه دوام را از خود نشان داده و در شرایط وبگردی هم 8 ساعت و 58 دقیقه دوام داشته است. همچنین باتری 2000 میلی آمپر ساعتی گوشی گلکسی J2 در شرایط پخش ویدئوی دائم نیز 10 ساعت و 35 دقیقه دوام را ارائه کرده است.

امتیاز مجموع 67 ساعتی برای گوشی هوشمند گلکسی J2 بسیار مناسب است. دقت داشته باشید که این امتیاز در شرایطی به دست آمده که دو سیم کارت به طور همزمان به این محصول متصل بودند و ارتباط شبکه‌ای مربوط به آن‌ها برقرار بود، بنابراین اگر از یک سیم کارت در این محصول استفاده شود مطمئنا عملکرد باتری آن باز هم بهتر از این خواهد بود. به طور کلی با کسب امتیاز 67 ساعتی باتری این گوشی می‌توان نتیجه گرفت که، گلکسی J2 سامسونگ در شرایط استفاده‌ی نرمال به راحتی تا 30 ساعت دوام را برای کاربر ارائه خواهد کرد.

سیستم روی یک چیپ و عملکرد پردازشی

کمپانی سامسونگ در طراحی گوشی هوشمند رده پایین گلکسی J2 از سیستم روی یک چیپ اختصاصی اگزینوس 3475 خود استفاده کرده است. این تراشه از پردازنده‌ی مرکزی چهار هسته‌ای بهره می‌برد که هسته‌های پردازشگر آن از نوع Cortex A7 با فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتز تشکیل شده‌اند. پردازنده‌ی گرافیکی این گوشی Mali T720 بوده و رم آن نیز ظرفیت 1 گیگابایتی را ارائه می‌کند.

8

ماکسیموم فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر Cortex A7 برابر با 1.6 گیگاهرتز هستند، اما سامسونگ بنا به دلایلی در گوشی هوشمند گلکسی J2 فرکانس کاری این هسته‌ها را به 1.3 گیگاهرتز کاهش داده است. این موضوع شاید منجر به ذخیره‌سازی بیشتر انرژی و به نوع مصرف کمتر انرژی باتری و تولید حرارت کمتر در محصول شده باشد، اما در سمت مقابل تا حدی قابلیت‌های پردازشی دستگاه را تحت‌الشعاع قرار داده است. با این وجود عملکرد پردازشی گوشی گلکسی J2 با توجه به رده پایین بودن این دستگاه تقریبا مناسب و قابل قبول است. اگرچه باید اشاره کنیم که گاها در عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی Mali T720 آن و اجرای سیستم عامل اندروید 5.1.1 لگ و تاخیرهایی نیز وجود دارد. به طور کلی ما عملکرد پردازشی گوشی هوشمند گلکسی J2 را جزء هیچ یک از نقاط منفی و یا مثبت آن به شمار نمی‌بریم. در بخش زیر اطلاعات مربوط به برخی از بنچمارک‌های این محصول ارائه شده است.

9

ضمنا باید اشاره داشته باشیم که حافظه‌ی داخلی پیش فرض گوشی هوشمند گلکسی J2 ظرفیتی برابر با 8 گیگابایت را به همراه دارد. اما خوشبختانه این گوشی قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی را ارائه می‌کند که به موجب آن می‌توانید فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دستگاه را با استفاده از رم میکرو اس دی تا سقف 128 گیگابایت افزایش دهید.

دوربین

دوربین اصلی گوشی گلکسی J2 سامسونگ از سنسوری 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F2.2 تشکیل شده است. این سنسور دوربین قادر به عکسبرداری با وضوح تصویر 1944 در 2592 پیکسل است و از قابلیت فوکوس اتوماتیک، قوکوس لمسی و تشخیص اتوماتیک چهره نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد. همچنین در کنار لنز این سنسور نور فلش LED اختصاصی نیز تعبیه شده است که فرآیند عکسبرداری در شرایط تاریک بودن محیط را محیا می‌کند. این سنسور همچنین قادر به ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر اچ دی و نرخ 30 فریم در هر ثانیه‌ای است.

11

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی هوشمند گلکسی J2 سامسونگ هم از سنسوری 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است که قابلیت ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر 480p را ارائه می‌کند. به طور کلی کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی گوشی هوشمند گلکسی J2 برای یک محصول رده پایین مناسب است، اما با این وجود کیفیت آن به قدری نیست که بتوانیم آن را یک نقطه‌ی مثبت در طراحی این محصول رده پایین در نظر بگیریم.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله به طور مختصر به بررسی جنبه‌های اصلی طراحی و عملکردی گوشی هوشمند رده پایین گلکسی J2 سامسونگ پرداختیم. این گوشی هوشمند یک محصول مقرون به صرفه است که هم اکنون قیمت آن در بازارهای داخلی در حدود 450،000 تومان است. بدون تردید نقاط مثبت طراحی این گوشی هوشمند بسیار بیشتر از نقاط ضعف و منفی آن هستند. در واقع جنبه‌هایی از طراحی این گوشی که جزء نقاط قوت ان بشمار نمی‌روند اغلب به قدری ضعیف و بد نیستند که بتوان آن‌ها را از جمله نقاط منفی این محصول در نظر گرفت. در هر صورت اگر قصد خرید یک گوشی هوشمند رده پایین و مقرون به صرفه‌ی اندرویدی را داشته باشید، گوشی هوشمند گلکسی J2 سامسونگ گزینه‌ی مناسبی برای شما محسوب خواهد شد. در ادامه طبق روال گذشته طی دو دسته‌بندی مجزا به ذکر نقاط مثبت و منفی گوشی گلکسی J2 سامسونگ می‌پردازیم.

نقاط مثبت:

  • بدنه‌ی باریک و سبک در مقایسه با سایر محصولات هم رده
  • صفحه نمایش نوع Super AMOLED با کیفیت
  • عملکرد خوب صفحه نمایش در شرایط تابش نور مستقیم و بیرون از منزل
  • عملکرد خوب باتری
  • سیستم عامل اندروید 5.1.1
  • پشتیبانی از حاظفه‌ی جانبی و رم میکرو اس دی تا سقف 128 گیگابایت

نقاط منفی:

  • وضوح تصویر نسبتا پایین صفحه نمایش
  • توزیع رنگ نه چندان دقیق صفحه نمایش
ارسال نظر