خداحافظی با فرمت دوست داشتنی MP3 در فایل های صوتی

علیرغم وجود فرمت‌های صوتی زیاد، اما فرمت MP3 محبوب‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید زیرا علاوه بر داشتن حجم مناسب توسط اکثر نرم افزار‌ها پشتیبانی می‌شود. ولی سازندگان این فرمت اعلام کردند از این پس مجوزی برای پتنت آن صادر نمی‌کنند به همین دلیل به نظر می‌رسد فرمت MP3 در شرف بازنشسته شدن است.

خداحافظی با فرمت دوست داشتنی MP3 در فایل های صوتی

به گزارش کلیک ، موسسه فرانهوفر در وب‌سایت خود اعلام کرده که دیگر از این فرمت پشتیبانی نمی‌کند. دلیل این اقدام وجود روش‌های بهتری برای ذخیره فایل صوتی بوده که برای افزایش محبوبیت آن‌ها از سوی کاربران، باید فرمت MP3 بازنشسته شود.

در سایت این موسسه این عبارت درج شده است: با وجود کدک‌های صوتی بهینه‌تری که در بازار موجود است ولی MP3 همچنان در میان کاربران محبوبیت زیادی دارد. بیشتر خدمات رسانه‌ای مانند تلویزیون و رادیو از کدک‌های بروزتر ISO-MPEG مانند فرمت AAC و MPEG-H استفاده می‌کنند. این فرمت‌ها ویژگی‌ها و کیفیت بالاتری را در بیت‌ریت بسیار پایین‌تری نسبت به MP3 برای کاربران فراهم می‌آورند.

این نخستین و آخرین باری نیست که شاهد بازنشسته شدن یک فرمت هستیم. کاربرانی که با فرمت MP3 بزرگ شده‌اند آرام آرام باید با این فرمت خداحافظی کنند.

ارسال نظر