آب های زیرزمینی مریخ سرابی بیش نیست

محققان آمریکایی اخیرا اظهار داشته‌اند آب‌های زیرزمینی کشف‌شده در جنوب مریخ، به احتمال زیاد سراب غبارآلود هستند و تنها توهم آب را ایجاد کرده‌اند.

آب های زیرزمینی مریخ سرابی بیش نیست

آب های زیرزمینی مریخ سراب است؟

سال 2018 بود که دانشمندان انعکاس‌های درخشانی را در جنوب سیاره سرخ مشاهده کرده و از وجود احتمالی یک دریاچه یخ‌زده در این قسمت خبر دادند. حال خبر رسیده که این آب‌ها توهمی بیش نیستند.

محققان دانشگاه تگزاس آستین به تازگی دریافته‌اند انعکاس‌های مذکور بیشتر شبیه به بازتاب‌های دشت‌های آتش‌فشانی مریخ هستند، نه آب‌های منجمد زیرزمینی. آن‌ها بر این باورند وجود «سنگ آتش‌فشانی مدفون زیر یخ» توضیح معقولانه‌تری برای انعکاس‌های درخشان است. ظاهرا ویژگی‌های محیطی این ناحیه با آنچه برای پایداری و ماندگاری آب در سطح لازم است، هیچ مطابقتی ندارد.

پژوهشگران آمریکایی در مطالعات اخیر خود از داده‌های رادار پیشرفته مریخ به نام «مارسیس» استفاده کرده‌اند. این رادار امواجی را به سمت مریخ می‌فرستد و محققان با بررسی امواج بازتاب شده، سطح زیرین سیاره را مطالعه می‌کنند. بدین ترتیب دیگر نیازی به سوراخ کردن سطح نخواهد بود.

دانشمندان به کمک یک مدل کامپیوتری توانسته‌اند سطح مریخ را از یخ پوشانده و داده‌های رادار در این وضعیت را مشاهده کنند. ظاهرا بازتاب امواج از دشت‌های آتش‌فشانی مدفون در زیر یخ، درست مانند آب مایع است. محققان اکنون بر این باورند که جریان گدازه‌های حاوی آهن، اشعه رادار را طوری منعکس می‌کنند که انگار حجم بزرگی از آب جنوب سیاره را فرا گرفته است.

ارسال نظر