نجات زمین از برخورد با شهاب سنگ ها به وسیله لیزر

محققان کالیفرنیا در حال آزمایش سیستمی هستند که می تواند در آینده ای نه چندان دور زندگی بشر را نشان دهد.

نجات زمین از برخورد با شهاب سنگ ها به وسیله لیزر

به گزارش کلیک، محققان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (LLNL) قصد دارند از یک لیزر با قدرت بالا استفاده کنند تا متوجه شوند آیا می توان به کمک آن سنگ های بیرون از جو زمین را بخار کرد؟
محققان قصد دارند در این آزمایش از سنگ هایی که تا کنون به زمین برخورد کرده اند استفاده کنند تا میزان مقاومت آن ها به لیزر را دریابند و همچنین متوجه شوند چگونه سنگ های بزرگتری که زمین را در خطر قرار می دهند را نابود کنند.
یکی از محققان در این باره اظهار کرد چالشی که با آن روبرو هستیم این است که بتوانیم جلوی فاجعه را قبل از وقوع بگیریم. وی عضو گروه دفاع سیاره ای دولت ایالات متحده است و شغل او رویارویی با رویدادهایی است که ممکن است منجر به از بین رفتن گونه های روی زمین مانند سنگ های فضایی سرگردان شود. در این گروه نمایندگانی از ناسا، لس آلاموس و ساندیا آزمایشگاه های ملی و همچنین دانشگاه های مختلف حضور دارند.

در داستان های علمی تخیلی معمولا به مورد ستاره ها و سنگ هایی که در برخورد با زمین و باعث تخریب آن می شوند بسیار توجه می شود، اما آمارهای واقعی نشان داده اند که تا کنون این اتفاق افتاده است و در آینده نیز رخ خواهد داد.
در حال حاضر محققان به این فکر می کنند که چگونه خطرات را با استفاده از سلاح های هسته ای یا پرتاب مواد با سرعت بسیار بالا نابود یا از مسیر خود منحرف کنند. اما هر دو روش دارای نقاط ضعف هستند.
ممکن است حمله به سنگ هایی که به سمت زمین می آیند موفقیت در پی داشته باشد اما اگر این سنگ های بسیار بزرگ یا بسیار ریز باشند با بارانی از مواد رادیواکتیو روبرو خواهیم شد.

حمله موشکی نیز ممکن است چندین نتیجه در بر داشته باشد. طبق تحقیقاتی که از ستاره ها به عمل آمده است برخی از آن ها توده ای از سنگ های سست هستند و به همین علت حمله موشکی تاثیرات مطلوبی که به دنبال آن هستیم راه نخواهد داشت.
به گفته یکی از محققان هر ستاره دنباله دار و سیارک ویژگی های خاص خودش را دارد و همین امر باعث ایجاد چالش در مورد اینکه هر کدام از اهداف چگونه به حمله پاسخ می دهند می شود. هر کدام از آن ها با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است مدار یا چرخش غیر طبیعی داشته باشد و اندازه آن ها روی روشی که برای حمله به آن ها استفاده می کنیم تاثیر می گذارد.
بنابراین گروه تحقیقاتی مذکور از لیزر برای منفجر کردن تکه های شهاب سنگی که قبلا به زمین برخورد کرده اند و از قاره قطب جنوب به دست آمده اند استفاده کردند. آن ها در صدد هستند دریابند اگر لیزر در سیستم دفاعی علیه این تهدیدات استفاده شود چه تاثیری خواهد گذاشت.
به گفته این محقق اطلاعات بسیار کمی در مورد قدرت سیارک ها وجود دارد. ما هر کاری که بتوانیم انجام می دهیم تا متوجه شویم این این مواد در برابر شرایط سخت چه پاسخی می دهند.

برای داشتن یک دفاع لیزری نیاز به سخت افزار زیادی داریم اما این کار امکان پذیر است. مدتی پیش طرح هایی برای قدرت بخشیدن به سفینه های فضایی در سیستم های ستاره ای دور معرفی شد. اکنون چنین سیستمی می تواند برای مقابله با شهاب سنگ هایی که زمین را تهدید می کنند مورد استفاده قرار گیرد.
منبع :theregister

ارسال نظر