کلاهبرداران چگونه از وحشت از کرونا علیه ما استفاده می کنند؟

رسانه کلیک – با توجه به همه گیر شدن کرونا و وحشت مردم از این ویروس ، کلاهبرداران فرصت بسیاری برای آسیب رساندن به ما و عملی کردن اهداف شوم خود به دست آورده اند.

کلاهبرداران چگونه از وحشت از کرونا علیه ما استفاده می کنند؟

هنگامی که مردم دچار ترس و اضطراب عمیقی می شوند، بستر مناسب برای دزدی و کلاهبرداری فراهم می آید. این روزها وحشت از کرونا باعث شده تا افراد سودجو به فکر عملی کردن نقشه های شوم خود بیافتند. با همه گیر شدن COVID-19، اخبار جعلی و دروغین نیز همانند آتشی که بر جنگل افتاده باشد به سرعت گسترش پیدا کرد. در ادامه به معرفی روش هایی می پردازیم که در شرایط کنونی برای سوء استفاده از افراد به کار گرفته می شوند.

وحشت از کرونا و گسترش کلاهبرداری

روشی که اغلب کلاهبرداران امروزه از آن استفاده می کنند فیشینگ یا به نوعی سرقت اطلاعات است. بدین ترتیب که فرد سودجو ایمیل یا پیامک حاوی اطلاعات غلط را به شما ارسال می کند و شما با کلیک روی لینک یا دانلود فایل خود را در معرض آسیب قرار می دهید؛ چراکه این فایل یا لینک می تواند کامپیوتر شما را با استفاده از یک بدافزار آلوده کند. به مراتب پیش آمده که کلاهبرداران، افراد را به پرداخت مبالغ هنگفت سوق داده اند.

خلافکاران معمولا از یکی از روش های زیر برای تشویق مردم به کلیک روی لینک های مخرب و اهدای پول استفاده می کنند:

فرد سودجو از جانب سازمان پزشکی، ادعا می کند که داروی مناسب جهت درمان قطعی ویروس کرونا کشف شده و سپس کاربر را به خواندن یک سند مخاطره آمیز هدایت می کند.

فرد کلاهبردار این بار از طرف یک سازمان دولتی، اظهار می کند که کاربر به خاطر شیوع ویروس کرونا و تعلیق بسیاری از کسب و کارها، کمک مالی دریافت دریافت کرده است. توجه داشته باشید که در چنین شرایطی کلیه فایل ها و همچنین ایمیل ضمیمه شده شامل محتوای مخرب است.

کلاهبردار مدعی داشتن اطلاعات درباره جلوگیری از انتشار ویروس بوده و معمولا به کاربر توصیه می کند تا برای کسب اطلاعات بیشتر، به سند آلوده مراجعه کنند.

کلاهبردار ادعا می کند که ویروس به شیوه ای ویران کننده جهش یافته و علائم مرگبارتری را به وجود می آورد. سپس لینکی را برای خواندن اطلاعات بیشتر در دسترس کاربر قرار می دهد که در واقعی راهی برای رجوع به وب سایت مخرب است.

فرد سودجو از یک بنگاه خیره خبر می دهد که در حال جمع آوری پول برای ساخت واکسن کووید 19 یا کمک به مبتلایان این ویروس است. سپس از خیرین می خواهد تا سرمایه خود را در قالب بیت کوین به کیف پولی واریز کنند که در واقع به فرد کلاهبردار تعلق دارد.

روش های دیگری نیز برای کلاهبرداری وجود دارد. در حالی که دنیا مشغول مبارزه با ویروس کرونا است، سودجویان در تلاش هستند تا در این میان از وحشت عمومی به نفع خود استفاده کنند.

مبارزه با کلاهبرداری های مرتبط با کووید-19

کلاهبرداری های مرتبط با ویروس کرونا معمولا افراد را به سوی هیجانات ناگهانی تحریک می کنند. بنابراین بهتر است تنها به اخبار منتشر شده توسط منابع موثق بسنده کرد. اگر مایل به شرکت در کمک های خیرخواهانه هستید، حتما از اعتبار سایت های خیریه مطمئن شده و به ایمیل های ارسال شده تصادفی اهمیت ندهید.

اگر احیانا پیامی از سوی یک ارسال کننده ناشناس در مورد کووید-19 به دست شما رسید، احتیاط کرده و هرگز روی لینک ها یا پیوست های این پیام کلیک نکنید. عمده این پیام ها با هدف ایجاد وحشت از ویروس کرونا و سوء استفاده از ترس افراد جهت کسب درآمد ارسال می شوند. حتی به توصیه های اعلام شده به وسیله منابع ناشناس نیز بی اعتنا باشید.

حفظ آرامش در مواقع حساس

ویروس کرونا منجر به وحشت و ترس بسیاری شده است. متاسفانه این شرایط می تواند جو مناسبی برای کلاهبرداری و تقلب به وجود آورد. مراقب اخبار و اطلاعات منتشر شده در هفته های آتی باشید و در صورت مشاهده لینک یا پیوست های مشکوک، مطلقا روی آن ها کلیک نکنید.

ارسال نظر