توسعه دستکش لمسی مجهز به سنسور برای تشخیص اشیا!

رسانه کلیک - پژوهشگران دانشگاه MIT اخیرا موفق به ساخت یک دستکش لمسی مقیاس پذیر شده اند که به کامپیوترها کمک می کند تا با لمس اشیا، آن ها را تشخیص دهند.

توسعه دستکش لمسی مجهز به سنسور برای تشخیص اشیا!

دست انسان دارای اعصابی است که سیگنال های مختلف را به مغز می رسانند. مغز با استفاده از این سیگنال ها می تواند از ماهیت جسم لمس شده، اطلاع پیدا کند. برای مثال، سیگنال ها به مغز می فهمانند که جسم لمس شده سرد، سفت یا نرم بوده و یا سطح تیزی دارد. با این حال، چگونه می توان چنین اطلاعاتی را به کامپیوتری فهماند که فاقد عصب های حس کننده است؟

پژوهشگران دانشگاه MIT اخیرا به شبیه سازی اعصاب برای کامپیوترها پرداخته و یک دستکش مجهز به حسگرهای متعدد را تولید کرده اند. این دستکش به کامپیوترها کمک می کند تا اشیا لمس شده را تشخیص دهند. این دستکش مخصوص که دستکش لمسی مقیاس پذیر نام دارد، دارای 550 حسگر تعبیه شده ریز است. هر حسگر به نحوی طراحی شده که می تواند سیگنال های فشار را ثبت کند.

این حسگرها می توانند با توجه به نحوه گرفتن اشیا و مکان نقاط مختلفی که فشار بر آن ها وارد شده، اطلاعاتی را جمع آوری کرده و در اختیار کامپیوترها قرار دهند. بنابراین کامپیوتر می تواند اشیا را دسته بندی کرده و بدون نیاز به هیچ گونه ورودی عینی، وزن هر شیء را به دست آورد.

این دستکش تاکنون به موفقیت های متعددی دست یافته و توانسته با دقت 76 درصد، یک مجموعه داده آزمایشی را شناسایی کند. جالب است بدانید که دستکش لمسی مقیاس پذیر، هزینه کمتری نسبت به سیستم های مشابه داشته و کارایی بهتری را از خود نشان می دهد.

با اطلاعات جمع آوری شده توسط حسگرهای این دستکش، می توان به کامپیوترها آموزش داد که چگونه اشیای مختلف را همانند انسان، در دست بگیرند. به بیان دیگر، در آینده نزدیک می توان شاهد ساخت بازوهای پروتزی دقیق تر و چالاک تر و یا ساخت پروتزهای مختلف برای اجرای فعالیت های خاص بود.

ارسال نظر