جدیدترین تصویر تلسکوپ فضایی هابل از برخورد کهکشان ها

تازه ترین تصویری که از تلسکوپ هابل به دست آمده است از برخورد کهکشان ها و تولد ستارگان جدید خبر می‌دهد.

جدیدترین تصویر تلسکوپ فضایی هابل از برخورد کهکشان ها

جدیدترین تصویر تلسکوپ فضایی هابل از برخورد کهکشان ها

در تصویر جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، برخورد رخ به رخ بین کهکشان‌ها، یک مثلث کیهانی وسیع در اعماق فضا ایجاد کرده است که موجب تشکیل ستارگان درخشان شده است.

این عکس جدید که توسط ناسا منتشر شده است، یک جفت کهکشان در حال برخورد به نام Arp 143 را نشان می‌دهد که در یک مثلث فضایی قرار گرفته‌اند که دانشمندان آن را یک مثلث فضایی توصیف کرده‌اند که با به اشتراک گذاشتن گاز و گرد و غبار، به تعبیر دانشمندان یک سونامی تولد ستاره را ایجاد می‌کند.

تیم عملیات هابل در توضیح این تصویر می‌گوید: «دو کهکشان در این منظومه به صورت رخ به رخ با هم برخورد کرده‌اند و به یک انفجار مثلثی شکل از تشکیل ستارگان دامن زدند. این جفت کهکشان شامل کهکشان مارپیچی ستاره‌زای NGC 2445 در سمت راست در کنار همدم کمتر زرق و برق‌دار آن به نام کهکشان NGC 2444 در سمت چپ است.»

آنها می‌گویند: «به دلیل شکل مثلثی شکل‌گیری ستاره که در تصویر قابل مشاهده است، به نظر می‌رسد این موج ستاره‌زا که در اثر این برخورد ایجاد شده است، نادر باشد.»

جولیان دالکانتون، ستاره‌شناس مرکز اخترفیزیک محاسباتی مؤسسه فلاتیرون در نیویورک می‌گوید: «بخشی از دلیل این برخورد این است که این کهکشان‌ها هنوز بسیار نزدیک به یکدیگر هستند و NGC 2444 همچنان از نظر گرانشی به کهکشان دیگر چسبیده است.

وی افزود: «کهکشان NGC 2444 همچنین ممکن است هاله‌ای از گاز نامرئی و داغ داشته باشد که می‌تواند به بیرون کشیدن گاز از هسته NGC 2445 کمک کند. بنابراین آنها هنوز کاملاً از شر یکدیگر رها نشده‌اند و تعامل غیرمعمول آنها در حال منحرف کردن حلقه درون این مثلث است.»

پیچیدگی این برخورد، تمایل NGC 2444 برای جدا کردن رشته‌های گاز از کهکشان مقابل خود است که جریان‌هایی از ستاره‌های جوان و آبی ایجاد می‌کند که بین دو کهکشان پل می‌زنند. این ستاره‌ها بین 50 تا 100 میلیون سال پیش ایجاد شده‌اند، اما با ادامه جدا شدن کهکشان‌ها از یکدیگر در فضا گیر می‌کنند.

مجموعه دیگری از ستارگان جوان با تنها 1 تا 2 میلیون سال سن نیز در قلب NGC 2445 در حال شکل گیری هستند که ستاره شناسان می‌گویند قبل از وقوع این برخورد، گاز خود را از دست داده‌اند.

النا سابی، دانشمند مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور می‌گوید: «این برخورد یک مورد خارق‌العاده برای درک شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌های در حال تعامل ایجاد می‌کند.»

تلسکوپ هابل بیش از 20 سال است که در فضا مستقر شده و نقش چشم‌گیری در پیشرفت مطالعات فضایی داشته و همچنان تصاویر خارق‌العاده و مفیدی را به زمین ارسال می‌کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر